به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
کدام امیرکبیر؟ کدام ناصرالدین شاه؟!
آیا میان سخنان رفسنجانی با بهزاد نبوی تقارنی وجود ندارد؟ آیا رییس تشخیص مصلحت نیز مانند طیف مشترک "اصلاح طلب - فتنه"، محوریت بهزاد نبوی را برای فعالیت سیاسی پذیرفته است؟!
"خیبرآنلاین" - طی دو سال گذشته و با تغییر فضای سیاسی مدیران اجرایی، هاشمی رفسنجانی نیز به فراخور موقعیت های زمانی، مشغول استفاده از فرصتی است که همینک برای او و برخی حامیانش فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، در مدت دوسالی که از عمر دولت یازدهم می گذرد، بسته به شرایط خاص، لحن، موضعگیری و جنس خاطرات رفسنجانی نیز تغییر پیدا کرده، به طوری که در زمان محاکمه فرزندش مهدی هاشمی، با ادبیات دیگری به سخنرانی می پردازد، در پیچ و خم مذاکرات، خاطراتش هم متفاوت می شود و در مواقعی که فضا قدری آرامتر باشد، افکار وی شفافتر به اطلاع مردم می رسد.

اما در این میان، یک نکته جالب توجه کاملا مشهود است و آن اینکه، ظاهرا هاشمی رفسنجانی نیز همسو با طیف مشترک "اصلاح طلب - فتنه"، محوریت بهزاد نبوی برای این جریان را پذیرفته و می کوشد تا در سخنرانی های پرشمار خود برای جمع های کوچک، کانالیزه شده و مطلوب وی، به ادبیات این فرد محکوم در فتنه 88  نزدیک شود.

برای شفاف شدن موضوع، در این مقال تنها به ذکر یک مصداق بسنده می شود و الباقی به فرصتی دیگر وانهاده می گردد.

الگوپذیری رییس تشخیص مصلحت از بهزاد نبوی"چریک پیر" چندی قبل در یک محفل خصوصی متشکل از طیف مشترک "اصلاح طلب - فتنه" به بیان تجربیاتش از زندگی سیاسی چندسال اخیر اشاره کرده و با تاکید بر آنچه که در زندان به آن اندیشیده، درباره موضع جدید خود با کنایه می گوید: "باید از تجربه امیرکبیر استفاده کنیم و به گونه ای رفتار کنیم که ناصرالدین شاه نترسد"! او گفته که در طول دوران گذراندن محکومیت خود در زندان و با مشورتی که با دیگر اضلاع صورت گرفت، به این جمعبندی رسیده ایم که باید رویکرد ما عوض شود به نحوی که بدون اینکه برای کسی احساس ترس ایجاد شود، فعالیت سیاسی - انتخاباتی خود را از سر بگیریم...

حال، به سخنرانی اخیر هاشمی رفسنجانی در دانشگاه امیرکبیر که بدون حضور دانشجویان و در یک جمع از قبل تعیین شده ایراد گردید، اشاره می شود، آنجایی که او می گوید: "سرنوشت امیرکبیر را نمک نشناسی ناصرالدین شاه رقم زد"!

آیا میان سخنان رفسنجانی با بهزاد نبوی تقارنی وجود ندارد؟ آیا رییس تشخیص مصلحت نیز مانند طیف مشترک "اصلاح طلب - فتنه"، محوریت بهزاد نبوی را برای فعالیت سیاسی پذیرفته است؟!

این قرابت فکری و اجرایی که از مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 آغاز و در فتنه 88 به اوج رسید، با ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری 92 و کنارکشیدن عارف به نفع کاندیدای مطلوب رفسنجانی، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و در ادامه، پیام هاشمی رفسنجانی به همایش اصلاح طلبان در تاریخ 25 دی 93 و عباراتی که در این پیام درج شده بود، به وضوح نشان داد که در پشت پرده این جریان سیاسی چه بده بستانی شکل گرفته است.

اگرچه میان طیف همسو با بهزاد نبوی و طیف هاشمی رفسنجانی در دهه های گذشته، اختلافات و اشتراکات بسیاری وجود داشته و رابطه میان این دو طیف، همواره دستخوش نزدیکی و دوری هایی بوده است، اما به نظر می رسد از فتنه 88، نوعی همگرایی میان آنها ایجاد شده و حجم اشتراکاتشان نسبت به اختلافات، به شدت افزایش یافته است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سرخه اي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
4
3
lمشكل اين است كه اين آقايان فكر مي كنند سند كشور به نامشان زده شده است وبا (...) كه در زمان جنگ ودوران مثلا سازندگي (...) كرده ويك عده تازه بدوران رسيده سرمايه دار را دور خود جمع كرده اند هر (...) مي خواهند بكنند اما اگر (...) داشته باشد جلو اينها را خواهد گرفت واگر نداشته باشد منتظر حكومت اكبر شاه ومحمد شاه ها خواهيم بود
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
سرخه اي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
2
4
چرا نظرات را سانسور مي كنيد فحش كه نداده ام حقيقتي كه (...) سرش را زير برف كرده مي گويم سند هم هست بگذاريد مردم حرفي كه مي زنند مسئولين بشنوند مگر فحش دادن بقيه را سانسور نكنيد
چرا نمي گذاريد خود اين آقايان نظر را بخوانند كه بدانند چه خيانتي به فرزندان خميني بزرگ كرده اند
فرزنداني كه به عشق اسلام گمنام در جبهه ها جنگيدند ووقتي برگشتند ديدند آنچه را نبايد ببينند
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
سرخه اي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
1
0
قبول دارم نظزات بار حقوقي داره ولي شما هم محترمانه اصلاح كنيد حقير اين اجازه را به شما مي دهم شما از خوبانيد ولي (...) تو نظرات ؛ خودم هم نفهميدم چه نظري داده ام با اين ويرابشي كه كرده ايد ممونونم از اين كه نظرات را منعكس مي كنيد ما كه دستمان بجايي بند نيست تا حرفها وخون دلها رابيان كنيم
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: