به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - بهائیت با توجه به زمینه‌های اجتماعی مساعد در سیرالئون از دین اسلام برای جذب مردم این کشور حداکثر استفاده را کرده است، همسویی ناآگاهانه برخی سیاستمداران با سیاست‌های انگلستان و آمریکا از دلایل حضور بهائیت در این بخش از آفریقا است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در سیرالئون در یادداشتی با عنوان «حرکت پرشتاب فعالیت‌های بهائیت در سیرالئون»، روند فعالیت‌های بهائیت در سیرالئون و تلاش آمریکا و انگلستان برای رشد آن در این بخش از آفریقا را بررسی و تحلیل کرده است.

مشاهدات میدانی، گزارش‌های تحقیقی و پژوهشی واصله از طریق دانشجویان درس‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی دانشکده مطالعات ادیان الهی دانشگاه «فورابه» سیرالئون و رسانه‌ها و سایت‌های خبری از منابع مورد استفاده در این یادداشت بوده است.

یادداشت را در ذیل می‌خوانیم:
 جوانان سیرالئون صبح تا شام برای یافتن لقمه نانی در خیابان‌ها پرسه می‌زنند. زنان و مردان به حقوق خود آشنا نیستند. فرزندان طبق معیارهای دینی تربیت نمی‌شوند. در چنین جامعه‌ای هرکس به مردم محبت کند، به او روی می‌آورند.

بار سنگین اقتصاد خانواده بر دوش زنان است. زنان و دختران با فراهم‌آوردن اندکی سرمایه صبح تا شام بازارچه‌های سیار خود را با کالاهایی چون میوه، بیسکویت و لوازم آرایش بر روی سر حمل کرده و به امرار معاش مشغول هستند. در چنین اوضاعی  بازار گرم تبلیغات فرقه‌های ضاله که به  تجارت شباهت دارد، رونق گرفته است.

حضور و فعالیت‌های بهائیت به خاطر مغایرت عقاید آن‌ها با اعتقادات مسلمانان مالکی‌مذهب این کشور دست‌آوردهای قابل توجه مردمی نداشته است. پیروان اندک این فرقه در سیرالئون که به خاطر برخی منافع اقتصادی وارد بهائیت شده‌اند، علی‌رغم اشتغال در فعالیت‌های آموزشی، بهداشتی و اقتصادی در این کشور در سطح پائینی هستند .

همسویی سیاستمداران با انگلستان و آمریکا؛ دلیل حضور بهائیت در سیرالئون
مسلمانان سیرالئون علی‌رغم  ضعف علمی و اطلاعاتی از اهداف و سیاست‌های فرقه بهائیت، به این نکته پی برده‌اند که این فرقه برای انحراف عقاید مسلمانان از اعتقادات ناب اسلامی تأسیس شده است. همسویی ناآگاهانه برخی سیاستمداران با سیاست‌های استعماری انگلستان و آمریکا یکی از دلایل حضور بهائیت در سیرالئون است.

سیرالئون بیش از 153 سال مستعمره انگلستان بوده است. در این میان مبلغین بهائی با تبلیغات مسموم خود تلاش کرده‌اند تا غیرت دینی را در بین مسلمانان از بین ببرند. علاوه بر این طبق قانون اساسی این کشور که انگلستان در تدوین آن دست داشته است، انتخاب و تبلیغ دین در سیرالئون آزاد است.

در سیرالئون آزادی کامل مذهبی و دینی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد. هندوها و پیروان فرقه‌های دینی اعم از مسلمان، مسیحی و ... در این کشور فعالیت می‌کنند. شواهد حاکی از آن است که فرقه بهائیت نیز مانند سایر فرقه‌ها در استخراج  «الماس»  دست دارند.

 فرقه‌های ضاله احمدیه، وهابیت و بهائیت در سیرالئون با پنهان نگهداشتن نقش انگلستان در تأسیس خود با سوء‌استفاده از اعتقادات دینی و گرایش‌های اسلامی مردم این کشور مسلمان تلاش نموده‌اند تا زمینه‌های حضور کشورهای استعمارگر غرب را همواره حفظ کنند.

بهائیت درگیری سیاسی و مذهبی آشکار ندارد
فرقه بهائیت در سیرالئون علی‌رغم فرقه وهابیت با هیچ گروهی درگیری سیاسی و مذهبی آشکار ندارد. مبانی فکری این فرقه آمیزه‌ای از اسلام، مسیحیت، زرتشت، بودایی و باورهای خرافی است. لذا شیوه‌های متفاوت و گاه متضاد در عقاید، کردار و روش‌های تبلیغ این فرقه‌ها مشاهده می‌شود.

سوء‌استفاده بهائیت از اسلام برای جذب مردم
بهائیت حرکتی سیاسی است که با توجه به زمینه‌های اجتماعی مساعد در سیرالئون از دین اسلام برای جذب مردم این کشور حداکثر استفاده را کرده است. از منظر کمیت و کیفیت فعالیت‌های فرقه‌های فعال در سیرالئون، احمدیه نقش اول، وهابیت مقام دوم و بهائیت رتبه سوم را دارد.

تاریخچه ورود بهائیت به سیرالئون
اولین‌بار پیروان بهائیت در سال 1950 از «کیپ مونت» کشور لیبریا وارد سیرالئون شد و تشکیلاتی در منطقه «هستینگ» واقع در شرق «فریتاون» به وجود آورد.

هارون کول، پزشک آمریکایی اولین بهائی بود که در دهه شصت میلادی در دانشگاه «فورابه» سیرالئون به تبلیغ آیین‌های بهائیت پرداخت.

 فعالیت‌های رسمی فرقه بهائیت در سیرالئون در سال 1975 میلادی هم‌زمان با تأسیس اولین انجمن تبلیغی محلی بهائیان در دانشگاه فورابه واقع در فریتاون آغاز شد.  در همان سال مجمع ملی بهائیت نیز در فریتاون تأسیس شد.

مراکز و امکانات بهائیت در سیرالئون
اولین مرکز بهائیت در سیرالئون در خیابان «سیرکلار رود» فریتاون، خیابانی که امروزه تشکیلات، انجمن و رادیو «صدای اسلام» ناشر افکار و عقاید وهابیت در آن واقع شده است، قرار داشت.

رابرت مارتین آمریکایی دومین مبلغ سفید پوستی بود که بهائیت را در سیرالئون ترویج کرد.

وی که معلم دبیرستان «کالنتین» شهرستان «کامبیا» واقع در شمال سیرالئون بود، ساختمان فعلی مجمع تبلیغی بهائیان را واقع در خیابان «سیگنال هیل‌رود» فریتاون خریداری کرد.

مرکز بهائیت در سیرالئون دارای کتابخانه‌ای به نام کتابخانه «مجمع ملی بهائیان» است که تعدادی اندک از سیرالئونی‌ها عضو آن هستند. کتاب‌های این کتابخانه به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی است.

مرکز بهائیت سیرالئون که شعبه‌هایی در شهرهای دیگر این کشور دارد، زمین‌هایی را در دیگر مناطق از جمله «پوجیهون»، «کابالا» و «لنگی»  جهت گسترش فعالیت‌های آتی خود خریداری و در شهرستان «مکینی» مرکز آموزشی ایجاد کرده که تنها مرکز آموزش بهائیان در این کشور است.

این مرکز همچنین قطعه زمینی به‌منظور ایجاد یک مرکز آموزشی دیگر خریداری کرده که به دلیل جنگ‌های داخلی یازده ساله و ناامن‌بودن منطقه تاکنون عملیاتی نشده است.

قطعه زمین دیگری در «گادریج» فریتاون به‌منظور ایجاد اولین معبد بهائیان در سیرالئون خریداری شده است.

فرقه بهائیت دو مدرسه ابتدایی در شهرستان «مویامبا» تأسیس کرده است. با این همه این فرقه از مدارس مسلمانان و مسیحیان نیز برای تبلیغ عقاید خود استفاده می‌کند.

تأسیس فرقه‌ها و مذاهب دروغین برای انحراف افکار مردم و سست‌کردن عقاید آنان و برهم‌زدن وحدت مسلمانان، حربه کهنه‌ای است که استعمار از آن استفاده کرده و هنوز هم مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد.

فرقه ضاله بهائیت جزو اینگونه فرقه‌ها است که توسط دولت استعمارگر انگلستان به وجود آمده و هم‌اکنون توسط دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل مورد حمایت جدی قرار دارد.

بهائیت در نهان دشمن مسلمانان است
گفته می‌شود فرقه بهائیت در نهان دشمن اسلام و مسلمانان است. یک استاد دانشگاه فورابه طی اظهاراتی گفت: «بهائیت مانع پیشرفت مسلمانان بوده است. لذا مسلمانان این فرقه را دشمن بالقوه خود می‌دانند.»

نقش سفارت آمریکا در ترویج بهائیت در سیرالئون
 شوقی افندی، رئیس بهائیان به خاطر نداشتن جانشین قبل از مرگ خود 9 نفر را جهت تأسیس شورای بین‌المللی بهائیت انتخاب کرد. یک آمریکایی به نام چارلز ماسون‌ریمی به ریاست شورای مذکور انتخاب شد و بدین ترتیب آمریکایی‌ها تشکیلات بهائیت را در جهان به دست گرفتند.

در این راستا سفارت آمریکا در فریتاون بسیار تلاش کرد تا با نفوذ در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها افراد بانفوذی را با وعده و وعید به سوی بهائیت بکشاند. این مرکز همه ساله تعدادی را به اسرائیل فرستاده یا به عنوان کارمند محلی در سفارت آمریکا استخدام می‌کند.

امروزه ده‌ها نفر از افراد مرکز بهائیت سیرالئون در سفارت آمریکا مشغول کار هستند. الحاجی ماراه و الحاجی باری معروف به حاجی آمریکایی به عنوان امام جماعت از جمله افراد مشغول در سفارت آمریکا برای رشد بهائیت تلاش می‌کنند.

برنامه‌های تبلیغاتی بهائیان سیرالئون در آمریکا تهیه شده و بعضا از رسانه‌های این کشور منتشر می‌شوند. اسرائیل، آمریکا، انگلستان، کانادا و آلمان از جمله کشورهایی هستند که کمک‌های مالی به مرکز بهائیت سیرالئون اعطا می‌کنند.

ظرف سال‌های اخیر فرامرز کرمی، یک فرد ایرانی از جمله کسانی بود که جهت تبلیغ عقاید بهائیت از ستاد مرکزی این فرقه ضاله وارد سیرالئون و پس از چهار سال عازم سنگال شد.

فعالیت‌های بهائیت در سیرالئون و به‌طور کلی در آفریقا همواره مورد حمایت آمریکا و انگلستان بوده و این دو کشور نیز از طریق نفوذ بهائیت برخی از برنامه‌های خود در آفریقا را دنبال می‌کنند.

‌لازم به ذکر است که بها‌ئیان‌ در لیبریا از آزادی‌ عمل‌ و امکانات‌ بسیار زیادی‌ برخوردار بوده‌اند. 

فعالیت‌های مرکز بهائیت در سیرالئون
دفتر مجمع تبلیغی بهائیان سیرالئون در خیابان «سیگناهیل» فریتاون واقع شده و هر روز محل اجتماع تعدادی از سیرالئونی‌ها است.

گفته می‌شود تعدادی از اعضای این مجمع در ادارات مختلف دولتی مشغول کار هستند. به این افراد گفته شده است تا هویت خود را پنهان نگه دارند.

قوی‌ترین افراد فرقه بهائیت در سیرالئون کارمندان محلی سفارت آمریکا و انگلستان هستند که در راستای تقویت مالی آن فرقه تلاش می‌کنند.

با توجه به فقر و محرومیت حاکم بر سیرالئون، بهائیان در این کشور سعی کرده‌اند که با اتخاذ شیوه‌های مناسب بهترین بهره‌برداری را از زمینه‌های موجود داشته باشند.

فرقه بهایى که دیرتر از فرقه احمدیه به آفریقاى استوایى و جنوبى رسید، در سال 1951 به کنیا و اوگاندا وارد شد؛ اما پیروان آن ادعا مى‌کنند که این فرقه پیروان فراوانى در آفریقا دارد.

ظاهرا جاذبه اصلى بهائیت در پیام اتحاد میان همه نوع بشر، ادیان و مذاهب، پیامبران و فرقه‌ها نهفته است.

بهائیت با عوام‌فریبی خود در سیرالئون و سایر کشورهای قاره سیاه، برادرى، عدالت حقوق و امتیازات برابر و هماهنگى با علم را تبلیغ مى‌کرده و تعصب، بردگى، گوشه‌نشینى، رهبانیت و روحانیت را محکوم مى‌کند. علاوه بر آن از آموزش اجبارى، ریشه‌کنى فقر، تک‌همسرى و اطاعت از حکومت دفاع مى‌کند.

تمام این شعارهای بهائیت به مصداق سخن حضرت علی(ع) «کلمه حق یراد بها الباطل» عملا در صحنه کشورهای آفریقایى و سیرالئون یافت می‌شوند.

شیوه‌ تبلیغ بهائیت شبیه سازمان‌های مخوف فراماسونری است
 در حال حاضر شیوه‌های تبلیغی بهائیان با بهره‌گیری از ابزارهای تبلیغی غربی و صهیونیسم بین‌الملل به شکل‌های متعدد اجرا شده و یک نوع پیچیدگی با توجه به شرایط زمانی و مکانی در آن مشاهده می‌شود. لذا شناخت به روز آن ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا تشکیلات مذهبی و شیوه‌های تبلیغی و آموزشی بهائیت به سازمان‌های مخوف فراماسونری شبیه است.

بهائیان در سیرالئون با استفاده از شیوه‌های جذاب جزوه‌هایی مانند دیانت بهائی و جهان بهائیت همراه عکس و تصاویری از مراکز جهانی بهائی به پیروان خود می‌دهند.

در صورت پیشرفت شماره مخصوصی که به شماره تسجیلی تعبیر می‌شود‌، به پیرو خود اعطا می‌کنند. پیروان بهائی از میان جوانان، افراد کم‌سواد، روستاییان و افراد فقیر انتخاب می‌شوند که معمولا برای جذب جوانان از دختران و زنان استفاده می‌شود و برای افراد بزرگسال و بانفوذ سیاست تطمیع مالی را لحاظ می‌کنند.

صلح‌طلبی و خوش‌انصافی را در معاملات به افراد مستعد تعلیم داده و از آن‌ها می‌خواهند تا وسیله ارتباط با مسلمانان و بعضی ادارات دولتی باشند .

مبلغین بهائی به پیروان خود در سیرالئون آموزش می‌دهند که در هیچ حالتی نفرت خود را ظاهر نکرده و خدمات رایگان به شیوه مبلغان مسیحیت ارائه کنند.

فردی که در سیرالئون بهائی می‌شود، باید تمام اندیشه‌های قبلی خود را فراموش کرده و خود را دوباره متولد شده دانسته و اجازه سؤال‌کردن در خصوص مبانی را به هیچ وجه ندارد.

برخی شیوه‌های حمایتی بهائیان جهت تبلیغ عقاید خود در بین مردم مستضعف سیرالئون به شرح ذیل است:
ـ کمک‌های جنسی شامل کتاب درسی، نوار و سی دی آموزشی عقاید، جزوه‌ها و بروشورهای مرکز بهائیت، بیسکویت و کمک مالی به کودکستان‌های مناطق مختلف از جمله «لوملی»، «موری‌تاون» و «کینگ‌تاون»‌ فریتاون.
ـ کمک‌های غیرنقدی به مدارس و آوارگان مناطق مختلف همچون «بای بوره».
ـ برگزاری دوره‌های آموزشی جهت تربیت مبلغین بهائیت مسلط به زبان‌های بومی.
ـ تبلیغات گسترده برای افزایش اعضای خود.
ـ برگزاری پارتی‌ها و مراسم شبانه برای جوانان. 
ـ اعطای کمک هزینه تحصیلی و اعزام دانشجو به اسرائیل، آمریکا و انگلستان.
ـ برگزاری نشست‌‌هایی با موضوعات اجتماعی.

اعضای اجرایی مرکز بهائیت در سیرالئون
مرکز بهائیان سیرالئون مرکب از 9 نفر ترجیحا از معلمان و کارمندان عالی‌رتبه است و سعی می‌شود هویت سه عضو اصلی آن به ویژه فرد وابسته به سفارت آمریکا مخفی نگاه داشته شود.
بهائیان سیرالئون که نسبتا اندک بوده و از آزادی‌ عمل‌ و امکانات‌ برخوردارند هر سال مراسم بزرگداشت بهاء‌اله را از 21  آوریل تا دوم ماه می در فریتاون با شرکت اندک افرادی در مرکز بهائیت برگزار می‌کنند.

این مراسم با حضور و سخنرانی یک فعال بهائی از کشورهای غرب آفریقا یا اروپایی برگزار می‌شود و در آخرین روز مراسم، اعضای جدید اجرایی مرکز بهائیت سیرالئون با هدایت سفارتخانه‌های آمریکا و انگلستان انتخاب می‌شوند.

تلاش رایزنی فرهنگی ایران برای افشای ماهیت بهائیت
محمد‌رضا قزلسفلی در پایان آورده است: ظرف سال‌های گذشته رایزنی فرهنگی کشورمان در سیرالئون با انتشار مقالات، انجام مصاحبه، برگزاری نشست‌ها و انجام فعالیت‌های فرهنگی ماهیت استعماری و انحرافی فرق ضاله بهائیت، وهابیت و احمدیه را برای مردم مستضعف سیرالئون معرفی کرده است.

* منبع: ایکنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: