به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
آمانو گفت: این، ابزاری قوی برای راستی‌آزمایی است که به آژانس دسترسی‌های بیشتری به اطلاعات و اماکن ایران می‌دهد
"خیبرآنلاین" - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گفت بازرسی‌های فروپروتکلی تحت «برجام» به این نهاد سازمان ملل درک بهتری از فعالیت‌های اتمی ایران خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، یوکیا آمانو با بیان اینکه این نهاد نظارتی سازمان‌ ملل در حال نهایی کردن گزارش مربوط به موضوع ادعایی «ابعاد نظامی احتمالی» (PMD) برنامه هسته‌ای ایران است وعده داد این گزارش «واقع‌گرا، عینی و بی‌طرف» خواهد بود. 

آمانو که در هفتادمین نشست عادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی می‌کرد گفت: از زمانی که برای آخرین بار افتخار داشتم مجمع عمومی را خطاب قرار دهم، تحولات مهمی درباره موضوع هسته ای ایران اتفاق افتاده است.

مدیرکل آژانس اضافه کرد رخدادهای مهمی در زمینه اجرای پادمان‌های این نهاد نظارتی سازمان ملل متحد در ایران به وقوع پیوست.

آمانو اضافه کرد: همانطور که گفتم در ماه جولای ایران و 1+5 بر سر برنامه مشترک اقدام به توافق رسیدند. شورای امنیت از آژانس خواست راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات ایران در سند برجام را بر عهده بگیرد و شورای حکام ما مجوز این کار را به ما داد.

مدیرکل آژانس همچنین خاطرنشان کرد ایران اضافه بر «توافق پادمانی» با آژانس، پروتکل الحاقی را هم اجرا خواهد کرد. 

وی درباره پروتکل الحاقی گفت: این، ابزاری قوی برای راستی‌آزمایی است که به آژانس دسترسی‌های بیشتری به اطلاعات و اماکن ایران می‌دهد.

آمانو سپس به اختیارات بازرسی‌های فراپروتکلی اعطا شده به آژانس تحت برجام پرداخت. وی با بیان اینکه ایران با اجرای برخی اقدامات شفاف‌ساز اضافی هم موافقت کرده تصریح کرد این اقدامات فراتر از پروتکل الحاقی هستند و به آژانس در درک بهتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد.

مدیر کل آژانس در ادامه گفت: من، علاوه بر این، در ماه جولای نقشه‌راهی با ایران برای روشن کردن ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور تا پایان سال جاری امضا کردم. فعالیت‌های مشخص‌شده در نقشه‌راه تا تاریخ هدفگذاری‌شده 15 اکتبر کامل شدند.

آمانو افزود: اکنون در حال نهایی کردن تحلیلمان از اطلاعاتی که در اختیار داریم، هستیم. من ارزیابی نهایی درباره تمامی موضوعات حال و گذشته را تا 15 دسامبر به شورای حکام ارائه می‌کنم. گزارش من، واقعیت‌محور، عینی و بی‌طرف خواهد بود. کشورهای عضو ما، پاسخ مناسب را تعیین خواهند کرد.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه کارهای زیادی برای انجام مانده گفت: ولی معتقدم که پیشرفت‌های قابل توجه حاصل شده در موضوع هسته‌ای ایران، نشان‌دهنده موفقیتی واقعی برای دیپلماسی است. این نشان می‌دهد که حتی موضوعات پیچیده و چالشی را می‌توان در صورت پایبندی همه طرفین به گفت‌وگو، به نحو موثری از میان برداشت - گفت‌وگو نه برای گفت‌وگو، بلکه گفت‌وگویی برای دستیابی به نتایج.

* منبع: فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: