به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
یک نمونه از تلاش سعودی جهت ضربه زدن به اقتصاد ایران، به هم‌پیمانی آنها با آمریکا در پایین کشیدن قیمت دلار تا نزدیکی هر بشکه 40 دلار بازمی گردد که نشان می دهد آل سعود، برای اختلال در نظام اقتصادی کشورمان، به هر اقدامی متوسل می شود
"خیبرآنلاین" - یکی از روزنامه های مدعی اصلاح طلبی با انتشار یادداشتی از یک فرد عضو مجمع غیرقانونی محققین و مدرسین، ضمن واکنش به کمپین "سوغات سعودی نخرید"، به دفاع از اقتصاد عربستان سعودی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، روزنامه شرق در شماره 2383 که روز شنبه 7 شهریور منتشر شد، مقاله از فاضل میبدی با عنوان "رعایت انصاف با مردم عربستان" را چاپ نمود که طی آن، به بهانه دفاع از سعودی ها، خواهان خارج شدن صدها میلیارد تومان پول از کشورمان شد.

براساس این گزارش، نویسنده این یادداشت که عضو تشکیلاتی غیرقانونی است، در ابتدای نوشته کوتاه خود آورده: "اختلاف میان دولت‌ها نباید به سطح ملت‌ها کشیده شود و اگر منظور نظر طراحان این کمپین این است که حاجیان با سوغاتی‌نخریدن از بازار عربستان به اقتصاد این کشور ضربه وارد کنند و عملا دولت این کشور را با مشکل مواجه کنند باید گفت که چنین هدفی براساس چنین کمپینی، شدنی نیست." میبدی البته توضیح نداده که اگر فعالیت این کمپین، اثر چندانی بر اقتصاد سعودی ندارد، چرا او اینگونه شتابزده نگران این مساله گردیده و خواستار رعایت انصاف(!) شده است؟!


یادداشت نویس روزنامه شرق در ادامه، ضمن پیش کشیدن خرید موضوع خرید سوغات به عنوان یک سنت قدیمی، پای اعداد و ارقام را نیز به نوشته خود باز کرده است. میبدی نوشته: "200 تا 300 دلاری که به‌طور متوسط هر حاجی خرج خرید سوغاتی از سرزمین عربستان می‌کند، چندان در درآمدزایی دولت این کشور نقشی ندارد"! اگر این عدد ادعایی فاضل میبدی در خرید سوغاتی توسط هر حاجی ایرانی را قبول کرده و رقم نهایی را بیش از این ندانیم، یک جمع و ضرب ساده نشان می دهد که در صورت پذیرش پیشنهاد روزنامه شرق مبنی بر خرید از کشور سعودی، چه میزان پول از کشور عزیزمان خارج و در اختیار حکومت وهابیت که مهد تروریست های تکفیری است، قرار می گیرد.

طبق اعلام رییس سازمان حج و زیارت، امسال 64 هزار زایر ایرانی جهت انجام فریضه حج تمتع عازم سرزمین وحی و کشور عربستان سعودی خواهند شد. حال، اگر میزان هزینه برای سوغات در یادداشت روزنامه شرق را ملاک بررسی قرار دهیم، هر زایر به طور متوسط 250 دلار از سعودی خرید خواهد کرد. اگر هر دلار را در کمترین نرخ آن، مبلغ 3 هزار تومان درنظر بگیریم، به عدد جالب توجه 48 میلیارد تومان می رسیم.

یعنی به عبارت دیگر، پیشنهاد تامل برانگیز روزنامه شرق به هموطنان ایرانی آن است که در کمترین عدد و رقم، 48 میلیارد تومان از پول کشورمان را به خاک سعودی برده و صرف خرید سوغات از این کشور نمایند؛ مبلغی که اگر در بازارهای داخلی خرج شود، علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی، موجب عدم خروج پول از ایران اسلامی و نیز، تهیه کالای مناسب و احتمالا داخلی نیز خواهد شد که به تولید کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

توجه به این نکته نیز ضروری است که با توجه به فرهنگ ایرانی، قطعا عدد و رقم جهت تهیه سوغات مبلغی به مراتب بیش از آن چیزی است که در مقاله روزنامه مذکور ذکر شده است.

نکته مهم دیگر در دعوت یادداشت نویس شرق از زایران جهت خرید از بازارهای سعودی، عدم توجه به نفس این سفر واجب و بهره گیری از فیوضات فرهنگی، الهی و معنوی آن است.

امام خامنه ای در دیدار اخیر خود با کارگزاران حج در این رابطه فرمودند: "خیلی بی‌سعادتی می خواهد که کسانی این را رها کنند بروند در بازار، درِ این دکّان، درِ آن دکّان. حالا فرمودند که جلوی بازارگردی را گرفته‌اند [امّا] خب گزارشهایی که به من می رسد، این است که متأسّفانه نه، بعضی از حجّاج ما باز گرفتار این بیچارگی هستند: برو در این بازار، پهلوی این دکّان‌دار، پهلوی آن کاسب -زن یکجور، مرد یکجور- یک جنس بُنجُلی را به دوبرابر قیمت بخر، سوار هواپیما کن بردار بیاور تهران یا فلان شهر دیگر؛ [این‌] غلط است؛ خیلی غلط است. مردم ما باید این را توجّه کنند که کار غلطی است. خرید را همه‌جا می شود کرد، بازار را همه‌جا می شود رفت، جنس را همه‌جا می شود خرید، پول را اینجوری همه‌جا می شود دور ریخت - این پولْ دورریختن است دیگر؛ همه‌جا می شود پول را انسان دور بریزد- برو سراغ آن کاری که جاهای دیگر نمی شود کرد و آنجا می شود کرد؛ آن، نگاه کردن به کعبه است؛ آن، نمازگزاردن در مسجدالحرام است؛ آن، بوسیدن جای پای پیغمبر است. پیغمبر اکرم در این شهر راه رفته است، حرف زده است، این فضا پر از امواج صدای نبیّ مکرّم اسلام است؛ حیف نیست انسان در این فضا تنفّس نکند! این دیگر کجای دنیا پیدا می شود؟ اینها را حجّاج ما قدر بدانند، والّا بازاررفتن و گردش کردن و مانند اینها که خب همه‌جای دنیا می شود این کارها را انجام داد؛ در تهران هم می شود انجام داد، در اصفهان هم می شود انجام داد، در تبریز هم می شود انجام داد، در مشهد هم [می شود]! همه‌جای دنیا می شود این کارها را انجام داد. برو سراغ آن کاری که در این جاها نمی شود انجام داد و مخصوص حج است؛ اینها توصیه‌های ما است". (اینجا)


علاوه بر مسایل فوق، عدم توجه به خباثت حکومت دیکتاتور و خون آشام سعودی که تحت حاکمیت وهابیت قرار دارد، در برخورد با عموم مسلمانان به ویژه شیعیان و نیز سیاست های ایران اسلامی در روزنامه اصلاح طلب شرق جالب توجه است.

تنها یک نمونه از تلاش سعودی جهت ضربه زدن به اقتصاد ایران، به هم‌پیمانی آنها با آمریکا در پایین کشیدن قیمت دلار تا نزدیکی هر بشکه 40 دلار بازمی گردد که به تنهایی نشان می دهد آل سعود، برای اختلال در نظام اقتصادی کشورمان، به هر اقدامی متوسل می شود.

به هرحال، به نظر می رسد اصلاح طلبان و رسانه های زنجیری و یادداشت نویسان آنان، به جای آنکه خود را سینه چاک عربستان و وهابیت، اقتصاد و ریال سعودی نشان دهند، باید به فکر ریال ایرانی، بازار و اقتصاد کشورمان و تلاش برای فرهنگسازی جهت تهیه کالای داخلی جهت رونق تولید در ایران اسلامی باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: