به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۶۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
چرخیدن چرخ سانتریفیوژها نه تنها مانع چرخیدن چرخ کارخانه ها و زندگى مردم نیست، بلکه چرخیدن چرخ کارخانه ها، صنعت و زندگى مردم و همچنین پیشرفت کشور عمیقا به آن وابسته است
"خیبرآنلاین" - علیرضا حیدری * / چرا باید هسته ای باشیم؟ اصلا فناوری هسته ای به چه درد ملت ایران می خورد؟ با این همه هزینه مادی و معنوی که برای صنعت هسته ای شده است، قرار است چه دستاوردی برای مردم کشورمان حاصل شود؟

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، سوالات فوق و بسیاری پرسش های دیگر از جمله شبهاتی است که در برخی اذهان موجود بوده و البته برخی روشنفکرنماهای غربزده و وابسته نیز بر آن می دمند تا هرچه بیشتر، میزان هزینه های فناوری هسته ای را بالا برده و از حجم کاربردها و منافع چشمگیر آن بکاهند تا شاید بتوانند هرچه بیشتر ایران اسلامی را به دشمنان غربی اش وابسته تر نمایند.

به همین منظور، در سلسله مطالبی تحت عنوان "چرا باید هسته ای باشیم؟" درصد ارایه پاسخ های علمی به سوالات و شبهات برآمده ایم و تاکنون کاربردهای فناوری هسته ای در 5 حوزه توسعه (اینجا) ، برق (اینجا) ، صنعت (اینجا) ، کشاورزی (اینجا) و پزشکی (اینجا) مورد بررسی قرار دهیم.

اینک، قسمت ششم با موضوع کاربرد فناوری هسته ای در محیط زیست، معادن و مصارف صلح آمیز نظامی:

6. کاربرد فناوری هسته ای در محیط زیست

کاربردهاى فناورى هسته اى در بحث محیط زیست، حیطه های وسیعى همچون استفاده از شتابدهنده ها در شناسایى آلاینده های هوا و آب و خاک، ردیابى آلاینده های زمینى، کنترل آلاینده های فسیلى و بیولوژیکى در هوا و فاضلاب و پسماندهاى بیمارستانى، از بین بردن پسماندهاى صنعتى و خانگى، ضدعفونى سطوح و... را در بر می گیرد.

فناورى هسته اى همچنین کاربرد عمده اى در بررسى هاى زمین شناختى دارد که از جمله آنها مطالعه فرسایش خاک با استفاده از رو شهاى هسته اى مى باشد.

فناورى هسته اى می تواند یکى دیگر از معضلات جهان امروز یعنى محدودیت دسترسى به منابع آب پاکیزه را نیز مرتفع سازد. آلودگى آبهاى سطحى و زیرزمینى بر اثر انباشت پسماندهاى صنعتى و فعالیت هاى بشرى، از جمله کاربرد گسترده کودها، آفت کشها و قارچ کش ها، رشد جمعیت و محدودبودن منابع آب شیرین و مسائلى از این دست، گوشه اى از عوامل بروز این مشکلات هستند. توسعه و راه اندازى فناوری هاى جایگزین مانند فرآیند پرتودهى براى پاکسازى فاضلاب صنعتى، آب شهرى، آب زیرزمینى و آب آشامیدنى براى بقا و پایدارى بسیارى از کشورها امرى حیاتى است. این فرآیند می تواند تجزیه ترکیبات آلى سمى و آلاینده های بیولوژیکى را نیز دربرگیرد.

علاوه بر اینها، نفس استفاده از نیروگاه های هسته اى براى تولید برق نیز با مسئله محیط زیست درگیرى مستقیم دارد؛ چرا که استفاده از نیروگاه های با سوخت فسیلى، تولید حجم زیادى از گازهاى گلخانه اى را درپى دارد. استفاده از راکتورهاى هسته اى، موجب کاهش انباشت گازهاى گلخانه اى در جو زمین می گردد. به دلیل اینکه سوخت هاى فسیلى شامل زغال سنگ، گاز طبیعى، نفت، روغن و قیر تولید آلودگى می کند، بنابر پیش بینی ها اصلى ترین منبع انرژى در دو قرن آینده سوخت هسته اى است که از منابع و معادن کافى برخوردار است.

کاربردهای فناوری هسته‌ای در محیط زیست، معادن و نظامی

7- كاربردهاي منابع و معادن


با توجه به خشکسالي سالهاي اخير در کشورمان و کمبود آب، دسترسي بهينه به منابع آب و مديريت آن، از زمينه هاي توسعه مي باشد. فنّاوري هسته اي براي شناسايي حوزه هاي آبخيز زيرزميني، هدايت آبهاي سطحي و زيرزميني، كشف و كنترل آلودگي و كنترل نشست و ايمني سدها و شيرين كردن آب شور و آب دريا مورد استفاده قرار مي گيرد.

همچنین این فناوری تحول عظیمی در کشف و استخراج معادن مختلف ایجاد کرده و در تعیین محل دقیق معادن مختلف زیرزمینی کاربرد عمیقی پیدا کرده است.

8- كاربردهاي نظامي صلح آميز

عرصه ديگري از نقش مهم فنّاوري هسته اي، به غير از بمبهاي هسته اي كه براي كشتار جمعي و جنايت استفاده مي شود، همانند بمباران هستهاي هيروشيما و ناکازاکي توسط آمريكا، بهره گيري از اين فنّاوري در شناسايي و كشف مينهاي ضدنفر مي باشد. سالانه در جهان هزاران نفر در اثر اين مينها كشته و يا مجروح مي شوند كه در راستاي ايجاد امنيت و جلوگيري از كشته شدن انسانها، مي توان از فنّاوري هسته اي استفاده كرد. آژانس بين المللي انرژي اتمي در سال 1381 (2002)، از تكنيک هسته اي در كرواسي به صورت آزمايشي براي شناسايي مينهاي ضدنفر استفاده كرد كه در نتيجه آن، اندازه هاي خاصي از اين مينها در اعماق مختلف و در شرايط خشكي خاک زمين شناسايي شدند.
 
بنابراين يكي از علل اهميت استفاده از «فنّاوري هسته اي»، «توسعه فنّاوري» مي باشد و در عرصه هاي صنعتي، كشاورزي، دامپروري، پزشكي، منابع آب و نظامي صلح آميز، كاربردهاي متعددي را دارا بوده و زمينه توسعه بسياري از علوم و فنون را فراهم  و يک «جهش علمي» را در جامعه مورد استفاده ايجاد مي نمايد.

* نتیجه گیری

انرژى هسته اى و غنى سازى نه تنها به عنوان یک حوزه در اقتدار و پیشرفت کشور مهم است، بلکه در صنعت و زندگى مردم نیز آثار مستقیم دارد. تأمین انرژى برق، حمل و نقل، ارتباطات، کشاورزى و از آن مهمتر، سلامت مردم و درمان و تشخیص بیماری هاى خاص، متأثر از پیشرفت هاى فناورى هسته اى است. لذا چرخیدن چرخ سانتریفیوژها نه تنها مانع چرخیدن چرخ کارخانه ها و زندگى مردم نیست، بلکه چرخیدن چرخ کارخانه ها، صنعت و زندگى مردم و همچنین پیشرفت کشور عمیقا به آن وابسته است.

ادامه این مطلب را در روزهای آتی پیگیری نمایید...



* مهندس  علیرضا حیدری
کارشناس ارشد مهندسی هسته ای
مسئول تیم دانشجویان تحصیلات تکمیلی هسته ای کشور
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهندس فلاح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
0
بسم الله...
اورانیوم عنصری است استراتژیک که 90درصد کاربرد...و10درصد کاربرد علمی، پزشکی دارد
بنده یک مهندس هستم
جمهوری اسلامی ایران برای میزان 20درصد غنی سازی هزینه های فراونی مالی و انسانی نموده است
حال با این محدود سازی چه کسی این هزینه ها رابه ایران بازمیگرداند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: