به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
وظیفه پارلمان: بررسی دقیق متن وین
مگر همین مجلس و نمایندگان و رییس آن نبودند که در دولت احمدی نژاد، می کوشیدند تا مو را از ماست بکشند و حتی به کوچکترین اقدامات وی همچون عدم جلو و عقب کشیدن ساعت رسمی، ورود می کردند و قانون وضع می نمودند؟!
"خیبرآنلاین" - از زمان قرائت "متن وین" تاکنون بیش از دوهفته می گذرد اما همچنان درباره چگونگی طی کردن مسیر قانونی آن در داخل کشور و فرایند تصویب یا عدم تصویب آن، جمعبندی لازم و اعلام شده ای صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، پس از انتشار "متن وین" که خروجی دوسال مذاکرات پرحرف و حدیث هسته ای به سبک مدعیان "تدبیر و امید" و پس از توافق ضعیف ژنو و توافق فاجعه بار لوزان بود، همه نگاه های به مراکز پیش بینی شده در قانون اساسی، به ویژه مجلس شورای اسلامی، دوخته شد تا نمایندگان ملت، پس از بررسی دقیق، موشکافانه و حقوقی آنچه که میان نمایندگان کشورمان و 1+5 بر روی کاغذ آمده، به تصویب یا عدم تصویب این متن اقدام نمایند.

براساس این گزارش، اما ظاهرا انتظار ملی از وکلای مردم، همچنان باید ادامه یابد چه آنکه از همان روز انتشار "متن وین"، عده ای با لابیگری درصدد هستند مسیر قانونی موجود را دور زده و تاسف برانگیزتر آنکه، جهت تصویب بدون بررسی آنچه که در وین توافق شده، هزینه های آن را به عهده ولی امر مسلمین بیافکنند.

این مساله تا جایی ادامه یافت که از قول علی لاریجانی، رییس مجلس، نقل شد که موضوع هسته ای زیر نظر مقام معظم رهبری بررسی شده و جایی برای نگرانی مجلس وجود ندارد! موضوعی که قبل از این، از سوی امام خامنه ای به صورت کاملا دقیق رد شده بود؛ آنجایی که معظم له در تاریخ 20 فروردین ماه 94 در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) فرمودند: "اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست؛ البتّه بنده احساس مسئولیّت می کنم، نسبت به این مسئله به‌هیچ‌وجه بی‌تفاوت نیستم..." (اینجا)

حال، چرا لاریجانی با گذشت 4 ماه از بیانات صریح ولی امر مسلمین، مجددا همان نکته غیردقیق را مطرح می کند، سوالی است که باید رییس مجلس به آن پاسخ دهد.

از سوی دیگر، محمدرضا باهنر، نایب رییس دوم مجلس، نیز روز گذشته سخنان تعجب برانگیزی مطرح کرده است. باهنر گفته است: "ما در بررسی و تصمیماتی که درخصوص مساله هسته ای خواهیم گرفت، مطمئن باشید همه یک نظر را اعلام می کنیم یعنی اینطور نیست که مجلس، دولت و شورایعالی امنیت ملی تصمیماتی جداگانه بگیرند". این سخنان نایب رییس مجلس نقض استقلال قوا و نوعی دورزدن افکار عمومی است بدین جهت که، نظر دولت یازدهم درباره "متن وین" کاملا مشخص است و اصولا دولتمردان چنین متنی را پس از دوسال به ملت ارایه داده اند. لذا، اگر قرار باشد از ابتدا اینگونه اعلام شود که نظر دولت همان نظر مجلس است، دیگر چه نیازی به "بررسی دقیق متن فراهم شده" وجود دارد؟!

باهنر در این سخنرانی مطلب تاسف برانگیز دیگری نیز مطرح کرده است: "اگر شورا درخصوص بررسی مساله هسته ای ورود کند و مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گیرد، آن موقع ضرورتی برای ورود مجلس به بررسی موضوع نیست"! این سخن وی نیز در تضاد کامل با دستور امام خامنه ای است، چه آنکه معظم له در پاسخ به نامه شیخ حسن روحانی درباره "متن وین"، به صراحت اظهار داشته اند: "لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود".

چرا، عده ای می کوشند تا هزینه های "متن وین" که حاصل جمع دو توافق ضعیف و فاجعه بار است، را به دوش ولی امر مسلمین بیاندازند؟! چرا خود به وظیفه قانونی و شرعی‌شان عمل نمی کنند و می خواهند به هر شکلی که شده، از زیر بار آن شانه خالی کنند؟!

مگر همین مجلس و نمایندگان و رییس آن نبودند که در دولت احمدی نژاد، می کوشیدند تا مو را از ماست بکشند و حتی به کوچکترین اقدامات وی همچون عدم جلو و عقب کشیدن ساعت رسمی، ورود می کردند و قانون وضع می نمودند؟! مگر همین مجلس نبود که در زمان بررسی لایحه بودجه سالانه دولت های احمدی نژاد، چنان برخورد با آن می کرد که در برخی محافل و رسانه های حامی دولت وقت، اینگونه معروف شده بود که لایحه دولت تبدیل به طرح مجلس شده است؟! و مگر همین مجلس و نمایندگان فعلی آن نبودند که بارها، احمدی نژاد را متهم به عدم رعایت قانون کرده و فریاد اعتراض در بی قانونی سرمی دادند؟! آیا مجلس فقط در زمان احمدی نژاد در راس امور بود؟!

آیا مجلس فقط در زمان احمدی‌نژاد در راس امور بود؟!

آیا افکار عمومی حق ندارد این رویه دوگانه در مواجهه با دولت را سیاسی دانسته و آن را در راستای ائتلاف چندضلعی "اعتدالیون، اصلاح طلبان، اصولگرایان معتدل و..." برای انتخابات مجلس سال جاری بداند؟

در پایان این نوشتار، با عبارتی دیگر از سخنان روز گذشته باهنر، برخی مفاد قانون اساسی که مجلس را در مسایلی مانند بررسی "متن وین" موظف کرده است، منتشر می شود تا نحوه عمل به قانون از سوی قانونگذاران مورد رصد عمومی قرار گیرد:

باهنر: نظر ما این بود که این مساله از سوی دولت به صورت لایحه ارائه شود که امروز در حال پیگیری این موضوع هستیم البته آقایان ظریف و صالحی گزارش هایی را به مجلس ارائه کردند که در واقع به معنای ارائه لایحه از سوی دولت نیست.

* اصل 77 قانون اساسی: عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقتنامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

* اصل 125 قانون اساسی: امضای عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، موافقتنامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی اوست.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
1
10
احسنتم
مهدی ص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
1
14
والله قسم اگه مطلبی که در بالا آمده درست باشد ، جز تاسف بی حد و حصر برای چنین مجلسی چیز دیگه ای نمیشه گفت!!!!!!!
وای بر این همه اغماضی که همین مجلس در دولت محمود نداشت و الان براحتی حاضره بگه همه چیز عالیه!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
1
8
به گزارش رجانیوز در حالی وزارت خارجه با تاخیر دو هفته ای اقدام به انتشار ترجمه فارسی متن قطعنامه شماره ۲۲۳۱ و توافق وین کرده است که پیش از این ترجمه ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی نموده بود که به علت اشکالات متعدد و مغایرت آن با متن اصلی توافق توسط علی لاریجانی جمع آوری شده بود.

در همین راستا هفته گذشته بود که حمید رسایی با اشاره به عودت جمع‌بندی مذاکرات وین به علت اشکالاتی در ترجمه به وزارت خارجه گفت:

«امروز از هیات رییسه پیگیر بودم که چرا متن رسمی که دیروز وزیر خارجه در صحن علنی تحویل داده بود تکثیر نشده تا در آخر هفته در اختیار نمایندگان باشد که مشخص شد هیأت رئیسه مجلس متن ارسالی از سوی وزارت خارجه را به دلیل وجود اشکالاتی در ترجمه آن به وزارت خارجه عودت داده و وزارت خارجه نیز پذیرفته که این اشکالات در متن وجود دارد و باید یکبار دیگر با متن اصلی تطبیق داده شود».

این در حالی است که با شدت گرفتن انتقاد ها از سوی نمایندگان مجلس و محافل دانشگاهی نسبت به متن ترجمه شده پیشین و تفاوت آن با متن اصلی، تمامی ترجمه ها از روی سایت این وزارتخانه حذف شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
1
5
رجانیوز :


این در حالی است که به نظر می رسد وزارت امور خارجه با گذشت دو هفته از جمع بند ی مذاکرات هنوز قصد روشن سازی افکار عمومی نسبت به آنچه توافق شده است ندارد. گفتنی است زمانی که مجلس شورای اسلامی برای بررسی توافق در نظر گرفته شده است دو ماه می باشد.

در همین راستا حمید رسایی صبح امروز در تذکری در جلسه علنی مجلس با اشاره به اقدام وزارت خارجه در منتشر نکردن متن اصلی توافق اظهار کرد: اکنون حدود یک هفته می‌گذرد و آقای ظریف متنی را اینجا تحویل دادند که ترجمه‌اش ناقص بوده است. من سوالم این است مسئولینی که از توافقنامه تعریف و تمجید می‌کنند این متن ناقص و ترجمه غلط را خواندند که تعریف می‌کنند؛ چون ما متن انگلیسی را بررسی کردیم. آنچه که تعریف می‌کنند در متن اصلی برجام وجود ندارد.

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه پارلمان) طی تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده ۱۹۷، اظهار داشت: شان مجلس طبق گفته آقای لاریجانی خرید و فروش سیب زمینی نیست.، آیا ترجمه‌ای که امروز از متن توافق نهایی تقدیم مجلس شد، تضمینی برای صحت آن وجود دارد؟ اینکه می گویند این ترجمه مورد تایید دستگاه دیپلماسی است، یعنی ایراد دیگری ندارد.

وی افزود: هفته گذشته رئیس دستگاه دیپلماسی ترجمه‌ای از متن توافق نهایی را تحویل مجلس داد که نقص داشت و ما به آسانی از کنار آن گذشتیم و خواستیم ترجمه بهتری ارسال شود.

کوچک‌زاده یادآور شد: ممکن است همین ترجمه‌ای که امروز تقدیم مجلس شده است را کسی بخواند و از آن ایراد بگیرد،‌این برخورد سلطنت‌مآبانه با مجلس شورای اسلامی است،‌ چه کسی تضمین می‌کند ترجمه امروز برگرفته از همان متن انگلیسی باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
1
7
در مصاحبه خباز با مهر :
خبازینش لاریجانی فرق کرده است
عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به ویژگی‌های رئیس مجلس معتقد است: بینش لاریجانی از وقتی دبیر شورای عالی امنیت ملی شد، خیلی فرق کرده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
1
7
چرا مجلس در موضوع هسته ای خودش را بخواب زده ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
1
5
ما مردم از نمایندگان مجلس انتظار داشتیم بعد از ورود به بحث بی نهایت مهم و امنیتی و راهبردی هسته ای ُ ثانیه به ثانیه ُ لحظه به لحظه ُ آن به آن ُ وقت مجلس را صرف بررسی دقیق و موشکافانه ُ حرف به حرف و خط به خط و پاراگراف به پاراگراف ُ صفحه به صفحه جمع بندی مذاکرات و قعطنامه ۲۲۳۱ بکنند ُ ولی هرچه به اخبار صدا وسیما و سایت ها و روزنامه را جستجو می کنیم ببینیم مجلس در باره هسته ای چه کرده است ُ چه می کند ُ چه خواهد کرد ؟ اما دریغ از یک خبر ُ گویا اصلا هسته ای دغدغه و دلواپسی مجلسیان نیست ُ مجلس وارد موضوعات غیر هسته ای شده است ُ قلان چیز را تصویب کرد ُ فلان قانون نمی دونم چی رو مجلس تصویب کرد ُ مردم از این عملکرد غیر اصولی مجلس شاخ در آوردند ُ چرا مجلسیان اینقدر خیالشان راحت است ُ پس کی می خواهند به موضوع راهبردی امنیتی هسته ای بپردازند ؟ باید متن جمع بندی و قعطنامه را تک تک نمایندگان بادقت بخوانند ُ بادقت صدها بار بخوانند ُ بررسی دقیق و موشکافانه بکنند ُ تا بتوانند با لحاظ کردن منافق ملی ُ امنیت ملی ُ امنیت نظام ُ امنیت مردم طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری و رعایت خطوط قرمز ترسیم شده توسط ایشان که خطوط قرمز نظام و مردم نیز هست ُ آنچه مورد رضای خدای مهربان و رهبری و مردم هست را تصویب نمایند . متاسفانه نمی دانیم مجلس چرا نمی جنبد و حرکت لاک پشتی در خصوص هسته ای دارد ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
3
1
فارس ُ رجانیوز :


نوبخت درکنفرانس خبری همین امروز : قرار نیست متن توافق در مجلس به رأی گذاشته شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
نوبخت .... (...) که گفت.
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
1
10
(...) ظالم ترین فرد به احمدی نژاد و ملت ایران است
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
1
6
سلام عليكم - به نظر مي رسه (...) از بركناري توسط دكتر احمدي نژاد كينه به دل گرفته بود به هر دري زد كه نماينده و بعد هم رئيس بشه و (...) حكومت كنه . نمايندگان فهيم مجلس دقت كنيد ،شما آقا بالاسر نياز نداريد. مردم ولايت مدار و عزيز قم به صلاحيت و اهليت توجه كنيد به سبب و نسب اعتنا نكنيد.حضرت روح الله "ره "سفارش كرد ملاك حال افراد مي باشد.
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
1
3
نمایندگان محترم به همان قرانی که سوگند خوردید فقط برای رضا ی خدا و خدمت به مردم کار کنید نه برای رضایت حزب و گروه که فردای قیامت باید جواب گوی حق ضایع شده مردم باشید هرچند که نمایندگان محترم مجلس (...) که اگر الان احمدی نژاد بود سنگ احمدی نزادرا با سینه می زدند ولی الان که روحانی رئیس جمهور است سنگ اورا به سینه می زنند
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
1
2
مجلس تا18 مرداد تعطیل شده ُ برای چی تواین موقعیت حساس اومدن تا 18 مرداد به بهانه سرزدن به حوزه های انتخابی شان مجلس رو تعطیل کرده اند ُ به نظر می رسد مجلس در خصوص هسته ای ُ دلش می خواهند لاک پشتی حرکت کند . چرا ؟
سزخه اي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
1
3
اي آقا مملكت را اين (..) فروخت وباز ماهمه اهل كوفه شديم نمي دانم چرا همه از رهبر مايه مي گذارند ونمي خواهند بفهمند حسن روحاني شاگرد (...) چون اكبر (...) وخائني همچون خاتمي است اگر منتظريد آقا دخالت كند بدانيد مولا علي هم مي توانست دران زمان تصميم بگيرد.گير يك سري نماينده (...) افتاديم از مردانگي كمي ريش و(...) چيزي ديگر ندارند والا (...) منتظر زير چشمي حسن (...) هستند
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی و حقوقی ویرایش شد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
1
2
به مرخصی رفتن نمایندگان مجلس آنهم دراین شرایط حساس تقریبا شبیه واقعه ی تلخ تنگه ی احداست که خدای ناکرده ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای مملکت درپی داشته باشد.مسولین بایدبهوش باشندچون دشمنان ما بیدارندودرکمین!
رهایی
|
United States
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
1
2
بابا بزارین ملت ایران نفسی بکشن شما خودتون تنهایی برین به جنگ آمریکا تا توافق ما و (...)
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
پاسخ ها
اسلامی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
احسنت رهائی جون . چقدر به حرفهای یهودیان ناشکر و ناسپاس در زمان حضرت موسی شبیه شده ای که به حضرت میگفتند تو با خدایت بروید با دشمنان جنگ کنید ما اینجا هستیم و از بس مرغ خوردیم خسته شدیم . میلمون به غذاهای دیگه کشیده به خدایت بگو ما دیگه مرغ دوست نداریم !!!!!!!!
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
1
3
مجلس دو ساله که به مرخصی رفته شما تازه متوجه شدین؟!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
1
2
خدایی برخورد هایی که پیرامون موارد مختلف همین مجلس با احمدی نژاد داشت ظلم به ایشان نبود. کوچکترین موضوع بد ترین شکل حساسیت نشان می دادند. اما حالا در مهمترین موضوع بی خاصیت تریب مجلس شدند. در موقع مداکره به تعطیلات ، موقع تصویب به تعطیلات ، کمی منافع ملی را از مجلس آمریکا یاد بگیرید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: