به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
یکی از اعضای سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) از توافق هسته‌ای دفاع و آن را ضامن عدم دستیابی ایران به سلاح دانسته است
"خیبرآنلاین" - جان کری وزیر خارجه، و ارنست مونیز وزیر انرژی، و جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز پنجشنبه در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دفاع کردند.

به گزارش دانشجو، وزیر خارجه آمریکا در ابتدای سخنان خود به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در گذشته اشاره کرد و گفت که زمان گریز هسته‌ای قبلاً برای ایران بین 2 تا 3 ماه بود اما با توافق فعلی به یک سال افزایش یافته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا انتقاداتی که معتقدند توافقی بهتر با ایران امکان‌پذیر بوده را رد کرد و با بیان اینکه امکان عقد توافقی با ایران که منجر به تسلیم این کشور بشود وجود ندارد، گفت: تسلیم ایران، خیالبافی است، ساده و صریح بگویم.

وزیر خارجه آمریکا بهترین راه حل برای حلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران را مهار این برنامه با توافق هسته‌ای خواند.

کری همچنین گفت: واقعیت این است که ایران به دانش چرخه سوخت هسته‌ای دست یافته، چه این را دوست داشته باشیم و چه خیر؛ و دانش را نمی‌توان بمباران کرد یا با تحریم از بین برد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش با خاطرنشان کردن اینکه تحریم‌ها نتوانسته جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد، گفت: اگر ما به سمت فسخ این توافق قدم برداریم، جهان با ما هم‌قدم نخواهد شد.

کری خاطرنشان کرد در صورتی که توافق فعلی رد شود ایران با سرعتی دو برابر سرعت قبلی برنامه هسته‌ای خود را پیش خواهد برد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و انجام اقدامات مخرب در خاورمیانه گفت که «برنامه‌های گسترده‌ای» برای مهار این اقدامات و فعالیت‌های ایران دارد. او علاوه بر این از ادامه فشار بر ایران برای آزادی افرادی که «اتباع آمریکایی زندانی در ایران» خواند، خبر داد.

 وزیر خارجه آمریکا مدعی شد با اعمال تحریم‌های جدید غیر هسته‌ای، توافق نقض نمی‌شود.

کری مدعی شد بسیاری از مفاد توافقنامه هسته‌ای با ایران با گذشت زمان منقضی نمی‌شوند. او تأکید کرد از آنجا که ایران عضو پیمان ان‌پی‌تی است برخی از این مفاد، ابدی هستند.

وزیر خارجه آمریکا گفت توافق با ایران تنها به مسئله هسته‌ای محدود بوده چرا که مذاکره‌کنندگان می‌دانستند در صورتی که وارد مباحث دیگر شوند، بر سر هیچ مسئله‌ای توافق حاصل نخواهد شد.

کری تأکید کرد واشنگتن با کشورهای حاشیه خلیج فارس، همکاری گسترده‌ای برای محدود کردن توان هسته‌ای ایران خواهد داشت.

وی در انتقاد از کسانی که ایران را با کره شمالی مقایسه می‌کردند گفت ایرانی‌ها مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را داشتند اما همانند این کشور آزمایش اتمی انجام ندادند.

کری گفت ایران از اعضای ان‌پی‌تی است اما کره شمالی از این معاهده خارج شده است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد کشورهای حاشیه خلیج [فارس] هم از مفاد توافق وین استقبال کرده‌اند و آن را دارای مولفه‌های لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی دانسته‌اند.

کری در بخش دیگری از اظهاراتش صفحه‌ای پرینت گرفته شده از متن یک خبر را در دست گرفت و گفت که در این خبر یکی از اعضای سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) از توافق هسته‌ای دفاع و آن را ضامن عدم دستیابی ایران به سلاح دانسته است.

کری در ادامه گفت: فکر کنم حداقل او ساده‌لوح نبوده باشد.

در این جلسه علاوه بر جان کری و ارنست مونیز، جاکوب لو وزیر خرانه‌داری آمریکا نیز حضور داشت و به سوالات اعضای این کمیته پاسخ داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: