به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در طرح ارائه شده که دورزدن تلاش‌های کارشناسانه و طاقت‌فرسای کمیسیون ظرف 40 روز (170 ساعت جلسه کاری) و با حضور مسئولان و کارشناسان مختلف است، کوچکترین چاره‌جویی برای این تهدیدها و ایرادهای مهم و خطرناک انجام نگرفته و تنها چراغ سبز اجرا به دولت داده شده است. جالب اینکه در همین طرح برخلاف تصریح رهبر معظم انقلاب، مجوز بازدید از مراکز نظامی و دسترسی به افراد حقیقی نیز (در صورت تصویب شورایعالی امنیت ملی) صادر شده است
"خیبرآنلاین" - دفاع رئیس‌ مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی از طرح دو فوریتی اجرای برجام بلافاصله پس از گزارش انتقادی کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام، سؤالات مهمی را برانگیخته است.

به گزارش کیهان، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه علنی دیروز گفت: برجام محصول یک تصمیم ملی است و شورایعالی امنیت ملی به عنوان عالی‌ترین مرکز نظام آن را تأیید کرده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با دفاع از طرح دو فوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام»- که یک فوریت آن تصویب شد- گفت: مخالفان طرح می‌گویند این طرح نسبتی با گزارش کمیسیون برجام ندارد اما در بند اول پیشنهادات کمیسیون برجام آمده که طرح دو فوریتی بیاید. پس اولین پیشنهاد کمیسیون برجام اجرایی شده است. این که چرا طرح از قبل تدوین شده بود به این دلیل است که کمیسیون به این نتیجه رسیده بود.

رئیس مجلس همچنین گفت: مطرح شد که این طرح با بندهای گزارش برجام مغایرت دارد، اما عکس آن است. در بند 6 درباره حساسیت مراکز نظامی صحبت شده که ما هم ذکر کردیم که هیچگونه بازدیدی نباشد. در بند 7 نیز آمده که ممکن است از این طریق نفوذ کنند. ما هم در این طرح آورده‌ایم که شورای عالی امنیت ملی باید طرح بدهد و جلوی نفوذ گرفته شود. در بند 8 آمده اگر شروع به تهدید کنند رفتار ما باید عوض شود. ما هم آورده‌ایم که اگر تهدید کردند برجام و همکاری‌های داوطلبانه متوقف شود. یکی از الزامات دولت این است که باید لغو کلی تحریم‌ها را مشاهده کنیم.

در همین حال کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت به خبرنگاران گفته که «پیش‌نویس این طرح از مدت‌ها پیش تهیه شده بود».

درباره این اظهارات شایان یادآوری است که اولا رهبر معظم انقلاب پس از انتشار اخباری مبنی بر پایان بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی تأکید کردند موضوع باید در مجلس بررسی شود و نظر «متبع» - نظر نهایی و لازم‌الاتباع- تصمیم نمایندگان ملت است. با این وصف معلوم نیست چرا آقای بروجردی اصرار دارد اصول قانون اساسی و نظر رهبر معظم انقلاب دور زده شود.

ثانیا برخلاف نام طرح، محتوای طرح مطرح شده ناظر بر« اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام» نیست، همچنان که در تناقض با گزارش کمیسیون است. در حقیقت طراحان طرح مذکور کمیسیون ویژه را دور زده و بی‌اعتنا به هشدارها و تذکرات کمیسیون، اقدام به تهیه و تصویب یک فوریت طرح کرده‌اند و سوال این است که اگر قرار بوده چنان طرحی در «مدت‌ها قبل» تهیه و سپس تصویب شود، چه نیازی بوده که نمایندگان مجلس کمیسیون منتخبی را تشکیل بدهند؟ این طرح بدون اینکه منافذ برجام را ببندد یا تهدیدهای آن را برطرف کند یا مشکل عدم توازن و عدم همزمانی تعهدات برطرف شده باشد، چراغ سبز اجرای برجام را می‌دهد و یک مشت توصیه و سفارش کلی دارد که در صورت اجرای تعهدات برجام، برگشت‌ناپذیر است.

دقت در گزارش کمیسیون منتخب مجلس روشن می‌کند که کمیسیون خواستار مشروط کردن برخی مفاد برجام است، با اجرای پروتکل الحاقی مخالفت می‌کند، مکانیسم یکطرفه داوری در برجام را خطرناک تلقی می‌کند، راستی‌آزمایی انجام تعهدات غرب را فاقد مکانیزم می‌داند، با خروج 98 درصد ذخایر اورانیوم غنی شده مخالف است، امکان دسترسی به مراکز نظامی و امنیتی در برجام را احراز کرده و مخالفت می‌کند، نسبت به عدم لغو تحریم‌ها و حفظ ساختار اغلب تحریم‌ها در کنار محدودیت‌های وصول درآمدهای نفتی هشدار می‌دهد، مکانیسم ماشه را موجب احیای سریع تحریم‌های تعلیق شده می‌د‌‌اند، به اعتماد یکطرفه و نامتقارن به آمریکا معترض است و...

اما در طرح ارائه شده که دورزدن تلاش‌های کارشناسانه و طاقت‌فرسای کمیسیون ظرف 40 روز (170 ساعت جلسه کاری) و با حضور مسئولان و کارشناسان مختلف است، کوچکترین چاره‌جویی برای این تهدیدها و ایرادهای مهم و خطرناک انجام نگرفته و تنها چراغ سبز اجرا به دولت داده شده است. جالب اینکه در همین طرح برخلاف تصریح رهبر معظم انقلاب، مجوز بازدید از مراکز نظامی و دسترسی به افراد حقیقی نیز (در صورت تصویب شورایعالی امنیت ملی) صادر شده است.

سؤال اساسی درباره برجام که طرح مذکور بی‌پاسخ می‌گذارد، این است که اگر ایران تعهدات چندلایه و نقد خود را آن هم پیش از فرارسیدن روز اجرای برجام به انجام رساند و با اماواگر غرب درباره وعده‌های نسیه مواجه شد، آنگاه چگونه می‌تواند امتیازات و برگ‌های برنده از دست داده را بازگرداند و مثلا اقدام متقابل و متناسب انجام دهد؟ 9700 کیلوگرم اورانیومی را که ظرف یک دهه تولیدشده، چگونه می‌توان اعاده کرد در حالی که چند برابر همین حجم، اورانیوم طبیعی لازم است؟ و...
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
عبدالمجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
1
1
سلام، لعن خداوند بر مسئولین خائن به ولایت و خائن به نظام مقدس، لعن خداوند بر (...) تدبیر و امید و (...) بی کفایتش.
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
0
1
فقط کار حزب الله است که کفن پوش به صحنه بییاد
آریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
0
1
مرگ بر منافق، نماینده قرار بود امین مردم باشه و حق مردم رو از دولت اعاده کنه، نه اینکه خودش با دولت ببنده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: