به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اگر بیماری لثه زود و به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان و کنترل شدنی است. اغلب، پاکسازی کامل در مطب دندانپزشکی توصیه می شود
"خیبرآنلاین" - آیا می دانستید که مشکلات دهان و دندان شما می توانند فراتر از دهان تان را تحت تاثیر قرار دهند؟

به گزارش تبیان، معلوم شده است مراقبت از دندان ها یعنی مراقبت از سلامت کل بدن و شگفت انگیزترین ارتباطی که بین سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی وجود دارد این است که مشکلات دهان و دندان می توانند با بروز سکته مغزی هم ارتباط داشته باشند.

مطالعات تحقیقاتی از کشورهای مختلف مانند آلمان، فرانسه، سوئد، هند، و کره نشان می دهد که درجات مختلفی از بیماری های لثه، باعث سکته مغزی می شوند.

بیماری خفیف لثه که موجب التهاب لثه می گردد، ژنژیویت نام دارد و بیماری جدی تر مربوط به لثه که موجب نابودی واقعی لثه ها می شود، پریودنتیت نامیده می شود.

پریودنتیت حاد می تواند منجر به پوسیدگی دندان و در نهایت از دست دادن آن شود. این سه نوع بیماری لثه همگی می توانند موجب سکته مغزی شوند، حتی در نوع خفیف که ژنژیویت می باشد.

تحقیقی جدید در سوئد به طور تصادفی 1676 نفر را طی یک دوره 26 ساله مورد پیگیری و بررسی قرار داد. طبق گزارش این پژوهشگران معلوم شد که "التهاب لثه ارتباط آشکاری با سکته مغزی دارد."

تحقیقی دیگر نشان داد افرادی که بیماری لثه به میزان متوسط یا حاد دارند نسبت به اشخاصی که بیماری لثه ندارند، میزان وقوع سکته مغزی در آنها بیشتر است، اما آنهایی که بیماری پریودنتیت حاد دارند، خطر سکته مغزی شان چهار برابر افرادی است که این بیماری را ندارند یا بیماری لثه در حد خفیف دارند.

یافته های پژوهشی دیگر هم نشان داده است که داشتن بیماری پریودنتیت حاد و از دست دادن دندان، عامل مهمی برای وقوع سکته مغزی می باشد و حتی افرادی که بیشتر دندان های شان را از دست داده اند، احتمال سکته مغزی هم بیشتر است.

معلوم شده که از دست دادن دندان، عاملی برای سکته های مغزی خاموش می باشد. سکته مغزی خاموش، سکته ای است که شخص متوجه آن نمی شود چون نقص یا نارسایی آشکاری در بر ندارد. با این حال، به مرور زمان، وقوع پی درپی سکته های مغزی خاموش می تواند موجب مشکلات ناتوان کننده ای مانند زوال عقل گردد.

مشکلات دندانی می تواند موجب چه نوع سکته های مغزی شود؟

یکی از مطالعات تحقیقاتی در آلمان که در نشریه Stroke منتشر شده نشان می دهد افرادی که بیماری لثه دارند، در معرض نوعی سکته مغزی هستند که به دلیل سدخونی مغزی رخ داده و به آن سکته مغزی خونریزی دهنده می گویند.

این نوع سکته مغزی سکته ای است که به دلیل قطع جریان خون ناشی از لخته شدن خون در مغز رخ می دهد.

مشکلات دندانی چگونه به سکته مغزی مربوط می شوند؟

مشکلات دندانی مانند ژنژیویت، پریودنتیت و از دست دادن دندان همگی منجر به التهاب می شوند و گاهی با عفونت همراه هستند. معلوم شده که عفونت ها، خطر سکته مغزی را بالا می برند که دلیلش هم احتمالا واکنش ایمنی بدن نسبت به عفونت است. بعضی وقت ها التهاب و عفونت می تواند احتمال لخته شدن خون را افزایش دهد و موجب سکته مغزی گردد.

چطور از دندان هایمان مراقبت کنیم؟

برخورداری از سلامت دندانی، به نفع سلامت عمومی بدن است. برای بسیاری از افراد، مراقبت دندانی وقت گیر و پرهزینه به نظر می رسد. پیشگیری از بیماری لثه و از دست دادن دندان با مسواک زدن مداوم، استفاده از نخ دندان، پرهیز از سیگار و مراجعه منظم به دندانپزشک میسر است.

اگر بیماری لثه زود و به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان و کنترل شدنی است. اغلب، پاکسازی کامل در مطب دندانپزشکی توصیه می شود.

هزینه

یکی از بزرگترین دلایلی که افراد مراقبت چندانی از دندان هایشان نمی کنند، هزینه بالای آن می باشد. اما به طور کلی هزینه مراقبت های دندانی، بسیار پایین تر از هزینه سکته مغزی است، چون سکته به قیمت ناتوانی ای تمام می شود که مجبورید تمام عمرتان با آن زندگی کنید.

برچسب ها: دندان ، دهان ، لثه ، سکته ، مغزی ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: