به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
گزينه سوم(نظامی) به قيمت خون و مال تمام خواهد شد و مي تواند موجب ايجاد چرخه جنگ شود که به جاي افزايش امنيت آمريکا و متحدان، موجب از بين رفتن آن خواهد شد. اين گزينه مي تواند به ايران و ديگر کشورها اين انگيزه را بدهد که برنامه خود را ترک نکنند بلکه به جاي آن تلاش هاي خود را براي دستيابي به سلاح هسته اي دو برابر کنند
"خیبرآنلاین" - بررسی طرح جنجالی کروکر – منندز در مجلس سنای آمریکا، توانست رای اکثریت مطلق نمایندگان سنا (۹۸ از ۱۰۰) را کسب کند، رایی که باید آن را برآیند عقل جمعی حاکمیت آمریکا در مورد برخورد با برنامه هسته‎ای ایران قلمداد کرد.

به گزارش رجانیوز، شاید همین مبنا باشد که بررسی و بازخوانی موارد مطرح شده از سوی سناتورهای امریکایی در دفاع از این طرح و رای آوری آن، چه از جناح دموکرات و چه از جناح جمهوریخواه، را بسیار حایز اهمیت و غیرقابل چشم پوشی می کند.

در سخنانی که سناتور تام اودال، باب منندز و جف مرکلی در دفاع از این طرح در صحن سنای آمریکا مطرح کردند، حقایق بسیار مهمی درباره عصاره راهبرد آمریکا در قبال برنامه هسته‎ای ایران وجود دارد که می‎تواند راهگشای تصمیم‎گیری‎های آینده باشد.

در مفصل‎ترین بخش از این اظهارات، سناتور دموکرات جف مرکلی اثبات می‎کند که چرا گزینه مذاکره با ایران آن هم به شیوه کنونی، پرمنفعت‎ترین گزینه برای آمریکا خواهد بود.

مرکلی سه راهکار اصلی پیش روی امریکا برای تقابل با ایران هسته‎ای را ۱. حمله نظامی ۲. تشدید تحریم‎ها ۳.مذاکره و توافق دیپلماتیک عنوان می‎کند.

او مستند به گزارش منابع امنیتی امریکا از غیرقابل کنترل بودن واکنش به حمله نظامی سخن گفته و آنرا غیر ممکن اعلام می‎کند و با وجود تهدیدهای نظامی این روزها امریکا به صراحت می‎گوید: « بنابراين اجازه دهيد از گزينه استفاده از زور کنار رويم.»

مرکلی گزینه تشدید تحریم‎ها را هم ناممکن اعلام کرده و به پیام اروپایی‎ها درباره تشدید تحریم‎ها اشاره کرده و صراحتا اعلام می‎کند که تحریم‎های امریکا در شدیدترین حالت ممکن قرار دارد و اگر تحریم‎ها از شرایط فعلی افزایش یابد، شرکای اروپایی و دیگر کشورها قادر به همراهی نبود و عملا نظام تحریم‎های بین‎المللی علیه ایران فرو خواهد پاشید.

این سناتور دموکرات نتیجه دو راه مورد  اشاره را ادامه برنامه هسته‎ای ایران و فروپاشیدن نظام تحریم و درگیر شدن مال و خون مردم امریکا با موضوع عنوان می کند.

اما درباره گزینه سوم اعلام می کند که بر اساس آن نه تنها تحریم‎ها باقی مانده است بلکه بخش اعظمی از صنعت هسته‎ای ایران تعطیل شده، بسیاری از ذخایر اورانیوم غنی شده نابود شده و بسیاری از تاسیسات برچیده شده است.

مرکلی و دیگر سناتورهای امریکا اعلام می‎کنند که نه تنها امریکا چاره و گزینه‎ای دیگر برای تقابل با ایران هسته‎ای بجز مذاکره هسته‎ای ندارد، بلکه این گزینه منافع متعدد غیرقابل باوری را نیز برای امریکا به دنبال دارد.

این سخنان از آن جهت مهم و قابل توجه است که برآیند قوه عاقله دولت امریکا به شمار می‎رود. آنچه در ادامه می‎خوانید گزیده این سخنان مرکلی است:

جف مرکلي سناتور دموکرات ايالت  اورگان

من امروز اينجا آمدم تا درباره قانون پيشنهادي پيش روي ما در خصوص بررسي توافق هسته اي ايران صحبت کنم که روندي سنجيده را براي بررسي کنگره بر توافق نهايي هسته اي با ايران فراهم مي‎کند.

امروز آمريکايي ها متحد هستند. صد سناتور سناي ما متحد هستند ومعتقد هستند که ضروري است ايران به سلاح هسته‎اي دست نيابد اما پرسشي که ما بايد درباره آن در اينجا بحث کنيم و آن را حل کنيم اين است که چه راهبردي براي دستيابي به اين نتيجه موثر است.سه گزينه اساسي در اين زمينه وجود دارد.

يک گزينه برچيدن برنامه تسليحاتي ايران از راه مذاکره به همراه بازرسي هاي سرزده و رژيم راستي آزمايي است تا اطمينان يابيم ايران به قول خود عمل مي کند.

گزينه دوم برپايه تمديد نامحدود تحريم هاي چند جانبه اقتصادي است به اين اميد که اين تحريم ها  همچنان ايران را از دنبال کردن برنامه تسليحاتي منصرف کند.

گزينه سوم استفاده از راه حل نظامي براي نابودي عناصر حساس زيرساخت هاي تسليحاتي ايران است.

در بين اين گزينه ها به دلايلي که توضيح خواهم داد،نخستين گزينه بسيار برتر است. براي درک اين مجموعه گزينه ها بايد اوضاع فعلي را درک کنيم.

۱.      گزینه مذاکره با ایران به شیوه فعلی

کنگره در سال دوهزار وده تحريم‎هاي متعددي را براي هدف قرار دادن بخش نفتي وبانکي ايران تصويب کرد.در سال دوهزار ويازده بند۱۲۴۵ قانون دفاع ملي تصويب شد.

در سال دوهزار ودوازده قانون کاهش تهديد ايران تصويب شد.

در سال دوهزار وسيزده قانون مقابله با تکثير ايران تصويب شد.

اين تحريم ها،تحريم هاي آمريکا و تحريم هاي يکجانبه، تاثير چشمگيري بر اقتصاد ايران گذاشته است. صادرات نفت خام ايران از روزانه دو ميليون و پانصد هزار بشکه در سال دوهزار ويازده به روزانه يک ميليون و صد هزار بشکه در پايان سال دوهزار وچهارده کاهش يافته است.تجارت بين ايران و اروپا به شدت کاهش يافت و از سي و دو ميليارد دلار در سال دوهزار وپنج به  حدود نه ميليارد دلار در امروز کاهش يافت. اقتصاد ايران ضربه بسيار زيادي خورده است و رئيس جمهور فعلي ايران با صحبت درباره مذاکره به منظور کاهش اثرات اقتصادي بسيار زياد ناشي از تحريم ها درانتخابات پيروز شد. تحريم ها به اهداف خود دست يافته است. اين تحريم ها براي رسيدن به توافق ايران را به ميز مذاکره آورده است.

ايران در عوض اين که ائتلاف بين المللي تحريم‎هاي موثر و نابود کننده خود را بردارد، برنامه تسليحاتي هسته‎اي را رها خواهد کرد. اين ريشه مذاکراتي است که امروز بين ايران و پنج به علاوه يک در جريان است. اما زماني صورت خواهد گرفت که اين مذاکرات کامل گردد.آنها فقط حرف نمي زنند بلکه آنها با مجموعه اي از شرايط براي متوقف کردن و در برخي موارد به عقب بازگرداندن عناصر برنامه داخلي هسته اي خود موافقت کردند.آنها منتظر نتيجه مذاکرات نشدند بلکه اين شرط مذاکرات بود. اين طرح اقدام مشترک که ايران و پنج به علاوه يک با آن موافقت کردند، عناصر قابل توجهي دارد که من برخي از آنها را يادآور مي شوم.

نخست اين که ايران ناچار شد از پيشبرد فعاليت هاي در سه تاسيسات حساس هسته اي شامل تاسيسات زيرزميني غني سازي در فردو ، نطنز و فعاليت هاي بيشتر در راکتور آب سنگين اراک خودداري کند. اين راکتور (آب سنگين اراک) اگر تکميل مي شد،مي توانست پلوتونيوم توليد کند که از آن مي توانست براي توليد بمب استفاده  گردد.

دوم اين که ايران در اين طرح اقدام مشترک موافقت کرده است اطلاعات بيشتري درباره برنامه هسته اي خود در اختيار آژانس بين المللي انرژي هسته اي قرار دهد وهمچنين دسترسي به آژانس در خصوص تاسيسات حساس هسته اي بدهد که براساس توافق پادمان بين ايران و آژانس نيازي به دسترسي آنها نبود.

عنصر سوم به عنوان شرط مذاکره اين است که ايران موافقت کرد اورانيوم غني شده درحد بيست درصد توليد نکند. اين نوع اورانيوم غني شده در ذخاير ايران موجب بيشترين نگراني بود.

چهارم اين که ايران موافقت کرد اين ذخاير موجود اورانيوم غني شده را با تضعيف نيمي از آن به هگزافلورايد اورانيوم و تبديل بقيه آن به ترکيب اورانيومي که براي غني سازي بيشتر مناسب نيست، از بين ببرد.

اکنون که با شما در اينجا صحبت مي کنم با اجرايي شدن اين شرايط علاوه بر اين که برنامه هسته اي ايران در جريان مذاکرات متوقف شده است،آنها به اعضاي ائتلاف پنج به علاوه يک درک بسيار بهتري درباره برنامه هسته اي ايران ارائه کردند.اين درک از برنامه هسته اي ايران توانايي پنج به علاوه يک را براي ترسيم چارچوب جهت توافق نهايي افزايش داده است.

توافق نهايي که براي جلوگيري از همه راههاي ممکن براي دستيابي به سلاح هسته اي طراحي شده است. ايراني ها چهار مسير براي دستيابي به بمب دارند.

مسير نخست اين است که مواد شکاف پذير در تاسيسات زير زميني غني سازي در فردو توليد کنند.اين تاسيسات مخفي اورانيوم در عمق زير زمين نزديک يک پايگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران، ساخته شد که اين پايگاه اين امکان را براي اين کشور فراهم مي کند تا دربرابر حمله به اين تاسيسات مقابله کند.

مسير دوم توليد مواد شکاف پذير در تاسيسات زير زميني نطنز است.

مسير سوم، توليد پلوتونيوم از طريق فرآوري سوخت مصرفي در راکتور آب سنگين اراک در آينده است.من گفتم در آينده زيرا اين راکتور همچنان در حال ساخت است.

مسير چهارم فعاليتهاي مخفي براي بدست آوردن يا توليد مواد شکاف پذير کافي براي توليد بمب است.

ايران و پنج به علاوه يک  در دوم آوريل ماه گذشته چارچوبي را براي طرح جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته اي ايران را به منظور جلوگيري از چهار مسير براي دستيابي به بمب اعلام کردند.

همانطور که وزارت امور خارجه گزارش داده است، من قصد دارم مقداري از جزييات اين چارچوب را بررسي کنم. اين اساس توافقي است که که قرار است در هفته هاي آينده به آن برسيم.

اجازه دهيد نخست درباره فردو اين تاسيسات زيرزميني که قبلا مخفي بود، صحبت کنم.

ايران فردو را به مرکز تحقيقات صلح آميز هسته اي تبديل خواهد کرد. ايران مواد شکاف پذير در اين تاسيسات به دست نخواهد آورد. آنها در اين تاسيسات غني سازي انجام نخواهند داد. ايران تقريبا دو سوم سانتريفوژهاي خود را از آنجا  برخواهد چيد و سانتريفوژهاي باقيمانده و تاسيسات مربوطه تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي هسته اي قرار خواهد گرفت.

اجازه دهيد به نطنز دومين مسير براي دستيابي ايران به تسليحات هسته اي برگرديم. ايران هزار سانتريفوژ ir-۲  را که هم اکنون در نطنز نصب است، برخواهد چيد و آنها را به مدت ده سال تحت نظارت آژانس قرار خواهد داد. ايران براساس برنامه پارامترهايي که پنج به علاوه يک با آن موافقت کرده اند، تحقيق و توسعه محدود با برخي از سانتريفوژهاي پيشرفته خود خواهد داشت.ايران فقط از سانتريفوژهاي نسل اول با کارايي کمتر براي غني سازي اورانيوم در نطنز استفاده خواهد کرد،روندي که از نزديک نظارت خواهد شد.

 ايران پس از ده سال براساس طرح هاي غني سازي و تحقيق و توسعه که به  آژانس بين المللي انرژي هسته اي تحويل شده است و براساس پروتکل الحاقي که منجر به محدوديت هاي خاصي درباره ظرفيت غني سازي شده اند ،تبعيت خواهد کرد.

اجازه دهيد به مسير سوم بازگرديم و آن احتمال استفاده از پلوتونيوم است که از سوخت مصرفي در راکتور آب سنگين اراک بدست مي آيد.

ايران براي بستن اين راه دسترسي به بمب موافقت کرده است تمام سوخت هاي مصرفي را از کشور خارج کند و تاسيسات فرآوري مجدد براي اين سوخت هاي هسته اي نسازد. ايران اين راکتور آب سنگين در اراک را براساس طراحي که پنج به علاوه يک با آن موافقت کرده اند، بازطراحي و بازسازي خواهد کرد. اين راکتور نخواهد توانست مقادير قابل توجهي پلوتونيوم در سطح تسليحاتي توليد کند و اين مقادير در اين کشور نابود يا از کشور خارج خواهد شد و ايران راکتور آب سنگين ديگر نخواهد ساخت.

در نهايت اين که اين چارچوب با ايجاد طراحي بزرگي اعتماد بالايي ايجاد مي کند که ايران از فعاليت هاي مخفي براي توليد بمب استفاده نخواهد کرد.اين چهارمين مسير است.چهارمين مسير از راه مخفي است.

براساس توافق، آژانس بين المللي انرژي هسته اي دسترسي منظم بر همه تاسيسات هسته اي ايران از جمله نطنز و فردو خواهد داشت.بازرسان به زنجيره تامين از معادن اورانيوم تا  تصيفه اورانيوم  و همچنين سانتريفوژهاي ايران نظارت مداوم خواهند داشت.علاوه بر اين همه  زيرساخت هاي سانتريفوژها وغني سازي که از فردو ونطنز برچيده مي‎شوند، تحت نظارت مداوم آژانس قرار خواهند گرفت.

ايران و پنج به علاوه يک شبکه تامين مشخص براي برنامه هسته اي ايران ايجاد خواهند کرد تا بر تامين،فروش و انتقال مواد و فناوري هاي خاص هسته اي با قابليت استفاده دوگانه نظارت کنند.

ايران لازم است براي بررسي سايت هاي مشکوک که ادعا شده است در آنها تاسيسات مخفي غني سازي،توليد سانتريفوژ،توليد کيک زرد وجود دارد،به آژانس بين المللي انرژي هسته اي دسترسي به اين سايت ها را  در هرجايي در اين کشور بدهد.

ايران اقدامات توافق شده براي رفع نگراني هاي آژانس درباره ابعاد احتمالي نظامي برنامه خود را اجرا خواهد کرد. بسياري از عناصر چارچوب تشريح شده به مدت ده سال اجرا خواهد شد و برخي نيز به مدت پانزده يا بيست سال يا بيست و پنج سال اجرا خواهد شد. بنابراين، اين چارچوب همانطوري که بسياري خاطر نشان کردند اين عناصر را براي ابد ندارد اما ما با ايجاد همکاري قوي،رايزني و هماهنگي طي ده سال بهترين شانس ممکن را براي توافق طولاني مدت و پايدار و جلوگيري از تکثير تسليحات هسته اي در خاورميانه فراهم مي کنيم.

چالش هم اکنون همانطور که وزارت امور خارجه گفته است اين است که با استفاده از اين چارچوب جزييات توافق را تعيين کنيم. اين کار آساني نخواهد بود. تاکنون درباره پيچيدگي عناصر اين چهار مسير صحبت شده است.

من همان اول گفتم که سناتورها در عقيده جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي متحد هستند اما درباره بهترين راهبرد اختلافاتي وجود دارد و من عناصر اصلي راهبرد مذاکره را بيان کردم اما در کنار برچيدن برنامه هسته اي ايران از راه مذاکره و راستي آزمايي درباره دو گزينه ديگر نيز بسيار صحبت شده است.

۲.      گزینه تشدید تحریم‎ها

يک گزينه که برخي اعضاي سنا  وديگران درباره آن صحبت کردند  اين است که به سادگي به مذاکرات پايان و به تلاش براي تشديد رژيم تحريم هاي چندجانبه ادامه دهيم. مهم است که بدانيم اگر شما به مذاکره پايان دهيد به معناي پايان دادن به اقداماتي است که تاکنون اجرا شده است.(ايران آنها را اجرا کرده است).

پايان دادن به مذاکرات به معناي پايان دادن به توقف ساخت راکتور اراک و پايان دادن به برچيدن ذخاير از راه مذاکره يا پايان دادن به اصلاح اورانيوم غني شده در حد بيست درصد و پايان دادن به  بازرسي از تاسيسات هسته اي و زيرساخت ها خواهد بود که تاکنون موجب شده است بسيار درباره فعاليت هاي آنها بدانيم.

علاوه بر اين بدون توافق موقت براي بازرسي ، ايران مي تواند براي توسعه گسترده برنامه خود تصميم گيرد که نتيجه آن مستقيما برخلاف منافع امنيتي آمريکا و متحدان ما خواهد بود.

همچنين اگر آمريکا به مذاکره پايان دهد، هيچ تضميني وجود ندارد تحريم هاي چندجانبه به قوت خود باقي بمانند.اگر شرکاي ما در پنج به علاوه يک متوجه شوند آمريکا آگاهانه موفقيت اين مذاکرات را تضعيف مي کند، شرکا ممکن است تمايلي براي حفظ رژيم قوي تحريم هاي چندجانبه نداشته باشند و اين فقط براساس گمان نيست بلکه نمايندگان انگليس ،فرانسه و آلمان نگراني هاي شديد خود را اعلام کردند و گفتند تضعيف مذاکرات مي تواند منجر به از بين رفتن  ائتلاف بين الملي شود که اين ائتلاف بين المللي تحريم ها را موثر ساخته است.

در آن صورت،ايران بدون تحريم هاي چندجانبه موثر به اهداف اصلي خود در اين مذاکره خواهد رسيد.اقتصاد آن بهبود خواهد يافت.آنها براي گرفتن امتيازات از فعاليت هاي هسته اي خود فشار خواهند آورند و نظارت بين المللي برباد خواهد رفت.

خلاصه اين که دنبال کردن تحريم هاي شديد به عنوان گزينه جايگزين اين مذاکرات مي تواند پيامدهاي فاجعه باري داشته باشد و اهداف اصلي ما تضعيف خواهد شد.اقتصاد ايران بهبود خواهد يافت و برنامه هسته اي ايران رها خواهد شد و نتيجه آن خواهد شد که آنها امنيت بين المللي را تضعيف خواهند کرد.

۳.      گزینه نظامی

گزينه سوم که در سنا درباره آن بحث شده است،نابودي زيرساخت هسته اي ايران از طريق نيروي نظامي  است.  طرفداران استفاده از زور به حمله اسرائيل به راکتور اوسيراک صدام در سال ۱۹۸۱ و نابودي راکتور سوريه در اثر حمله اسرائيل در سال دوهزار وهفت اشاره مي کنند.

طرفداران گزينه نظامي تصور مي کنند گروه کوچکي از بمب افکن هاي آمريکا مي توانند با استفاده از بمب هاي سنگر شکن حملات محدودي انجام دهند.  اين حرف آنها است و مي گويند آمريکا مي تواند به آساني حلقه اصلي چرخه سوخت هسته اي در ايران را بشکند و برنامه هسته اي ايران را  سه تا پنج سال به عقب بازگرداند.اين تحليل ساده اي است.کارشناس نظامي تصوير بسيار متفاوتي ترسيم کردند.جناب رئيس !من همه همکاران در اينجا را ترغيب مي کنم تحليل مرکز مطالعات راهبردهاي بين المللي درباره اثرات حملات پيشگيرانه عليه تاسيسات هسته اي ايران را که در دهم سپتامبر دوهزار ويازده  تجديد چاپ شده است، بخوانند.

اين تحليل مي گويد در پي اين کارزار عناصر بسيار پيچيده تهاجمي و دفاعي قرار دارد. در اينجا تعداد کمي از آنها را بيان مي کنم. راهبرد وسيع تر اين است که سيستم رادار و موشک هاي ضدهوايي ايران را از بين ببريم.راهبرد وسيع تر اين است که بايد موشک هاي بالستيک ايران و ديگر تسليحاتي را که ايران مي تواند براي حملات تلافي جويانه انجام دهد،از بين ببريم.

 راهبرد وسيع تر براي حمله مستقيم تاسيسات هسته اي ايران اين است بايد سوخت، تامين ،پشتيباني  را هدف قرار دهيم.راهبرد دقيقي براي جلوگيري از اقدام ايران در بستن تنگه هرمز نياز است. به راهبرد وسيع تر براي محافظت از کشورهاي همسايه خليج (فارس )و اسرائيل در برابر حملات تلافي جويانه نياز است و تلاش هاي گسترده براي دفاع در برابر حملات نامتقارن به منافع آمريکا در سراسر جهان نياز است.اين بخش کمي از پيچيدگي گزينه نظامي است.

من بار ديگر از افراد مي خواهيم تحليل کارشناسان نظامي را مطالعه کنند. اميدوارم که به اين تصور برسند که استفاده از گزينه نظامي اصلا راحت نيست. علاوه بر اين تهديد تلافي جويانه به آمريکا و متحدان ممکن از طرف منابع به غير از ايران نيز صورت گيرد. احتمال حمله گروه هاي شيعه اي يا کشوري که همبستگي با ايران دارد،وجود دارد.

يک مسئله روشن است.مسير جنگ نامعلوم و غيرقابل پيش بيني است.آنچه که ما مي توانيم اطمينان داشته باشيم پيچيدگي و آشوب جنگ بسيار ضرر خواهد داشت.ما اين را مي دانيم زيرا اين ماهيت هر نبرد است.تاريخ معاصر شواهد کافي دارد که هر زماني گزينه نظامي ابتدا ساده به نظر مي آمد،مي تواند کنترل آن بسيار دشوار و هزينه بر باشد. از خود اين پرسش را بپرسيد که کدام رهبر آمريکا تصور مي کرد تلاش ما براي از بين بردن اردوگاه آموزشي تروريستي در افغانستان و بي ثبات کردن دولت اين کشور منجر به چهارده سال اشغال ،هزاران کشته و تعداد بيشماري معلول و از دست رفتن خزانه ملي بيش از يک تريليون دلار شود.

از خود اين پرسش را بپرسيد که کدام رهبر آمريکا تصور مي کرد حمله به عراق براي از بين بردن تسليحات کشتار جمعي خيالي که اين کشور را از هم پاشيد موجب تقويت ايران و به وجود آمدن داعش گردد.علاوه براين استفاده از گزينه نظامي منجر به جاي کاهش موجب افزايش عزم ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي خواهد شد.رهبران ايران پس از حمله تصميم خواهند گرفت که اولويت ملي آنها دستيابي به سلاح هسته اي است طوري که آمريکا و هيچ کشور ديگري جرات حمله مجدد به ايران را نداشته باشند.

در صورتي که آمريکا گزينه نظامي را انتخاب کند موجب ايجاد چرخه جنگ خواهد شد و ايران برنامه هسته اي خود را در آينده با عزم بيشتر و در اعماق بيشتر زير زمين بازسازي خواهد کرد.

بنابراين اجازه دهيد از گزينه استفاده از زور کنار رويم. توافق با ايران از راه مذاکره و توام با راستي آزمايي براي برچيدن برنامه هسته اي احتمال رسيدن به اهداف اصلي امنيتي ما را بدون پيامدهاي گسترده جاني و مالي افزايش مي دهدو موجب از بين رفتن راه‎هاي دسترسي ايران به سلاح هسته اي از طريق اورانيوم و پلوتونيوم و راههاي مخفي خواهد شد.

اگر اين گزينه را با گزينه پايان دادن مذاکرات و اعمال تحريم هاي شديد ممکن مقايسه کنيم مي‎بينيم در اين گزينه (تشديد تحريم ها) احتمال زيادي وجود دارد ائتلاف چندجانبه از هم بگسلد و تحريم هاي چندجانبه از بين برود و زيان ديگر آن اين خواهد بود که همه برنامه هاي ايران که براساس روند مذاکرات فعلي متوقف شده است،بارديگر فعال گردد.

گزينه سوم(نظامی) به قيمت خون و مال تمام خواهد شد و مي تواند موجب ايجاد چرخه جنگ شود که به جاي افزايش امنيت آمريکا و متحدان، موجب از بين رفتن آن خواهد شد. اين گزينه مي تواند به ايران و ديگر کشورها اين انگيزه را بدهد که برنامه خود را ترک نکنند بلکه به جاي آن تلاش هاي خود را براي دستيابي به سلاح هسته اي دو برابر کنند.

بنابراين تنها گزينه که بهترين گزينه است، توافق با ايران از راه مذاکره و توام با راستي آزمايي براي برچيدن برنامه هسته اي اين کشور است. ما بايد همه تلاش خود را در سنا براي موفقيت اين گزينه به کار بنديم.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
ای بابا مشکل هسته ای نیست مشکل گفتن مرگ بر اسراییل است
چه سر خود را زیر برف کردید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: