به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دادگاه مصر روز سه‌شنبه اولین حکم رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور را صادر خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که این حکم تا اعدام برسد.
"خیبرآنلاین" -دادگاه مصر روز سه‌شنبه اولین حکم رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور را صادر خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که این حکم تا اعدام برسد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه مصر، فردا اولین حکم «محمد مرسی» رئیس‌جمهور معزول این کشور را صادر خواهد کرد. مرسی که حدود 20 ماه پیش توسط ارتش این کشور سرنگون شد، با اتهام تحریک به قتل تظاهرات کنندگان در دسامبر سال 2012، مواجه شده است.
 
در حالی‌که نظام کنونی مصر هرگونه مخالفت در کشور را سرکوب می‌کند، صدور حکم اعدام برای مرسی در این پرونده بعید به نظر نمی‌رسد. این اولین پرونده از میان پنج پرونده‌ای است که مرسی طی آن محاکمه شده است. پیش از این نیز بسیاری از سران اخوان‌المسلمین که محاکمه شده‌اند با احکام سنگین اعدام یا حبس ابد مواجه شده‌اند.
 
اگر دادگاه سه‌شنبه برای مرسی در ارتباط با پرونده تحریک به قتل تظاهر کنندگان حکم اعدام صادر نکند، احتمالا وی را به زندان ابد محکوم خواهد کرد.
 
با این حال مرسی می‌تواند به حکمی که روز سه‌شنبه صادر می‌شود، اعتراض کند. کارشناسان می‌گویند حتی اگر مرسی به مرگ محکوم شود، اعدام نخواهد شد، زیرا اعدام وی به تشدید تنش‌ها می‌انجامد که به نظر می‌رسد مقامات مصر برای مقابله با آن آمادگی ندارند.
 
مرسی به عنوان اولین رئیس‌جمهوری که در انتخاباتی آزاد و با رأی مردم انتخاب شد، یک سال بعد از ریاست‌جمهوری و در پی اعتراضات گسترده و بی‌سابقه مخالفان، توسط «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت مصر از قدرت برکنار شد.
 
از زمان عزل مرسی از قدرت، نیروهای پلیس و ارتش دست‌کم 1400 تظاهر کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند.
 
تاکنون صدها تن از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.
 
سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را، سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: