به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - متن بیش از 150 صفحه ای برجام که در وین منتشر شد، به جهت کثرت مطالب و پیچیدگی آنها، به احتمال فراوان باعث شده تا بخش قابل توجهی از مردم کشورمان از مطالعه آن سر باز بزنند و به همین جهت، تنها به تحلیل های افراد و رسانه های مختلف بسنده کنند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، با توجه به اهمیت "متن وین" و توجه به این مساله که خواندن حداقل یکبار آن برای هر ایرانی پیگیر استقلال و پیشرفت کشور در حال و آینده، ضرورتی انکارناپذیر است، بنای آن داریم تا متن کامل آن را به صورت سریالی و طی چند شماره با مخاطبان گرانقدر مورد بازخوانی قرار دهیم.

امید آن داریم تا با همراهی یکایک شما عزیزان در مطالعه این متن، بدون کمترین تحلیلی، اطلاعات خام اولیه درباره آنچه که به نام کشورمان با گروه 1+5 جمعبندی شده، را به دست آوریم. گفتنی است این متن براساس ترجمه وزارت خارجه بازنشر داده می شود:

بعد از اجرای برجام، با ایران مانند کشورهای عضو NPT رفتار خواهد شد/گزارش منظم راستی‌آزمایی آژانس به شورای امنیت درباره اقدامات داوطلبانه/موضوع هسته‌ای ایران 10 سال پس از توافق برجام خاتمه می‌یابد

مقدمه و مفاد عمومی


الف - جمهوري اسلامی ایران و گروه 1+5 (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی)، در مورد این برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) تصمیم گیري نمودند. این برجام بازتاب یک فرآیند گام به گام بوده و مشتمل بر تکالیف متناظر به نحو مندرج در این سند و پیوست هاي آن می باشد که قرار است توسط شوراي امنیت مورد تایید قرار گیرد.

ب - اجراي کامل این برجام موجب حصول اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته اي ایران خواهد شد.

ج - ایران مجددا تایید می نماید که هیچگاه و تحت هیچ شرایطی در پی جستجو، تولید و یا به دست آوردن سلاح هسته اي نخواهد بود.

د - اجراي موفقیت آمیز این برجام ایران را قادر خواهد ساخت تا به طور کامل حق خود براي انرژي هسته اي جهت مقاصد صلح آمیز را طبق مواد ذیربط معاهده عدم اشاعه هسته اي و همسو با تعهداتش در آن سند اعمال نماید و در نتیجه با برنامه هسته اي ایران همچون برنامه هر دولت دیگر غیردارنده سلاح هاي هسته اي عضو معاهده عدم اشاعه رفتار خواهد شد.

ه - این برجام منجر به لغو جامع همه تحریم هاي شوراي امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم هاي چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته اي ایران می شود و اقداماتی را براي دسترسی به تجارت، فناوري، تامین مالی و انرژي شامل می شود.


و - گروه 1+5 و ایران مجددا بر تعهد خود نسبت به اهداف و اصول ملل متحد به نحو مندرج در منشور سازمان ملل متحد تاکید می نمایند.

ز - گروه 1+5 و ایران اذعان می نمایند که معاهده عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي کماکان مبناي اساسی رژیم عدم اشاعه هسته اي و رکن بنیادین پیگیري خلع سلاح هسته اي و استفاده هاي صلح آمیز از انرژي هسته اي می باشد.

ح - گروه 1+5 و ایران متعهد می شوند که این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر مبناي احترام متقابل اجرا نمایند و از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف این برجام که سبب تخریب اجراي موفق آن شود، خودداری نمایند. گروه 1+5 از تحمیل الزامات مقرراتی و آئین نامه اي تبعیض آمیز، به جایگزینی تحریم ها و اقدامات محدودیت سازي که تحت پوشش این برجام قرار می گیرند، خودداري خواهند ورزید. این برجام بر اجراي برنامه اقدام مشترك (توافق ژنو) که در تاریخ 3 آذرماه 1392 در ژنو مورد توافق قرار گرفت، استوار می گردد.

ط - کمیسیون مشترکی متشکل از گروه 1+5 و ایران به منظور نظارت بر اجراي این برجام تشکیل خواهد شد و وظایف پیش بینی شده در این برجام را ایفا خواهد نمود. کمیسیون مشترك به موضوعات ناشی از اجراي این برجام رسیدگی نموده و مطابق با مفادي که در پیوست مربوطه شرح داده شده است، عمل خواهد کرد.

ي - از آژانس بین المللی انرژي اتمی خواسته خواهد شد تا نسبت به اقدامات داوطلبانه مرتبط با هسته اي به نحو مورد توافق در این برجام، نظارت و راستی آزمایی نماید. از آژانس درخواست خواهد شد که به طور منظم به شوراي حکام، و آنگونه که در این برجام مقرر شده است به شوراي امنیت اطلاع رسانی نماید. کلیه قواعد و مقررات مربوطه آژانس درخصوص حفاظت از اطلاعات توسط کلیه طرف هاي دخیل به طور کامل رعایت خواهد شد.

ک - کلیه مفاد و اقدامات مندرج در این برجام صرفا براي اجراي آن بین گروه 1+5 و ایران می باشد و نمی بایست به منزله ایجاد سابقه براي هیچ دولت دیگري، یا براي اصول بنیادین حقوق بین الملل و حقوق و تعهدات وفق معاهده عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي و سایر اسناد مربوطه، و همچنین اصول و رویه هاي شناخته شده بین المللی تلقی گردد.

ل - به جزییات فنی اجراي این برجام در پیوست هاي این سند پرداخته می شود.

م - اتحادیه اروپایی، کشورهاي گروه 1+5 و ایران در چارچوب این برجام، به نحو مقتضی در زمینه مصارف صلح آمیز انرژي هسته اي همکاري کرده و در طرح هاي مربوط به همکاري هاي هسته اي صلح آمیز که مشترکا توسط طرفین تعیین می شوند، آنگونه که به تفصیل در ضمیمه 3 آمده، از جمله از طریق مشارکت آژانس، تعامل خواهند نمود.

ن - گروه 1+5 پیشنویس قطعنامه اي تاییدکننده این برجام را براي تصویب به شوراي امنیت ارائه خواهد کرد که تاکید می نماید که انعقاد این برجام نشانگر یک دگرگونی بنیادین در بررسی این موضوع توسط شوراي امنیت بوده و تمایل شورا براي برقراري یک رابطه جدید با ایران را اعلام می نماید. این قطعنامه شوراي امنیت، همچنین لغو تمامی مفاد قطعنامه هاي قبلی شوراي امنیت از روز اجرا، ایجاد برخی محدودیت هاي خاص و خاتمه بررسی موضوع هسته اي ایران توسط شوراي امنیت سازمان ملل متحد 10 سال پس از روز توافق برجام برنامه جامع اقدام مشترك صفحه ٥ را مقرر خواهد نمود.

س - مفاد پیش بینی شده در این برجام براي دوره هاي زمانی مربوطه به شرحی که خواهد آمد و جزئیات آن در پیوست ها ذکر شده است، اجرا خواهد شد.

ع- گروه 1+5 و ایران هر دو سال یکبار، یا در صورت نیاز زودتر، به منظور بازنگري و ارزیابی پیشرفت صورت گرفته و اتخاذ تصمیمات مقتضی با اجماع، در سطح وزیر دیدار خواهند نمود.

* ادامه "متن وبن" را در روزهای آتی همخوانی خواهیم کرد...
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نوروزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
1
ایران اسلامی مسیر اصلی پیشرفت در زمینه ی فناوری هسته ای را بدست آورده است وهرگز هم اجازه نمی دهد تا دیگران (بیگانگان) دخالت نموده و یا اظهار نظر نمایند . زیرا با مشت بر دهانشان مواجه می شوند . در قضیه ی برجام ما برنده این میدان بودیم وهستیم . آن بی پدر ومادر ها در قضیه ی ساخت وساز انرژی هسته ای ودستیابی ایران به آن سعی کردند در توافقنامه بطور پنهانی دست ببرند وبعضی از مفاد آن را تغییر دهند که در نهایت اینکار را کردند وپیش خود فکر کردند خیلی زرنگ هستند لکن جمهوری اسلامی ایران زرنگتر از آنان بوده وهست وخواهد بود . وبه موقع توی کاسه ی آنان گذاشته شد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: