به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
فروش ارز توسط صرافی باید به صورت روزانه در دفاتر ثبت شود (ماده 35). بانک مرکزی باید در مورد نحوه فعالیت صرافی و رسیدگی به حساب‌هایش بازرسی به صرافی اعزام کند (ماده 39). آیا بانک مرکزی تاکنون بازرسی به این صرافی که برادر رئیس جمهور و دستیار ویژ‌ه‌اش در آن ذینفع است، اعزام کرده است؟
"خیبرآنلاین" - در ترکیب هیات مدیره (یک صرافی) آقای حسین فریدون حضور دارد. پرسش نظارتی این است آیا این آقا همان بزرگواری است که اکنون دستیار ویژه رئیس جمهور است؟ اگر هست چطور می‌شود یک صراف، کارمند دولت یا مدیر یا یک مقام دولتی باشد؟ پس تکلیف قانون منع تصدی 2 شغل چه می‌شود؟ اجرای قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات ارز و سکه و طلا چه می‌شود؟ قانون منع دریافت از 2 صندوق چه می‌شود؟ بالاخره ارزهایی که صرافی‌ها دارند اگر نگویم تماماً حداقل بخشی از آنها از صندوق بانک‌های دولتی به صورت مستقیم و از صندوق بانک مرکزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تامین می‌شود، نمی‌شود؟ از همه مهمتر با توجه به منصب و مقام آقای حسین فریدون، آنگونه که در مذاکرات 1+5 از قاب تلویزیون دیده شد، حتی از وزیر امور خارجه هم بالاتر می‌نمود. اکنون مرتبت و منزلت این صراف - که باید از رئیس بانک مرکزی پایین‌تر ‌باشد - پایین‌تر است یا بالاتر؟ به عبارت ساده‌تر این بانک مرکزی است که تحت امر این صراف است یا این صراف است که به بانک مرکزی فرمان می‌دهد؟...

به گزارش رسالت، آیا این صرافی مجوز تاسیس دارد؟ در متن آگهی تاسیس صرافی هیچ اشاره‌ای به مجوز بانک مرکزی موضوع ماده یک دستورالعمل اجرای تاسیس فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها مصوب مردادماه 89 شورای پول و اعتبار نشده است. به عبارتی مجوز بانک که پس از طی مراحل تایید صلاحیت صادر می‌شود، مقدمه ثبت شرکت است نه موخره و آن که وجود ندارد.

صرافی فوق نه تنها مجوز تاسیس ندارد بلکه مجوز فعالیت هم که مقوله‌ای جدا از مجوز تاسیس است هم ندارد و در متن آگهی ثبتی هیچ اشاره‌ای به آن مجوزات نشده، فلذا معلوم نیست صرافی نوع اول است یا دوم و این در حالی است که طبق ماده 2 مصوبه شورای پول و اعتبار ثبت تاسیس صرافی موکول به اخذ مجوز از بانک مرکزی است.

صراف باید به بانک مرکزی تعهد بدهد که در هیچ یک از سازمانها و نهادهای دولتی اشتغال ندارد و مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره دیگر شرکتها نباشد و شریک صرافی دیگری نمی‌باشد. این حکم آمره جزء 8 ماده 10 مصوبه شورای پول و اعتبار است. آیا حضور جناب فریدون به عنوان هیئت مدیره یک صرافی با پست و منصب دولتی دستیار ویژه رئیس جمهور مغایر مصوبه شورای پول و اعتبار نیست؟

مکان صرافی باید دارای محل فعالیت دائم و ثبت شده به نام شرکت صرافی باشد. این مکان باید قبلاً از نظر موقعیت تجاری و امنیتی مورد تایید بانک مرکزی قرار گیرد تا جواز تاسیس صادر گردد. این شرکت صرافی مستقر در طبقه همکف یک ساختمان یا آپارتمان مورد تایید بانک به رعایت تبصره ذیل ماده 6 مصوبه شورای پول و اعتبار می‌باشد؟

 مجوز فعالیت صرافی مستلزم ارائه ضمانت نامه بانکی بدون قید شرط بابت حسن انجام تعهد به سررسید دوساله به مبلغ 20% سرمایه صرافی است. آیا این سپرده 400 میلیون تومانی از سوی صرافی مذکور در وجه بانک مرکزی تادیه شده است؟

اعتبار انجام فعالیت صرافی برای مدت یک سال اعطا می‌گردد، پس از آن در صورت تایید قابل تمدید است  آیا این تایید و آن تمدید از سوی بانک مرکزی صادر شده است؟... مجوز فعالیت صرافی قابل انتقال به غیر نیست. آیا با توجه به فعالیت عوض عالی‌ مقام هیئت مدیره این صرافی، در مصادر امور دولتی ، ماده 19 مصوبه شورای پول و اعتبار در این صرافی رعایت می‌شود؟... این صرافی فعال است یا توقف عملیات دارد؟ این توقف بیش از 10 روز است یا نیست؟ در هر حال تخلف از ماده 24 یا اعمال تبصره ذیل آن از سوی بانک مرکزی مبنی بر ابطال جواز آن صورت گرفته یا نه؟ رصد کردن اجرا یا عدم اجرای قانون مبارزه با پولشویی مستلزم ارسال آمار و اطلاعات معاملات انجام یافته در صرافی به بانک مرکزی است آیا صورت‌های مالی صرافی به بانک مرکزی ارسال شده؟ و بانک می تواند بگوید این صرافی چند میلیون در چه سبد ارزی  خرید و فروش ارز داشته است؟....

فروش ارز توسط صرافی باید به صورت روزانه در دفاتر ثبت شود (ماده 35). بانک مرکزی باید در مورد نحوه فعالیت صرافی و رسیدگی به حساب‌هایش بازرسی به صرافی اعزام کند (ماده 39). آیا بانک مرکزی تاکنون بازرسی به این صرافی که برادر رئیس جمهور و دستیار ویژ‌ه‌اش در آن ذینفع است، اعزام کرده است؟

و کلام آخر آنکه در ایامی که جناب حسن روحانی صاحب منصب مرکز تحقیقات استراتژیک تحت امر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، برادر محترمش صاحب صرافی بود. اکنون که ایشان به منصب ریاست جمهوری ارتقا یافته و برادر محترمش به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور است به طوری که مردم  او را در مذاکرات 1+5 در مرتبتی بالاتر از وزیر امور خارجه هم در قاب تلویزیون و هم در پشت اتاق‌های دربسته دیده‌اند، چرا لقب کاسبی تحریم‌ها نسبت به دیگران داده می شود؟ چند نفر از تعداد 426 صرافی تا تاریخ 93/5/6 از نظر بانک مرکزی اعتبار داشته اند به کاسبی تحریم مشغولند مدیرانشان حامی دولت و چند نفر منتقد دولت هستند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: