به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
علی لاریجانی از این مجموعه تلاش برای تهیه ماده واحده به عنوان تلاشی موفق یاد کرد
"خیبرآنلاین" - کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای پس از کش و قوس فراوان در صحن علنی مجلس میان لاریجانی و برخی نمایندگان درحالی به تصویب 199 نفر رسید که میان این طرح، و کلیات طرح مشابهی که روز چهارشنبه 27 خرداد به تصویب 92 درصد نمایندگان رسیده بود، تفاوت هایی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، صبح امروز (یکشنبه) پس از قرائت دستورکار مجلس شورای اسلامی و عدم اعلام "طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای"، تعدادی از نمایندگان مردم اشکال آیین نامه ای گرفته و نسبت به این اقدام اعتراض کردند.

براساس این گزارش، در پاسخ به این اعتراضات، علی لاریجانی، رییس مجلس، اینگونه پاسخ داد: "مسایلی مربوط به شورایعالی امنیت ملی است و شورا درباره آنها نظر دارد؛ ما می‌خواهیم مساله را حل کنیم، نمی‌خواهیم که مساله جدید بسازیم. شورایعالی امنیت ملی چارچوب‌هایی دارد که ما باید با آن هماهنگی لازم را داشته باشیم؛ این مساله (موضوع هسته‌ای) بحث فروش سیب‌زمینی که نیست(!) موضوع مهمی است، لذا باید به آن توجه کنیم. از صبح امروز نمایندگان مجلس در حال تهیه ماده واحده‌ای بودند تا اصلاحات لازم برای بازبودن دست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تایید مقام معظم رهبری و شورایعالی امنیت ملی لحاظ شود."

علی لاریجانی از این مجموعه تلاش برای تهیه ماده واحده به عنوان تلاشی موفق یاد کرد و به قرائت ماده واحده آن پرداخت که در نهایت، با موافقت 199 نماینده، کلیات آن به تصویب رسید و مقرر گردید جزییات آن در جلسه بعدی در مجلس مطرح شود.

اما میان متن کلیات طرحی که امروز با حمایت علی لاریجانی به تایید رسید (اینجا) و کلیات طرحی که روز چهارشنبه به تصویب نمایندگان رسیده بود (اینجا3 تفاوت وجود دارد که در ادامه، به آنها اشاره ای کوتاه می شود.

3 تفاوت طرح مورد حمایت لاریجانی و طرح مصوب نمایندگان در الزام هسته‌ای دولت

* تحریم ها


در بند یک کلیات مورد تصویب نمایندگان در روز چهارشنبه، پیرامون موضوع تحریم ها آمده بود: "کلیه تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود." اما در طرح دوم که مورد حمایت لاریجانی است، در این رابطه آمده: "لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود."

دقت در دو عبارت فوق، مشخص می کند که در طرح مورد حمایت لاریجانی، عبارت "کلیه تحریم ها" حذف و همچنین، به جای عبارت "روز توافق"، عبارت "روز اجرای تعهدات ایران" جایگزین شده است.

* بازرسی ها

در بند دوم طرح مصوب نمایندگان در روز چهارشنبه، پیرامون بازرسی ها آمده بود: "در چارچوب مصوبات شورایعالی امنیت ملی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است." اما در طرح دوم که مورد حمایت لاریجانی است، آمده: "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود."

در این دو عبارت نیز تفاوت هایی وجود دارد؛ در طرح مصوب نمایندگان، آژانس موظف به نظارت در "چارچوب مصوبات شورایعالی امنیت ملی" بود و در طرح دوم، "چارچوب توافقنامه پادمان" مورد تاکید قرار گرفته است و البته عبارت رعایت شورایعالی امنیت ملی نیز در انتهای این بند گنجانده شده است.

* ارایه نتیجه مذاکرات به مجلس

در تبصره یک کلیات مورد تصویب نمایندگان مجلس، آمده بود: "براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود." اما در طرح مورد حمایت لاریجانی آمده: "بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود."

مطالعه مجدد دو عبارت فوق بیانگر این نکته است که در طرح دوم، جهت ارایه نتیجه مذاکرات به مجلس، "تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی" حذف شده است.

***
بدین ترتیب، میان متن "طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ ای" که روز چهارشنبه به تصویب 92 درصد نمایندگان مجلس رسیده بود، با طرح "طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ ای" که روز یکشنبه با حمایت علی لاریجانی به تایید 199 نفر رسید، 3 تفاوت وجود دارد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
امیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
2
7
خیانتهای (...) کمتر از خیانتهای منافقین نیست
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
7
(...) مرد روزهای سخت است البته به نفع دشمن ر وزقیامتی هم درپیش است ?
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
0
2
در مورد بند یک که گفته تحریمها روز اجرای تهعدات لغو بشه باید گفت ایران تعهداتش رو اجرا کرده از 2سال پیش پس باید الان، بلکه 2سال پیش تحریمها لغو میشد؟!؟!؟
هرچند امریکا به هدفش رسیده و سرعت پیشرفت ما رو متوقف کرده و انگیزه کار از دانشمندان گرفته شده و مطمئن باشید از توسعه و پیشرفت هم داشته داشتیم به سرعت قبل برنمی گرده مگر رئیس دولت جسارت بخرج بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
1
1
به جای اینکه فکر کنند جای کلمه ها را در مقابل خودی ها جابحا کنند لطفا این کار را وقتی با امریکاییها مذاکره میکنند انجام بدهند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: