به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در طرف مقابل، رییس جمهور آمریکا، وزیر خارجه و وزیر انرژی این کشور و دیگر مقام های دولتی ایالات متحده، به صورت همه روزه در جلسات مختلف کنگره، سنا، محافل کارشناسی و رسانه ای و... حضور پررنگ دارند
"خیبرآنلاین" - در شرایطی که نزدیک به 16 روز از انتشار "متن وین" می گذرد و طبق قانون، مجلس شورای اسلامی موظف است نسبت به "بررسی دقیق متن فراهم آمده" تلاش مضاعفی از خود نشان دهد، اما طی خبری اعلام شد که مجلس، هفته آینده تعطیل خواهد بود!

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، مذاکرات پرحرف و حدیث هسته ای که پس از دوسال کش و قوس به سبک مدعیان تدبیر، نهایتا به "متن وین" منجر شد، در وضعیتی معلق و مبهم باقی مانده است.

براساس این گزارش، علیرغم اینکه در قانون اساسی، تکلیف نهادهای مختلف در موضوعات اینچنینی کاملا مشخص، شفاف و گویاست و در حالی که امام خامنه ای طی دو نوبت، (یکبار در پاسخ به مرقومه شیخ حسن روحانی و باردیگر در خطبه ای نماز عید فطر) بر بررسی دقیق این متن در مسیر قانونی خود تاکید نمودند، اما در میدان عمل، متاسفانه تحرک چندانی مشاهده نمی شود.

دولتمردان، با خیال اینکه توافق به صورت کامل و دلخواه صورت گرفته، مشغول فعالیت های پساتوافقی خود هستند و البته همزمان، بعضی مقام های ارشد دولت از عدم لزوم بررسی "متن وین" در مجلس سخن می گویند؛ نمایندگان مجلس همچنان درگیر ضرورت یا عدم ضرورت بررسی این متن (بخوانید عمل به قانون) هستند و افکار عمومی، متحیر و سرگردان فقط ناظر و رصدکننده آنچه که در حال وقوع است، می باشند.

مجلس تعطیل شد/دولت مشغول فعالیت‌های پساتوافق/افکار عمومی سرگردان!

نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم، صراحتا می گوید: "قرار نیست که مجلس به این توافق رای بدهد؛ طبق مصوبه مجلس توافق در شورای عالی امنیت بررسی می شود و مجلس می تواند نظراتش را به شورا منتقل کند"! ابوترابی، نایب رییس مجلس، در پاسخ اظهار می دارد: "مجلس شورای اسلامی براساس قانون اساسی اینگونه موافقتنامه ها را باید مورد بررسی قرار دهد. بررسی توافق هسته ای در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. مجلس شورای اسلامی طبق وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل خواهد کرد"؛ اما همزمان خبر تعطیلی یک هفته ای مجلس (از شنبه 17 مردادماه تا یکشنبه 25 مردادماه) اعلام می شود!

وضعیت بازارهای اقتصادی ایران نیز کاملا مشخص و شفاف است؛ بی اعتمادی به آنچه که نام توافق بر آن نهاده شده، کاهش همه روزه شاخص بورس و...

افکار عمومی نیز که به شدت زیر بمباران تبلیغاتی رسانه های زنجیری حامی دولت قرار دارند، اما نه تنها جشنی نگرفتند، بلکه متحیر و سرگردان، منتظر هستند تا نتیجه این فرآیند مبهم و غیرشفاف را نظاره گر باشند.

بسیاری از مردم، تا قبل از انتشار "متن وین" براساس وعده های داده شده و تبلیغات صورت گرفته، چشم انتظار رونق کسب و کار، ارزانی و آزادشدن بیش از 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده کشورمان بودند اما بلافاصله پس از پایان مذاکرات، از دهان دولتمردان شنیدند که "اقلامی مانند خودرو نه تنها ارزان نمی شوند، بلکه احتمال گرانترشدن آنها نیز وجود دارد" ، "پول بلوکه شده کشورمان به یکباره از 150 یا 180 میلیارد دلار به 29 یا 26 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد" و...!

جالب اینجاست که در طرف مقابل، رییس جمهور آمریکا، وزیر خارجه و وزیر انرژی این کشور و دیگر مقام های دولتی ایالات متحده، به صورت همه روزه در جلسات مختلف کنگره، سنا، محافل کارشناسی و رسانه ای و... حضور پررنگ دارند و می کوشند تا ابعاد مختلف "متن وین" را برای مخاطبان خود روشن نمایند.

حال، تکلیف چیست؟ آیا باید به دستورالعمل وزارت ارشاد مبنی بر تعریف و تمجید صرف از تیم مذاکره کننده پرداخت؟! آیا باید از خیر بررسی "متن وین" توسط وکلای ملت در مجلس گذشت؟! آیا باید مانند صداوسیما، تریبون یکطرفه ای برای اندک کارشناسان موافق "متن وین" شد و از اطلاع رسانی پیرامون دیدگاه های طیف وسیعی از کارشناسان که منتقد "متن وین" هستند، خودداری نمود؟! آیا باید با افکار عمومی بازی کرد و آنانی را در بی اطلاعی یا آگاهی کانالیزه شده دولتی قرار داد؟! آیا...
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
0
6
بجای اینکه ُ روزهای تعطیل و جمعه ها را هم وقت روی موضوع هسته ای بگذارند و کار کنند ُ رفتن تعطیلات دوازده روزه ُ چرا مجلس در حال درجا زدن هست در موضوع هسته ای ؟ کنگره جنایتکار امریکا و مجلس نمایندگا ن ُ مجلس سنا ُ لحظه به لحظه مشغول کار کردن در امریکا هستند .
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
0
1
بابا این قدر به نمایندگان گیر ندین! اونا هم باید سری به (...) هم بزنن دیگه. راستی یه پیشنهاد اگه مجلس برای یکسال تعطیل بشه میدونین چقدر پیشرفت میکنیم .
میگین نه , یک سال امتحان بکنیم به حرفم میرسین.
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
اسلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
2
بنظر من با این رئیسی که مجلس دارد و اینکارها که میکند بجای خانه ملت باید نام انرا خانه (...) بگذاریم
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
محمد رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
خیلی وقته که مجلس تعطیل است با این (...)
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: