به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
قرارداد کرسنت سال 80 امضا شد. آقای زنگنه تا سال 84 وزیر نفت بود. کسانی که انتقاد می‌کنند چرا دولت گذشته کرسنت را اجرا نکرد، باید از آقای زنگنه بپرسند که چرا در آن زمان که وزیر بود چنین کاری انجام نداد
"خیبرآنلاین" - مناظره مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت نهم، و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

به گزاش فارس، در ابتدای این مناظره که گاها با درگیری‌های لفظی طرفین همراه بود، مسعود میرکاظمی در رابطه با عملکرد اقتصادی دولت اظهار داشت: گاهی اوقات مسائل اقتصادی را سیاسی می‌کنند که این بزرگ‌ترین ضربه به مردم است. ما باید در بحث اقتصادی ریشه‌ها را خوب شناسایی کنیم و براساس آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: به طور مثال رشد نرخ تورم، بیکاری و مسائل این چنین در طول سه دهه گذشته را وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که از یک روند قابل قبول برخوردار نیست و هیچ وقت نتوانستیم که تورم را کنترل کنیم. در زمان کارگزاران تورم تا 40 درصد هم افزایش داشت.

وزیر نفت دولت نهم سه بخش ساختاری، مدیریتی و بین‌المللی را از عوامل اصلی مشکلات اقتصادی دانست و گفت: تحریم بخشی از حوزه بین‌المللی است. ما نمی‌توانیم بگوییم چون فلان دولت مشکل را ایجاد کرده می‌آییم و آن را درست می‌کنیم. این آدرس غلط دادن است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از روی کار آمدن دولت فعلی گفته می‌شد دلیل مشکلات اقتصادی سوءمدیریت است و به محض اینکه دولت به پیروزی رسید مرتب بحث تحریم‌ها مطرح شد. در صورتی که به گفته صاحب‌نظران تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی 20 درصد بیشتر تاثیر ندارند.

وزیر نفت دولت نهم تصریح کرد: میزان نقدینگی که تا شهریور در دولت یازدهم تا شهریور 400 هزار میلیارد به نقدینگی اضافه شده است و اینکه در دولت قبل در طول 8 سال چنین رقمی به نقدینگی اضافه شد. کدام اقتصاددانی است که بگوید با توجه به اینکه این مقدار به نقدینگی اضافه شده ولی تورم هم کنترل شده است.

میرکاظمی یادآور شد: امروز رکود کشور عمیق‌تر شده است. تعداد واحدهای صنعتی که در یک سال گذشته تاسیس شده بسیار زیاد است. هر ماه‌ هزاران نفر بیکار می‌شوند و رشد اقتصادی منفی است. چرا این اطلاعات را محرمانه کردند و منتشر نمی‌کنند؟

وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت و تجارت مدتی است که گزارش تولید را از روی سایتش برداشته است. چرا اجازه نمی‌دهند که اطلاعات به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر نفت دولت نهم تاکید کرد: اگر رئیس‌جمهور دولت قبل می‌گفت تحریم‌ها کاغذپاره است وزیر خارجه این دولت هم به نوعی دیگر این مسئله را تایید می‌کنند.

وی گفت: تحریم‌ها از فتنه 88 آغاز شد و بعد از آن بود که غرب و آمریکا هرکاری که می‌خواستند علیه ما انجام دادند. امروز یک عده که خودشان عامل تحریم بودند می‌گویند آمده‌ایم مملکت را نجات دهیم!

میرکاظمی خاطرنشان کرد: دلار در این دولت مدیریت مصنوعی می‌شود. اگر نقدینگی که وجود دارد در بازار فعال شود بسیاری از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی را نباید سیاسی کرد، گفت: دولت به جای اینکه برای پرداخت یارانه‌ها عزا بگیرد بهتر است برای هزینه‌های جاری عزا بگیرد.

وزیر نفت دولت نهم افزود: فروش نفت در دولت قبل 79 دلار بوده در این دولت هم در حدود 78.9 دلار است. متاسفانه برخی‌ها بدون اعداد و ارقام مسائلی را مطرح می‌کنند که باعث ایجاد شبهه می‌شود.

میرکاظمی در ادامه در واکنش به اظهارات کواکبیان اظهار داشت: بدون عدد و رقم و پوپولیستی نمی‌شود مملکت را اداره کرد. معاون اول رئیس‌جمهور چون حرفی برای گفتن ندارد یک چیزی می‌پراند. اینکه گفته می‌شود دولت قبل نفت را فلان دلار فروخته و این دولت فلان دلار و اظهارات این چنینی برای عمه خانم خوب است. به جای این حرف‌ها باید بگوییم چه برنامه‌ای برای اقتصاد داریم.

وی افزود: در دولت گذشته مجموع واردات 420 میلیارد دلار بوده و از چین 40 میلیارد دلار واردات داشتیم ولی در این دولت ظرف دو سال گذشته 22 میلیارد دلار از چین واردات داشته‌ایم.

وزیر نفت دولت نهم خاطرنشان کرد: این دولت می‌خواهد مرتبا عملکرد منفی‌اش را با غرب گره بزند. وقتی نگاه می‌کنید می‌بینید بیشترین نیروهای امنیتی در این دولت وارد شده و بگیر و ببند راه افتاده است.

وی گفت: دولتی که نمی‌تواند از یک خبرنگار جوان بگذرد چطور می‌خواهد ما از فتنه و آمریکا بگذریم.

وی خاطرنشان کرد: برای آمریکا و غرب خاتمی و روحانی و احمدی‌نژاد فرقی نمی‌کند. آنها به دنبال ضربه زدن به نظام ما هستند و ما باید بسیار مراقب باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: در آن زمان منتقدان دلسوز بارها گفتند که اجازه ندهید مذاکرات باعث شود مسائل داخلی و مشکلات مردم فراموش شود ولی متاسفانه کسی گوش نداد.

میرکاظمی در ادامه با اشاره به کاهش قیمت نفت تصریح کرد: ما اگر مدیریت درستی نداشته باشیم با این اتفاقاتی که برای نفت رخ داده با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی افزود: نگرانی ما در مجلس بعدی این است که چگونه بین جهش عرضی و فشار به جامعه و مردم توازن ایجاد کنیم.

میرکاظمی تصریح کرد: نمی‌شود با فساد حزبی و پوپولیستی برخورد کرد. باید دید امثال بابک زنجانی، شهرام جزایری و کرباسچی که امروز لیدر اصلاحات شده از کجا ریشه گرفتند.

وزیر نفت دولت نهم اظهار داشت: ما ابتدا باید ببینیم بابک زنجانی با چه کسی تبانی کرده است. متاسفانه ما به آقای زنگنه گفتیم که برخی از افراد دور و بر شما از کسانی هستند که با بابک زنجانی دست داشته‌اند ولی کسی گوش نکرد تا اینکه آنها دستگیر شدند.

میرکاظمی افزود: پرونده کرسنت کثیف‌ترین پرونده در کشور است. خسارتی که کرسنت زد خیلی سنگین است و ما اگر نخ کرسنت را بکشیم خیلی‌ها با آن بیرون می‌زنند.

وی گفت: مسلما رگ و ریشه بابک زنجانی در غیر اصولگرایان است. زنجانی به ستاد کدام اصولگرایان پول ریخت یا به کدام اصولگرا کمک کرد؟ چرا برخی‌ها اجازه نمی‌دهند بحث کرسنت مطرح شود. 

وزیر نفت دولت نهم تاکید کرد: ما همان قدر که با زنجانی و جزایری و کرباسچی برخورد می‌کنیم با کرسنت هم برخورد می‌کنیم. آقای زنگنه در جایی گفته بود هرچه می‌خواهید بنویسید و بگویید ولی در مورد کرسنت چیزی نگویید و ننویسید. صدای آن هم موجود است.

میرکاظمی ادامه داد: اینکه آقای کواکبیان می‌گوید در لیست اصلاح‌طلبان خانواده‌های شهدا و ایثارگران حضور دارند براساس چه منطقی است. مگر قرار است که بنیاد شهید درست کنیم. ایثارگری باید در کنار تخصص باشد.

وی گفت: ما مجلسی می‌خواهیم که امثال کرباسچی برایش تعیین تکلیف نکنند. مجلسی می‌خواهیم که دغدغه مسکن مهر و ازدواج جوانان داشته باشد. مجلسی می‌خواهیم که اولویت اولش خرید هواپیما نباشد.

میرکاظمی افزود: اینها می‌خواهند مجلسی بسازند که زیر پای آمریکا فرش قرمز بیندازد. چشم دوختن به غرب نتیجه‌اش این می‌شود که هنوز منتظر هستیم پژو بیاید و مشکل خودروسازی ما را حل کند.

میرکاظمی تاکید کرد: در کشور ما 2 نگاه وجود دارد. یکی می‌گوید به سمت غرب برویم تا رشد کنیم و یک نگاه هم می‌گوید باید به توان و نیروهای داخلی تکیه کنیم. حال شما بروید بررسی کنید ببینید کدام نگاه تا به حال موفق بوده است.

وزیر نفت دولت نهم در ادامه اظهار داشت: قرارداد کرسنت سال 80 امضا شد. آقای زنگنه تا سال 84 وزیر نفت بود. کسانی که انتقاد می‌کنند چرا دولت گذشته کرسنت را اجرا نکرد، باید از آقای زنگنه بپرسند که چرا در آن زمان که وزیر بود چنین کاری انجام نداد.

میرکاظمی در خاتمه گفت: یکی از نگرانی‌های ما بحث ورود پول‌های کثیف به انتخابات است. باید مراقب باشیم با عده‌ای چنین پول‌هایی وارد مجلس نشوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: