به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دولت قرار بود بابت هرکیلو تولید کارخانجات قند 200 تومان یارانه بدهد که این موضوع نیز محقق نشد و همین امر بحران نقدینگی را در کارخانجات قند پدید آورد تا آنجا که فعلا کارخانجات تولیدکننده قند با دریافت وام هایی با بهره زیاد، حقوق کارمندان خود را می پردازند
"خیبرآنلاین" - واردات بی رویه باعث شده اکثر کارخانجات قند و شکر در معرض تعطیلی قرار گیرند. این در حالی است که اقدام وزات صنعت مبنی بر وارد کردن شکر در شرایطی که واردات آن مطابق بخشنامه های دولتی ممنوع بود، موجب بروز مشکل اساسی در این بخش شده است.

به گزارش میزان، در سال‌جاری قیمت هر کیلو شکر 2100 تومان تعیین شد که با احتساب پرداخت یارانه از سوی دولت این عدد به 2200 تومان افزایش می‌یافت البته کارخانجات، شکر تولیدی خود را در کارخانجات حداکثر 1920 تومان می فروشند.

این در حالی است که قرار بود دولت با اخذ تعرفه مازاد از وارد کنندگان نسبت به پرداخت یارانه به تولید کنندگان شکر اقدام کند، درصورتی که هیچ یارانه ای به آنها پرداخت نشده همچنین دولت نسبت به واردات 300 هزار تنی شکر نیز اقدامی انجام نداده است.

با توجه به اینکه میزان مصرف شکر در کشور 2میلیون و 400 هزارتن است و میزان مصرف این محصول روز به روز رو به کاهش می رود. از طرفی کارخانجات قند و شکر در معرض بحران و تعطیلی قرار دارند.

‫ ‬44 کارخانه تولید قند و شکر در کشور وجود دارد. به عبارتی در کشور 9 کارخانه نیشکر و 35 کارخانه چغندر وجود دارد که از بین تنها 27 کارخانه فعال هستند‬.


کارخانجات قند و شکر دشت مغان در معرض تعطیلی
همواره واردات بدون برنامه‌ریزی، تولید داخلی را برای تولیدکنندگان دچار مشکل کرده و باعث ضرر و زیان شده است.

به گفته رئیس سندیکای کارخانجات قند و شکر، در سال ۹۳، با توجه به حجم شکر موجود از تولید داخلی، واردات ۸۳۰ هزار تن شکر خام و ذخیره استرتژیک موجود تولیدکنندگان دچار زیان‌های غیرقابل جبرانی شدند به طوری که مجبور شدند تا محصول خود را زیر قیمت مصوب عرضه کنند.

علیرضا اشرف در خصوص اینکه آیا قرار است در سال جاری واردات کشور از سر گرفته شود گفته است، برابر مصوبات موجود و دستورالعمل‌هایی که تاکنون صادر شده، واردات شکر خام به صورت موقت و به منظور تصفیه و صادرات مجدد، مجاز است.

این در حالی است که واردات بی رویه باعث شده اکثر کارخانجات قند و شکر در معرض تعطیلی قرار گیرند و کارخانجات دشت مغان که حدود 21 هزار تن شکر خام را در سال تولید می کنند با واردات بی رویه در آستانه ورشکستگی هستند.


واردات بی رویه باعث تعطیلی کارخانجات می شود
در همین خصوص یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه واردات نباید به تولید داخل ضربه وارد کند، افزود: واردات بی رویه شکر باعث شده به کارخانجات تولید شکر از جمله کارخانه دشت مغان آسیب وارد شود.

هدایت الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه در بازدید از این کارخانجات از نزدیک با مشکلاتشان مواجه شدیم، افزود: واردات بی رویه شکر باعث شده این کارخانجات با ظرفیت تولید بسیار بالا، در معرض زیان قرار گیرند و اگر وضع به همین روال پیش رود شاید تعطیل شوند.

به گفته نماینده سراوان، دلال‌ها و واسطه‌ها مانع رونق تولید داخل هستند و دولت باید جلوی واردات بی رویه را بگیرد.


تعطیلی قند نیشابور و شاهرود
در همین حال مدیرعامل شرکت قند نیشابور و شاهرود نیز گفت: قند نیشابور و شاهرود تعطیل شده اند و در معرض بحرانی واقعی قرار دارند.

صورت های مالی قند نیشابور برای نیمه نخست سال مالی منتهی به 31 شهریورماه 94، سهامداران این شرکت را مایوس کرد، این شرکت اگر چه در ابتدا بودجه 94 را با 81 میلیارد ریال سرمایه با 157 ریال سود و سپس با 200 ریال سرمایه 63 ریال سود و در ادامه 60 ریال سود اعلام کرده بود اما در گزارش‌های بعدی  و همچنین درتازه ترین گزارش خود سود 60 ریالی را به زیان 36 ریالی تبدیل کرد.

محسن بازارنویی درباره این صورت مالی قند نیشابور این طور گفت: نه تنها کارخانه نیشابور، بلکه کارخانه شاهرود نیز دروضعیت بحرانی قرار دارد و مدتهاست که هیچ تولیدی در این دو کارخانه صورت نمی گیرد.

این فعال صنعت قند و شکر اضافه کرد: هم اکنون بسیاری از کارخانجات قند با نبود مواد اولیه مواجه هستند این درحالی است که دولت نیز اجازه واردات شکر خام را نمی دهد.

او اضافه می کند: تولید به صفر رسیده و در صورت عدم یاری دولت، به زودی کارگران این کارخانجات نیز بیکار می شوند.

به گفته بازارنویی، دولت قرار بود بابت هرکیلو تولید کارخانجات قند 200 تومان یارانه بدهد که این موضوع نیز محقق نشد و همین امر بحران نقدینگی را در کارخانجات قند پدید آورد تا آنجا که فعلا کارخانجات تولیدکننده قند با دریافت وام هایی با بهره زیاد، حقوق کارمندان خود را می پردازند.

او افزود: هم اکنون گاز کارخانه قند نیشابور به دلیل بدهی قطع است و با کمک یک شرکت دیگر بخشی از بدهی قند نیشابور پرداخت شده اما به طور حتم در صورت عدم واردات شکرخام یا عدم یاری دولت، این کمک ها چندان طولانی نخواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: