"خیبرآنلاین" - کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هستهای پس از کش و قوس فراوان در صحن علنی مجلس میان لاریجانی و برخی نمایندگان درحالی به تصویب 199 نفر رسید که میان این طرح، و کلیات طرح مشابهی که روز چهارشنبه 27 خرداد به تصویب 92 درصد نمایندگان رسیده بود، تفاوت هایی وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی
"خیبرآنلاین"، صبح امروز (یکشنبه) پس از قرائت دستورکار مجلس شورای اسلامی و عدم اعلام "طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هستهای"، تعدادی از نمایندگان مردم اشکال آیین نامه ای گرفته و نسبت به این اقدام اعتراض کردند.
براساس این گزارش، در پاسخ به این اعتراضات، علی لاریجانی، رییس مجلس، اینگونه پاسخ داد: "
مسایلی مربوط به شورایعالی امنیت ملی است و شورا درباره آنها نظر دارد؛ ما میخواهیم مساله را حل کنیم، نمیخواهیم که مساله جدید بسازیم. شورایعالی امنیت ملی چارچوبهایی دارد که ما باید با آن هماهنگی لازم را داشته باشیم؛ این مساله (موضوع هستهای) بحث فروش سیبزمینی که نیست(!) موضوع مهمی است، لذا باید به آن توجه کنیم. از صبح امروز نمایندگان مجلس در حال تهیه ماده واحدهای بودند تا اصلاحات لازم برای بازبودن دست تیم مذاکرهکننده هستهای و تایید مقام معظم رهبری و شورایعالی امنیت ملی لحاظ شود."
علی لاریجانی از این مجموعه تلاش برای تهیه ماده واحده به عنوان تلاشی موفق یاد کرد و به قرائت ماده واحده آن پرداخت که در نهایت، با موافقت 199 نماینده، کلیات آن به تصویب رسید و مقرر گردید جزییات آن در جلسه بعدی در مجلس مطرح شود.
اما میان متن کلیات طرحی که امروز با حمایت علی لاریجانی به تایید رسید (
اینجا) و کلیات طرحی که روز چهارشنبه به تصویب نمایندگان رسیده بود (
اینجا)،
3 تفاوت وجود دارد که در ادامه، به آنها اشاره ای کوتاه می شود.
* تحریم هادر بند یک کلیات مورد تصویب نمایندگان در روز چهارشنبه، پیرامون موضوع تحریم ها آمده بود: "
کلیه تحریمها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود." اما در طرح دوم که مورد حمایت لاریجانی است، در این رابطه آمده: "
لغو تحریمها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود."
دقت در دو عبارت فوق، مشخص می کند که در طرح مورد حمایت لاریجانی، عبارت "
کلیه تحریم ها" حذف و همچنین، به جای عبارت "
روز توافق"، عبارت "
روز اجرای تعهدات ایران" جایگزین شده است.
* بازرسی هادر بند دوم طرح مصوب نمایندگان در روز چهارشنبه، پیرامون بازرسی ها آمده بود: "
در چارچوب مصوبات شورایعالی امنیت ملی، آژانس بینالمللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارتهای متعارف از سایتهای هستهای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهستهای، اسناد و دانشمندان ممنوع است." اما در طرح دوم که مورد حمایت لاریجانی است، آمده: "
آژانس بینالمللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارتهای متعارف از سایتهای هستهای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهستهای، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود."
در این دو عبارت نیز تفاوت هایی وجود دارد؛ در طرح مصوب نمایندگان، آژانس موظف به نظارت در "
چارچوب مصوبات شورایعالی امنیت ملی" بود و در طرح دوم، "
چارچوب توافقنامه پادمان" مورد تاکید قرار گرفته است و البته عبارت رعایت شورایعالی امنیت ملی نیز در انتهای این بند گنجانده شده است.
* ارایه نتیجه مذاکرات به مجلسدر تبصره یک کلیات مورد تصویب نمایندگان مجلس، آمده بود: "
براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود." اما در طرح مورد حمایت لاریجانی آمده: "
بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود."
مطالعه مجدد دو عبارت فوق بیانگر این نکته است که در طرح دوم، جهت ارایه نتیجه مذاکرات به مجلس، "
تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی" حذف شده است.
***
بدین ترتیب، میان متن "
طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای" که روز چهارشنبه به تصویب 92 درصد نمایندگان مجلس رسیده بود، با طرح "
طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای" که روز یکشنبه با حمایت علی لاریجانی به تایید 199 نفر رسید،
3 تفاوت وجود دارد.
هرچند امریکا به هدفش رسیده و سرعت پیشرفت ما رو متوقف کرده و انگیزه کار از دانشمندان گرفته شده و مطمئن باشید از توسعه و پیشرفت هم داشته داشتیم به سرعت قبل برنمی گرده مگر رئیس دولت جسارت بخرج بده