به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در گذشته در انتخاب دقت نکردند و ابوموسی اشعری به امیرالمؤمنین تحمیل شد؛ این شد که جنگ برده را در جریان حکمیت به دلیل این تحمیل باختند. شخصیت ابوموسی اشعری جزو ساکتین فتنه جمل بود
"خیبرآنلاین" - حجت‌الاسلام قاسمیان گفت: قرآن نام صلح حدیبیه را فتح‌المبین می‌گذارد؛ صلح حدیبیه عملیات فتح‌المبین اسلام می‌شود، ولی الگوی مذاکراتی که امروزه می‌بینیم ارتباطی به صلح حدیبیه ندارد.

خبرگزاری فارس: صلح حدیبیه کجا و مذاکرات ما و 1+5 کجا/ ثروت‌اندوزی حلال برای مسئولان ممنوع است

به گزارش فارس، حجت الاسلام قاسمیان مدیر حوزه علمیه مشکات و مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) با حضور در برنامه ثریا چهارشنبه این هفته به موضوع چرایی بحث استکبارستیزی و الزامات مبارزه با مستکبرین و آمریکا پرداخت.

موضوع این برنامه با توجه به شبهات مطرح در جامعه و صراحت لهجه ی مهمان آن در پاسخ به شبهات و همچنین مستندهای پخش شده در آن متفاوت و خبرساز شد.

تئوری سازی عده ای برای حذف "مرگ بر آمریکا" در 13 آبان امسال

حجت‌الاسلام قاسمیان در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون نگاه دینی و تاریخی جامعه اسلامی به موضوع استکبارستیزی و صراحت انقلاب و تأکیدات حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم مبارزه با ظلم جهانی و نظام‌های سرمایه‌داری، کمونیست و صهیونیست و اینکه عده ای امروز برعکس از لزوم تعامل با قدرتهای بزرگ سخن می گویند اظهار داشت:

اخیراً شعار استکبارستیزی زیر سؤال می رود حتی این موضوع تئوری‌سازی می‌شود که در 13 آبان نیز کسی "مرگ بر آمریکا" نگوید. ما باورهایی داشتیم که بر اساس آن باورها حرکت کرده‌ایم و انقلاب پیامبر هم باورهایی داشته که بر اساس آن باور حرکت کرده است، باید دید چه اتفاقی رخ می‌دهد که بعد از 50 سال و یا حتی زودتر به نتایجی می‌رسند و سر زاده پیغمبر را بالای نیزه می‌کنند؟

در منطق دین چیزی به نام صلح و سازش با دشمن نداریم

مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) ادامه داد: ما در منطق دین چیزی به نام صلح و سازش با دشمن نداریم و این شایعه‌ای بیش نیست.

وی اظهار داشت: متأسفانه امروزه برخی از حوادث تاریخی مثل صلح حدیبیه و صلح امام حسن و جریان حکمیت به اشتباه مستمسک افرادی برای صلح و آشتی با دشمن قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام قاسمیان گفت: قرآن تصریح دارد که به کفار پشت نکنید و به طور گروهی با آن‌ها بجنگید؛ به غیر از دو حالت که صرفاً به منظور تغییر جبهه برای جمله مجدد باشد یا این که لشکر جدیدی برای ضربه دشمن در راه باشد. یعنی در همین دو مورد نیز منطق، منطق مبارزه است و محتوا، محتوای جنگ و رزم و صلح و سازشی در کار نیست.

تئوری برداشتن دیوارهای بی‌اعتمادی با آمریکا، یعنی خوش بینی به دشمن

 وی با ابراز تأسف در خصوص تئوری سازی‌های اخیر در مورد آمریکا بیان داشت: این تئوری که ما باید دیوارهای بی‌اعتمادی را با آمریکا به طور کل برداریم این به نوعی یک خوش بینی به دشمن است.

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) افزود: بسیار به صلح حدیبیه و این که پیغمبر اهل صلح بود اشاره می‌شود؛ این در حالی است که صلح حدیبیه بعد از جنگ احزاب انجام شد و در حالتی بود که هنوز حکومت مسلمین در مکه و حجاز رسمیت پیدا نکرده بود مانند حالتی که تشکیلات حزب‌الله لبنان نسبت به فضای رژیم صهیونیستی دارد.

وی ادامه داد: در جنگ احزاب هم مانند امروز، 1+5 آن زمان وارد کار شد. یعنی فهمیدند که برای ریشه‌کنی اسلام باید همه احزاب و همه گروه‌ها وارد شوند. توضیحی که قرآن به لحاظ معرفتی و به عنوان تحلیل وحیانی در این خصوص بیان می‌کند این است که جنگ آغاز شد و تعدادی از مسلمان جانشان به دهانشان رسید لذا بعد آرام آرام شروع به گمانه زدن‌های بدی کردند که بالأخره ما فریب خوردیم! اینجا قرآن به یک عده‌ای که دچار ضعف ایمان شدند اشاره می‌کند و البته نمی‌گوید آدم‌های بدی هستند بلکه ضعف ایمانی داشتند.

ضعف ایمان در برخی صحابه چون ابوموسی، اشعث، عمرسعد و زبیر، بذر تردید می افکند

حجت‌الاسلام قاسمیان در خصوص آیه قرآنی فی قلوبهم مرض بیان داشت: زبیر، ابوموسی اشعری، اشعث بن قیس و عمربن سعد ذاتاً آدم‌های بدی نبودند بلکه ضعف ایمان و باورهای نادرست باعث شد که این افراد شروع کردند بذر تردید را در دل بقیه پاشیدند؛ افراد عادی و عوام خیلی جهت دهنده و جریان ساز نبودند اما امثال این‌ افراد کسانی بودند که اتفاقاً از ارکان شاخص بودند و جریان‌ها را تولید کردند و آن‌ها گفتند پیغمبر ما را فریب داده اما بعد از این که این ولوله را که انداختند، مؤمنانی که با پیغمبر بودند گفتند که این وعده الهی است.

رئیس حوزه علمیه مشکات با بین این که زمانی که کار در نقاطی به انتهای شدت و سختی می‌رسد، طبق وعده الهی به نفع جامعه اسلامی تمام می‌شود، افزود: در احزاب این اتفاق رخ داد؛ در آن مقاومت جانانه‌ای که مسلمین داشتند و بنا به آیات قرآن جانشان به گلویشان رسیده بود، نتیجه مقاومتشان را دیدند و طبق وعده‌های خدا که یکی از سنت‌های الهی ست، زمانی که کار به اوج خود رسید، با کمترین هزینه‌ای کار تمام می‌شود.

 حجت‌الاسلام قاسمیان اظهار داشت: مشابه همین اتفاق در احد نیز اتفاق افتاده بود. بعد از احد یک شایعه‌ای دال بر حمله مجدد 1+5 آن زمان ـ کفار ـ گسترش پیدا کرد. برخی از افراد خیلی وحشت کردند و گفتند ما که در احد بدان شکل بد عمل کردیم، دیگر فاتحه ما خوانده است و عده‌ای دیگری گفتند که مردم و نظام‌های دنیا جمع شده‌اند! اما در این میان عده‌ای نیز مؤمن و معتقد بودند.

موفقیت در جنگ تحمیلی شانس نبود! از الطاف الهی بود...

وی با اشاره به این که عده ای وعده های الهی را شانس تعبیر می کنند افزود: عده ای موفقیت ها در دفاع مقدس هم شانسی می دانستند. در صورتی که به طور مثال مقام معظم رهبری بعد از جنگ این قصه را تعریف می کنند که از استعداد هوایی ایران در خصوص توان جنگی پرسیدیم، گفتند که ما تنها 30 روز توان جنگی داریم. مقام معظم رهبری به امام خمینی نامه‌ای نوشتند که چه کار کنیم و امام (ره) گفتند بروید و بجنگید.

قاسمیان به دلایل اظهارات این‌چنینی امام خمینی (ره) اشاره کرد و بیان داشت: آن استعدادهای جنگی که توان 30 روز مقابله را نداشتند هنوز هم بعد سی و چند سال کار می‌کنند و آن تلاشی که آن عده من جمله شهید ستاری انجام دادند وعده‌های خداوند در آن جریان محقق شد.

حجت‌الاسلام قاسمیان تصریح کرد: بعد از ماجرای احزاب، اتفاق حدیبیه رخ می‌دهد. پیامبر به همراه مسلمانان بدون آرایش نظامی، به تصریح قرآن به بطن مکه و در دل دشمن می‌روند. در حقیقت مانند این است که به طور مثال سید حسن نصرالله و حزب‌الله لبنان برای زیارت بیت المقدس به سرزمین‌های اشغالی بروند و از آن‌ها پرسیده شود برای چه به این سرزمین‌ها آمده‌اید، بگویند برای زیارت آمده‌ایم!

مدیر حوزه علمیه مشکات اظهار داشت: کسانی که با پیامبر عازم مکه شده بودند چیز خاصی با خودشان به همراه نداشتند جز تعدادی گوسفند برای قربانی و با این هیبت آمده بودند. پیامبر نماینده خودشان را که از اقوام خود ابوسفیان بود می‌فرستد اما آن‌ها او را دستگیر می‌کنند و شایعه می‌شود نماینده پیامبر را کشتند. پیامبر خدا با مؤمنین زیر درختی بیعتی به نام بیعت شجره می‌بندد که "می‌رویم دمارشان را در می‌آوریم" به قدری این اقدام پیامبر در دل دشمن وحشت انداخت که نماینده پیغمبر را آزاد کردند.

وی ادامه داد: پیامبر این بحث را مطرح کردند که اگر بخواهند با ما بجنگند، می‌جنگیم و قرآن می‌گوید چنانچه با شما بجنگند حتماً شکست خواهند خورد و حتماً شما پیروز خواهید شد.

حجت‌الاسلام قاسمیان گفت: ماجرا به صلح تبدیل می‌شود منتهی صلحی که این‌ها در دل دشمن بودند و این اقدام یک حرکت تهاجمی بود که باعث تحقیر طرف مقابل شد و مذاکره‌ای از جنس مبارزه بود.

مدیر حوزه علمیه مشکات تصریح کرد: این تحلیل قرآن است که می‌گوید ما به این دلیل ماجرا را به صلح تبدیل کردیم که در مکه تعدادی از مؤمنین بودند که شما آن‌ها را نمی‌شناختید و اگر با این‌ها می‌جنگیدید امکان داشت که به اشتباه این مؤمنین را بکشید و من رعایت آن‌ها را کردم و گفتم که شما با این‌ها جنگ نکنید؛ قرآن تأکید می‌کند اگر این مؤمنین جدا بودند به شما می‌گفتم که دمار از روزگارشان در بیاورید.

صلح پیغمبر چون ماهیتش مبارزه بود، در آن چیزی از دست ندادند

وی افزود: بعد از صلح حدبیه همگان متوجه می‌شوند که کار نظام ابوسفیان تمام است در نتیجه این امر جمعیت مسلمان‌ها به چند برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان این نکته که باید به عوارض یک حرکت دقت کرد خاطر نشان کرد: پیغمبر یک صلحی نوشتند که در حقیقت در آن چیزی از دست ندادند چرا که ماهیت، مبارزه بود، طرف مقابل فقط چیزهایی قبول کردند که اگر کسی مسلمان شد و به مدینه آمد این‌ها بازگردانندش. اتفاقاً برای نظامی که شکست خورده است یک مسلمان خودش مبلغ اسلام می‌شود و به همین جهت جمعیت مسلمان‌ها به یک باره متفاوت شد و مقدمات فتح مکه فراهم شد.

این مدل مذاکراتی که ما امروز می‌بینیم هیچ‌گونه ارتباطی به صلح حدیبیه ندارد

حجت‌الاسلام قاسمیان بیان داشت: قرآن نام صلح حدیبیه را فتح‌المبین می‌گذارد؛ صلح حدیبیه عملیات فتح‌المبین اسلام می‌شود ولی این مدل مذاکراتی که ما امروز می‌بینیم هیچ‌گونه ارتباطی به صلح حدیبیه ندارد.

در ادامه برنامه مجری ثریا گفت: یکی از سؤالات مهم امروز جامعه، میزان باور ما به وعده الهی و توکل به خدا در زندگی شخصی افراد و سک سطح بالاتر در مسائل کلان جامعه است. به محض اینکه به مشکلی برمی‌خوریم توکل به خدا را فراموش می‌کنیم و به میزانی که به پارتی و رشوه اعتماد داریم به وعده‌های الهی اعتماد نداریم. متأسفانه برخی از مسئولین نیز می‌گویند استکبار را قبول داریم اما راهی به غیر از روش های کنونی و تعامل با قدرت های بزرگ نداریم.

حجت‌الاسلام قاسمیان نیز در ادامه این مطلب، اظهار داشت: اسلام است و همین باورهایش، مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید فرمودند که" دشمن با ما مشکل هسته‌ای ندارد مشکل ساختاری دارد."

باید همگی تصمیم بگیریم که وعده‌های قرآن را باور کنیم

 وی ادامه داد: اسلام و انقلاب اسلامی یک دکترینی ارائه کرده اند که دکترین غیرقابل فهمی برای طرف مقابل است، اصلاً غیرقابل ‌پیش‌بینی است و گاهی اوقات دکترین اسلام برای خود ما هم غیرقابل ‌پیش‌بینی است؛ ما می‌دانیم وعده‌هایی هست پس بیاییم همه تصمیم بگیریم حرف‌های قرآن را باور کنیم.

حجت‌الاسلام قاسمیان گفت: گزارش‌هایی که قرآن می‌کند، عجیب است؛ گزارش می‌کند که ما چشم‌بندی کردیم که شما آن‌ها را کم ببینید و آن‌ها هم شما را کم ببینند. شما آن‌ها را کم ببینید و بگویید که شکست شان می‌دهیم آن‌ها هم شما را کم ببینند و بگویند این‌ها که عددی نیستند، بی انگیزه به میدان بیایند و شکست بخورند. اما در جنگ احزاب می‌گوید لشگرهای ندیدنی آمد.

 وی تصریح کرد: رزقی که امام خمینی و مقام معظم رهبری از ابتدا روی آن حساب می‌کنند این‌ها یک دکترین جدیدی است که منطق غیرقابل فهمی دارد اما مراتب با همین منطق پیش می رود. این صحبت‌ها به درد این می‌خورد که ما بتوانیم آینده را پیش‌بینی کنیم.

قرآن هم اذعان دارد که کفار به هیچ یک از قراردادهایشان با شما پایبند نمی‌مانند

مجری برنامه بعد از پخش کلیپی پیرامون خلف وعده و تزویر دشمن و قصه حکمیت در جنگ صفین و اشتباه تاریخی ابوموسی در خلع حضرت علی (ع) و اعتناد او به عمر و عاص و بد عهدی او گفت: در قرارداد هسته ای ژنو هم مثل داستان حکمیت، توافق به گونه‌ای چیده شده است که ما باید تعهدات خود را انجام دهیم و مثلا اول قلب راکتور اراک را با بتن پر کنیم که بیانیه رهبر انقلاب برای اصلاح همین موضوع بود که ما تضمین‌ها را حتماً بگیریم یا در قرارداد 1981 الجزایر در موضوع تسخیر لانه جاسوسی نیز آمریکا هیچ یک از تعهدات خود را انجام نداد در صورتی که ایران بلافاصله گروگان ها را آزاد کرده بود. در سعد آباد هم همین اتفاق افتاد.

مقصودی در ادامه از مهمان برنامه پرسید: آیا در میان اتفاقاتی که در صدر اسلام رخ داده نیز موردی بوده که نظام سلطه و یا کفار به وعده‌هایشان عمل کرده‌ باشند؟

حجت الاسلام قاسمیان در پاسخ به این سؤال گفت: این موضوع که کفار به قراردادشان عمل نمی‌کنند یک بحث اعتقادی دارد. چرا که قرآن هم به این مسئله اذعان دارد و می‌گوید به هیچ یک از قراردادهایشان با شما پایبند نمی‌مانند. ممکن است به قرارهایشان با نظام‌های دیگر پایبند بمانند اما در قراردادهایشان با جبهه اسلام پایبند نخواهند بود.

وی ادامه داد: واقعاً جای تعجب دارد! فرض کنید یک نفر به شما بگوید که خانه‌ات را به نام من بزن، پول هم نمی دهم. بعد در آن جا می‌نشیند و وعده می دهد بعدها پولت را می دهم. آیا آدم عاقلی حاضر است چنین قراردادی را ببندد. متأسفانه این اتفاق رخ داده که رهبر معظم انقلاب هم سعی کردند این موضوعات را با بندهای 9 گانه ترمیم کنند.

در صلح امام حسن (ع) مردم گفتند که ما زندگی با ذلت را ترجیح می‌دهیم و ملعون تاریخ شدند

مدیر حوزه علمیه مشکات بیان کرد: در صلح امام مجتبی هم کفار زیر قرارشان زدند، یعنی قرار بود معاویه پس از خودش، کسی را انتخاب نکند که انتخاب کرد و منجر به جریان بعدی حضرت سیدالشهدا شد و واقعاً بد است برای اندیشمندان یا اندیشمند نمایی که بگوید مگر امام حسن(ع) صلح نکرد؟ در واقع صلح امام حسن(ع) صلحی بود که امام مجتبی(ع) تحت فشار بود. به عبارتی گفته بود که با معاویه بجنگیم و مردم گفتند که ما زندگی با ذلت را به جنگ با معاویه ترجیح می‌دهیم و آن جوامع ملعون تاریخ شدند.

پیش بینی رفتار آینده ی آمریکا در خصوص برجام

 حجت الاسلام قاسمیان در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای افزود: بر فرض محال (که محال نیست) ما سه بر دو، در قضیه هسته‌ای بردیم، حرکت بعدی آمریکا چه خواهد بود؟ از سه حالت خارج نیست. دو حالت بین بد و بدتر است و یک حالت خوب در این مجموعه وجود دارد که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کردند. حالت بد اول این است که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و تحریم ها باقی می ماند؛ آن‌ها به اندازه کافی برای خودشان راه گذاشته‌اند که تحریم‌ها را برندارند و هیچ اتفاقی رخ ندهد.

وی افزود: حالت دوم بدتری که می‌تواند اتفاق بیفتد این است که طبق اعتقاد قرآنی، خطوات شیطانی در کار باشد به این ترتیب که آن‌ها دو الی سه قسط را بدهند و در درجه اول مسؤولین و بعد از آن مردم را به این باور برساند که دیدید مذاکره با ما جواب داد! و اصطلاحاً سبیل‎‌مان را چرب کنند و پس از آن موضوعات بعدی را یکی یکی مطرح کنند، و ما به این امید که قسط های بعدی را بدهند، در آن موضوعات هم راه بیاییم. به این ترتیب موضوعات مورد نظر خود مانند حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و فلسطین دست پیدا می‌کنند و تا زمانی که شما دست از تمامی این دکترین برندارید با شما از در دوستی در نخواهند آمد و تحت فشار قرار خواهید گرفت. درواقع به تعبیر قرآن "لن ترضى عنک الیهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم"

وی در ادامه به تشریح حالت سوم پرداخت و اظهاد داشت: حالت خوبی هم که ممکن است اتفاق بیفتد، عبرت گرفتن مردم از این پدیده باشد. از کجا شروع کردیم و عبرت آموز ببینیم چه مسیری طی شد و اتفاقی نیفتاد یا اتفاقات بدتری افتاد. به تعبیر حضرت امیر: "دشمن نزدیک می شود که غافلگیر کند." باید حواسمان به این غافلگیری باشد.

میل به زندگی راحت و مرفه، مسؤولین را به سازش‌کاری می کشاند

وی در پاسخ به بخش دوم سؤالات مجری برنامه پیرامون الزامات استکبارستیزی و اینکه اگر جامعه انقلابی بخواهد استکبارستیزی را در مسؤولین و خواص ادامه دهد باید چگونه باشد؟ اظهار داشت: ارتباط بحث روحیه و آرمان‌های انقلابی را با این اشرافیتی که در بخش قابل‌توجهی از مسؤولین افتاده است باید با نهی از منکر تقویت کنیم؛ بارها گفته‌ام که نهی از منکر صرفاً گیر دادن به موی 4 تا خانم نیست؛ مقابله با اشرافی گری و فساد مسؤولین خودش نهی از منکر است، حضرت آقا نیز در بحث‌هایشان این موضوع را فرموده‌اند.

 قاسمیان خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در اولین پیام مکتوب دوران رهبریشان تذکر می دهند روحیه و آرمان انقلابی بدین معنی است که میل به زندگی راحت و مرفه، جامعه و مسؤولان را به سازش‌کاری و تسلیم در برابر زورگویی قدرت‌های جهانی و غفلت از توطئه‌های استکبار و بی‌اعتنایی به پیام جهانی انقلاب اسلامی نکشاند.

وی در ادامه گفت: حضرت آقا سه عنصر را بیان می‌کنند. می‌گویند که ما با رفاه‌طلبی و راحت‌طلبی و اشرافی زندگی کردن به سازش‌کاری و غفلت از توطئه‌ها کشانده می‌شویم و حواسمان نیست که انقلاب در جهان چه جایگاهی دارد.

حجت‌الاسلام قاسمیان تصریح کرد: به لحاظ تاریخ اسلامی اتفاقی که به دلیل فتوحات زیاد دوره‌های پس از پیامبر تا دوره امیرالمؤمنین رخ داد، در آن دوره ثروت‌های فراوانی به جامعه اسلامی وارد شد و منطق درستی هم در برخورد مسؤولین با این ثروت‌ها نبود و بریز و بپا‌ش‌هایی برای امثال زبیر و اشعث و ابوموسی اشعری، اتفاق افتاد.

زبیر لقب سیف‌الاسلام را از پیامبر گرفته بود اما به سمت بخور بخور اقتصادی رفت

مدیر حوزه علمیه مشکات ادامه داد: این مسأله یک نقطه مشترک در همه این افراد بود، زبیر لقب سیف‌الاسلام را از پیامبر گرفته؛ نمی‌خواهم بگویم این تنها عامل بوده ولی قطعاً یکی از عوامل جدی است. اینکه آن‌ها به سمت بخور بخور اقتصادی و زندگی اشرافی رفتند و اختلافات طبقاتی فرودست و فرادست را زیاد کردند.

مردم از این که مسؤولین در ناز و نعمت در بهترین نقاط شهر زندگی کنند و آن‌ها با تحریم دست پنجه نرم کنند راضی هستند؟ / تبعیض‌ها، ملت را آزار می‌دهد

حجت‌الاسلام قاسمیان تصریح کرد: انقلاب واقعاً سطح رفاه مردم را عوض کرده؛ ما پیر غلام بحث اردوهای جهادی هستیم. واقعاً در مناطق روستایی کارهای زیادی از قبیل راه، برق، آب و غیره انجام شده ولی گاهی اوقات تبعیض‌ها، ملت را آزار می‌دهد.

مدیر حوزه علمیه مشکات با بیان این که این تبعیض‌ها تئوری‌سازی می‌شود، خاطر نشان کرد: دوستان ما بر روی یک نقشه‌ای کار کردند که در آن محل زندگی مسؤولین را از گذشته تا به امروز در نقشه تهران علامت زدند که خانه‌هایشان کجاست؛ صدا و سیما جسارت کند این نقشه را پخش کند و از مردم رأی بگیرند که آیا از این که مسئولین در ناز و نعمت و در بهترین نقاط شهر زندگی کنند و آن‌ها با تحریم دست پنجه نرم کنند راضی هستند؟

مسؤولان در جامعه اسلامی باید خودشان را با قشر ضعیف متر کنند

وی با اشاره به بیان امیرالمؤمنین در خصوص مسؤولین اظهار داشت: امیرالمؤمنین می‌فرمایند مسؤولان در جامعه اسلامی باید خودشان را باید با قشر ضعیف متر کنند و نه اینکه با بالاترین طبقات خودشان را محاسبه کنند.

حجت‌الاسلام قاسمیان با اشاره به تبعات رفاه‌طلبی افزود: این رفاه‌طلبی مسؤول را خرد می‌کند، حس مبارزه را از او می‌گیرد و در بسیاری از مواقع حس مردم را پایین می‌آورد.

وی با اشاره به طبقه مترفین در جامعه اظهار داشت: رهبری زمانی گفتند: "من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکی از شماها معلم بود، یکی دانشجو بود، یکی طلبه بود، یکی منبری بود، همه‌مان این‌طور بودیم؛ اما حالا مثل عروسی اشراف عروسی بگیریم، مثل خانه‌ی اشراف خانه درست کنیم، مثل حرکت اشراف در خیابانها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته‌ایم، همین کافی است!؟ نه، ما هم مترفین میشویم. واللَّه در جامعه‌ی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید."

حجت‌الاسلام قاسمیان در ادامه فرمایش رهبری گفت: همچنین رهبر معظم انقلاب به یک آیه دیگر در ادامه استدلال می‌کنند که قرآن نصاب هلاکت امت را به دست مترفین داده که در حقیقت این‌ها هستند که فسق و فجور راه می‌اندازند "از آیه‌ی شریفه‌ی «واذا اردنا ان نهلک قریة امرنا مترفیها ففسقوا فیها» بترسیم. تُرف، فسق هم دنبال خودش میآورد."

 وی با بیان این که صرفا به حسب ظاهر این اموال از راه حلال به دست آمده افزود: زمانی که نمی‌گذارند امام حسین (ع) در روز عاشورا خطبه بخواند امام حسین می‌فرمایند "شکم‌های آن‌ها از حرام پر شده است" این‌ افراد که از دیوار مردم بالا نرفته بودند، بلکه ساختارها گاهی اوقات به گونه‌ای شده بود که مردم حرام‌خوار و رفاه‌طلب شده بودند و حوصله جنگ‌ها را نداشتند.

بسیاری به غلط فکر می‌کنند که پیام قطعنامه 598 پیام صلح است / پیام قطعنامه 598 امام، پیام آغاز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا و جنگ مستضعفین با مرفهین بی‌درد است

در ادامه برنامه، محسن مقصودی، مجری برنامه توضیح داد: بعد از انقلاب که حضرت امام (ره) قطعنامه را قبول می‌کنند بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پیام قطعنامه، صلح است اما در آن پیام امام می‌گوید تازه جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا و جنگ مستضعفین با مرفهین بی‌درد آغاز شده؛ یعنی جنگ وسیعی را برای انقلاب اسلامی تعریف می‌کند و در همان پیام پاشنه آشیل انقلاب اسلامی را می‌گویند که مبارزه با رفاه‌طلبی سازگار نیست.

حجت الاسلام قاسمیان در تکمیل اظهارات مجری افزود: زمانی که آرمان‌ها تغییر می‌کند مانند کوهنوردی است که اگر این کوهنورد به نقطه‌ای برسد و بعد در میانه راه شروع به بخور بخور کند قطعاً نمی‌تواند ادامه مسیر قله را طی کند.

مدیر حوزه علمیه مشکات گفت: در کتاب دغدغه‌های فرهنگی آمده که حضرت آقا می‌فرمایند بروید سرنوشت این سه انقلاب بزرگ (انقلاب الجزایر، انقلاب روسیه و انقلاب فرانسه) را بخوانید که آرمان‌هایش به دست خود صاحبانش عوض شد و این تغییرات، بسیار مرتبط با همین جریان اشرافیت بود و شکست و انحراف جامعه اسلام در اوج فتوحات نیز به همین دلیل بود.

فرزندان مسؤولین، راه نفوذ دشمن

حجت‌الاسلام قاسمیان تصریح کرد: در قرآن هم به این مسأله اشاره شده است، در جریان‌های طالوت و جالوت نیز همین معنا دوباره وجود دارد که می‌گویند کسی که می‌خواهد جنگ کند به اندازه کف دست آب بخورد اما وقتی افراد قورت قورت شروع به خوردن آب کردند، گفتند ما دیگر حوصله جنگ نداریم و ما باید به طور جد مراقب این مسائل باشیم.

حجت‌الاسلام قاسمیان در تکمیل صحبت‌های محسن مقصودی، مجری برنامه نیز در ادامه گفت: البته مسؤولینی هم داریم که در نقاط پایین شهر زندگی می‌کنند و اگر انقلاب تا امروز مانده به خاطر همین افراد است؛ رهبر انقلاب بحث از کجا آورده‌اید مسؤولین را مطرح کردند و بارها در مورد اشرافی گرایی مسؤولین هشدار دادند.

حجت‌الاسلام در تکمیل نکات مجری برنامه اظهار داشت: من تعجب می‌کنم که چرا اخیرا تصویب شد اموال مسؤولین شفاف سازی نشود؛ خیلی خوب است که دلایلش را برای مردم توضیح بدهند.

 وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عدم شفافیت در خصوص اموال مسؤولین چه قدر می‌تواند عامل نفوذ دشمن باشد، افزود: بسیاری از تئوری‌های دشمن برای نفوذ، از طریق نفوذ در خانواده‌های این‌ افراد است و برنامه‌ریزی می‌کنند و فلان قرارداد را با فرزند فلانی می‌بندند و با توجه به آیات قرآن، فرزند واقعاً می‌تواند به آزمایش‌های بزرگ منجر شود و این علاقه‌ها و تعلقات است که باعث می‌شود به طور مثال زبیر را فرزندش از امیرالمؤمنین جدا کند.

اگر شعارهای استکبارستیزی در کشورمان نباشد ما نیز مانند عربستان هستیم

وی با تأکید بر ساده زیستی برخی از مسؤولین و شکل‌گیری موج استکبارستیزی در جوانان افزود: انقلاب ما یک نکته ممتاز دارد و آن جریان ولایت است که هنوز همانطور که باید باشد، وجود دارد، چرا آرمان‌های بسیاری از افراد تغییر کرده اما هنوز ملت شعار "مرگ بر آمریکا" سر می‌دهند؟ این حق را ولایت، نگهداری و حفظ می‌کند. به همین دلیل واقعاً رویش‌هایی اکنون رخ می‌دهد. من شهادت می‌دهم دانشجویان امروزی انقلابی‌تر از دانشجویان زمان ما هستند. به دلیل همان آرمان‌هایی که در سطح جامعه از طرف ولیّ و کسانی که با او هستند پمپاژ می‌شود، رویش‌های جدید ایجاد می‌شود و این رمز ماندگاری انقلاب ماست.

مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بیان کرد: برخی افراد آرام آرام می‌گویند که برای 13 آبان هم کسی این حرف‌ها را نزند اما این شعارها و استکبارستیزی‌ها نباید از دهان مردم بیفتد و جزو آرمان‌های اصلی انقلاب است و اگر نباشد ما هم مانند عربستان می‌شویم.

وی در مورد نحوه تقویت باور مسؤولین و نخبگان جهت ادامه استکبارستیزی افزود: باید از مسؤولین مطالبه‌گری کنیم و آرمانخواه باشیم. زمانی که دانشجویان خدمت حضرت آقا رفتند و گفتند که ما باید آرمانخواه باشیم یا مصلحت‌اندیش؟ آقا فرمودند که ما مصلحت‌اندیش باشیم شما هم مصلحت اندیش باشید که دیگر هیچ! در بعضی موارد ما مصلحت‌اندیش می‌شویم در صورتی که وظیفه ما این نیست.

دقت در انتخابات‌ها / در انتخابات دقت نکردند، ابوموسی اشعری ساکت فتنه جمل به امیرالمومنین تحمیل شد

مدیر حوزه علمیه مشکات ادامه داد: محترمانه دست مسئولین را می‌بوسیم و از آنها تقاضا می‌کنیم که این مسائل را باور کنند. جریان رسانه‌ای امثال برنامه ثریا راه بیندازیم و کوتاه نیاییم و در انتخابات‌ها هم دقت کنیم؛ در گذشته در انتخاب دقت نکردند و ابوموسی اشعری به امیرالمؤمنین تحمیل شد؛ این شد که جنگ برده را در جریان حکمیت به دلیل این تحمیل باختند. شخصیت ابوموسی اشعری جزو ساکتین فتنه جمل بود.

وی ادامه داد: چون به ظاهر بسیار فرد روشنفکری بود و به این نتیجه رسید که وجاهت خود را در درگیری بین زبیر با امیرالمؤمنین نگه دارند و هیچ موضعی نگرفت که اتفاقاً بسیار مورد شماتت امیرالمؤمنین واقع شد. در آنجا یک آبروی دروغین کسب کرد و در جریان حکمیت صحنه گردان داستان شد. مردم هم گفتند که این آدم عاقلی است! به جای اینکه کسی را انتخاب کنند که در جمل موضع به نفع امیرالمؤمنین گرفته باشد کسی را انتخاب کردند که در جمل ساکت بود.

مشکل فقط فساد اقتصادی نیست، حتی ثروت اندوزی حلال مسؤولین هم فسادزا است

در ادامه برنامه، محسن مقصودی مجری ثریا، بعد از پخش کلیپی دیگر درخصوص بحث اشرافیت بیان داشت: هیچکس مخالف این نیست که جامعه باید به سمت تولید ثروت و کارآفرینی برود اما بحث راجع به سبک زندگی، به ویژه سبک زندگی مسؤولین است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید کرده‌اند که مسؤولین باید مانند قشر متوسط جامعه زندگی کنند. برخی معتقدند که مشکل ما فقط درخصوص مفاسد اقتصادی است در صورتی که بحث ما حتی درخصوص فسادانگیزی ثروت‌اندوزی حلال و اشرافیت مسؤولین نیز می باشد.

مقصودی اشاره ای به فرمایشات امام خامنه ای داشته و خاطرنشان کرد: به بیان رهبر معظم انقلاب "فکر جمع‌آوری ذخایر دنیابودن برای مسؤولین ممنوع است، این جور نیست که چون کار با سرمایه جایز و مباح است پس بنابراین انسان حق دارد ولو از طرق مشروع و حلال ثروتی جمع کند و آن را نگه دارد" بنابراین مسؤولین و یا کسی که می‌خواهد در سطوح بالا مدیریت کند باید مانند قشر پایین و مستضعف مردم زندگی کنند.

مجری برنامه با نقل دیگری از رهبری معظم انقلاب ادامه داد: "مگر مردم کورند و نمی‌بینند ما چگونه زندگی می‌کنیم؟... نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت" این تعبیری است که خصوصاً راجع به مسؤولین است و در مورد مردم بحث متفاوت است.

همچنین وی توضیح داد: بحث ساده زیستی و پرهیز از اشرافیت کف خواسته ما از مسؤولین و شرط لازم است گرچه مطمئنا شرط کافی نبوده و ملاک های دیگر همچون مشورت پذیری، فروتنی و تواضع، ولایت مداری، تخصص و تعهد، تدبیر و... نیز باید لحاظ شود.

در قسمت پایانی برنامه، محسن مقصودی، مجری برنامه درخصوص پویش مردمی "چرا مرگ بر آمریکا" گفت: برنامه ثریا قرار است این پویش مردمی را پوشش رسانه‌ای بدهد و آثار را گردآوری کند.

در همین رابطه مردم می‌توانند آثار خود را به تلگرام رسمی برنامه ثریا به شماره 09300001435 و شناسه @sorayatv و یا صفحات مجازی مربوطه به برنامه ثریا ارسال کنند.

سؤال نظرسنجی این هفته برنامه ثریا نیز به شرح ذیل بود: نقش اشرافیت و دنیاطلبی خواص در انحراف جوامع مختلف از مسیر حق و سست شدن مردم در مبارزه با ظلم و استکبار چقدر می‌باشد؟

1- کم 2- تا حدودی 3- زیاد

که 88 درصد مردم گزینه زیاد را انتخاب کرده‌اند؛ همچنین 7 درصد تا حدودی و 4 درصد گزینه کم را انتخاب کردند. لازم به ذکر است فیلم کامل این برنامه و مستندهای پخش شده در  این قسمت از برنامه در سایت برنامه ثریا موجود است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: