به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - متن بیش از 150 صفحه ای برجام که در وین منتشر شد، به جهت کثرت مطالب و پیچیدگی آنها، به احتمال فراوان باعث شده تا بخش قابل توجهی از مردم کشورمان از مطالعه آن صرفنظر کرده و تنها به تحلیل افراد و رسانه های مختلف بسنده کنند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، با توجه به اهمیت "متن وین" و توجه به این مساله که خواندن حداقل یکبار بادقت آن برای هر ایرانی پیگیر استقلال و پیشرفت کشور در حال و آینده، ضرورتی انکارناپذیر است، بنای آن داریم تا متن کامل آن را به صورت سریالی و طی چندین شماره با مخاطبان گرانقدر مورد بازخوانی قرار دهیم.

امید آن داریم تا با همراهی یکایک شما عزیزان در مطالعه این متن، بدون کمترین تحلیلی، اطلاعات خام اولیه درباره آنچه که به نام کشورمان با گروه 1+5 جمعبندی شده، را به دست آوریم. گفتنی است این متن براساس ترجمه وزارت خارجه بازنشر داده می شود. برای مطالعه قسمت های قبلی به لینک های انتهای همین صفحه مراجعه نمایید.

تحمیل بازرسی‌های فراپروتکلی و فراپادمانی به ایران/ضرورت اجرای خواست‌ آمریکا و 4 کشور هم‌پیمان در کمیسیون مشترک ظرف 24 روز/محدودیت مکانی و تولیدی 20 ساله روتورهای سانتریفیوژ

***

دسترسی

74- درخواست هاي دسترسی بر مبناي مقررات برجام با حسن نیت و با احترام کامل به حقوق حاکمیتی ایران، ارائه خواهد شد و در حداقل ضروري براي اجراي موثر مسوولیت هاي راستی آزمایی تحت این برجام، نگه داشته خواهد شد. هماهنگ با رویه هاي معمول پادمان هاي بین المللی، چنین درخواست هایی با هدف مداخله در فعالیت هاي نظامی ایران یا دیگر فعالیت هاي مرتبط با امنیت ملی ایران نبوده اما منحصراً براي حل نگرانی هاي برخاسته از تحقق تعهدات برجام و دیگر تکالیف پادمانی و عدم اشاعه اي ایران خواهد بود. آئین کارهاي زیر به قصد اجراي برجام بین 1+5 و ایران بوده و به موافقنامه پادمان ها و پروتکل الحاقی خدشه اي وارد نمی آورند. در اجراي این آئین کار و همینطور دیگر اقدامات شفاف ساز، از آژانس خواسته می شود هر احتیاطی را براي صیانت از اسرار صنعتی، فناورانه و تجاري و همینطور دیگر اطلاعات محرمانه که به آن دست پیدا می کند، به کار گیرد.

75- در پیشبرد اجراي برجام، اگر آژانس نگرانی هایی در رابطه با مواد یا فعالیت هاي اعلام نشده یا فعالیت هاي مغایر با برجام در محل هایی که تحت موافقتنامه جامع پادمان یا پروتکل الحاقی اعلام نشده اند، داشت آژانس به ایران اساس و پایه هاي چنین نگرانی هایی را ارائه نموده و درخواست شفاف سازي می نماید.

76- اگر توضیحات ایران نگرانی هاي آژانس را حل و فصل نکند، آژانس ممکن است دسترسی به چنین محل هاي را منحصراً به دلیل راستی آزمایی عدم وجود مواد و فعالیت هاي اعلام نشده یا فعالیت هاي مغایر با برجام در چنین محل هایی را درخواست نماید. آژانس به صورت مکتوب دلایل خود براي دسترسی و اطلاعات مرتبط را در اختیار ایران می گذارد.

77- ایران می تواند راه هاي جایگزین براي حل نگرانی هاي آژانس پیشنهاد نماید که آژانس را قادر سازد تا عدم وجود مواد و فعالیتهاي هسته اي و یا فعالیت هاي مغایر با برجام در مکان مورد سوال را راستی آزمایی کند که بایستی به سرعت و دقت مورد توجه قرار گیرد.

78- اگر عدم وجود مواد و فعالیت هاي اعلام نشده و یا فعالیت هاي مغایر با برجام بعد از اجراي ترتیبات جایگزین موافقت شده توسط ایران و آژانس نتواند راستی آزمایی شود، یا دو طرف قادر نباشند به طریق رضایت بخشی براي راستی آزمایی عدم وجود مواد یا فعالیت هاي هسته اي اعلام نشده یا فعالیت هاي مغایر با برجام در مکان هاي مشخص شده، در مدت 14 روز از ارائه درخواست اولیه آژانس براي دسترسی به توافق برسند، ایران در مشورت با اعضای کمیسیون مشترك، نگرانی هاي آژانس را از طریق شیوه هاي لازم مورد توافق بین ایران و آژانس حل می نماید. در صورت عدم وجود یک توافق، اعضای کمیسیون مشترك با اجماع و یا با راي 5 عضو از 8 عضو، نظر خود را درخصوص روش ضروري براي حل نگرانی آژانس ارائه خواهند داد. فرآیند مشورت و یا هر عمل دیگر مرتبط توسط اعضای کمیسیون مشترك نبایستی بیشتر از 7 روز به طول بیانجامد و ایران اقدامات ضروري را در طی 3 روز اجرا خواهد کرد.

شفاف سازي تولید قطعات سانتریفیوژ

79- ایران و آژانس گامهاي لازم براي محدودسازي و نظارت بر روي لوله هاي روتور سانتریفیوژ و اتصالات (بیلوز) را براي 20 سال خواهند برداشت.

80- در این ارتباط:
80-1- ایران یک موجودي(سیاهه) اولیه از همه لوله هاي روتور سانتریفیوژ و اتصالات (بیلوز) و گزارشهاي بعدي در رابطه با تغییرات انجام شده بر روي این موجودي را براي آژانس فراهم نموده و به آژانس اجازه خواهد داد تا این موجودي را با شمارش و کدگذاري، و از طریق محدودسازي و نظارت براي همه لوله هاي روتور سانتریفیوژ و اتصالات (بیلوز) شامل همه سانتریفیوژهاي موجود و جدید، راستی آزمایی نماید.

80-2- ایران همه مکانها و تجهیزات را، براي مثال ماشینهاي فرمدهی سرد، ماشینهاي پیچش الیاف و قالب هاي ساخت روتور را که به قصد تولید لوله هاي روتور و بیلوز مورد استفاده قرار می گیرند، اعلام نموده و به آژانس اجازه می دهد با پایش مداوم شامل محدودسازي و نظارت بر روي این تجهیزات از این موضوع راستی آزمایی نماید که این تجهیزات تولید سانتریفیوژها فقط براي فعالیتهاي مشخص در این برجام استفاده می شوند.

دیگر فعالیتهاي جداسازي ایزوتوپ هاي اورانیوم

81- براي 10 سال، فعالیت هاي تولید یا تحقیق و توسعه جداسازي ایزوتوپی اورانیوم ایران منحصرا بر مبناي تکنولوژي سانتریفیوژ گازي خواهد بود5. ایران به آژانس اجازه دسترسی جهت راستی آزمایی انطباق فعالیت هاي تحقیق و توسعه و یا تولید جداسازي ایزوتوپی اورانیوم با این ضمیمه را خواهد داد.

فعالیت هایی که می تواند براي طراحی و توسعه یک وسیله انفجاري هسته اي مشارکت کند

82- ایران در فعالیت هاي ذیل که می تواند براي توسعه یک وسیله انفجاري هسته اي به کار گرفته شود، وارد نخواهد شد:

82-1- طراحی، توسعه، دستیابی و یا استفاده از مدل هاي کامپیوتري براي شبیه سازي وسایل انفجاري هسته اي.

82-2- طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از سیستم چاشنی هاي انفجاري چندنقطه که براي توسعه یک وسیله انفجاري هسته اي مناسب هستند مگر اینکه مقاصد غیرهسته اي بودن آن توسط کمیسیون مشترك تایید شده باشد و تحت نظارت باشد.

82-3- طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی یا استفاده از سیستمهاي تشخیص انفجار (دوربینهاي سرعت بالا Streak، دوربینهاي فریمینگ و یا دوربینهاي اشعه ایکس Flash x-ray) مناسب براي توسعه تجهیزات انفجار هسته اي مگر اینکه مقاصد غیرهسته اي بودن آن توسط کمیسیون مشترك تایید شده باشد و تحت نظارت باشند.

82-4- طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از چشمه‌هاي نوترونی هدایت کننده انفجارات یا مواد خاص براي چشمه هاي نوترونی هدایت کننده انفجارات.


5. براي منظور این ضمیمه، فعالیتهاي تولید و یا تحقیق و توسعه مربوط به جداسازي ایزوتوپی اورانیوم با روش غیرسانتریفیوژ گازي شامل سیستمهاي جداسازي ایزوتوپی لیزري، سیستمهاي جداسازي ایزوتوپی الکترومغناطیسی، سیستمهاي تبادل شیمیایی، سیستمهاي نفوذ گازي، سیستم Vortex و ایرودینامیک و سایر فرایندهاي مشابهی است که ایزوتوپ هاي اورانیوم را جدا می سازد.

* ادامه "متن وبن" را در روزهای آتی همخوانی خواهیم کرد...
اخبار مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: