به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مجری قانون هستیم و فقط به قانون عمل می کنیم
"خیبرآنلاین" - دبیر شورای نگهبان گفت: برخی اوقات فشارهایی به این شورا وارد می شود اما در کار ما اثر نمی گذارد.

به گزارش صداوسیما، آیت الله جنتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که چرا برخی ها با این شورا مشکل دارند و آن را خلاف مردمسالاری و دموکراسی می دانند، افزود: بسیاری از این شبهه ها ناشی از نبود شناخت از شورای نگهبان است.

وی گفت: آنها حساب این را نمی کنند که اگر شورای نگهبان نبود بر سر احکام اسلام و قانون اساسی چه می آمد.

آیت الله جنتی با بیان اینکه عمده وظیفه شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی است افزود: مشکل اصلی برخی از افراد، مسئله انتخابات است زیرا عده ای در انتخابات خواسته هایی داشتند که مواضع قانونی شورای نگهبان اجازه نداد خواسته های آنها  تأمین شود و آنها برانگیخته و ناراضی می شوند و چون نمی توانند صریحاً این علت را در مخالفت با شورای نگهبان مطرح کنند مخالفت خود را با این شورا به زبان های دیگری بیان می کنند.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به جایگاه این شورا در قانون اساسی گفت: براساس اصل 93 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و شورای نگهبان وظیفه تفسیر و بازنگری در قانون اساسی را برعهده دارد بنابراین این شورا جنبه حاکمیتی هم دارد.

آیت الله جنتی با اشاره به اینکه شورای نگهبان 12 نفر عضو دارد افزود: هرکدام از این اعضا مستقل هستند و نظرات آنها هم متفاوت است و در نهایت موارد در این شورا با اکثریت آرا تصویب می شود.

وی گفت: تلاش ما این است که فقط بر اساس قانون عمل کنیم و نظرات شخصی را در مصوبات دخالت ندهیم.

آیت الله جنتی با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ مصلحت اسلام و مسلمین است تأکید کرد: تضعیف و توهین به شورای نگهبان برای کشور و اسلام خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد افزود: بیشترین فشارها در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به این شورا وارد شد.

آیت الله جنتی با اشاره به سختی کار شورای نگهبان گفت: تعداد مواد برخی از مصوبات مجلس شورای اسلامی بسیار زیاد است و گاهی به 700 ماده می رسد که باید حداکثر در 20 روز بررسی شود و این کار بسیار مشکلی است.

وی افزود: هزاران قانون مربوط به دوران پیش از انقلاب است که تعدادی از آنها شاید مخالف شرع باشد و باید این قوانین بررسی و قوانین خلاف شرع در آنها اصلاح شود.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: این کار با تشکیل مجمع فقهی در قم که جنبه مشورتی شورای نگهبان را دارد در حال انجام است.

آیت الله جنتی گفت: لایحه تشکیل شورای آموزش و پرورش در سال 1373 تصویب شد که در آن الزام شده بود که از دانش آموزان برای مدارس پول بگیرند اما شورای نگهبان آن را خلاف قانون اساسی تشخیص داد و رد کرد زیرا بر اساس قانون اساسی تحصیلات باید رایگان باشد.

وی ادامه داد: قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای را شورای نگهبان تأیید کرد.

آیت الله جنتی در پاسخ به این پرسش که چرا شورای نگهبان استانی شدن انتخابات را رد کرده است گفت: دولت مخالف این مصوبه بود و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام هم آن را نپذیرفت زیرا این مصوبه اشکالات مختلفی داشت از جمله اینکه موجب تفرقه می شد.

وی افزود: استانی شدن انتخابات موجب می شد که مشارکت مردم در انتخابات پایین بیاید و به حداقل برسد.

دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا آقای لاریجانی درباره این مصوبه با شما صحبت کرده بود گفت: خیر، وی در این باره با جاهای دیگر صحبت کرد اما با من صحبت نکرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر که آیا حضرت آقا در این زمینه نظری دادند گفت: با ایشان صحبت شده بود اما ایشان بنا داشتند که نظر ندهند و سیر قانونی آن طی شود.

مجری در ادامه پرسید: برخی ها معتقدند علنی شدن و انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان فشارهای سیاسی را کاهش می دهد آیا این شدنی است؟

دبیر شورای نگهبان پاسخ داد: قرار نیست این مذاکرات را منتشر کنیم زیرا برخی اوقات مسائلی مطرح می شود که در حوزه کاری خودمان است و صلاح نیست که منتشر شود.

آیت الله جنتی ادامه داد: فرض کنید درباره انتخابات درباره اشخاص بحث می شود و عللی بیان می شود که مثلاً فلان شخص صلاحیت ندارد زیرا التزام عملی به اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه ندارد و اگر این موارد منتشر شود ممکن است آبروی آنها در خطر بیفتد بنا براین امکان انتشار نیست، نه تنها در محافل عمومی بلکه حتی در محافل خصوصی هم این موارد را بیان نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شورای نگهبان سخنگو ندارد و هنوز گزینه ای برای این مسئولیت درنظر نگرفته ایم گفت: در نخستین جلسه هیئت رئیسه در چهارشنبه هفته آینده، سخنگو مشخص خواهد شد.

آیت الله جنتی افزود: دیروز وزیر کشور به همراه معاونان و کارشناسان خود به شورای نگهبان آمد و درباره الکترونیکی کردن انتخابات آینده صحبت کرد و بحث های زیادی در این باره مطرح شده است اما هنوز مقدمات اجرای آن فراهم نیست.

وی تأکید کرد: الکترونیکی کردن انتخابات باید به گونه ای باشد که امنیت آراء مردم فراهم باشد و به درستی آراء مردم اظهار و تشخیص داده شود.

دبیر شورای نگهبان درباره شفاف شدن صندوق های انتخاباتی هم گفت: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که ممکن است آراء مردم از پشت این صندوق ها معلوم باشد و خوانده شود و این خلاف محرمانه ماندن آراء مردم است بنا براین باید به گونه ای باشد که هم آراء خوانده نشود و هم درون صندوق دیده شود.

آیت الله جنتی در پاسخ به این پرسش که در دو انتخابات آینده مهمترین خط قرمز شما در احراز صلاحیت ها چیست؟ افزود: معیار ما، قانون است و طبق قانون عمل می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی ها برای انتخابات مجلس خبرگان ابراز نگرانی کرده اند آیا جای نگرانی وجود دارد گفت: گزارش هایی به ما می رسد که ما را نگران کرده است و آن اینکه عده ای می خواهند رنگ سیاسی به خبرگان دهند.

آیت الله جنتی با تأکید بر اینکه مجلس خبرگان هرگز نباید رنگ سیاسی بگیرد زیرا وظایف مهمی را برعهده دارد افزود: کار این مجلس این است که بررسی می کند رهبر شرایط لازم که در قانون تعیین شده است را دارد یا خیر.

مجری در ادامه پرسید: برخی ها می گویند که فیلتر شورای نگهبان برای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی بازتر از قبل است آیا این گونه است؟

دبیر شورای نگهبان پاسخ داد: خیر، فرقی نکرده است و شورای نگهبان فقط بر اساس قانون عمل می کند و هیچ وقت قانون را زیر پا نمی گذارد.

آیت الله جنتی گفت: یکی از مشکلات ما این است که برخی ها انتظار دارند شورای نگهبان با روابط کار کند و سفارش پذیر باشد در حالی که دوستی ها سر جای خودش اما قانون هم سرجای خودش.

وی تاکید کرد: مجری قانون هستیم و فقط به قانون عمل می کنیم.

آیت الله جنتی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات هسته ای را پیگیری می کردید؟ گفت: خیلی دورا دور زیرا مسائل به قدری پیچیده بود که حتی افراد متخصص و کارشناسان هم در آن می ماندند، بنابراین صلاحیت اظهار نظر درباره آن را نداشتم زیرا کارشناس آن نیستم.

امروز 26 تیر سالروز تشکیل نهاد شورای نگهبان قانون اساسی است و به همین مناسبت برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع خود را به این شورا اختصاص داد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
0
0
با دوتا تاکردن کاغذ رای اون مشکل رو میشه حل کرد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: