به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
فضایل و در واقع اسرار بسیاری از زیارت امام رضا(ع) در ماه رجب المرجب وجود دارد که وقتی در مورد آن بدانی بسیار ترغیب می‌شوی تا در این ماه شریف خود را به حرم ملکوتی آن حضرت رسانده و روح و جسم خویش را در فضای ملکوتی صحن و سرایش صفا بخشی
"خیبرآنلاین" - روزها و ساعت‌های سال پشت سر گذاشته شد تا به ماه رجب‌المرجب رسیدیم. ماهی که از حیث فضیلت ماه خدا نامیده می‌شود و در شرافت تمام است، ماهی که خداوند متعال به شکل خاص به بندگانش نگاه می‌کند.

به گزارش ایکنا، گویی رجب که از راه می‌رسد، خداوند به بندگانش در میان روزها و ایام سال فرصتی دوباره می‌دهد، تا آنان خلوتی برای خود و نجواکردن خاص با او را بیابند تا کمی از روزمرگی‌ها کناره گرفته و ملکوتی شوند.

اعمال و ادعیه بسیاری برای این ماه عنوان شده است و که بخشی مرتبط با روزهای خاص و بسیاری از این ادعیه به شکل مفصل در مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی(ره) برای همه روزهای این ماه شریف بیان شده است.

بندگان خدا نیز هر کدام سعی می‌کنند روزها و ساعت‌های این ماه را قدر دانسته، از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به طریقی اعمال این ماه را انجام داده و از برکاتش بهره‌مند شوند. عده‌ای در مراسم معنوی اعتکاف که چند سالی است بسیار باشکوه و پرشور برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و عده‌ای هم از مناسبت‌های ویژه این ماه از جمله لیلة الرغائب و دیگر ایام ماه رجب برای حضور در مکان‌های مقدسی همچون حرم اهل بیت(ع) برای خواندن ادعیه و توسل به این درهای رحمت الهی جهت بهره‌مندی بیشتر استفاده می‌کنند.

ثواب زیارت حضرت امام رضا(ع) در ماه رجب

از فضیلت‌هایی که برای این ماه پربرکت برشمرده‌اند، زیارت امام رضا(ع) است و آنچه مشهور بوده و در مفاتیح الجنان نیز آمده و میان علما و عامه مردم رواج دارد، این است که ماه ذی‌القعده ماه زیارتی امام رضا(ع) است و روز زیارتی ایشان نیز در این ماه شریف قرار دارد.

اما در این زمینه می‌توان به مطلبی از آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی که در کتاب ارزشمند «مفاتیح نوین» آمده است، اشاره کرد که «زیارت امام رضا(ع) در ماه رجب مستحب است و در روایتی از امام جواد(ع) زیارت آن حضرت در ماه رجب مورد تأکید قرار گرفته است»؛ در روایات بسیاری نیز در مورد فضیلت زیارت امام رضا(ع) و ثواب و برکت زیارت ایشان نیز در این ماه بیان شده است.

به عنوان نمونه در عیون اخبار الرضا(ع) و کامل الزیارات نقل شده که محمد بن ‏سلیمان از امام جواد(ع) پرسید: «شخصى حج واجب خود را انجام داد و به مدینه رفت و رسول اکرم(ص) را زیارت کرد، بعد به نجف رفت و پدرتان امیرمومنان(‏ع) را زیارت نمود و حق آن حضرت را مى‌شناخت و مى‌‏دانست که او حجت خدا بر خلق اوست و او باب خداست که از آن در به خدا باید رسید. آنگاه به کربلا رفت و امام حسین(ع) را زیارت نمود. سپس به بغداد رفت ‏و حضرت امام موسى کاظم(‏ع) را زیارت کرد و به شهر خود برگشت؛‌ در این وقت، خدا آن قدر مال به او روزى کرده است که مى‌تواند به حج برود. آیا براى این مرد که حج واجب خود را انجام داده بهتر است که برگردد و باز حج کند یا به خراسان برود و پدرت امام رضا(ع) را زیارت کند؟ فرمود: بلکه برود بر پدرم سلام کند افضل است و باید که در ماه رجب باشد و در این ‏زمان که بر ما و شما از طرف سلطان خوف و وحشت است، انجام ندهید».

براساس روایات و سیره از ائمه(ع) و آموزه‌های دینی ماه رجب ماه انجام عمره مفرده است و ثواب بسیاری برای آن بیان شده است. از همین رو مسلمانان اهتمام بسیاری برای حاضر شدن در سرزمین وحی در این ایام دارند تا از برکات خاص عمره در رجب المرجب بهره‌مند شوند.

زیارت امام رضا(ع) از اعمال افضل در ماه رجب است

این در حالی است که برای زیارت قبر ثامن الحجج علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) نیز ثواب و مزد بسیاری براساس همین روایات و توصیه‌های دینی بیان شده است به گونه‌ای که تعدادی از این احادیث ثواب زیارت امام رضا(ع) را معادل هفتاد هزار حج مقبول دانسته‌اند؛ ابن الرضا(ع) در جایی دیگر می‌فرمایند: «زیارت امام رضا(ع) از اعمال افضل در ماه رجب است» و امام رضا(ع) خود نیز در روایتی فرموده‌اند: «به شیعیان من برسانید که زیارت من در نزد خداوند معادل با هزار مرتبه حج بیت الله الحرام انجام دادن است».

به عنوان نمونه سلیمان‌بن حمص می‌گوید: «از موسی‌بن جعفر(ع) شنیدم که می‌فرمود: هر کسی قبر فرزندم علی را زیارت کند خداوند ثوابی معادل هفتاد حج مبرور به او عطا می‌فرماید، با تعجب گفتم هفتاد حج مبرور؟ فرمودند آری در پیشگاه خدا مقبول نمی‌شود، هر کس فرزندم را زیارت کند و یا شبی در کنار قبر او به سر برد مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کند»، لذا سرّ و راز زیارت امام رضا(ع) در ماه رجب که برای آن فضیلت بسیار بیان کرده‌اند، این است که رجب به ماه عمره معروف و مشهور بوده و زیارت حضرت رضا(ع) در این زمان معادل رسیدن به ثواب عمره و بلکه بالاتر از آن بیان شده است.

فضایل و در واقع اسرار بسیاری از زیارت امام رضا(ع) در ماه رجب المرجب وجود دارد که وقتی در مورد آن بدانی بسیار ترغیب می‌شوی تا در این ماه شریف خود را به حرم ملکوتی آن حضرت رسانده و روح و جسم خویش را در فضای ملکوتی صحن و سرایش صفا بخشی.

حال که به ایام پایانی این ماه شریف نزدیک می‌شویم، چه خوب است وقتی را برای زیارت امام رضا(ع) که ولی نعمت همه شیعیان و مسلمانان هستند، قرار دهیم تا با همجواری و قرارگرفتن در کنار این مأمن آرام گرفته و بلندترین و زیباترین نجواهای عاشقانه را در حریمش با خدای خویش زمزمه کنیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
معصومه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
0
عالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: