به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در صورت بدعهدی طرف مقابل ما می توانیم به شرایط قبل از توافق برگردیم و نیازی به گذراندن روند یک ماهه درنظر گرفته شده و همچنین پیگیری حقوقی در شورای امنیت نیست چرا که نه مصلحت است و نه فایده ای دارد
"خیبرآنلاین" - عباس عراقچی در گفت وگویی با مدیران و سردبیران سازمان صداوسیما به ارائه ارزیابی تفصیلی خود از برجام و قطعنامه 2231 پرداخت.

به گزارش ایران هسته ای، وی در این متن به جزئیات مهمی اشاره کرده است که عموما از آنها سخن گفته نمی شود.

عراقچی ساعتی پس از انتشار این متن در خبرگزاری صداوسیما آن را تکذیب و تاکید کرد این متن آمیخته ای از اطلاعات درست و نادرست است، ولی روشن نکرد که دقیقا کدام بخش های این متن را نادرست می داند.

با توجه به اهمیت موضوع و با ملاحظه تحفظ عراقچی، متن کامل این اظهارات و سپس ارزیابی خود از آن را منتشر می کنیم:

***

 عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با تاکید برلزوم" قوی بودن در برابر دشمن" گفت: در این دنیا باید قوی بود و ان شاء الله تا وقتی قوی هستیم جای هیچ نگرانی نیست.

سید عباس عراقچی در جمع  مدیران ارشد، مدیران کل و سردبیران ارشد  بخش های خبری و برنامه ساز سیاسی صداوسیما با بیان اینکه در مذاکره همیشه داد و ستد و بده و بستان صورت می گیرد،گفت: به هر حال این یک مذاکره بود و در مذاکره قطعاً تا طرف مقابل چیزی گیرش نیاید  به توافق رضایت نخواهد داد و حتماً دست خالی از مذاکره بیرون نمی رود لذا ما هم همانطور هستیم یعنی تا به خواسته های اصلی مان  نرسیم و دستمان  از آن چیزهایی که می خواهیم پر نشود قطعا به مذاکره رضایت نمی دهیم.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: مذاکره برد و باخت نیست که  یک طرف به طور کامل هر چه دارد از دست بدهد، دستهایش را بالا ببرد و از مذاکره خارج بشود چرا که در این صورت اصلا مذاکره صورت نگرفته و به سرانجام نمی رسد.

به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، وی با اشاره به دستاوردهای مذاکره و توافق برای هر یک از طرفین، ادامه آن را چالش گفتمانی دانست و تصریح کرد: یعنی وقتی توافق تمام شد دیگر هر طرف، گفتمان خودش را دارد به عبارتی تعبیری که مقام معظم رهبری به کار بردند و فرمودند رجز خوانی.

عراقچی گفت:‌ اینکه هر طرف شروع می کند به رجز خوانی و برجسته کردن گفتمان خودش و یا به عبارتی طرف ها سعی می کنند بگویند که دستاوردهای من اینها بوده است، مثلاً من بردم و یا چیز بیشتری در مذاکرات به دست آوردم، من بودم که طرف مقابل را مجبور به تسلیم و پذیرش خواسته های خودکردم. دیپلمات ارشد کشورمان این رفتار را طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: گاهی حتی دو بچه کوچک هم بعد از پایان دعوا هر کدام برای دیگری رجز خوانی می کنند لذا ما حتما باید بتوانیم در این  رقابت گفتمانی، گفتمان خودمان را  غالب کنیم.

عراقچی با تاکید بر تلاش تیم مذاکره کننده کشورمان در رسیدن به خواسته های کلیدی کشورمان با رعایت خطوط قرمز، افزود: پس از مذاکره نیز در همین راستا باید گفتمان خود را غالب کنیم که اگر گرفتار رجز خوانی گفتمان دشمن شویم در حقیقت به مردم خودمان القاء‌کرده ایم که طرف مقابل برنده شده است و در این صورت دستاوردهای خودمان  نادیده گرفته می شود.

وی با بین اینکه گاهی در تله تبلیغاتی طرف مقابل گرفتار می شویم، تصریح کرد:مثال بارز آن قطعنامه شورای امنیت است که به نظر من هفت -هشت نقطه قوت مهم دارد که در تمامی بحث های بعد از قطعنامه  به حاشیه رانده شد ولی دو تا موضوعی که دشمن برجسته اش کرد و آن موضوع بازگشت پذیری تحریمها و  بحث موشکی  است که توضیح دارد.

 

خروج ایران از ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل

معاون وزیر امور خارجه نکته مهم این جمع بندی را خروج ایران از ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل خواند و گفت: لغو یکجای شش قطعنامه شورای امنیت بدون اینکه یک ساعت اجرا شده باشد  که شبکه بی بی سی نیز به آن اذعان داشت یک دستاورد بزرگ و دستاورد ده سال مقاومت است که اگر ما این رقابت گفتمانی و رجز خوانی را از دست بدهیم صحنه را می بازیم.

عراقچی در توضیح خواسته ها و دستاورد های دو طرف گفت:  خواسته های ما در  سه مقوله اصلی خلاصه می شد که اولی موضوعی کلاً فراتر از هسته ای است به این معنا که در یک رقابت ده ساله بین ما و غرب و بین ایران و آمریکا که خواست طرف مقابل تعطیلی غنی سازی بود و ما می گفتیم حتی یک روز هم  غنی سازی را تعطیل نخواهیم کرد،در نهایت اراده چه کسی غالب شد؟

وی با اشاره به دو سال اجرای تعلیق فعالیت های هسته ای توسط ایران، افزود: پس از از سر گرفتن دوباره غنی سازی، طرف مقابل نیز به سمت اعمال تحریم رفت  درحالی که در هفت- هشت سال گذشته ما نیازی به غنی سازی فوری نداشتیم، هیچ کدام از نیروگاه های ما معطل سوخت نبود به جز 20 درصد سوخت مورد نیاز رآکتور تهران که آن هم داستان خودش را داشت.

 

ادامه غنی سازی سه و نیم درصدی در نطنز

عراقچی با اشاره به نیاز فوری غنی سازی سه و نیم درصدی در نطنز، ادامه داد: پافشاری ما به تعلیق نکردن حتی یکروزه فعالیت در نطنز و اصرار برادامه غنی سازی به نظر من  فراتر از بحث هسته ای و فراتر از بحث اصلی غنی سازی این بود که موضوع غنی سازی به یک جنگ و نبرد  اراده ها  بین ما و غرب تبدیل شده بود، اینکه کدام طرف زیر بار حرف دیگری خواهد رفت بلکه مهم این بود که موضوعی که تا آخرین قطره  خون برایش می ایستیم غنی سازی نیست بلکه ما زیر بار سلطه نمی رویم واین بالاخره ثابت شد.

وی تصریح کرد: به نظر من پس از ده سال کسی که حرفش به کرسی نشست و بالاخره بدون تعلیق و توقف غنی سازی  با غنی سازی از این ماجرا بیرون آمد، ایران بود.

معاون وزیر خارجه  موضوع غنی سازی را بسیار مهم و شامل تکنیک های پیشرفته خواند و یاد آور شد: دعوا سر یک دعوای بزرگتر بود، اینکه شش قطعنامه شورای امنیت می گوید که ایران غنی سازی خودش را باید متوقف کند ولی نهایتا در یک قطعنامه جدید به ادامه غنی سازی ایران مشروعیت داده می شود و می گوید غنی سازی را ادامه بده و حتی به کشورهای دیگر هم می گوید که همکاری هم بکنید، این خواسته اصلی ما  بود که در طول این ده سال و در طول این مذاکرات اراده ملت ایران تثبیت شود و در پایان این جمهوری اسلامی ایران بود که در این دعوا با غنی سازی  بیرون آمد.

 

تثبیت غنی سازی به عنوان بخشی از برنامه هسته ای ایران است

وی موضوع دوم را تثبیت غنی سازی به عنوان بخشی از برنامه هسته ای ایران عنوان کرده و افزود: اینکه غنی سازی ما از یک امر نامشروع و ممنوعه شورای امنیت به یک امر مشروع و پذیرفته شده از نظر جامعه بین الملل تبدیل شود همچنان که در قطعنامه اخیر شورای امنیت نیز اتفاق افتاد و در مذاکرات ما با شش کشور دنیا  که خود این مذاکرات  هم واقعاً یک امر استثنایی و بی سابقه در تاریخ روابط بین الملل است.

عراقچی گفت: اینها شعار نیست  چرا که حتی خود غربیها  هم گفتند سابقه ندارد که شش قدرت برتر دنیا جمع  شوند و با یک قدرت متوسط از نظر خودشان بنشینند و مذاکره بکنند و دو سال وزیران خارجه شان بیایند و بروند تا در نهایت به مرحله آخر  منتهی شود.

وی افزود: اینکه 18 روز وزیر خارجه آمریکا بیاید و یکجا مستقر بشود برای مذاکره ای که  کاملاً در تاریخ آمریکا بی سابقه است و در آخر نیز به ایران  غنی سازی بدهند و قبول کنند که برنامه هسته ای ایران ادامه پیدا بکند و نه در سطح دکوری و نمایشی که روزهای اول می خواستند بلکه ‌حتی جنبه تجاری و صنعتی بودن این برنامه را نیز به رسمیت بشناسند یعنی ‌ برنامه  هسته ای ما در کلیت خودش تثبیت شده است.

عراقچی گفت: برنامه غنی سازی ایران حالا نه به عنوان امر دکوری بلکه به عنوان یک برنامه دراز مدت دارای ابعاد تجاری و صنعتی که خواسته دوم ما بود تثبیت شده است و شورای امنیت  سازمان ملل هم بر آن صحه گذاشته است.

وی با اشاره به ضمیمه توافق برجام، تاکید کرد: ضمیمه شماره 3  برجام به طور مفصل زمینه های همکاری  با ایران را برشمرده و بر همکاری در موارد بیان شده نیز تشویق کرده لذا به نظر من این یک  امر بزرگ است چرا که  در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است که این شورا به غنی سازی یک کشور در حال توسعه رسمیت بدهد، شما هیچ نمونه دیگری  ندارید که شورای امنیت چنین کاری کرده باشد.

 

خواسته دیگر ما لغو فوری تحریم های اقتصادی و مالی بود

وی  خواسته سوم را برداشته شدن تحریم ها بیان کرد و افزود: خواسته دیگر ما لغو فوری تحریم های اقتصادی و مالی و بقیه تحریم ها هم در یک فاصله معقول بود به تعبیری که مقام معظم رهبری بکار بردند، که این هم اتفاق افتاده است.

عراقچی تصریح کرد: آقای ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و رئیس تیم مذاکره کننده روسی به من گفت که خدا شاهد است عین کلماتش را می گویم، گفت (من دیشب به همکاران خودم می گفتم که این ایرانیها واقعاً نابغه اند نه تیم مذاکره کننده  بلکه ایرانیها،  آمدند از شورای امنیت سازمان ملل چراغ سبز برای غنی سازی خودشان بگیرند ما به ازای چی؟ ما به ازای اینکه  تحریم هایشان باید برداشته شود تازه یعنی نه تنها ما به ازایی هم نمی دهند بلکه در مقابل یک چیزی، یک چیزی هم می گیرند، تحریم هایشان هم برداشته می شود  و غنی سازی را می گیرند).

معاون وزیر خارجه سه خواسته کلان ایران را محقق شده دانست و افزود: خواسته اصلی طرف مقابل نیز این بود که مسیر ایران برای رسیدن به سلاح  هسته ای را ببندد و آقای اوباما و کری ادعا کنند که ما بدون جنگ جلوی بمب اتمی ایران را گرفتیم که البته  این خواسته از نظر ما هیچ مشکلی ندارد چون ما نه دنبال سلاح هسته ای بودیم و نه هستیم حتی فتوا داریم که داشتن بمب هسته ای را حرام می دانیم بنابراین اینکه دشمن بگوید که من جلوی بمب ایران را گرفتم، بگیرد چیزی که وجود نداشته با گرفتنش مشکلی نداریم.

وی ادامه داد:  اینکه دشمن بگوید من چهار مسیر ایران به سمت سلاح را بستم، ببندد چرا که  ما نه تاسیسات مخفی داشتیم و نه نطنز، فردو و اراک ما برای سلاح طراحی شده بوده، ما با این موضوع هیچ مشکلی نداشتیم و این را به دشمن دادیم یعنی اعتماد به او دادیم، اعتماد که به سمت بمب نمی رویم.

عراقچی دستاورد طرف مقابل را اعتماد به ایران درخصوص نرفتن به سمت بمب عنوان و خاطر نشان کرد: ما این دستاورد را از دو طریق  پذیرش برخی از محدودیت ها و دوم پذیرش برخی نظارت ها  به طرف مقابل اعطا کردیم یعنی ‌در محدودیت ها در بحث تحقیق و توسعه به این شکل که برای ده سال تعداد ماشین ها را اینقدر نمی دانیم، برای 15سال مرکز جدید غنی سازی تاسیس نکنیم که هر کدام را خواستید جزیی توضیح می دهم ولی دو اصل کلی را در پذیرش محدودیت ها مد نظر داشتیم و آن اینکه اولا هیچ محدودیتی ابدی نیست بلکه زمان دار است و بعد از مدتی منقضی می شود و دوم اینکه در پذیرش این محدودیت ها  هیچ نیازی از کشور تعطیل نمی شود، شما تمام محدودیت ها را در برجام ببینید هیچ نیاز فوری از کشور نیست  که به خاطر این محدودیت ها  تعطیل شود و مثلادست ما جلوی کسی دراز شود.

 

پذیرش اعتماد سازی نظارت های بیشتر

وی اضافه کرد: نکته دومی که  پذیرفتیم مربوط به اعتماد سازی نظارت ها  و نظارت های بیشتر است به عبارتی اجرای پروتکل الحاقی را قبول کردیم  و حالا برخی مسائل نظارتی در آن وجود دارد یعنی ‌در نظارتها،  اولاً ما به طور کلی و اصولی هیچ   مشکلی با  پذیرش نظارت نداریم  چرا که چیزی برای مخفی کردن نداریم، برنامه هسته ای ما برنامه ای شفاف، پاک و تمیزی است لذا هر چقدر می خواهند نظارت بکنند، کسی که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.

عراقچی در ادامه سوءاستفاده از نظارت ها را مشکل اساسی جمهوری اسلامی ایران با این نظارت ها خواند و تصریح کرد: این که به بهانه نظارت بر برنامه هسته ای ما بخواهند به  اطلاعات نظامی، صنعتی و اسرار هسته ای ما دسترسی پیدا بکنند در این امرکمال دقت را به کار بردیم  یعنی هر نظارتی را که  پذیرفتیم درخصوص آن با همه ارگانهای مربوطه مثل وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی چک شده است و این در حالی است  نظارت هایی را که می پذیریم کم بوده و هیچ صدمه ای برای ما نداشته باشد.

 

تا وقتی که به ان پی تی  و پادمان متعهدیم، پروتکل الحاقی نیز اجرا خواهد شد

عراقچی افزود:  تا وقتی که به ان پی تی و پادمان متعهدیم، پروتکل الحاقی نیز اجرا خواهد شد  ولی دو-سه  نکته کوچک فراتر از پروتکل  نیز وجود دارد که اینها هم  هیچ ضرری ندارد، مثلاً در بعد نظارت بر معادن کنستانتره ما، منظور تا 25 سال در توافق آمده است این در حالیست که واقعا کسی خیلی رغبت پذیرش آن را ندارد ولی بهرحال 25 سال نظارت بر معدن ما وسط بیابان، هیچ مشکلی برای ما ایجاد نمی کند.

وی در خصوص نظارت بر قطعات کلیدی سانتریفیوژ بر طبق پروتکل الحاقی، گفت:  قطعات کلیدی سانتریفیوژ زیر نظارت خواهد بود ولی حالا یک قطعه بیشتری را هم مثلاً برای 20 سال  اینها بر تولیدش نظارت کنند این موضوع را هم ما  با آقای صالحی رییس سازمان انرژی اتمی چک کردیم گفتند ما هیچ مشکلی نداریم، ما داخل خود سازمان داریم تولید می کنیم آن قطعه بغلیش را که باید اینها نظارت بکنند خب این را هم نظارت بکنند.

 

در قالب کلی، واقعاً برنده ایم

عراقچی با اشاره به حصول تصویر کلی خواسته های ایران درمذاکرات اخیر تاکید کرد: طرف مقابل هم به خواسته خودش یعنی اینکه بگوید جلوی  بمب اتمی ایران را گرفتم، رسیده است  و این  همان بده بستانی  بود که  صورت گرفته است  لذا در این قالب کلی ما فکر می کنیم واقعاً برنده ایم، به خواسته های اصلی خودمان رسیده ایم و چیزی که دادیم امتیازی کم شده از ایران  نیست بلکه  بمب اتمی را دادیم، بمبی که  نمی خواستیم و حرام می دانستیم.

وی با تایید پذیرفتن یکسری از نظارت ها و محدودیت ها، افزود: ریزشدن  در جزئیات این نظارت و محدودیت ها ممکن است آدم را اذیت بکند،اما بیشتر از همه  شما  ما اذیت شدیم سر آْن 25 سال، سر  20 سال  سر بعضی از چیزها ولی بالاخره  طرف مقابل هم باید یک چیزی گیرش بیاید چرا که  اگرآن طرف نتواند  در داخل کشورش و در کنگره  زیر بمباران مخالفان از عملکرد خود دفاع کند خوب توافق نمی کند چرا که  آنها نیز توافقی می کنند که بتوانند  از آن دفاع کنند، ‌بتواند  بگوید من  چهار مسیر را بستم  و به شکلی هم بگوید بسته ام که  متخصصین  و دانشمندان هسته ای شان  نتوانند بگویند تو که  میگویی 4 مسیر را بستیم مثلا این چیزی که توافق کردی اینکه گوشه اش باز است، ایران اگر بخواهد می تواند جلو برود.

عراقچی یادآور شد: اینکه طرف مقابل میگوید جلوی بمب اتمی ایران را گرفتیم اگر دقت کرده باشید در گفتمان انها گفته می شود من توانستم اگر ایران خواست به سمت بمب برود، اراده ایران را یکسال با تاخیر مواجه کنم  که این هم خیلی جالب است یعنی خودشان اعتراف می کنند که دیگر نمی توانند جلوی رسیدن ایران به سلاح هسته ای را بگیرند چرا که  ایران تکنولوژی، نیروی انسانی، مواد و هم تجهیزاتش را در اختیار دارد، یعنی کل خواسته طرف  مقابل در طول مذاکرات این بوده است و از این جا به بعد تماما رجزخوانی و گفتمانی  می شود.

وی با اشاره به صحبت های اخیر جان کری در خصوص  بازرسی روزانه،گفت: حتی قبل از توافق ژنو در دولت گذشته هم شما سوال بکنید از دوستانی که در سازمان انرژی اتمی بودند تقریبا در هفته چهار- پنج روز بازرسین در تاسیسات ما بودند لذا  ما با بازرسی هیچ مشکلی نداریم حالا در نطنز برای  24 ساعت که هیچ، هر لحظه آنجا باشند و یا اصلا در آنجا  بخوابند  چرا که وقتی ما در نطنز چیزی برای پیدا کردن  نداریم لذا مشکلی هم نداریم.

سخنان اخیر وزیر امور خارجه امریکا برای مصرف داخلی است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان سخنان اخیر وزیر امور خارجه امریکا را برای مصرف داخلی دانست و افزود: آقای کری هم برای اینکه بتواند در کنگره جلوی فشارهایی که می آورند و درمقابل صهیونیستها و لابی صهیونیست ها  مقاومت کند بالاخره باید  چیزهایی را بگوید  و بزرگنمایی کند لذا ما نباید موضوعی را که او در داخل امریکا بزرگ می کند، داخل ایران بزرگش کنیم چرا که رفتار طرف امریکایی حاکی از دست و پا زدن برای گذر از تصویب توافق در کنگره است.

وی مسوولان حاضر در نشست را آگاه به فضای رسانه ای دانست وتصریح کرد: کاری که صهیونیست ها با لابی انجام می دهند مثل 20 میلیون دلاری که فقط لابی مربوط به آی پک برای جلوگیری از توافق با ایران اختصاص داده و آقای نتانیاهو گفته که من اگر شده خودم را بکشم جلوی این توافق رو می گیرم، و این کار را از طریق خریدن دو سوم  نمایندگان کنگره برای جلوگیری از وتوی رییس جمهور امریکا  انجام می دهد که البته  بعید هم نیست که در  این  فرصت دو ماهه مسیر را عوض کنند.

سوال: آیا شما قبول دارید که قطعنامه بالاتر از برجام بوده و آیا آمدن موضوع موشکی در قطعنامه در واقع به عنوان تثبیتی بود که انها در عالم واقع به دنبالش بودند ودر واقع  بمب هسته ای پوششی بر این جریان بود؟

- فکر می کنم اینکه موضوع هسته ای یک بهانه ای برای اهداف بزرگ تر بود را همه قبول داریم همچنین اینکه دشمن وآمریکا توانست از موضوع هسته ای  به عنوان بهانه ای برای فشار به جمهوری اسلامی ایران به دلیل مخالفت با کلیت جمهوری اسلامی و سیاست های ما  استفاده کند درست است ولی باید قبول کنیم که بهانه هسته ای، الحق بهانه قوی بوده و اینها به خوبی توانستند بر روی آن سوار شوند.

وی تصریح کرد: دشمن با استفاده از مشروعیتی که قطعنامه شورای امنیت علیه ما ایجاد کرد بحث موشکی و تسلیحاتی ما را که در این قطعنامه نیست مورد هدف قرار داد چرا که  اگر به قطعنامه 1929 نگاه کنید، قطعنامه ها عقبه استراتژیک ما رو به سمت دشمن  باز کرد تا دشمن  ما رو به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل معرفی کند و ما را ذیل فصل 7 قرار داده، برنامه هسته ای ما رو تهدید قلمداد کند، برنامه موشکی ما رو ممنوع کند چنان که قطعنامه های گذشته هر گونه کار موشکی بالستیک را برای ایران ممنوعه می کند، تحریم تسلیحاتی علیه ما بگذارد، به همه کشورها اجازه دهد کشتی ها و هواپیماهای ما رو بگردند، دانشجویان ما را از تحصیل ممنوع کنند، صدور هرگونه کالای دو منظوره با کاربرد هسته ای را به ایران ممنوع کنند و بعد با تحریم های یکجانبه عقبه های به قول من استراتژیک اقتصادی ما راکاملا  تصرف کند، سیستم بانکی  و اهداف اقتصادی کشور ما رو فلج کند، فروش نفت ما رامحدود کند و اگر توافق ژنو نبود ظرف یک سال بعدش به صفر برساند یعنی عقبه استراتژیک ما که فقط مرزها نیست فقط داخل خاک کشور نیست، چون اگر عقبه های فرهنگی خودت را هم باز کنی به سمت دشمن باختی،عقبه اقتصادی  و سیاسی هم همین طور است.

 وی با بیان اینکه دشمن خیلی جلو آمد و در بحث موشکی و تسلیحاتی به خواسته خود رسید،گفت: بر اساس قطعنامه 1929، ذیل فصل هفت تصمیم گرفته می شود که ایران نباید فعالیت های موشکی که قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را امکان پذیر می سازد انجام دهد.

عراقچی تصریح کرد: در طول 10 سال گذشته برنامه هسته ای ما پیشرفت کرد که البته دشمن هم در تحریم ها پیشرفت کرد، دستاورد ما سانتریفیوژهای ما در اراک بود و طبیعی هست همانطور که ما نمی خواهیم از  دستاوردهای خودمان دست برداریم طرف مقابل حاضر نیست از اندوخته های خود در این 10 سال دست بردارد بنابراین بحث موشکی- تسلیحاتی داشته های طرف مقابل در مذاکرات بود و اینطور نبود که به آسانی حاضر به از دست دادن آنها باشد.

 وی با تاکید بر لزوم مقایسه قطعنامه جدید و قبلی،گفت:اولا در قطعنامه جدید  ذیل فصل هفت دیگر با موضوع موشکی ما برخورد نمی کند و عبارتی که بکار برده شده  می گوید کال آپن ایران از ایران درخواست می کنیم و فرق بین کال آپن و دی ساید شل در ادبیات شورای امنیت، فرق بین الزام آور بودن و نبودن آن است یعنی این قطعنامه جدید دیگر از نظر شورای امنیت ذیل فصل هفت الزام آور نبوده و همچنین ذیل ماده 41 نیز فقط عبارت درخواست و نه تصمیم به کار برده شده است.

وی با اشاره به بیانیه وزارت خارجه بعد از توافق تاکید کرد: در آن بیانیه ما خیلی صریح و روشن گفتیم، بند 11 قطعنامه می گوید که موشک های ما از دامنه صلاحیت شورای امنیت بیرون است چرا که  هیچ کدام برای این کار طراحی نشده است  و ضمنا ما برای افزایش توانایی های دفاعی خودمان و حفاظت، حراست، صیانت از حاکمیت و امنیت کشورمان از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنیم و جمهوری اسلامی ایران برای کمک به متحدین و دوستان منطقه ای خود برای مقابله با تروریسم به کمک به دوستان خود ادامه خواهد داد که این موضع رسمی وزارتخانه است.

 

متن برجام هیچ اشاره ای نه به موضوع موشکی و نه تسلیحاتی شده است

عباس عراقچی در ادامه اضافه کرد:  بین اینکه قطعنامه و برجام کدام مهمتر است باید گفت هر کدام جایگاه خودش رو دارد مهم تفاوت بین این دو است چرا که در متن برجام هیچ اشاره ای نه به موضوع موشکی و نه تسلیحاتی شده و بنابراین بحث موشکی تسلیحاتی جزوی از برجام نیست و این در حالی است که  در برجام عبارتی صریح دارد مبنی براینکه مفاد قطعنامه با مفاد برجام تفاوت داشته لذا  این دو هر کدام مقوله ای جداست.

وی یادآور شد: در نهایت نیز اگر کسی مدعی شود که ایران  برنامه موشکی خود در قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده، بله ما قطعنامه را نقض کردیم چرا که توافق نقض نشده است  و در آن حالت نیز بازگشت پذیری اتوماتیک  که به آسانی امکان پذیر نیست هم  موضوعی نیست که جای نگرانی باشد.

 

ادامه برنامه موشکی و هسته ای طبق برنامه

وی گفت: ما به برنامه موشکی و هسته ای خودمان طبق برنامه ادامه خواهیم داد چرا که  برنامه موشکی ما طبق برنامه مشکلی ندارد و در حوزه صلاحیت قطعنامه قرار نمی گیرد لذا  برفرض قرار گرفتن نیز دیگر بدتر از 10 سال گذشته نخواهد بود.

عراقچی افزود: در همان  اوایل مذاکرات اینها گفتند که آمادگی لغو فوری تحریم های اقتصادی و مالی را دارند ولی امکان لغو فوری تحریم تسلیحاتی نیست لذا  ما هم گفتیم اگر نمی توانید تحریم های تسلیحاتی را بردارید پس اصلا توافق نداریم.

وی با اشاره به جایگاه حزب الله لبنان در سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی،تصریح کرد: گفتیم ما نمی توانیم  به حزب الله  سلاح ندهیم و حاضر نیستیم آنها را قربانی برنامه هسته ای خودکنیم لذا به کار خود ادامه خواهیم داد اگر می خواهید تحریم های تسلیحاتی رابه عنوان بخشی از توافق نگه دارید و تا مدت ها سر این بحث می کردیم که اگر بخواهیم بگوییم  واقعا این دوساله چه گذشته ماجراها دارد ولی بالاخره خود آنها امدند و گفتند  ما قطعنامه را از توافق جدا می کنیم، تحریم تسلیحاتی و موشکی را  در قطعنامه می آوریم که نقض آن، نقض توافق نباشد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان جدا شدن این دو را کلید راه گشای مذاکرات عنوان کرد و گفت: شاید جالب باشد آقای کری  چند بار این جمله را گفت که " شما قربانی موفقیت های خودتان در منطقه هستید وقتی که در یمن، سوریه،عراق و لبنان این موفقیت ها را به دست آوردید و این نفوذ رو دارید اگرما در این شرایط تحریم تسلیحاتی شما رو برداریم در حقیقت توافق را کشته ایم، دیگر نه می توانیم  از این توافق  دفاع کنیم و نه در مقابل متحدین خودمان، نه عرب ها، نه اسرائیل و نه در کنگره، یعنی توافق حتما نخواهد بود بنابراین ناچاریم تحریم تسلیحاتی را نگه داریم".

وی با اشاره به رفع محدودیت های تسلیحاتی تا پنج سال دیگر، افزود: علی ایحال مقوله تسلیحاتی و موشکی کاملا از توافق جدا است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد وآن چیزی که در بحث بازگشت پذیری مطرح است اینکه ببینید چرا شش قدرت آمدند با ما مذاکره کردند و به توافق رسیدند؟ چرا حاضر شدند که قطعنامه های شورای امنیت را کنار بگذارند ؟چرا حاضر به قبول غنی سازی شدند ؟چرا همه این  امتیازات را دادند؟

 وی در توضیح علت این سوال ها گفت: علت  این است که اینها ده سال هر راهی را که توانستند امتحان کردند،تهدید نظامی را در حد اعلای خودش بکار بردند،حالا شاید مردم از جزئیات آن باخبر نیستند ولی دوستان سپاهی و نظامی ما می دانند شب هایی بود حدود سال های مثلا 85- 86،که ما هر شب با این نگرانی که فردا صبح ممکن است تمام امکانات لازم  برای حمله به ایران  را دورتادور ایران چیده باشند.

 وی یادآور شد: در جلساتی دوستان نظامی روی نقشه پایگاه هایی که وجود دارد توضیح می دادند چه هواپیماهایی را در چه پایگاه هایی مستقر کردند و حمله به ایران فقط به اراده سیاسی آقای اوباما  مانده بودکه تصمیم بگیرند و بزنند.

وی خاطر نشان کرد: با این حال ما ایستادگی کردیم وکوتاه نیامدیم،تحریم اقتصادی را تا جایی که می توانستند پیچش را سفت کردند و به جایی رسید که ادامه آن به درگیری می رسید، بنابراین ده سال تحریم های اقتصادی و تهدیدهای نظامی را  امتحان کردند و این قدرت و توانایی ما بوده است که اینها را پای میز مذاکره آورد.

 

 عباس عراقچی افزود: آقای کری همین چند روز پیش گفت" حتی فکر حمله نظامی به ایران را نکنید"، آقای اوباما گفت" اگر زورمان می رسید که یک پیچ و مهره هم باقی نمی گذاشتیم، زورمان نرسید" و چون زورشان نرسید با ما وارد مذاکره شدند و تا وقتی که ما این توانایی را حفظ کنیم توانایی های دفاعی،توانایی های منطقه ای،ثبات سیاسی و داخلی را حفظ می کنیم.

عراقچی تاکید کرد:  نه بازگشت پذیری در قطعنامه ها روی خواهد داد و نه می توانند به فعالیت های تسلیحاتی ما ایراد بگیرند.

 

دشمن به علت یاس از اثرگذاری تحریم ها پای میز مذاکره آمد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای  در جمع مدیران ارشد، دیران کل و سردبیران ارشد بخش های خبری و برنامه ساز سیاسی رسانه ملی گفت: دشمن به علت ناامیدی از اثرگذاری تحریم های اقتصادی به اصطلاح فلج کننده پای میز مذاکره آمد.

سید عباس عراقچی افزود: نمی توان انکار کرد که تحریم های اقتصادی برای ما خیلی هزینه داشت اما به  زانو درنیامدیم.

وی گفت: هدف آنان از اعمال تحریم های فلج کننده این بود که جمهوری اسلامی ایران  را به زانو درآورند به نحوی که تسلیم شویم اما این اتفاق نیفتاد و هرقدر هم به تحریم ها ادامه می دادند چنین نمی شد.

عراقچی افزود: گرچه در این مدت خیلی جاها کمبودها را تحمل کردیم  اما به شیوه های مختلف تحریم ها را دور زدیم و جبران کردیم.

وی با طرح این پرسش که چرا دشمن پای میز مذاکره نشت و حاضر شد به ایران امتیاز بدهد گفت: دشمن از تحریم های اقتصادی نا امید شد، نه اینکه هزینه ای برای ما نداشت بلکه از این که بتواند تا آن حد اثر بگذارد که ما تسلیم شویم و غنی سازی را تعلیق کنیم مایوس شد.

عراقچی افزود: در گذشته بحث ما همین بود که باید انقدر ایستادگی کنیم تا دشمن ناامید و مجبور به مذاکره شود که بالاخره این اتفاق افتاد. دستاوردهای مذاکرات کنونی را ثمره 10 سال مقاومت مردم ایران و مقام معظم رهبری است

وی دستاوردهای مذاکرات کنونی را ثمره 10 سال مقاومت مردم ایران و مقام معظم رهبری دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب، هوشمندانه هدایت کردند تا به اینجا رسیدیم. در دوره اخیر که زمینه برای مذاکره ای معقول فراهم شود آقای روحانی استفاده کرد و انجام شد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تصویب سند برنامه جامع اقدام مشترک در تهران و واشنگتن اظهار داشت: کنگره تا حداکثر دو ماه فرصت بررسی توافق را دارد که به احتمال بسیار زیاد آن را رد می کند و بعد رئیس جمهور آن را وتو خواهد کرد.

عراقچی گفت: دوباره کنگره 10 تا 12 روز مهلت دارد که وتوی رئیس جمهور را با دو سوم آرا بشکند. لابی صهیونیست به شدت فعال است که مانع از این اتفاق شود.

وی افزود: بعضی با تردید درباره واقعیت مخالفت صهیونیست ها آن را جنگ زرگری می دانستند و معتقد بودند که این اقدامات در قالب پلیس خوب و بد با هدف اعمال فشار بر ما انجام می شود. این تحلیل در زمان مذاکره ممکن بود درست باشد اما اکنون دیگر پلیس خوب و بد نداریم.

عراقچی اضافه کرد: اکنون دیگر مذاکره پایان یافته است و رژیم صهیونیستی، اعراب، لابی های مختلف و کنگره برای جلوگیری از اجرای آن در تلاشند و اختصاص میلیون ها دلار و استفاده از همه تلاش ها برای جلوگیری از آن نشان می دهد که معتقدند که این توافق برای امریکا و غرب توافق بدی است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چه مسیری درخصوص توافق باید در ایران طی شود گفت:‌ مجلس طبق مصوبه خودش باید این توافق را بررسی کند نه تصویب. 

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند روال قانونی باید طی شود اما در دو سه باری که به این موضوع اشاره کردند اسمی از مجلس نیاوردند. ظاهرا دو تا راه وجود دارد یا مجلس یا شورای عالی امنیت ملی باید آن را تصویب کند که اگر مصوبه این شورا را رهبر معظم انقلاب امضا کند، این مصوبه هم تبدیل به قانون می شود.

عراقچی، طی شدن روال تصویب توافق را در شورای عالی امنیت ملی محتمل دانست و گفت: با این حال، مجلس شورای اسلامی نیز آن را ارزیابی خواهد کرد اما معتقدم به صلاح نیست که مجلس آن را تصویب کند زیرا مجموعه ای اقدامات داوطلبانه در برجام هست که اگر مجلس آن را تصویب کند تبدیل به اقدامات اجباری می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین با رد پذیرش مشروط توافق افزود:‌ یا کلیت توافق را باید رد و یا آن را تایید کنیم. البته درباره قطعنامه ملاحظات خود را بیان کردیم و گفتیم که به کارمان ادامه می دیم اما درباره برجام این طور نیست.

وی گفت: این که شورای عالی امنیت ملی بگوید توافق را بدون پروتکل الحاقی قبول دارد این یعنی باید دوباره به مذاکره بازگردیم و فکر نمی کنم دوباره این اتفاق بیفتد.

 

زودتر نظر خود را اعلام کنیم

عراقچی تاکید کرد: باید زودتر نظر خود را اعلام کنیم تا اگر کنگره امریکا خواست توافق را رد کند تمام بار رد توافق و شکست مذاکرات به گردنش بیفتد که در این صورت حتما ما ضرر نخواهیم کرد و می توانیم به برنامه عادی خودمان بازگردیم و دنیا هم به ما حق می دهد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در این صورت دنیا هم می گوید ایران با طی کردن مراحل قانونی، توافق را تایید کرد و کنگره امریکا بازی را به هم زد بنابراین ما ضرر نخواهیم کرد پس باید زودتر نظرمان را اعلام کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اطلاع رهبر معظم انقلاب از جزئیات مذاکرات گفت: مقام معظم رهبری خودشان هم فرمودند که اصول،چارچوب، کلیات و خطوط قرمز را به  رئیس جمهور و بعضا به وزیر امور خارجه گفته اند.

عراقچی افزود: ایشان خیلی صراحت داشتند در اینکه به اصطلاح همه کلیات، اصول، چارچوب ها و خطوط قرمز از جانب ایشان تعیین شود و زیرا نظارت ایشان باشد و حتی بعضی جاها در جزئیات هم اظهارنظر کردند.

وی گفت: وقتی ایشان نخستین بار موضوع 190 هزار سو را مطرح کردند یعنی اصطلاحات فنی را بکار بردند یا در موضوع بازرسی ها جزئیان را بیان کردند نشان می دهد که حتی به جزئیات اشراف دارند و در صورت لزوم دخالت کردند و ما هیچ جا از رهبر معظم انقلاب هزینه نکردیم.

 

رهبری حتما حضور و دخالت مستقیم و نظارت قوی دارد

معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه افزود: خیلی طبیعی است که در مهمترین موضوع  کشور که به نوعی به جنگ و صلح مربوط است رهبری حتما حضور و دخالت مستقیم و نظارت قوی دارد.

عراقچی تصریح کرد: کسانی که می گویند رهبری را دور می زنند و با مقایسه دوره کنونی با صدر اسلام که وقتی زبان حضرت علی علیه السلام بسته است ما موظفیم صحبت کنیم یا از جام زهر صحبت می کنند، نقش رهبری را تضعیف و به ایشان جفا می کنند؛ این ها هیچ کمکی به رهبری نمی کنند.

وی گفت: رهبری کاملا هوشیار و در صحنه هستند و حواسش شان کاملا جمع است، ما که از نزدیک کاملا این را حس کردیم.

عراقچی با رد دیدگاهی که مذاکرات را سبب شکسته شدن ابهت انقلاب اسلامی می داند افزود: رهبری بیش از همه دلسوز و مراقب ابهت انقلاب اسلامی است که اگر احساس کنند که با  مذاکرات ابهت انقلاب اسلامی شکسته می شود همان ابتدا جلوی آن را می گیرند.

وی اضافه کرد: ایشان همیشه رهنمودهایی درباره مذاکرات داشتند و برغم این که فرمودند زیر شبه تهدید مذاکره نمی کنیم یا به آنان خوشبین نیستیم، آخرش گفتند وزارت خارجه کارش را ادامه دهد.

عراقچی با اشاره به سوابق مذاکرات هسته ای گفت: این مذاکرات از دولت گذشته آغاز شد ؛ از زمانی که آقای کری در دوره سناتوری اش پیغام و پسغام هایی از طریق عمان فرستاد، همان زمان رهبر انقلاب دستور مذاکره دادند.

وی افزود: به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نوروز 92 در مشهد مقدس مراجعه کنید که هنوز سه چهار ماه به انتخابات مانده بود و حتی معلوم نبود که آقای روحانی نامزد شود و موضوع مذاکرات مطرح نبود که ایشان فرمودند که با مذاکره مستقیم با آمریکا مخالفتی ندارند.

عراقچی اضافه کرد: چه حادثه ای اتفاق افتاد و پشت صحنه چه می گذشت، موافقت و مخالفت هایی در این باره بود که ایشان تشخیص دادند موضوع را علنی کنند بنابراین جفا به ایشان است که احساس کنیم ایشان در جریان مذاکرات نبودند، نیستند و توافق را ندیدند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به اشراف فوق العاده رهبر معظم انقلاب به محتوای کتاب ها و تذکر به مسئولان ذیربط درخصوص محتوای برخی کتاب ها گفت: با این حال، مگر می شود ایشان در مهمترین موضوع کشور که خطوط قرمز را مشخص کردند کوتاه بیایند؟ حتما برخورد می کنند اگر احساس کنند که ابهت انقلاب اسلامی با مذاکره شکسته شده است.

وی با اشاره به حضور 18 روزه جان کری و مشارکت دیگر وزرای خارجه 1+5 در مذاکرات هسته ای در وین افزود: این درحالی است که این کشورها تا چند سال پیش حاضر نبودند حتی رئیس اداره به ایران بفرستند اما اکنون صف می کشند که به ایران  بیایند و با وزیر خارجه کشورمان دیدار کنند.

این گونه ابهت انقلاب اسلامی شکسته شد؟

عراقچی گفت:  رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان کلیات قضیه و خطوط قرمز بودند و به موقع هم با هر یک از اعضای تیم مذاکره کننده که مدنظرشان بود تشکیل جلسه دادند و به ما هم ابلاغ می شد. در طول مذاکرات اخیر هم دو بار پیک هایی آمد و برای ما پیغام هایی آورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که پروتکل الحاقی از ابتدا جزو خطوط قرمز نبوده است افزود: یکی از خواست های اصلی طرف مقابل اجرای پروتکل الحاقی بود زیرا نظارت خیلی قوی ایجاد می کند و ما هم منتقل کردیم ؛ اینکه مشروط یا مدت دار تصویب شود اصلا سابقه ای ندارد و ممکن نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین گفت: آن ها دو سال مذاکره کردند که به قول خودشان راه های رسیدن ما به بمب را ببندند یا مثلا هشت تن مواد را به 300 کیلوگرم کاهش دادند آیا اینقدر کوته نگرند که فورا بازی را بهم بزنند؟ در این صورت دوباره همین میزان تولید می کنیم.

طبق  قطعنامه بازگشت پذیری ‌برای ما هم ممکن است.

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازگشت پذیری تحریم ها اظهار داشت:‌ طبق  قطعنامه بازگشت پذیری ‌برای ما هم ممکن است و اتفاقا آنان از این موضوع بیشتر نگرانند زیرا بخواهند بازگردند باید دوباره تحریم ها را از طریق مصوبات مجلس بگذرانند یا مسیر شورای امنیت را طی کنند اما برای ما مشروط به اراده سیاسی لحظه ای است.

عراقچی افزود: آنان هم نگرانند که در آینده به علت تحولات سیاسی در ایران دوباره به سمت فعال کردن برنامه ای برویم که از آن می ترسند پس سعی می کنند فوری دستشان را خالی نکنند و تا حد ممکن تحریم ها را نگه دارند تا پروسه اعتمادساز برای هر دو طرف باقی بماند.

وی اضافه کرد: بنابراین سخن از برگشت پذیری در برنامه ایران موجب میشود که آنان هم احتیاط کنند و بازی را به هر بهانه ای بر هم نزنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: بعضی دوستان ایراد می گیرند که برگشت پذیری در برنامه ما چند سال طول میکشد اما باید توجه داشت که از نظر آنان برگشت پذیری در برنامه ما رسیدن به وضع موجود نیست، مهم نیست که دوباره به 8 یا ‌10 تن برسیم بلکه مهم این است که به یک تن برسیم زیرا با این میزان هم می توان بمب تولید کرد. عراقچی افزود: بنابراین از نظر آنان برگشت پذیری در برنامه ایران می تواند سریع اتفاق بیفتد و حداکثر در یکسال یا شش ماه فعالیت بسیجی به وضع کنونی بازگردیم البته ما که اراده رفتن به سمت بمب نداریم و آن را حرام می دانیم.

وی گفت: بنابر این همیشه تردید خواهد کرد که اگر بخواهد نقض تعهد کند و به هر بهانه بیخودی بازی را به هم بزند یا آژانس بازی درآورد و بازی را بهم زند همه دستاوردهایش از توافق را از دست خواهد داد و از نگاه خود، ایران به سمت سلاح خواهد رفت.

عراقچی در پاسخ به انتقاد از تعطیلی فردو با بیان این که فردو اهمیت علمی و صنعتی ندارد افزود: فردو از نظر صنعتی، محلی کوچک در زیر کوه است که بیش از سه هزار سانتریفیوژ در آن جا نمی شود، مقایسه کنید با نطنز که ظرفیت نصب 50 هزار سانتریفیوژ دارد با این حال، چه نیازی به فردو دارید؟

وی گفت: از نظر تولید و غنی سازی نیز به چنین تاسیساتی با سه هزار سانتریفیوژ نیازی ندارید، ارزش صنعتی و علمی ندارد کاری که انجا می شود کرد هر جای دیگر هم قابل انجام است، کار غنی سازی حتما نباید زیر کوه باشد.

 

حمله امریکا به فردو فرضی بیهوده است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، ارزش فردو را به جایگاه راهبردی آن دانست و افزود: ارزش فردو به این است که نمی شود به آن جا حمله کرد البته آمریکایی ها مدعی اند که می توانند اما این فرضی بیهوده است زیرا نمی توانند.

عراقچی اضافه کرد: آنان همیشه این ترس و نگرانی را دارند که اگر دست از پا خطا کنند  ایران هر چه دارد جمع می کند در فردو و  آن کاری که آنان می ترسند انجام میدهد.

وی تصریح کرد: چیزی که از ما خواسته بودند و جزو خط قرمزهای خیلی پر رنگ ماست این بود که مهم نیست در فردو غنی سازی نشود و چه کاری در آن انجام می شود بلکه مهم است که در آن جا باید هزار سانتریفیوژ بماند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی این بود که هزار سانتریفیوژ آماده به کار باید در فردو بماند و خدا می داند با توجه به مذاکرات، همیشه دل ما می لرزید که این شدنی نیست زیرا آنان به وجود حتی یک سانتریفیوژ هم در آنجا رضایت نمی دادند.

عراقچی اضافه کرد: علت دیگر این بود که فردو به نمادی تبدیل شده بود که نمی توانند آن را هدف قرار دهند. اینکه ایران در جایی غنی سازی می کند که نمی توانند آن را بزنند.وی با اشاره به ماجرای فعالیت ما در فردو گفت: زمانی که فردو را کشف کردند متوجه شدیم که فهمیده اند و همین که خواسته اند اعلام کنند پیش دستی کردیم و سریع به آقای سلطانیه دستور داده شد که موضوع را آژانس اعلام کند و او هم در نامه ای موضوع را به آقای البرادعی اعلام کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: زمانی که برای ارائه نامه مراجعه کرد گفتند او به فرودگاه رفته تا به واشنگتن برود اما آقای سلطانیه به فرودگاه رفت و نامه را به او داد. او را سرزنش کردند که چرا نامه را گرفته است زیرا ‌قرار بود همان روزها موضوع را اعلام کنند.

عراقچی گفت: این پیش دستی ما اهمیت حیثیتی فردو را افزایش داد و گرنه حتی به باقی ماندن یک سانتریفیوژ در فردو هم رضایت نمی دانند. اصلا یکی از دلهره های ما در طول مذاکرات این بود که با فردو رو چکار کنیم اینکه در مذاکرات چه گذشت که راضی شدند این هم حکایت خود را دارد و از عنایات الهی بود.

وی افزود: آنان راضی شده اند که هزار و 44 سانتریفیوژ،آماده ترزیق به گاز با همه تاسیسات، زیر ساختها در فرود باقی بماند. فردو برای این ایجاد شد که دشمن نتواند به نطنز حمله کند زیرا می دانست که اگر به نطنز حمله کند ممکن است در فردو کارهای دیگر انجام شود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: خاصیت فردو در توافق حفظ شد و حتی ارتقا پیدا کرد زیرا این تاسیسات نه فقط از نطنز صیانت می کند که جرات نمی کنند به آن حمله کنند بلکه از کل توافق هم صیانت می کند یعنی حتی جرات نخواهند کرد تعهداتشان را نقض کنند.

عراقچی افزود: از این هزار سانتریفیوژ، شش زنجیره 174 تایی داره که 4 زنجیره اش خاموش است به همین علت کرش نمی کند و خراب نمی شود و  آماده می ماند تا در مواقع لازم برق را متصل و گاز را به آن تزریق کنید.

وی اضافه کرد: اکنون دو زنجیره آن نیز در حال چرخش است و این گونه باقی می ماند که با همکاری روس ها ایزوتوپ تولید می کند که مصارف دارویی دارد که فناوری کاملا جدیدی است و در فردو ذخیره خواهد شد.

 

آینده غنی سازی صنعتی مبتنی بر فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته آی آر 8 است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: آینده غنی سازی صنعتی مبتنی بر فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته آی آر 8 است و اگر این ماشین ها جواب نداد از آی آر 6 استفاده خواهد شد که توانش 10 برابر ظرفیتی است که خط قرمز ما در مذاکرات بود تا تحقیق و توسعه حفظ شود که این محقق شد.

وی با بیان این که تحقیق و توسعه غنی سازی با سانتریفیوژهای آی آر 4، 5، 6 و 8 ادامه خواهد یافت افزود: البته سانتریفیوژهای نسل 6 و 8 برای ما مهمتر است و امیدواریم ماشین های نسل 8 به ماشین ملی ما تبدیل شود.

عراقچی گفت: حتی در کارخانه بزرگ یورنکو که بزرگترین غنی سازی جهان را دارد این طور نیست که مثلاً با صد نوع سانتریفیوژ کار کند بلکه با حدود ده سانتریفیوژ کار کردند که بالاخره سه چهار نوع آن انتخاب شد.

وی افزود: طبق برجام، تحقیق و توسعه ما در هشت سال آینده با برنامه زمانبندی ادامه خواهد یافت. البته ممکن است بگوییم این برنامه زمانبندی می توند سریعتر باشد اما با این روال هم مشکلی ایجاد نمی شود.

عراقچی در پاسخ به انتقاد کسانی که معتقدند برنامه غنی سازی کشورمان از بین می رود گفت: طبق برجام محدودیت هشت ساله اولیه و بعد ده ساله داریم و بعد از آن می توانیم با سانتریفیوژهای جدید تولید کنیم.

وی افزود: پس از رفع این دوره محدودیت در 3 تا 4 سال می توانیم به ظرفیتی که می خواستیم برسیم و در 14 تا 15 سال یک میلیون سو تولید کنیم در حالی که یقین دارم تا 15 سال دیگر به این میزان نیاز نداریم زیرا هر نیروگاهی که برای ما بسازند، کشور سازنده تعهد می کند که سوختش را تامین کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به تفاهم برای ساخت 8 نیروگاه جدید با اقدام روس ها گفت: البته هنوز روس ها موافقت نکرده اند که سوخت این نیروگاه ها در ایران تولید شود و در روسیه انجام خواهد شد ؛ حداکثر موافقت خواهند کرد درباره تولید سوخت مشترک مطالعه کنیم.

عراقچی افزود:توافق نامه برجام این امکان را به ما میدهدکه خودمان سوخت تولید کنیم و حتی از کمیسیون مشترک و جاهای دیگر خواسته است که به ایران کمک کنند تا به استانداردهای لازم برسد. در این دوره مازاد نیازی که سوخت تولید کنیم می تونیم بفروشیم یعنی به فروشنده مواد غنی شده تبدیل خواهیم شد.

در ادامه این نشست،‌ یکی از حضار، جزئیات توافق را آزار دهنده دانست و از عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای پرسید چرا پیوست واقع بینانه ای از توافق نداریم؟

عراقچی در پاسخ به این پرسش گفت: جزئیات آزاردهنده هزینه هایی بوده که باید پرداخت می کردیم شما عملیاتی مانند فتح المبین را در جبهه نشان بدهید که جزئیات آزاردهنده نداشته باشد؟ برای آزادی خرمشهر یا رفع حصر آبادان چند نفر شهید شدند؟ پایی که قطع شده باشد آزار دهنده است چه برسد به کسانی که شهید شدند.

وی افزود: حتما جزئیات آزار دهنده وجود دارد اما آیا در عملیات موفق به جای این که بگوییم چه دستاوردی داشتیم می گفتیم چند دستگاه تانک از دست دادیم یا چند نفر شهید شدند آیا گفته می شد که آقای فرمانده چرا دروغ گفتید مثلاً صد نفر نبود 120 نفر بود ؟ قطعاً این طور نیست.

عراقچی گفت: اصلا نمی خواهم بحث شهدا را با این موضوع مقایسه کنم اما هر دستاوردی هزینه های خودش را دارد و به هر چه برسیم بالاخره مبلغی باید بپردازیم. در هر معامله ای، حرکتی و فتحی بالاخره جزئیات آزار دهنده وجود دارد.

وی افزود:‌ اعتماد به نفس ملی در مردم ایجاد کنید بعد بگویید هزینه هم دادیم و واقعیات را هم بگویید کسی واقعیات را رد نمی کند. هزینه دادیم اما با حفظ خواسته هایی مانند حق غنی سازی و تثبیت برنامه هسته ای.

عراقچی اضافه کرد: در ازای برداشته شدن تحریم ها اجازه دادیم که نظارت های بیشتری بر ما داشته باشند؛ پذیرفتیم که چند سال محدودیت داشته باشیم در حالی که این محدودیت ها نیاز فوری ما را مخدوش نمی کند. امتیازاتی دادیم تا توانستیم اهداف بزرگتری دریافت کنیم.

وی ادامه داد: جزئیات را واقع بینانه به مردم عرضه کنیم و قرار هم نیست به مردم دروغ بگوییم اما واقعیت این است که دستاورد کلان برخی هزینه ها را هم دارد نباید این احساس در مردم القا شود که آمریکا دوست ما شده و دشمنی ها کنار رفته است قطعاً این گونه نیست.

معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه تصریح کرد: همه جا گفته ام که اصلاً دشمنی ما با آمریکا و دشمنی آنان با ما پایان نیافته است ما فقط یکی از موضوعات دو جانبه را مدیریت کردیم و به راه حل رساندیم وگرنه دشمنی ما با نظام سلطه و دشمنی آنان با جمهوری اسلامی و با آرمانها و ارزش هایش ادامه خواهد داشت.

عراقچی تاکید کرد: این ها را نیز حتما باید به نحوی به مردم نشان دهید که مردم احساس سرخوردگی نکنند به این معنی که هر جا مقامات آمریکا هر کلمه منفی علیه ما گفتند به نحوی منعکس بشود که مردم احساس کنند که هر کاری کنیم کلاه سرمان می رود و هر کاری کنیم آنان برترند.

وی افزود: نباید غرور و اعتماد به نفس ملی خدشه دار شود، مردم باید احساس کنند که دشمن سرجای خود هست اما ما دماغش را به خاک مالیدیم. در دوره دفاع مقدس، عملیات کم نداشتیم که شکست خوردیم اما هیچ گاه نمی گفتیم شکست خوردیم، حداکثر می گفتیم عدم الافتح؛ این عباراتی بود که شما در اخبار بکار می بردید.

عراقچی اضافه کرد:  در موضوع مذاکرات هسته ای نیز نگذارید غرور ملی خدشه دار بشود دشمنی آمریکا را نشان بدهید که سرجایش هست اما دستاوردهایی را هم که داشتیم به بهانه آن جزئیات آزار دهنده نگذارید به کام مردم تلخ شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت:  ممکن است ما گاهی دیر پاسخ داده باشیم اما در  مورد اخیر که اتفاقاً همه چیز بهنگام بود یعنی همان زمان که روز جمعه آقای کری حرف زد آقای ظریف از خانه اش ایمیل زد که این پاسخ ها را سریع بدهید.

وی افزود: بعضی جاها ممکن است دیر شده باشد من قبول دارم که دیپلماسی  عمومی و رسانه ای ما  آنقدر که باید و شاید خوب نبود و فقط این هم نقطه ضعف وزارت خارجه نبود.

عراقچی گفت: نکته ای که گفته شد تأیید می کنم که واقعاً پیوست قوی رسانه ای یا سیاست رسانه ای قوی  نداشتیم که هم طرف مقابل را کامل پوشش بدهد و خنثی کند، هم مردم را هدایت کنیم هم براساس عزت و واقعیت و هماهنگ باشد.

وی افزود: متأسفانه این نکته همیشه بوده است یعنی همه توقع داشتند که همه کار را تیم مذاکره کننده انجام دهد یعنی هم مسئولیت مذاکرات را برعهده داشته باشد و هم داخل را توجیه کند، هم کار رسانه ای کند و هم به همه چیز پاسخ دهد.

معاون وزیر امور خارجه گفت:‌ متأسفانه در این دو سال واقعاً خیلی جاها احساس تنهایی کردیم که همه بار فقط روی دوش ما بود و بقیه نشستند که ببینند وزارت خارجه چکار می کند.

عراقچی تصریح کرد: حتی در وزارت امور خارجه مواقعی که فشارها بر تیم سنگین بود به وضوح احساس می کردم که همه چقدر فاصله می گیرند و زمانی که مذاکرات خوب می شد دوباره نزدیک می شدند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دسترسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: بر اساس پروتکل الحاقی اگر آژانس بخواهد به مرکز غیر هسته ای دسترسی یابد نه برای این است که ببیند آن چه فعالیتی می شود بلکه برای این است که مطمئن شود در آنجا کار هسته ای نمی شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: وظیفه آژانس کشف هر خلافی نیست بلکه کشف خلاف هسته ای است اگر فکر بکند که در مرکزی غیر هسته ای کار خلاف هسته ای انجام می شود می تواند درخواست  دسترسی کند تا مطمئن شود که کار غیر قانونی هسته ای انجام نمی شود.

عراقچی اضافه کرد: ممکن است در این مراکز خیلی کارهای غیر قانونی شود اما آژانس با آن کاری ندارد و در بازرسی ها فقط مسئولیت کشف فعالیت های غیر صلح آمیز هسته ای را بر عهده دارد.

وی گفت:‌ اگر آژانس به فعالیت مراکزی که ما اعلام  کرده ایم مشکوک شود می تواند بازرسی کند اما اگر مراکز غیر هسته ای باشد باید ابتدا سند و مدرک ارائه دهد که به عنوان نمونه چرا فکر می کند در ساختمان مرکزی صدا و سیما کار غیر قانونی انجام شده است.

عراقچی افزود: پس از این مرحله باید مذاکره کنیم، روال بقیه کشورها  هم همینطور است که پس از مذاکره اگر قانع شویم ممکن است اجازه بازرسی داده شود در مواردی که اسنادشان خیلی بی پایه نیست حتی از راه های  جایگزین می توان استفاده کرد به عنوان نمونه می گوییم  ساختمان مرکزی را نمی توانیم نشان دهیم اما می توانیم به محوطه پشت دسترسی دهیم.

وی اضافه کرد: روش دیگر این است که خودمان فیلم بگیریم و ارائه کنیم اما اگر آژانس  راضی نشود و بر دسترسی ها اصرار کند این موضوع در پروتکل الحاقی مسکوت مانده است؛ اگر اصرار کند که دسترسی می خواهد و کشور مطروحه دسترسی ندهد آژانس می تواند به شورای حکام گزارش دهد و بگوید به اصطلاح  "دینای اکسس"  رخ داده و این چیزی است شورای حکام می تواند برخورد کند و حتی موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد.

عراقچی گفت: در برجام برای اینکه چنین حالتی پیش نیاید ساز و کار دیگری پیش بینی شده است که اگر ایران و آژانس به بن بست رسیدند موضوع به کمیسیون مشترک ارجاع داده شود و در کمیسیون در 7 یا 14 روز مهلت هست که مسیر قانونی طی شود.

وی افزود: روندی که از نظر آژانس 72 ساعته باید پاسخ داده شود یعنی از زمانی که  آژانس خواستار دسترسی می شود تا زمانی که احیانا ما مجبور شویم دسترسی بدهیم در این فرمول 24 روز طول می کشد.

عراقچی گفت: البته دسترسی ها نیز مدیریت شده خواهد بود یعنی به همان شکل چشم بسته   که پیشتر گفتم و بعضی مسخره کردند اما واقعاً مسخره نیست این اتفاق افتاده می توانیم چشم بسته هم ببریم.

وی افزود: این درحالی است که آقای فابیوس صراحتاً گفت  دسترسی بعد از 24 روز که دیگر اسمش دسترسی نیست و در این مدت ایران هر کاری بخواهد می تواند انجام دهد. ساعت ها  درباره این مسائل مذاکره شده و در داخل نیز با نهادهای ذیربط گفتگو کرده ایم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: درباره دسترسی به مراکز نظامی، کشورها به ندرت دسترسی می دهند و اگر هم چنین اجازه ای بخواهد داده شود بعد از همین 24 روز و آن هم به شکل مدیریت شده و با ملاحظات امنیتی خواهد بود.

عراقچی افزود: هدف از این بازرسی ها نیز کشف اسرار و اطلاعات نظامی نیست،آژانس رعایت خواهد کرد و بعد هم در کیس های بسیار نادر اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ادعای غربی ها مبنی بر ابدی بودن تعهدات ایران تاکید کرد:‌ اولا چیز ابدی نداریم مگر تعهدات بین المللی که پذیرفته ایم مانند پروتکل الحاقی که وقتی پذیرفته شود باید الزاماتش را رعایت کرد یا مانند ان پی تی که تعهد ما به آن ابدی است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: بسیاری از محدودیت هایی که در مدت 20 و 25 سال مطرح شده، محدودیت نیست نظارت است یعنی تا 25 سال نظارت بر معادن اورانیوم تا 20 سال نظارت بر تولید قطعات سانتریفیوژ.

عراقچی گفت:‌ در مدت 15 سال، دو سه محدودیت داریم  که کاملا حساب شده است به عنوان نمونه در یکی از این دوره های 15 ساله تاسیسات جدید غنی سازی نمی سازیم.

این درحالی است که تا 15 سال آینده می توانیم نطنز را به یک میلیون سو برسانیم و اصلا نیازی به جای دیگری نداریم.

وی افزود:‌ البته اگر با سانتریفیوژهای نسل 1 تولید کنیم باید تاسیسات جدید ایجاد کنیم اما با ماشین های نسل 8 نیازی به تاسیسات دیگری نداریم.

عراقچی، یکی دیگر از دوره های 15 ساله را مربوط تعهد به نساختن رآکتور آب سنگین جدید دانست و گفت: اصلا نیازی به چنین تاسیساتی نداریم و در برنامه ما هم نیست ضمن اینکه  رآکتورهای قدرتی آب سنگین درحال منسوخ شدن است و اکنون بهره برداری از رآکتورهای آب سبک جزو فناوری های روزآمد دنیاست که خطرات و مشکلات کمتری دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:‌ اگر سراغ بمب بخواهیم برویم، برجام شکستی کامل است اما اگر در پی غنی سازی مشروع بین المللی و برنامه  هسته ای کاملا صلح آمیز و مشروعیم این توافق، پیروزی بزرگی است.

وی با بیان این که رآکتور آب سنگین ارزش راهبردی ندارد افزود: ارزش راهبردی چنین تاسیساتی برای کسی است که می خواهد بمب تولید کند زیرا سالانه 10 کیلوگرم پلوتونیوم تولید می شود و هر هشت کیلوگرم از این ماده برای تولید یک بمب کافی است.

عراقچی گفت: آقای صالحی و مهندسان سازمان انرژی اتمی در مذاکرات به ما گفتند هیچ کاری با پلوتونیوم نداریم اما به فرض هم که قابل استفاده باشد از طرق دیگر می شود استفاده کرد یعنی همان کاری که با آب سنگین می توان انجام داد با آب سبک هم قابل انجام است. وی افزود: آمریکایی ها گفتند که حدود  40 تن پلوتونیوم دارند که نگهداری آن بسیار پرهزینه است به نحوی که به گفته آقای مونیز سالانه 40 میلیارد دلار صرف نگهداری آن 40 تن  پلوتونیوم می شود درحالی که با سالانه یک میلیارد دلار می شد یک نیروگاه جدید ساخت.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره خوش بینی مفرط به آژانس به ویژه پس از ترور دانشمندان هسته ای کشورمان تصریح کرد: ما خوش بینی به آژانس نداریم شک نکنید اطلاعات را افشا خواهند کرد ما خودمان باید در دادن  اطلاعات به آنها دقت کنیم.

عراقچی گفت: ما که فقط با آژانس و این جاسوس ها طرف نیستیم بلکه با همه کشورهایی  که برنامه هسته ای دارند طرفیم، فرمول ها و شیوه هایی وجود دارد  که  جلوی دادن اطلاعات اضافه به بازرسان  آژانس گرفته شود. ما در گذشته این شیوه ها را نمی دانستیم و اطلاعاتی که نباید ارائه کردیم.

عضو ارشدتیم مذاکره کننده هسته ای همچنین درباره نقش حسین فریدون درمذاکرات گفت: وی رابط ما با رئیس جمهور بود و ما وی برادر رئیس جمهور را به عنوان عضو تیم مذاکره کننده وارد جلسات می کردیم اما او دخالتی در مذاکرات نداشت.

عراقچی افزود: او در تماس هایش می توانست درباره مسائل فوری به زبان سمنانی وسرخه ای  سوال کند و این ها هم می توانست کمک کننده باشد همچنان که در جبهه چیزی کم می آوردند سمنانی ها پشت  بی سیم می رفتند. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به پرسش دیگری درباره مقرون به صرفه نبودن برنامه هسته ای گفت: برنامه ما روال صنعتی شدن را طی خواهد کرد و به موقع مقرون به صرفه خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا توافق، بخشی از معامله بزرگ منطقه ای است تاکید کرد: هرگز، اصلا درباره مسائل غیر هسته ای مذاکره نکردیم.

عراقچی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره کاهش مواد غنی شده به 300 کیلوگرم  و مازاد این مواد گفت: با مازاد این مواد می توان سه کار انجام داد نخست آن را به سوخت تبدیل کرد سوختی که استاندارد بین المللی داشته باشد اما این کار طول می کشد.

وی افزود: کار دیگر، رقیق سازی آن است به نحوی که دوباره به مواد اولیه تبدیلش کنیم که با این کار موادمان حفظ خواهد شد اما روش دیگر، صدور آن است و در قبال صدورش، مواد اولیه دریافت کنیم احتمالاً این روش را اعمال خواهیم کرد زیرا هم به عنوان  فروشنده مواد غنی شده در دنیا مطرح می شویم و هم کار بیهوده انجام نخواهد شد.

عراقچی گفت: در قبال فروش این مواد، اورانیوم طبیعی خام وارد می شود یعنی از مواد ما کاسته نخواهد شد در حالی که اگر قرار بود فقط خارج شود خط قرمز بود زیرا پیشتر گفته بودند هرگز چیزی نباید از کشورمان خارج شود اما چون در قبال دریافتش مواد اولیه می دهند قبول کردند که در ازای آن کیک زرد یا اورانیوم طبیعی بدهند.

وی افزود: نرخ صدور هرکیلوگرم اورانیوم سه و نیم  درصد غنی شده در دنیا 2000 دلار و  هر کلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده 14 هزار دلار است که درآمد فراوانی برای ما دارد اما ارزش آن برای ما  عزت آن است نه فقط ارزش اقتصادی آن.

عراقچی گفت: همواره گفته ام که اگر برنامه هسته ای کشورمان را بخواهیم صرفا با معیارهای  اقتصادی بسنجیم خسرانی بزرگ است یعنی اگر هزینه مواد تولیدی را بخواهیم محاسبه کنیم اصلا تصورش را نمی توانیم کنیم اما ما این هزینه ها را برای عزت، استقلال و پیشرفتمان داده ایم برای اینکه زیر بار زورگویی دیگران نرویم.

وی درباره اراک و موضوع پر کردن قلب رآکتور با بتن گفت: یکی از خط قرمزهای  پررنگ ما از روز نخست مذاکرات این بود که اراک باید آب سنگین بماند و ماهیت آب سنگینش حفظ شود.

وی افزود: آنان پذیرفتند که اگر تغییراتی در این رآکتور بدهیم که تهدیدش از نظر فنی پایین بیاید و پلوتونیوم تولیدی آن کاهش یابد ماهیت آب سنگینش حفظ شود.

عراقچی اضافه کرد: این درحالی است که رآکتور آب سنگین اراک برای طرف مقابل هم خط قرمز بود به نحوی که آقای اوباما در مصاحبه علنی گفته بود که به ایران آب سنگین نخواهیم داد.

وی ادامه داد: ابتدا می گفتند اراک را برچینیم و درجای دیگری رآکتور آب سبک ایجاد کنیم. بعد گفتند و در ازای برچیدنش، آمریکایی ها پیشرفته ترین رآکتور آب سبک دنیا را  ایجاد می کنند و در ادامه گفتند 130 میلیون دلار بپردازند که هیچ یک را نپذیرفتیم و گفتیم ماهیت آب سنگین آن باید حفظ شود. عراقچی گفت: این دوسال دعواها سر همین بود که گفتند که رآکتور ترکیبی از آب سبک و سنگین بسازیم و ظاهرا طراحی ارائه کرده و مدعی شدند یک میلیون دلار بابت آن طرح هزینه کرده اند که ابتدا استقبال کردیم و گفتیم ایده بدی نیست اما پس از بررسی مشخص شد که در آن آب سنگین بکار می رود اما ماهیتش آب سبک است.

وی افزود: آنان از رد این پیشنهاد عصبانی شدند و در همین حین، کارشناسان سازمان انرژی اتمی طرحی جدید ارائه کردند و گفتند قلب همین رآکتور کنونی را عوض می کنند که میزان پلوتونیوم تولیدی آن از ده کیلوگرم به کمتر از یک کیلوگرم کاهش می یابد.

عراقچی اضافه کرد: آمریکایی ها در واکنش به ارائه این طرح گفتند این کار ممکن نیست، می گفتند فناوری این کار وجود دارد اما شما بلد نیستید. متخصصان انرژی اتمی کشورمان ساعت ها  بحث کردند تا بالاخره تیم آمریکایی اعتراف کرد که طرح ایران جواب می دهد.

وی گفت: برای خودم در مذاکرات سبب غرور و افتخار بود که دانشمندان آمریکایی جلوی ما گفتند که طرح ایران قابل اجراست.

عراقچی افزود: با این حال آقای کری زیر بار نمی رفت و می گفت این کار از نظر فنی درست است اما در کنگره این مسائل سرشان نمی شود و نمی پذیرند که با فعالیت راکتور آب سنگین در ایران موافقت شده است و می گفت این مسائل را چطور برای آنان و رئیس جمهور توضیح دهم که به صراحت اعلام کرده است که به ایران آب سنگین نمی دهیم.

وی اضافه کرد: بالاخره در روزهای پایانی قبل از بیانیه لوزان پذیرفتند که ما راکتور آب سنگین با طراحی جدید داشته باشیم که قبلش عوض بشود آن هم به شکلی که خودمان آن را با مشارکت چینی ها و برخی اعضای 1+5 طراحی کنیم.

عراقچی گفت: یکی از کارهایی که باید قبل از اجرای توافق باید انجام شود این است که قلب موجود خارج و قلب جدید جایگزین شود که البته ساخت قلب جدید زمانبر است و حتما باید طبق قرارداد میان ما، چین، احتمالا آمریکا و هر کشور دیگری درچارچوب کنسرسیوم بین المللی انجام شود.

وی افزود: آخرین نکته این بود که قلب رآکتور را پس از خروج چه کنیم که طرف مذاکره خواست از کشورمان خارج کنیم که نپذیرفتیم و در نهایت توافق کردیم آن را غیرعملیاتی کنیم که برای این کار چند تا راه وجود داشت که یکی این بود که قطعه قطعه شود و روش دیگر این که در سوراخ هاش بتن بریزیم.

عراقچی اضافه کرد: دیدگاه کارشناسان سازمان انرژی اتمی این بود که می توان به تدریج بتن ها را تراشید و حداقل از آن به عنوان کاری تحقیقاتی استفاده کرد. این اقدام کجا و ادعای این که همه راههای آب سنگین به اراک را بتن بریزند کجا که در اینستاگرام و همه جا از من می پرسند قضیه بتن ریزی چیه؟

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ادعای امریکایی ها مبنی بر استقرار 150 بازرسی در تهران گفت: این گونه نیست که 150 بازرس در ایران لشکر کشی کنند. 150 بازرس را آژانس تعیین و معرفی می کند تا ما آنان را تایید کنیم.

وی افزود: این بازرسان در وین حضور دارند تا هر گاه نیاز به بازرسی باشد از میان آنان اعزام می شوند.

عراقچی گفت: وقتی پرونده ما را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دادند و لجبازی هایی که ما با این شورا کردیم، گفتیم دیگر از سه کشور اروپایی انگلیس، المان و فرانسه بازرس نمی پذیریم و اگر از این سه کشور بازرس معرفی کنند رد می کنیم به همین علت  بازرسانی که آژانس به ما معرفی می کرد حدود 50 تا 60 نفر بودند.

وی افزود: آژانس همیشه از این موضوع ناراضی بود زیرا این افراد به مرخصی می رفتند یا در کشورهای دیگر فعالیت می کردند و همیشه حضور نداشتند ما هم قبول کردیم که 150 نفر به ما معرفی کنند تا به آنان روادید بدهیم.

عراقچی اضافه کرد: البته ارائه روادید به این بازرسان به این شرط است که از کشورهایی باشند که با آنان رابطه دیپلماتیک داریم یعنی قطعا بازرس امریکایی و کانادایی نخواهند بود از رژیم صهیونیستی که جای خود دارد.

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره گزارش آژانس از جمع بندی گسترده فعالیت های هسته ای اعضای ان پی تی گفت: این گزارش، تاییدیه آژانس از اعمال نشدن فعالیت های مخفی هسته ای در کشورهای عضو است که به آسانی ارائه نمی شود.

وی افزود: در این گزارش، آژانس تایید می کند که نه فقط در فعالیت های اعلام شده که حتی در فعالیت های اعلام نشده هم، کار مخفی هسته ای انجام نمی شود و همه اطلاعات درخواستی ارائه و همه دسترسی ها ایجاد شده است.

عراقچی اضافه کرد: این جمع بندی برای کشورهای اروپایی حدود 5 تا 6 سال برای ژاپن هفت سال و برای آفریقای جنوبی هفده سال طول کشیده است که درباره ما نیز از ابتدا در پی این گواهی بودند تا پرونده را مختومه کنند اما ما با هر گونه ارتباط میان توافق و این گواهی مخالفت کردیم.

وی ادامه داد: این هم از مسائلی بود که در روزهای آخر حل شد به نحوی که در قطعنامه و  چیزی در این باره درج نشده و توافق منوط به این گزارش جامع نیست اما رسیدن به این گزارش جامع تاثیرات مثبتی بر قطعنامه و توافق خواهد گذاشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین درباره تحریم تسلیحاتی گفت: در قطعنامه هیچ جا دیگر نامی از تحریم به کار نرفته است و همه جا صحبت از محدودیت و ساز و کار تحریم است و کمیته تحریم اصلا وجود ندارد.

عراقچی افزود: محدودیت  تسلیحاتی برای کشورمان 5 سال است اما اگر زودتر از 5 سال به جمع بندی آژانس برسیم تحریم تسلیحاتی و موشکی برداشته می شود اما اگر بیش از 5 سال طول بکشد تاثیر منفی ندارد و محدودیت تسلیحاتی در همان 5 سال می تواند برداشته شود.

وی اضافه کرد: چه در زمان مدیریت البرادعی و چه در دوره آمانو، همواره در گزارش های آژانس این جمله درج شده است که همه فعالیت های اعلام شده ایران ارزیابی و حسابرسی شده است و هیچ انحرافی در آن وجود ندارد اما هنوز در موقعیتی نیستیم که اعلام کنیم که در فعالیت های اعلام نشده در ایران انحرافی وجود ندارد

عراقچی همچنین درباره موضوع پی ام دی گفت: این مساله، ناشی از برخی ادعاها درخصوص گذشته برنامه هسته ای صلح آمیز ایران است که مبتنی بر برخی شواهد آنان، سوء تفاهم یا کوتاهی ما بوده است که به موقع گزارش ندادیم.

وی افزود: البته ما همیشه به موقع گزارش دادیم و در مذاکره هم طوری برخورد می کنیم که ادعای هیچ گونه کوتاهی از جانب کشورمان را نمی پذیریم اما با بررسی بطن موضوع درمی یابیم که بعضی جاها کوتاهی کردیم و دیر اطلاع دادیم.

عراقچی اضافه کرد: برخی اشتباهات گذشته، سند سازی ها و بهانه جویی ها به مجموعه ای از  ادعاها علیه کشورمان تبدیل شد که بعدا آقای آمانو نامش را ابعاد احتمالی نظامی گذاشت، بعد هم گزارشی 60 پاراگرافه ارائه کرد که یکی از آن، ادعای استفاده از چاشنی های افنجاری دو و سه زمانه در ایران است.

وی ادامه داد:‌ در این مساله، چنین ادعا می شود که این چاشنی ها در یک میلیونیوم ثانیه می تواند با هم منفجر شود و از آن در سلاح هسته ای یا اکتشاف چاه های نفت استفاده می شود.

 

در شبهای پایانی مذاکرات از تحریم 10 ساله تسلیحاتی کوتاه آمدند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای خارج شدن پرونده هسته ای کشورمان از شورای امنیت  جز در موارد اختلافی که با شرایط مشخص و مدون به آن رسیدگی خواهد شد، لغو 6 قطعنامه قبلی این شورا علیه کشورمان، لغو محدودیت های تسلیحاتی پس از 5 سال، لغو محدودیت های موشکی بعد از 8 سال و ملغی شدن محدودیت های 10 ساله به طور خودکار را از جمله ویژگی های جمع بندی توافق هسته ای وین برشمرد.

سید عباس عراقچی گفت: یک موضوع کاملا سیاسی و اشتباهی که غربی ها در گذشته با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می دادند این بود که یک  پرونده کاملا فنی ایران را به موضوع سیاسی تحت عنوان "پی.ام.دی" تبدیل کردند و لذا همواره با آژانس همکاری می کردند و اطلاعات بیشتر می دادند تا موضوع بدتر می شد. "ای. بی. دبلیو" همین جوری لو رفت؛ شما از دوستان وزارت دفاع سوال کنید دلشان خون است از درز اطلاعاتی که کار را بدتر کرد.

وی افزود: در دوره جدید من به دوستان وزارت دفاع گفتم که من به شما تعهد می کنم یک کلمه بیشتر از اطلاعاتی که قبلا به آژانس داده شده است، منتقل نشود. قضیه پارچین یکی از 12 تا پرونده ساختگی علیه ایران است و غربی ها هم پاشون رو تو یه کفش کرده بودند که باید موضوع "پی. ام. دی" به سرانجام برسد؛ نمی شود این پرونده باز باشد و ما تحریم ها را برداریم.

عراقچی گفت: یکی از کارهایی که  قبل از اجرایی شدن باید انجام دهیم اینکه یکسری سوالات را به آژانس جواب بدهیم که از نظر توافق دیگه کار تمام شده است ولی بین ما و آژانس یکسری کار می ماند تا آژانس جمع بندی کند و آن، گزارش خاکستری است که نه سیاه است نه سفید. در این باره، یک نقشه راهی امضا شده بین آقای صالحی و آقای امانو که بر اساس آن، مثلا تا 15 اگوست یکسری از ارزیابی های خودمون را از "پی. ام. دی" می دهیم و آژانس می آید یک بررسی هایی را روی آن انجام می دهد تا 15 اکتبر کار آژانس تمام میشود. از نظر توافق هم دیگر مشکلی نداریم ولی تا 15 دسامبر ارزیابی اساسی توسط آمانو داده می شود و ما یک پیش بینی هایی کردیم که یک سری از کارهایی که باید انجام بدهیم را نگه می داریم تا زمانی که آژانس آن گزارش را بدهد.

وی اضافه کرد: یعنی باعث میشود که خود غربی ها به آژانس فشار بیاورند تا زودتر، قال این قضیه را بکنندتا توافق اجرایی بشود. احتمالا این صادرات مواد روسیه را نگه می داریم تا زمانی که این "پی. ام. دی" حل و فصل بشود. دوستانی که سوال می کنند ما نه به آژانس خوش بینیم،  نه به بازرسان و نه به غربی ها.... ما به خودمان خوش بینیم ضمانت قطعی این توافق همه جا خودمانیم. فردو را نگه داشتیم به همین منظور در این  بحث "پی. ام. دی" هم یکی دو تا از کارهایمان نگه داشتیم تا زمانی که آژانس قضیه "پی. ام. دی" را حل و فصل کند و خیالمان راحت شود تا بعد.

عراقچی گفت: این نگرانی وجود دارد که تاریخ اجرایی، کمی عقب تر برود ولی ما تلاش خودمان را خواهیم کرد تا این کار زودتر انجام شود ولی بالاخره همه اینها باید انجام شود تا کار جلوتر برود.

وی افزود: اینکه بعد از قطعنامه، پرونده ایران چه وقت عادی می شود پاسخ خیلی روشن است و در قطعنامه هم آمده که بعد از 10 سال پرونده ایران عادی می شود. آن عبارتی که می گوید CONCLOUDE CONSIDRATION چیزی است که در ادبیات شورای امنیت معنای خاصی دارد و هنگامی که این شورا بخواهد به پرونده ای خاتمه دهد از این عبارت استفاده می کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای خارج شدن پرونده هسته ای کشورمان از شورای امنیت سازمان ملل متحد جز موارد اختلافی که با شرایط مشخص و مدون به آن رسیدگی خواهد شد، لغو 6 قطعنامه قبلی این سازمان علیه کشورمان، لغو محدودیت های تسلیحاتی پس از 5 سال، لغو محدودیت های موشکی بعد از 8 سال و ملغی شدن محدودیت های 10 ساله به طور خودکار را از جمله ویژگی های جمع بندی توافق هسته ای وین برشمرد.

عراقچی گفت: ‌رسیدگی به مسائل اختلافی و نقض احتمالی توافق به ترتیب در کمیسیون مشترک، جلسه وزرای خارجه ایران و پنج بعلاوه یک و شورای مشورتی سه نفره خواهد بود و در صورت باقی ماندن اختلافات و ادعاها درباره نقض فاحش توافق مسئله در شورای امنیت رسیدگی می شود.

وی تولید اورانیوم 20 درصد به جای 4 درصد، افزایش تعداد سانتریفیوژها برخلاف توافق و یا برنداشتن تحریم ها را نقض فاحش و امکان برگشت پذیری به قبل از توافق اعلام کرد.

عراقچی وجود روال سختگیرانه 60 روزه برای بررسی ادعای نقض توافق و گذراندن مراحل چهارگانه وپرداخت هزینه بسیار سنگین سیاسی در صورت بهانه جویی و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را علت چشم پوشی چین و روسیه از حق وتو در مسئله هسته ای ایران دانست و افزود: این روال مشخص کننده آنست که مسئله اتوماتیک و ساده نیست.

وی درباره ادعای جان کری مبنی بر اینکه وتوی چین و روسیه را دور زده است، گفت: باید توجه داشته باشند که در قطعنامه شورای امنیت و توافق وین قید شده است که در صورت بهانه جویی طرف مقابل و بازگشت تحریم ها، ایران به تعهدات برجام پایبند نخواهد بود و همکاری هایش با آژانس انرژی اتمی را نیز قطع می کند و بازدارندگی محکمی در این زمینه در نظر گرفته ایم.

عراقچی با اشاره به مباحثی که درخصوص وقوع جنگ و تغییر مواضع هسته ای با تغییر رئیس جمهور و مقامات طرفین، ایجاد تنش و درگیری در مسئله یمن با عربستان و درگیری با رژیم صهیونیستی وجود دارد گفت: درشرایط غیر عادی همه چیز غیر عادی است.

وی افزود: جان کری چندین بار اعلام کرد که شما در تحریم تسلیحاتی، قربانی موفقیت هایتان در منطقه شده اید و این توفیقات در یمن، بیروت، بغداد و دمشق منطقه را آن قدر علیه شما حساس کرده است که اگر تحریم تسلیحاتی شما را در این فضا برداریم نه پاسخ اسرائیل نه جواب عربستان را می توانیم بدهیم.

وی گفت: بالاخره در شب های پایانی مذاکرات از تحریم 10 ساله تسلیحاتی کوتاه آمدند و به پنج سال رسیدیم و تسلیحات موشکی جزو قطعنامه وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در صورت بدعهدی طرف مقابل ما می توانیم به شرایط قبل از توافق برگردیم و نیازی به گذراندن روند یک ماهه درنظر گرفته شده و همچنین پیگیری حقوقی در شورای امنیت نیست چرا که نه مصلحت است و نه فایده ای دارد.

وی صدور اجازه فروش هواپیما بعد از 35 سال تحریم، صادرات مواد غذایی از قبیل پسته و خاویار به آمریکا و اجازه فعالیت شعب شرکت های آمریکایی در ایران را از جمله تحریم های غیرهسته ای لغوشده در این توافق اعلام کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: