به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - می گفت: چرا باید جوان ایرانی برود برای کشورهایی مثل سوریه بجنگد؟ می گفت: چرا باید در جنگی که دوطرفش عربها هستند، دخالت کنیم؟ می گفت: چرا باید پول و سلاح از کشورمان بفرستیم برای فلسطین و عراق و سوریه ای که اتفاقا اکثرشان هم سنی هستند؟ می گفت: «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرامست!» می گفت: ایران هزار و یکجور بدبختی دارد که باید اول به آنها پرداخت، اگر وقت و بودجه ای ماند، بدهند به فقرای دیگر کشورها!...

این یادداشت پژوهشی است که برای پاسخ به «او» آماده شده است. «او»یی که صادقانه می گفت و می پرسید و سوالاتش از سر دلسوزی بود و کنجکاوی:

1. آمریکا کشور بسیار پیشرفته ای است؛ بدهکاری های مالی اش به کنار، اما همه می دانند که وضعیت آمریکا چگونه است. ساخت و سازهای قوی و پیشرفت علم و تکنولوژی در این کشور، به نحوی است که هرکس می خواهد کشور پیشرفته ای را مثال بزند، از «آمریکا» یاد می کند. حال این سوال پیش می آید که آمریکا، این کشور همه چیزدار مترقی، با دشمنانش چگونه رفتار می کند؟ جالب است بدانید که «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه و نامزد انتخابات 2016 آمریکا گفته است: «من درصدد تلاش برای دفاع از آمریکا از یک ۱۱ سپتامبر دیگر هستم و بدون حضور پیاده نظام آمریکایی در سوریه و عراق، ما در خانه‌مان در آمریکا هدف قرار خواهیم گرفت و اگر شما این موضوع را متوجه نیستید در واقع شما آمادگی فرماندهی کل قوا را ندارید.»(1) روشن است که ادعای این سناتور آمریکایی واهی است و مسلمانان واقعی، هیچگاه اهل تجاوز نبوده و نیستند. این صحبت ها از برنامه ریزی های دقیقی نشأت گرفته است که به بهانه آن کشورها مورد تجاوز قرار می گیرند، مانند ماجرای ساختگی 11 سپتامبر که به بهانه آن، آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرده و آنجا را به خاک و خون کشید و البته هنوز هم تبعات منفی آن حملات وحشیانه ادامه دارد. اما به هرحال، این نوع نگاه، شاید کسانی که دل در گرو رشد مادی آمریکایی ها و سخنان به ظاهر زیبا و روشنفکرانه آنان دارند، را کمی آرام کند.

2. اما اگر نگاهی ملی گرایانه به ماجرا داشته باشیم، قضیه چگونه خواهد بود؟ تصور کنید که یک کشور، با کشور دیگری که با او فاصله دارد، وارد جنگ بشود. تا وقتی که کشور اول با کشور دوم مستقیم در جنگ باشد، باید هزینه های بسیاری بپردازد. یعنی به عبارتی هم به لحاظ مادی و مالی ضرر و زیان می بیند و هم به لحاظ نیروی انسانی. اما اگر کشور سومی وارد جنگ بشود، بهترین تصمیم از لحاظ مادی و منفعت گرایانه این است که کشور اول، به کشور سوم کمک کند تا با کشور دوم بجنگد. به این ترتیب کشور اول با هزینه ای کم، هم خودش را از جنگ مستقیم راحت کرده است و هم بسیاری از مضرات جنگ را از سر خودش باز کرده و از راه دور از خودش دفاع می کند. با این حساب، عزیزانی که دم از «ایرانیت» و «ملی گرایی» می زنند، هم نباید از عملیات های مستشاری ایران در سوریه و عراق ناراضی باشند. چرا که نبود این کمک ها، باعث پیشروی نیروهای دشمن شده و این بار باید در «خاک ایران» با آنها جنگید. جنگی که هزینه بسیاری خواهد داشت و مشخص نیست که چه بلایی بر سر «ایران» و «منافعش» بیاید.

3. زوایه بعدی که مورد بررسی قرار می گیرد، همان است که «هگل»، فیلسوف معروف، به آن پرداخته است. وی می گوید: «کسی که به دفاع از خود یا دیگری می پردازد در جهت اعاده و تحکیم نظم با جامعه همکاری می کند و جامعه بر این اساس از مجازات مدافع بهره ای نخواهد برد.»(2) بنابراین باید از حق خود در برابر متجاوز دفاع کرد. حالا باید به این سوال پاسخ بدهیم که «دفاع از چه؟» این جمله از داعشی ها پاسخ خوبی برای این سوال است: «رافضی ها (شیعیان) بدانند که هدف ما تخریب نماد شرک آلود در نجف، کربلا و سامرا است. بدانید که بعد از تخریب این نمادها در عراق به ایران خواهیم آمد و مشهد ایران را با خاک یکسان خواهیم کرد.»(3) خب، در مقابل این تهدیدات چه باید کرد؟ وقتی عده ای با این طرز تفکر شروع به نابودکردن آثار تاریخی کشورهای عراق و سوریه و... کرده اند، آیا نباید تدبیری اندیشید؟ روشن است که اگر ما به عنوان ملتی غیور، بخواهیم منتظر بمانیم تا داعش شروع به حمله به کشور بکند تا بعد از آن به دفاع بپردازیم، لطمه جبران ناپذیری خواهیم خورد؛ بنابراین بهترین راه، کمک به نیروی کشورهایی است که مستقیم با داعش در حال مبارزه هستند. به عبارت دیگر و به اصطلاح، باید این ماجرا را در «نطفه» خفه کرد.

4. نگاه دیگر نگاهی اعتقادی به مسئله است. ما مسلمانان یکبار کوتاهی کردیم، یکبار در خانه نشستیم، خانواده مکرم رسول اکرم(ص) به اسارت رفتند. حضرت زینب(س) یکبار به علت منفعت طلبی ما و حسابگری های احمقانه‌مان طعم اسارت را چشیده است؛ دیگر بس است. می گویند تاریخ تکرار می شود، درست، اما این بار ماجرا متفاوت است: اینب ار جوانان پرشور مسلمان، از شیعه گرفته تا سنی، دست در دست هم، صف کشیده اند جلوی دشمن. این بار بچه های غیور و بصیر و انقلابی، سینه هایشان را سپر کرده اند تا بار دیگر حرم آل الله به اسیری نرود. این بار ماجرا متفاوت خواهد شد، چرا که امروز حسین(ع) لشکری دارد که آن سرش ناپیداست. لشکری پر از «عمار»ها و «سلیمانی»ها، لشکری مملو از «علی اکبر(ع)»ها و «محمدخانی»ها. لشکری پر از جوانمردی و طراوت. لشکری شاداب و معتقد. این بار ماجرا متفاوت خواهد شد و کودکان در خیمه ها از جمعیت زیاد دشمن ترس در دلشان نمی افتد، بلکه دلگرم می شوند وقتی می بینند نیروهای ارزشی سینه سپر کرده اند در برابر تجاوز لشکر شیطان. این بار ماجرا متفاوت است و حسین زمان اگر لب تر کند، کمک های نظام اسلامی از حرکت ها و حمایت های مستشاری فراتر می رود و طوفانی به پا خواهد شد که خواب همه دشمنان آل الله را آشفته خواهد کرد:
تو فقط ابرویی به هم آور / می شود خواب دشمن آشفته

5. بُعد دیگری که ماجرای «دفاع» از حرم را می سنجیم، دیدگاه بزرگان در این رابطه است. قاسم سلیمانی از سرداران رشید اسلام است که نامش لرزه بر اندام تکفیری ها می اندازد و آنها از سایه وی نیز می ترسند. امام خامنه ای به سردار سلیمانی لقب «شهید زنده» داده اند و او به ما می گوید: «این شهدا را شهدای دفاع از حرم می گویند اما منظور فقط دفاع از بیت حضرت زینب(س) و حضرت سکینه(س) نیست بلکه دفاع از حریمی است که امام خمینی(ره) آن را اوجب واجبات دانست.»(4) یکی دیگر از سرداران رشید انقلاب اسلامی نیز در این خصوص نظر جالبی دارد؛ سردار سرتیپ محمداسماعیل کوثری، رئیس کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی، می گوید: «آزادگان جهان کمک‌های مستشاری ما را دریافت می‌کنند و در مبارزه با تروریسم از آن استفاده خواهند کرد.»(5) محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز در این باره گفته است: «ما هرگونه کمک مستشاری در جهت مقابله با تروریسم را ارائه می دهیم.»(همان) پدر یکی از شهیدان مدافع حرم در مراسم استقبال از پیکر فرزند می گوید: «فرزند من به تأسي از ائمه(ع)، رفت تا راه حضرت ابوالفضل(س) را در دفاع از حرم حضرت زينب(س) ادامه دهد و سعادتمندانه شهيد شد.» پدر شهید حامد جوانی در آئین استقبال از پیکر فرزندش در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز ادامه می دهد: «داعش، وهابیت، آمریکا، انگلیس و اسرائیل غاصب بدانند تا جان در بدن داشته باشیم از حرم حضرت زینب(س) دفاع می کنیم.»(6)

1: سایت خبری تابناک
2: مجله اینترنتی قانون
3: سایت اینترنتی فاراقلیط
4: پایگاه تحلیلی خبری فریدن
5: باشگاه خبرنگاران جوان
6: پایگاه اطلاع رسانی آناج

موریانه های مرموز!

* احمد طحانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: