به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس کتابخانه ملی گفت: امیدوارم در دوره وزارت دکتر فرهادی در وزارت علوم شاهد اقدامات ماندگاری در این دستگاه باشیم. از همین رو خواستار آن هستیم تا با کمک وزارت علوم جایگاه تاریخ شفاهی در کتابخانه ملی به پژوهشکده ارتقا یابد.
"خیبرآنلاین" -محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه تعدادی از معاونان و مدیران خود صبح روز شنبه 29 فروردین از کتابخانه ملی ایران بازدید به عمل آورد.

به گزارش فارس، در این بازدید وزیر  علوم، تحقیقات و فناوری از نزدیک با فعالیت ها، امکانات و ظرفیت های بالای کتابخانه ملی آشنا شد و در جریان اقدامات این نهاد فرهنگی قرار گرفت.

پس از این بازدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی نشستی نسبت به همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت های دو دستگاه تبادل نظر کردند.

در این دیدار صالحی امیری ضمن ارائه گزارشی از اهم اقدامات صورت گرفته در این سازمان در یک سال گذشته توضیحاتی درباره پروژه تاریخ شفاهی دوره پهلوی دوم ارائه کرد.

وی با تاکید به ضرورت نگاه علمی و توصیف دقیق وقایع پس از انقلاب اسلامی، فقدان نظام جامع و علمی نگارش تاریخ شفاهی را یکی از آسیب های جدی در این حوزه برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه در مواردی شاهد خلط خاطره نگاری با تحلیل نگاری هستیم و نمونه هایی از این دست کم نیستند.

وی در ادامه تصریح کرد: تاریخ شفاهی بیان یک واقعه تاریخی از دید کسانی است که در آن واقعه حاضر بوده اند و به بیان واقعیت هایی که خود مشاهده کرده اند می پردازند.

صالحی امیری با اشاره به رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی آموزش عالی نوشته دکتر مصطفی معین وزیر اسبق علوم در محل کتابخانه ملی، این کار را نمونه ای از کارهایی دانست  که باید برای همه دستگاه ها در ابعاد بسیار گسترده تر صورت بگیرد تا بتوان تاریخ شفاهی علمی و دقیق دستگاه ها بعد از انقلاب اسلامی را جمع آوری و تدوین کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: مقوله تاریخ شفاهی نیازمند اعتبار وجایگاه علمی است و امیدوارم در دوره وزارت دکتر فرهادی و همکاران که ظرفیت  بسیار مناسبی در وزارت علوم پدید آورده اند شاهد اقدامات ماندگاری در این دستگاه باشیم. از همین رو خواستار آن هستیم تا با کمک وزارت علوم جایگاه تاریخ شفاهی در کتابخانه ملی به پژوهشکده ارتقا یابد.

صالحی امیری با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی و حرکت به سمت دیجیتال سازی منابع و اسناد موجود گفت: دیجیتال سازی منابع هم امکان ورود به جزئیات اطلاعات و منابع را فراهم می کند و هم امکانات و داشته های موجود را از طریق فضای مجازی در اختیار همه ایرانیان در اقصی نقاط کشور قرار می دهد چرا که هم اکنون بخش عمده ای از هموطنان در شهرستان ها از امکان دسترسی به منابع کتابخانه ملی برخوردار نیستند.

 وی  در  بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت عظیم انجمن های علمی و دانشگاهی در کشور، این ظرفیت را یکی از بهترین سرمایه های موجود برشمرد که می توانند با همکاری وزرات علوم و دستگاه های مرتبط با انجمن ها نسبت به نگارش تاریخ شفاهی دستگاه ها اقدام کنند.

صالحی همچنین توضیحاتی نسبت به پایان نامه های موجود در کتابخانه ملی ارائه کرد و لزوم دسترسی راحت تر به پایان نامه ها را از وزیر  علوم، تحقیقات و فناوری خواستار شد.

پس از سخنان صالحی امیری، وزیر  علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در کتابخانه ملی، نسبت به عملیاتی شدن پیشنهادها و اجرای تفاهم نامه ای که میان دو دستگاه منعقد شده تاکید کرد و گفت:  امکانات دو دستگاه و همکاری نزدیک این دو موجب هم افزایی اقدامات موثر و بهره مندی بیشتر جامعه فرهنگی و فرهیختگان کشور می شود.

فرهادی در این دیدار به معاون پژوهشی خود تاکید کرد تا کمیته مشترکی متشکل از مسؤلان دو دستگاه هر چه سریعتر تشکیل و نسبت به اجرایی شدن برنامه ها اقدام عملی صورت پذیرد.

در پایان این دیدار وحیداحمدی، معاون پژوهشی  وزارت علوم با برشمردن زمینه های مشترک کاری میان وزارت علوم وسازمان اسنادوکتابخانه ملی، آمادگی وزارت علوم را برای در اختیار گذاشتن نسخه دیجیتال نشریات موجود در وزارت علوم، نرم افزارهای هماهنگ کننده پایان نامه ها و برگزاری همایش هایی با محورهای مشخص با مشارکت انجمن ها و قطب های علمی و کتابخانه ملی اعلام کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: