به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مدیر کمیته رفاهی و هماهنگی نهادهای همکار بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: امسال نزدیک به 100 میلیارد ریال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بن کارت‌های الکترونیک دانشجویی تخصیص داده شده است.
"خیبرآنلاین" - نیکنام حسین‌پور مدیر کمیته رفاهی و هماهنگی نهادهای همکار بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از اختصاص اعتبار 100 میلیارد ریالی برای بن‌کارت‌های الکترونیک دانشجویان و طلاب در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
 
به گزارش فارس، وی با اشاره به سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور گفت:‌ بن کارت‌های الکترونیک کتاب در چند سال گذشته در سرفصل برنامه‌های معاونت‌ امور فرهنگی قرار گرفته است و تلاش شده است تا هر ساله تسهیلات بیشتری به دانشجویان و طلاب ارایه شود.  
 
وی افزود:‌ امسال نیز نزدیک به 100 میلیارد ریال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این منظور تخصیص داده شده است.
 
حسین‌پور با اشاره به میزان مبلغ در نظر گرفته شده برای دانشجویان و طلاب عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران برای هر دانشجو و طلبه 40 هزار تومان در نظر گرفته است که این مبلغ نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است. همچنین به مانند دوره‌ها گذشته، دانشجویان و طلاب متقاضی نیز 40 هزار تومان به حساب واریز می‌کنند و بن کارت الکترونیک 80 هزار تومانی دریافت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این اعتبار، پیش‌بینی شده است که 250 هزار دانشجو و طلبه بن کارت‌های الکترونیک را در سطح کشور دریافت کنند.
 
*طرح ویژه برای توزیع هدفمند بن کارت‌های الکترونیک کتاب
 
مدیر کمیته رفاهی با اشاره به توزیع هدفمند بن‌های الکترونیک کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید مبنی بر هدفمند کردن یارانه‌ها، برنامه ویژه‌ای را برای بن کارت‌های الکترونیک در نظر گرفته‌ایم. دانشجویان تهرانی به دلیل زیرساخت‌های فنی و دسترسی‌های بیشتر، کار ثبت‌نام را با سهولت بیشتری انجام می‌دهند. گزارش‌های دریافتی نیز نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته بیشترین دریافت‌کنندگان بن‌های الکترونیک از استان تهران و شهرهای اطراف تهران بوده‌اند.
 
حسین‌پور ادامه داد: امسال با هماهنگی‌هایی که با وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام شده است، گستره آموزش عالی در کشور را دریافت کرده‌ایم. با این اطلاعات مشخص است که در هر استان چه تعداد دانشجو وجود دارد. بر همین اساس میزان مبلغ تخصیص داده شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد را در میان استان‌ها تقسیم شده است. با این شرایط استان‌هایی که دانشجویان بیشتری دارند مبلغ یارانه بیشتری دریافت می‌کنند و استان‌هایی که دانشجویان کمتری دارند، مبلغ یارانه کمتری دریافت خواهند کرد. این یارانه برای هر استان ثابت است و دانشجوی استان دیگر نمی‌تواند از یارانه استان دیگر استفاده کند.
 
وی با تاکید بر رعایت عدالت توزیعی با به کارگیری این طرح گفت: این اقدام زمان ثبت‌نام را بیشتر می‌کند اما عدالت توزیعی با این شرایط بیشتر رعایت خواهد شد. این برای اولین بار است که چنین اقدامی انجام می‌شود و با سیاست‌های دولت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها هماهنگی دارد.
 
حسین‌پور درباره زمان ثبت‌نام برای دریافت بن کارت الکترونیک گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با عوامل فنی و سایت، کار ثبت‌نام از بعد از ظهر روز شنبه ( 29 فروردین ماه) آغاز خواهد شد و تا 5 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. امیدورایم دانشجویان با فاصله زمانی مناسب اختصاص داده شده با آرامش و طمانینه به ثبت‌نام بپردازند. دانشجویان باید ازطریق سایت http://bon.tibf.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
 
*اطلاعات ناشران یک هفته قبل از شروع نمایشگاه قابل دریافت است
 
محمدحسین متولی، مدیر کمیته اطلاع رسانی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: علاقه‌مندان به نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند اطلاعات مربوط به ناشران را یک هفته پیش از شروع نمایشگاه دریافت کنند.
 
مدیر کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه اظهار کرد: منتظر جانمایی ناشران در داخل فضای نمایشگاه هستیم تا بتوانیم هرچه زودتر اطلاعات نمایشگاه را در اختیار علاقه‌مندان به نمایشگاه کتاب قرار دهیم.
 
وی ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده در پی آن هستیم تا اپلیکیشن اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تهران را راه اندازی کنیم تا بازدیدکنندگان بتوانند علاوه بر سایت نمایشگاه اطلاعات را از طریق اپلیکیشن نمایشگاه نیز مشاهده کنند. تمام تلاش ما این است که بازدیدکنندگان بتوانند اطلاعات نمایشگاه را یک هفته زودتر از شروع نمایشگاه و از طریق سایت و اپلیکیشن نمایشگاه دریافت کنند.
 
*ضرورت برگزاری جشنواره مطالعه در کشور
 

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون در توضیح میزان تاثیر نمایشگاه کتاب بر سرانه مطالعه جامعه اظهار کرد: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور به شدت کاهش یافته، به همین منظور نمایشگاه کتاب تهران فرصت بسیار مناسبی است تا مردم با تازه‌های نشر آشنا شوند اما برگزاری نمایشگاه کتاب به تنهایی کافی نیست و ما باید به فکر برگزاری جشنواره مطالعه باشیم.
 
وی افزود: متاسفانه عده‌ای با کتاب قهر هستند و حتی حاضر نیستند روزی چند صفحه مطالعه کنند که این موضوع بسیار بد است. منظور من از مطالعه خواندن یک کتاب 500 صفحه‌ای در یک روز نیست بلکه هر نفر با مطالعه روزی چند صفحه می‌تواند به افزایش آگاهی جامعه کمک کند.
گودرزی درباره راه‌های افزایش سرانه مطالعه گفت: در کشورهای اروپایی مردم تنها کتاب‌های تخصصی خود را نگهداری می‌کنند و کتاب‌های عمومی را پس از مطالعه در مکانی شلوغ مانند پارک‌ها یا وسایل حمل و نقل عمومی رها می‌کنند تا سایر افراد بدون پرداخت هزینه از این کتاب‌ها استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که این حرکت در ایران نیز فرهنگ‌سازی شود می‌توانیم شاهد رونق کتاب و کتابخوانی در کشور باشیم. البته این موضوع تنها یکی از راه‌های افزایش سرانه مطالعه است زیرا راه‌های‌ مختلفی برای تشویق مردم به مطالعه وجود دارد.
 
گودرزی در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: بدون شک هر فردی برای اطلاع از علم روز نیاز به مطالعه دارد و من نیز از این قاعده مستثنی نیستم. امیدوارم شرایط به نحوی رغم بخورد که امسال نیز مانند سال‌های گدشته بتوانم از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کنم.
 
بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه 1394 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: