به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دانشجویان بورسیه با حضور در شعبه 12 فرهنگ و رسانه از احمد غلامی، مدیرکل مستعفی بورس وزارت علوم، نیز به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شکایت کردند
"خیبرآنلاین" - چندی پیش در حالی ششمین کمیته بررسی این بورسیه‌ها تشکیل شد که ۸ ماه از تشکیل پنجمین کمیته بررسی بورسیه‌هایی که ادعا می شد غیرقانونی هستند، گذشته است.

به گزارش راه دانا، کمیته آخر در پاسخ به درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای بررسی مجدد بورسیه ها تشکیل شد؛ چرا که از زمان انتشار اسامی تعدادی از دانشجویان به عنوان بورسیه غیرقانونی یک سال گذشته است و هنوز هیچ سندی دال بر اثبات این موضوع ارائه نشده است.

در حالی که اسامی 3000 دانشجو در فضای مجازی منتشر و با آبروی آنها بازی شد، وزارت علوم در برابر انتشار این اسامی که برخی از آنها حتی پایشان هم به مقطع دکتری نرسیده بود سکوت کرد.

علی غزالی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب و از عوامل انتشار اسامی دانشجویان بورسیه، راز چگونگی دسترسی خود به اطلاعات محرمانه وزارتخانه را اینگونه افشاگری کرد: «جناب آقای صدیقی شما خوب به خاطر دارید که در زمانی که آقای توفیقی سرپرست وزارت علوم بودند و هنوز آقای فرجی‌دانا برای وزارت معرفی نشده بودند در آن اتاق گوشه‌ای طبقه 13 شهرک‌غرب چه کسی این اسامی را به بنده داد و در این مدت چه کسی برای انتشارش مدام تماس می‌گرفت و پیغام می‌داد و اکنون هم فکر می‌کنید که ما ابزار شده‌ایم و شما ضربه خود را به جریانی زده‌اید و اکنون در پی زد و بند با همان جریان هستید.»

وی همچنین در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های کشور گفت: «جلسه‌ای بود با حضور آقای صدیقی و دو تن دیگر از مشاورین وقت آقای توفیقی درباره فعالیت رسانه‌ای که این لیست را دادند و آن موقع درخواست داشتند که منتشر شود و درخواست دیگر اینها مشخص شدن ارتباط این افرادبا مسئولین بود... بعد از آن چندین بار با آقای صدیقی و معاونان و اطرافیان وی درباره این لیست جلسه داشتیم و تاکید به انتشار لیست داشتند و حتی بعد از انتشار لیست اولیه، اطرافیان ایشان پیگیر لیست دوم بودند که ایشان با مصاحبه  و نیت خود برای جاخالی دادن و بعد جوابیه من، همه برنامه‌های جریان اینها به هم خورد.»

 با این حال باز هم هیچیک از ارگان های کشور به موضوع این دانشجویان رسیدگی نکرده و تنها اعلام می کردند که این اسامی به طور غیر قانونی از بورسیه ها استفاده کرده اند.

در نهایت در ماه مبارک رمضان سال جاری امام خامنه ای درخصوص بورسیه ها به مسئولین تذکر داده و فرمودند: یکی از غلط ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد، این مسئله‌ بورسیه‌ها بود. اگر راست هم بود این حرف -که البتّه بعد تحقیق کردند معلوم شد به آن شکل راست هم نیست - علاوه بر اینکه ظلم هم شد - به خیلی‌ها ظلم شد - هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم می زنند.

حدود 43 روز از این تذکر رهبر معظم انقلاب درباره بورسیه ها گذشته است اما همچنان کسی پاسخگوی آبروی ریخته شده از دانشجویانی که به ناحق اسم آنها منتشر شد نیست.

دیوان عدالت اداری و شورایعالی انقلاب فرهنگی دو نهادی بودند که در اولین اقدام باید به این موضوع رسیدگی می کردند اما وزارت علوم این مسئولیت را از دیوان عدالت اداری گرفته و در نهایت خود متولی این امر شد.

موسی قربانی، معاون قضایی در امور شعب تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، در همین راستا گفت: شکایت بورسیه های غیرقانونی به دیوان عدالت اداری رسید اما شورایعالی انقلاب فرهنگی ار دیوان خواست تا مسائل تخصصی مانند بورسیه ها را به این شورا واگذار کند که در ادامه این روند کمیته ای هم در وزارت علوم تشکیل شده است.

از طرف دیگر علیرضا مخبر دزفولی در جمع خبرنگاران گفت: اخیرا با پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته‌ای با مسئولیت وزیر علوم و با حضور نماینده وزارت بهداشت، نماینده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزارت علوم، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس تشکیل شده و به جز بسیاری از موارد تصمیم‌گیری درخصوص بورسیه‌ها را به سرانجام رسانده و تعداد کمی از آنها باقی مانده که شاید به دلیل نداشتن ضوابط مورد توجه وزارت علوم بررسی آنها به تاخیر افتاده که این مساله در وزارت علوم در حال بررسی است.

بنابراین شورای انقلاب فرهنگی برای حل مساله بورسیه‌ها وارد شده و مواردی که واقعا تخلف رخ نداده، توسط شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تصویب شده اما مواردی که اشکالی به آنها وارد است و در حیطه اختیارات وزارت علوم است، در حال بررسی است.

وی همچنین گفت: غیر از موارد علمی و آموزشی پرونده بورسیه‌ها، مراجع قضایی در سایر موارد می‌توانند وارد شده و به تظلم‌خواهی‌ها رسیدگی کنند. بنابراین بحثی که مربوط به موضوعات علمی و آموزشی است در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتین است و اگر کسی اشکال و یا شکایتی دارد، می‌تواند به کمیته‌ای که مامور بررسی شکایت مستقر در وزارتخانه‌هاست، مراجعه کند اما درخصوص مسائل غیرعلمی و غیرآموزشی دیوان عدالت اداری می‌تواند وارد شود.

با این حال دانشجویانی که به ناحق اسامی انها منتشر شده بود، در حالی که دیدند از هیچیک از مراجع پاسخی به انها داده نمی شود، در اقدامی خودجوش با حضور در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 28 کارکنان دولت از مجتبی صدیقی به جرم انتشار اسامی دانشجویان بورسیه دولت دهم که به موجب آن نسبت‌های ناروایی همچون آقازاده، رانتی، بی سواد داده و موجب هتک حرمت دانشجویان شد، شکایت کردند.

همزمان، دانشجویان بورسیه با حضور در شعبه 12 فرهنگ و رسانه از احمد غلامی، مدیرکل مستعفی بورس وزارت علوم، نیز به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شکایت کردند.

هرچند این روزها مشخص شده است که انتشار 3000 اسم و شعار «بورسیه و ما ادراک بورسیه» بازی سیاسی بود که دولت به ویژه وزارت علوم برای به پاکردن جنجال و هیاهو به راه انداخت اما آنچه که ولی امر مسلمین هم بر آن تأکید داشتند و همچنان مورد غفلت مسئولان است، آبروی دانشجویانی است که در در بازی سیاسی کمتر کسی به آن پرداخت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: