به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
با این حساب، مجلس اگرچه باتاخیر 29 روزه، اما گام اول را نسبتا محکم و قابل قبول برداشت و اینک، وظیفه این کمیسیون ویژه جهت بررسی برجام و چگونگی ورود به آن، بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود
"خیبرآنلاین" - نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بالاخره پس از 29 روز تاخیر در آغاز بررسی یکی از مهمترین موضوعات چندساله اخیر کشورمان (متن وین) موفق شدند از خان اول لابی ها و دورزدن های قانونی عبور کنند و قدم نخست را در بررسی قانونی برجام بردارند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، 36 روز قبل (23 تیرماه 94) میان نمایندگان دولت یازدهم به عنوان تیم مذاکره کننده و نمایندگان 6 کشور (1+5) متن مشترکی در وین منتشر شد که به برجم مشهور گشت.

براساس این گزارش، پس از انتشار و قرائت این متن اعلام شد که موضوع هسته ای ایران پس از 13 سال کش و قوس، به پایان رسید و عده ای در داخل اعلام "برد - برد" کردند و جشن هسته ای کوچکی هم برگزار نمودند.

اما پس از بررسی و مطالعه دقیق "متن وین" توسط کارشناسان حقوقی، فنی، سیاسی و نظامی، مشخص گردید که برجام، دارای اشکالات اساسی و بسیار مهمی است که نه تنها منجر به عبور از خطوط قرمز اعلام شده نظام گردیده، بلکه با هم افزایی قطعنامه 2231 و توافق محرمانه میان دولت با آژانس بین المللی انرژی اتمی، در برخی مواقع حتی منجر به تهدیدی علیه امنیت و استقلال کشور نیز شده است.

شیخ حسن روحانی که مانند توافق ضعیف ژنو کوشید تا با انتشار نامه ای خطاب با امام خامنه ای، مهر تایید معظم له نسبت به نتیجه مذاکرات را اخذ نماید اما با این پاسخ صریح و روشن روبرو شد که باید مسیر قانونی تصویب متن در کشور طی شود.

ولی امر مسلمین همچنین در خطبه های نماز عید سعید فطر بر این نکته اذعان نمودند و حتی در آخرین بیاناتشان در دیدار میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) و کنفرانس رادیو و تلویزیون های اسلامی نیز تاکید کردند که تکلیف مذاکرات در ایران و آمریکا مشخص نیست و معلوم نیست که تصویب بشود یا نه!

از سوی دیگر، ظریف و صالحی، اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در تاریخ سه شنبه 30 تیرماه 94، با حضور در مجلس، متن ترجمه شده برجام را به علی لاریجانی دادند. اقدامی که البته با اعتراض نمایندگان مجلس و حقوقدانان کشورمان روبرو شد. این افراد معتقد هستند که ارایه اینگونه متنی که در آن، تعهدات سنگینی به کشورمان تحمیل شده، غیرقانونی است و روند قانونی آن اینگونه است که دولت، لایحه آن را تقدیم مجلس کند.

از همان روز، موضوع تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس مطرح شد اما به واسطه فشارها، لابی ها و مقاومت عده ای صاحب نفوذ، این مساله مهم تا امروز (چهارشنبه 28 مردادماه) به مدت 29 روز به تاخیر افتاد.

اما در نهایت، ایستادگی و مقاومت وکلای ملت در برابر حق قانونی خود، نتیجه داد و پس از رایزنی های گسترده، ترکیب بررسی کننده برجام در مجلس با رای نمایندگان مشخص گردید.

از میان 24 داوطلب حضور در این کمیسیون، 15 نفر موفق به اخذ حدنصاب آرا از سوی نمایندگان شدند؛ آرایی که البته در نوع خود جالب توجه و تامل برانگیز است. این افراد به ترتیب رای کسب کرده عبارتند از:

سید حسین نقوی حسینی ۱۷۱
اسماعیل کوثری ۱۶۸
حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد ۱۶۵
ابراهیم کارخانه ای ۱۶۰
محمدمهدی زاهدی ۱۵۰
حسین نجابت ۱۵۰
علیرضا زاکانی ۱۴۶
مهرداد بذرپاش ۱۴۲
علاءالدین بروجردی ۱۴۲
حجت الاسلام سید محمود نبویان ۱۳۴
پزشکیان ۱۲۴
منصور حقیقت پور ۱۱۹
تاجگردون ۱۱۸
منصوری آرانی ۱۱۷
حجت الاسلام وحید احمدی ۱۰۶

مجلس گام اول در بررسی برجام را محکم برداشت +ترکیب سیاسی کمیسیون ویژه

در ترکیب فوق، ابراهیم کارخانه ای، مهرداد بذرپاش، حسین نجابت، علیرضا زاکانی، سید محمود نبویان، وحید احمدی (6 نفر) به صورت اختصاصی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هستند.

همچنین، اسماعیل کوثری و ابوترابی (2 نفر) عضو مشترک فراکسیون اصولگرایان مجلس و رهروان ولایت هستند با این توضیح که کوثری به فراکسیون اصولگرایان گرایش به مراتب بیشتری دارد.

نقوی حسینی، بروجردی، حقیقت پور و تاجگردون (4 نفر) به صورت اختصاصی عضو فراکسیون رهروان ولایت هستند با این توضیح که نقوی حسینی به فراکسیون اصولگرایان مجلس گرایش بیشتری پیدا کرده است و به همین جهت توانسته رای اول را در این جمع از آن خود کند و تاجگردون نیز به نماینده حامی دولت شهرت دارد.

زاهدی، پزشکیان و منصوری آرانی نیز عضو هیچ فراکسیونی نیستند با این توضیح که زاهدی به فراکسون اصولگرایان مجلس گرایش بیشتری دارد و دو نفر بعدی، جزو حامیان دولت محسوب می شوند.

بدین ترتیب، مشخص می شود که براساس رای نمایندگان مجلس برای تعیین کمیسیون ویژه بررسی برجام، از میان 15 فرد منتخب، نزدیک به 9 نفر با گرایش فراکسیون اصولگرایان مجلس (به ریاست حدادعادل) حضور دارند، 2 نفر به فراکسیون رهروان ولایت (به ریاست جلالی و رهبری معنوی لاریجانی) تعلق دارند، 3 نفر حامی دولت هستند  یک نفر (ابوترابی) نیز متعلق به همه فراکسیون ها و جناح های سیاسی مجلس است.

این نوع انتخاب، خود بیانگر افزایش قدرت نمایندگان منتقد دولت و عضو فراکسیون اصولگرایان در سال پایانی مجلس است.

جدای از این ترکیب شناسی، آنچه که از برآیند منتخبین به دست می آید این است که اکثر آنان، از فعالان، مطلعان و پیگیرکنندگان موضوع مذاکرات هسته ای طی دو سال گذشته بودند و یا تخصص هسته ای دارند. نجابت و زاکانی دارای تخصص هسته ای هستند. کارخانه ای رییس کمیته هسته ای مجلس است، نبویان، نقوی حسینی و بذرپاش نیز جزو فعالان و مطلعان مذاکرات بوده اند.

با این حساب، مجلس اگرچه باتاخیر 29 روزه، اما گام اول را نسبتا محکم و قابل قبول برداشت و اینک، وظیفه این کمیسیون ویژه جهت بررسی برجام و چگونگی ورود به آن، بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. آنها باید بدانند که چشم امام و امت به تلاش های فراجناحی، غیرسیاسی، حقوقی، فنی و منطبق بر حقوق ملت و منافع ملی اعضای کمیسیون دوخته شده است.

گام های بعدی مجلس می تواند موضوعاتی همچون الزام دولت به ارایه لایحه برجام، بررسی بادقت، مدبرانه و براساس منافع ملی "متن وین" و در ادامه، ارایه گزارش دقیق، شفاف و صریح به ملت ایران باشد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
دایی مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
1
7
احسنت بر نمایندگان مجلس ، فقط امیدواریم که دولتمردان این افراد را تحت فشار قرار ندهند تا این پیمان ننگین را به مرحله اجرا برسانند
پاسخ ها
دایی مهدی ص
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
احسنت دایی جان .
فقط خدا کنه تا دیر نشده دست به کار بررسی این متن پر از ابهام بشن!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
1
برادران عزیز خواهش می کنیم جواب روحانی محکم بدهید تا پاشو از گلیمش دراز تر نکنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: