به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اينگونه افسارگسيختگي و بي قانوني در هزينه هاي انتخاباتي در کشورمان رفته رفته به سازوکاري منجر خواهد شد که عملا انتخابات را به کورس رقابت سرمايه دارها و سرمايه سالارها و وامدارانشان با يکديگر تبديل کند
"خیبرآنلاین" -

بسم رب المستضعفین

امام خميني(ره): «مجلس خانه همه مردم و اميد مستضعفين است… مردم در انتخابات آزادند و احتياج به قيم ندارند و هيچ فرد يا گروه و دسته اي حق تحميل فرد يا افرادي را به مردم ندارند.»

با توجه به وضعيت فعلي انتخابات، اغلب کارشناسان معتقدند براي از بين رفتن معايب شکل موجود بايد طرح جامعی در مجلس مورد بررسي قرار گيرد. اما مشکل اينجاست که قانون استاني شدن انتخابات که کليات آن به تصويب رسيده است، نه تنها در حل مشکلات فعلي راهگشا نخواهد بود بلکه برخي از محاسن بزرگ وضع کنوني انتخابات مانند مشارکت بالاي مردم را مورد خدشه قرار خواهد داد.

مشکلات طرح مصوب مجلس را به شرح زیر بیان می داریم:
 
1) حضور افراد مستقل در انتخابات غيرممکن خواهد شد؛ زيرا در سازوکار جديد فقط ليست ها و جناح ها فرصت رقابت در انتخابات را خواهند داشت؟

اعتراض‌دانشجویان‌شاهرودبه‌استانی‌شدن‌انتخابات

2) مشارکت مردم در انتخابات تا حدود زيادي کاهش خواهد يافت؛ چون شما مجبور به راي دادن به ليست هايي هستيد که به دليل تعدد افراد فرصت شناخت بسياري از آنها را نداريد؛ پايتخت را مي توان به عنوان نمونه اي براي طرح استاني شدن انتخابات مثال زد که در مشارکت يکي از پايين ترين رتبه ها را دارد.

3) به دليل ليستي شدن انتخابات تنها افرادي مي توانند به مجلس شوراي اسلامي راه يابند که يا مشهور بوده و يا به دليل وامداري به يکي از احزاب، ابزار دست کانون هاي قدرت و ثروت شده و کساني که چهره هاي مردمي و نخبگاني داشته اما تمايلي به حضور در يکي از ليست ها را نداشته باشند، عملاً از صحنه رقابت در انتخابات حذف خواهند شد.

4) مراکز استان ها کانون توجهات نمايندگان خواهد شد و ديگر شهرهاي کوچکتر در شعاع ديد آنها قرار نخواهند گرفت.

5) ويژگي محلي انتخابات مجلس کمرنگ شده و شور مردمي در رقابت انتخابات کاهش مي يابد و جمهوريت نظام به محاق مي رود.

6) به اين دليل که نمايندگان از طريق حضور در ليست ها راي آورده و وارد مجلس مي شوند، ديگر خود را پاسخگو به مردم(خصوصا مردم شهرستان ها) نمي دانند و نتيجه آن بي توجهي هرچه بيشتر نمايندگان به نيازهاي مردم خواهد بود.

اعتراض‌دانشجویان‌شاهرودبه‌استانی‌شدن‌انتخابات

7) استان هاي ديگر به بلاي استان تهران مبتلا شده و درصد مشارکت مردمي در ديگر استانها هم مانند تهران به شدت کاهش خواهد يافت. آيا با تعميم اين نسخه به ساير نقاط کشور در آينده شاهد برگزاري انتخابات هايي با ميزان مشارکتي همچون ميزان مشارکت در انتخابات پارلماني آمريکا نخواهيم بود؟

8) نه تنها مشکل فعلي هزينه کرد بيش از حد کانديداها اصلاح نخواهد شد، بلکه به دليل بزرگترشدن گستره تبليغات در تمام سطح استان، هزينه انتخابات افزايش خواهد يافت.

9) اينگونه افسارگسيختگي و بي قانوني در هزينه هاي انتخاباتي در کشورمان رفته رفته به سازوکاري منجر خواهد شد که عملا انتخابات را به کورس رقابت سرمايه دارها و سرمايه سالارها و وامدارانشان با يکديگر تبديل کند.

10) مناطقي چون کردستان و سيستان و خوزستان و گنبد که به دليل وجود اقليت هاي قومي مستعد تنش هستند، نمايندگان خود را در مجلس دارند و اين خود از عوامل ايجاد ثبات در آنهاست. حذف اين نمايندگان از مجلس ثبات سياسي کشور را به خطر می اندازد.                                                           

کانون عدالتخواهی قسط
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
دانشگاه شاهرود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: