به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
به دنبال حمايت اعتدالگرايان از وی، بيانيه اي صادر کرد: «به اطلاع مردم شريف استان خراسان رضوي مي رساند قرارگرفتن حضرت آيت الله دکتر عبدخدايي در ليست هاي مختلف انتخاباتي به معناي تاييد مواضع و يا کانديداهاي معرفي شده آنان براي مجلس شوراي اسلامي توسط معظم له نمي باشد.»
"خیبرآنلاین" - بازي را فقط در تهران نبايد ديد! هاشمي از همان اول هم اساساً اينقدر بين مجتهدين کشور جايگاه نداشت که بتواند در کشور ليست ببندد؛ درست از همين رو بود که دست به دامن ليست طرف مقابل شد تا با جادادن مشترکين در فهرست خود، هم اوضاع نابسامانش را رفو کند و هم با طرح ريزي بازي تهران، ورود غيرمشترکين ليست جامعه مدرسين به خبرگان را دشوار نمايد. با اين همه و با وجود تمام تلاش هايي که از سوي طرف مقابل شد و با وجود طرح ريزي ضدانقلاب و خارج نشين ها و نيز با وجود اشتباه هايي که توسط آقايان مدعي اصولگرايي در فهم صحنه صورت پذيرفت، در نهايت آیت الله احمد جنتي به خبرگان راه يافت تا حتي بازي در تهران هم به پايان نرسد. اما اگر از تهران کمي فاصله بگيريم و کاملاً واقع بينانه و بي طرفانه تغييرات نمايندگان در استان ها و نيز مواضع و گرايش آنها را رصد کنيم، بيش از پيش درخواهيم يافت هاشمي چقدر تنهاست!

به گزارش رجانیوز، پرسشی که مي توان در تحليل نتايج انتخابات خبرگان مدنظر قرار داد، اين است که اساساً چند درصد از نمايندگان خبرگان تغيير کرده اند و چند درصد همان نمايندگان گذشته هستند؟ جدول و نمودار زير به اين پرسش نيز پاسخ مي دهد:

در واقع 58 درصد خبرگان اساساً تغييري نمي کند و تنها 42 درصد تغيير را در نمايندگان شاهد هستيم. پرسش بعد اين است که اين 42 درصد چگونه افرادي هستند؟

براي اينکه تحليل دقيق تري از وضعيت راه يافتگان جديد به صحنه انتخابات داشته باشيم، لازم است برخي چهره هاي جديد و مواضعشان را مورد بررسي قرار دهيم. در اين ميان نام چهره هايي چون آيت الله ميرباقري که آيت الله مصباح او را از نوادر مي دانند، آيت الله محمدي عراقي که داماد علامه مصباح يزدي است، برخي شاگردان علامه مصباح، آيت الله اراکي، آيت الله توکل که تبليغاتش با عنوان عمار ولايت منتشر شد، آيت الله شبستري و نمازي، حجت الاسلام ابوالقاسم دولابي که از اساتيد حوزه علميه مشکات است و نيز نام جواني انقلابي که در هرمزگان پيروز شده، به چشم مي خورد.

آيت الله سيد محمدمهدي ميرباقري

چهره اي است بنام که هم اهالي انديشه او را خوب مي شناسند و هم معتکفان هيئت. مواضع استاد همواره انقلابي، ضدهاشمي و مخالف تفکر وابسته و ليبرال مسلکانه بوده است.  او رياست فرهنگستان علوم اسلامي قم را بعد از مرحوم سيدمنيرالدين هاشمي بر دوش مي کشد و در واقع نماينده ي جرياني فکري و انديشه ورز در کشور است. آيت الله مصباح يزدي در خصوص اين بزرگوار اين چنين مي فرمايد:«آقاي ميرباقري که جايگاه خودشان را دارند و از جهاتي از نوادر و شخصيت هاي ممتاز زمان ما هستند.»

آيت الله ميرباقری تصريح مي کند:«اگر بخواهيم ساختار مجلس خبرگان را فعال‌تر کنيم بايد به‌جاي کوبيدن بر طبل نظارت، به "حمايت" از رهبري بپردازيم؛ مجلس خبرگان بايد حامي ولي فقيه در گفتمان‌سازي نسبت به مطالبات معظم له بوده و پيگير تبديل آن‌ها به مطالبات عمومي از دستگاه‌ها و حاکميت باشد و بر "تحقق مطالبات رهبري" نظارت کند.»

وی مي گويد: «امروز تحقق عدالت اجتماعي در جامعه، فقط از بستر گسترش ولايت فقيه در مقياس جامعه جهاني امکانپذير است؛ اگر مدل ولايت فقيه جهاني شود، به‌اندازه‌اي که بتوانيم معادلات قدرت جهاني را با آن تغيير ‌دهيم در تحقق عدالت در مقياس ملي نيز موفق مي‌شويم؛ ولي اگر در اين مقياس عقب‌نشيني کنيم، امکان تحقق عدالت (ولايت حقه و توحيد) در مقياس ملي هم تضعيف مي‌شود.»

آيت‌الله ميرباقري از امام‌خميني(ره) به عنوان شخصيتي ياد مي کند که در مقابل ابرقدرتي که سايه ي آن جهان را مي ترساند، ايستاد. وی مي گويد: «در دنياي اسلام 2 قرائت خشن "اسلام سلفي" و "اسلام سازشکار" را پيگيري کردند که قرائت اسلام سلفي به پيشوايي عربستان و قرائت اسلام سازشکار که الگوي توسعه غربي را قبول دارد، مدنظر آن‌هاست.» استاد ادامه مي دهد:«امام خميني(ره) اسلام آمريکايي و اسلام ناب محمدي را مطرح کرد؛ در واقع اين دو قرائت از اسلام "سلفي و سازش پذير"، اسلام آمريکايي است.»

آيت‌الله ميرباقري با بيان اينکه در حال حاضر طرفداران توسعه غربي تحت عنوان طرفداران اعتدال و حاميان امام و انقلاب تحت عنوان طرفداران افراطي تلقي مي‌شوند، مي گويد: «در اين مسير 2 تحريف را در رابطه با حضرت امام خميني(ره) تحت عنوان، انساني معتدل همچنين اسلام رحماني با قرائت غلط از اسلام را ترويج مي‌کنند.»

وی ادامه مي دهد: «در دوره اصلاحات بعد از بازسازي، زماني که فضاي اقتصادي کشور به سمت اقتصاد ليبراليستي برده شد، زيرساخت‌هاي اقتصادي به سمت زيرساخت‌هاي سرمايه‌داري تغيير يافت و فاصله‌اي که بين طبقات مرفه و ضعيف از ابتداي انقلاب تا آغاز دوره سازندگي پر شده بود، افزايش يافت. در اين فاصله زياد همچنين اقتصاد متمرکز سرمايه‌داري رشد داده شد.»

آيت‌الله ميرباقري با تأکيد بر اينکه برخي اشخاص به سمت قرائت جديدي از اسلام و ترويج دينداري حد‌اقلي سوق پيدا کردند، درخصوص کليدواژه نفوذ اظهار داشت: «امروز تنها بستر نفوذ غرب کساني هستند که ادبيات توسعه غربي را پذيرفتند.»

آيت الله محسن محمدي عراقي(اراکي)

از جمله معدود بزرگواراني است که درس خارج ابواب مختلف فقه حکومتي را کليد زده و به تدريس مباحث عادي فقه بسنده نکرده است. او از محضر امام خميني، شهيد سيّد محمد باقر صدر، شهيد مطهّري، شهيد بهشتي، شهيد قدّوسي، آيت اللّه مصباح يزدي و آيت اللّه سيّد كاظم حائري بهره برده است. آيت الله اراکي معتقد است: «امروز با دين و حيا و هويت و فرهنگ و اقتصادمان مي جنگنند، بسيار سرسختانه. اين همه که مقام معظم رهبري مي فرمايند از آمريکايي ها بپرهيزيد براي همين است. مرگ بر آمريکا اظهار تبرئه است، يعني ما بري هستيم و از اوباما و دوستان او برائت مي جوييم. مردم ما در امام خميني(ره) چه ديدند که پيرو او شدند، مگر فرمان خميني فرمان که بود؟ فرمانش فرمان رسول خدا و امام زمان بود. يعني ما متصل هستيم به خود خدا از اين طريق. الان که به مقام معظم رهبري مي گوييم گوش به فرمان توايم در ايشان چه ديده ايم؟ اين را ديده ايم که اين مرد به فرمان خدا عمل مي کند و ترس از ابرقدرت ها در او اثر نمي کند. حضرت آيت الله خامنه‌اي به اين مقام طمع نداشت و براي اينکه فرد ديگري به رهبري برگزيده شود، در مجلس خبرگان صحبت کرد، او به دستور خدا عمل مي کند، نه براي خود. ما چون ايشان فقيه عادل است از ايشان تبعيت مي کنيم يعني ايشان خوب مي داند کجا بايد چه کاري را انجام دهد و خود او از اين فرمان الهي تبعيت مي کند و ما از اين جهت که او فرمان خدا را براي ما معين مي کند از او پيرويي مي کنيم.»

آيت الله اراکي مي گويد: «جاهايي که مقام معظم رهبري دستور مي‌دهند و ارشاد مي‌کنند، برخي يا نمي توانند يا نمي خواهند از آنچه ايشان مي فرمايند تبعيت کنند. يکي از چالش هاي ما اين است که نهادهاي اجرايي ما دستورات ايشان را اجرا نمي‌کنند.»

آيت الله اراکي سوابق گسترده انقلابي از قبل انقلاب تا اکنون در کارنامه خود دارد. او حتي عضويّت مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق را نيز داشته و در همان سال شاخه نظامي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق را تأسيس نموده كه بعدها به سپاه نهم بدر معروف شد.

آيت الله محمود محمدي عراقي

داماد آيت الله مصباح يزدي و از اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي و مجمع تشخيص مصلحت نظام است. او رياست سازمان تبليغات اسلامي کل کشور، رياست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، عضويت شوراي مجمع اهل البيت و مجمع التقريب  مذاهب اسلامي، رياست شوراي سياست گذاري گفتگوي اديان و تمدن ها و عضويت هيأت امناي سازمان حوزه ها و مدارس خارج از کشور را نيز در کارنامه دارد.

آيت الله محمدي عراقي از محضر اساتيدي چون آيات عظام مشکيني، خزعلي، احمدي ميانجي، جنتي، حرم پناهي، آدينه وند، ميلاني، علامه طباطبائي، جوادي آملي، ميرزا علي آقا فلسفي، مصباح يزدي، حسن زاده آملي، حاج آقا مجتبي تهراني، شهيدان بهشتي و قدوسي، اميني نجف آبادي و امام خامنه ای بهره برده است.

وی مي گويد: «صحبت من با آقاي هاشمي اين بود که غيبت شما از صحنه علما و برخي مواضع شما باعث شده نه تنها وحدت علمايي لطمه بخورد بلکه نسبت به شما ديدگاه‌هاي متعددي به وجود بيايد. مگر نقش سابق شما چه عيبي داشت پاي حرف بزرگان که مي‌نشينم مي‌گويند براي ما روشن است به برخي مواضع هاشمي با رهبري زاويه دارد. بالاخره ما هميشه اگر امر داير باشد بر مسئله‌اي و امر بين نظر رهبري و ديگري - ولو آن ديگري محترم باشد - ما هيچ نظري را به نظر رهبري ترجيح نمي‌دهيم. عقلاني هم هست، تصور نشود تبعيت از ولايت صرفاً تعبدي و ديني است از نظر حقوق و فلسفه سياسي کاملاً‌ قابل دفاع عقلاني است. ميراث گرانبهاي امام اين است که مردم در صحنه حضور دارند و رشد لازم را دارند.»

آيت الله معتقد است: «هويت اصلاح‌طلبي دچار بحران و مخدوش شده و اين واژه مقدس در فرهنگ سياسي ما آلوده شده است.»

آيت الله سيد رحيم توکل

تبليغات وی در خبرگان با عنوان عمار ولايت منتشر شد. از شاگردان آيت الله مظاهري است و رابطه خود با ایشان را مثل پسر و پدر مي داند. او درخصوص سران فتنه گفت: «آنها فقط با نظام درنيفتادند. آشوبگران در روز عاشورا زدند و رقصيدند و کوبيدند، اما اين آقايان چرا محکوم نکردند؟ چرا با اين ها کنار بياييم؟ اگر با نظام مشکل داشتند، با انتخابات مشکل داشتند، با رهبري حرف داشتند، با امام حسين(ع) هم حرف داشتند؟ چرا اين رفتار را محکوم نکردند؟ پس با دين مخالفت دارند. روز عاشورا عمر سعد گفت: اي لشگر خدا به حسين حمله کنيد. گفتند براي رفتن به بهشت از همديگر سبقت بگيريد. سران فتنه هم گفتند: آن‌هايي که به خيابان ها ريختند، خداجوياني بودند که به خيابان آمده بودند. اين با حسين ما مخالف است، با دين مخالف است، با عزاي حسين مخالفت دارد، چگونه با او کنار بياييم؟ اين چه وحدت ملي اي است؟ آنها اصلاً از ملت نيستند تا وحدتي درميان باشد. اينها دست پرورده آمريکا هستند، اينها نفوذي دشمن هستند، اينها وطن فروشي کردند.»

وی همچنين درخصوص بحث شوراي رهبري هم تصريح کرد: «اين مسئله در کشورمان منتفي است و معنايي ندارد. رهبري شورايي، تحليل غلطي است و نبايد مطرح شود.»

حجت الاسلام سيد روح الله صدر الساداتي

جواني يزدي است که براي رقابتي شدن انتخابات خبرگان در هرمزگان راهي اين استان شد تا روح انقلابي را در استان بدمد. آيت الله درويشي دبير جامعه روحانيت مبارز استان از او حمايت کرد و در توصيفش طي بيانيه اي نوشت: «در اين برهه حساس تاريخي که انتخابات سرنوشت ساز خبرگان در پيش رو است، بنده پس از استماع مواضع و ديدگاه هاي آيت الله سيدروح الله صدرالساداتي، که از سلاله پاک رسول اکرم(ص) و شخصيتي مي باشد که در سن جواني به افتخار رسيدن به درجه اجتهاد نائل گرديده، بدينوسيله حمايت قاطع خود را از ايشان اعلام داشته و از مردم شرافتمند استان و حاميان خود درخواست مي کنم چنانچه به اين برادر کوچک خود اعتماد دارند، حمايت خود را از ايشان دريغ ننمايند. بحمدالله فردي را برگزيدم که انتخابش تنها براي رضاي خدا و مصلحت امت اسلامي است و در انتخاب او هيچ انگيزه‌اي‌، غير از انتخاب اصلح، که تنها راه حاکميت صالحان است نداشته ام. به فرموده امام خامنه اي(مد ظله العالي): "جوانان انقلابي خيلي اوقات عقلشان و فهمشان و تعقلشان هم از بعضي از بزرگترها خيلي بيشتر است، خوب مي فهمند، خوب تحليل مي کنند، خوب مسائل را تشخيص مي دهند و سينه چاک انقلابند، سينه چاک اسلامند”. باشد تا با اتحاد و همدلي و با انتخاب اين شخصيت جوان و ولايي که از مفاخر حوزه علميه قم مي باشند و استفاده از نيروهاي توانمند و نخبه هرمزگاني در کنار ايشان،  گامي موثر در جهت توسعه و آباداني  همه جانبه استان عزيزمان برداريم.»

آيت الله درويشي درخصوص عملکرد اصلاح طلبان نيز نکاتي را مطرح کرد: «جريان اصلاح طلب اگرچه با ادعاي اصلاح طلبي دولت را به دست گرفت ولي به نظر بنده با توجه به اينکه دشمنان خارجي ما از اين گروه سوءاستفاده نمودند و اين گروه هم با اينکه در بين آنها چهره هاي مبارز و انسان هاي صالحي هم وجود داشت و دارد اما فريب خوردند و نفهميده و ندانسته حرکت هاي در جهت مخالفين نظام انجام دادند که به عنوان نمونه مي توان از کارهاي برعليه اعتقادات مردم مانند برخي نوشته هاي روزنامه هاي زنجيره اي نام برد، مطالبي که عليه امام حسين(ع) نوشتند و حتي کاريکاتوري به نام امام زمان(عج) در برخي دانشگاه ها و امثال اين امور باعث شد اين گروه کم کم با برملاشدن چهره ها و مهره هاي که وابستگي داشتند جايگاه خودشان را در جامعه از دست بدهد. جريان اصولگرا نيز با توجه به شعارها و خواسته هاي که اين گروه داشت و در عمق جان مردم جا داشت براي خودشان جا باز کردند...»

در همین حال صدرالساداتی در پیام تشکر خود از مردم هرمزگان اعلام کرده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

خداوند متعال را سپاس می‌گوییم که بر ما منت نهاد و والاترین و شریف‌ترین پیامبر خود را سرورمان قرار داد و ما را در عهد آخرین وصیّش حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه و در عصر طلایی جمهوری اسلامی ایران به این عالم آورد.

اینک به شکرانه این نعمت عظیم، مردم مؤمن و انقلابی استان هرمزگان، به فرمان نائب آن حضرت، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله العظمی امام خامنه‌ای لبیک گفتند و در روز هفتم اسفندماه حضور چشمگیر و ممتازی از خود نشان دادند.

بدینوسیله از همه‌ شرکت کنندگان در این انتخابات و همه‌ نقش‌آفرینان در این رویارویی حساس مقابل دشمن تشکر می‌کنم. پیروز این میدان همه‌ی شما ملّت مؤمن و انقلابی هستید.

وظیفه‌ خود می‌دانم تشکر ویژه داشته باشم از برخی علما و روحانیون مجاهد و انقلابی این استان که نتیجه‌ سال‌ها تلاش ثمربخش خود را در این راه مقدس نثار نمودند، همچنین خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، دانشگاهیان فرهیخته، جوانان پرشور، و همه‌ی اقشاری که با نیت خالص و برای خدا از اینجانب حمایت کردند. "و کان الله شاکرا علیما"; خداوند متعال، هم به این نیت‌ها و خدمت‌ها آگاه است و هم با خزائن بی‌پایانش از شما تشکر خواهد کرد.

امیدوارم همان کس که دل‌های شما را به این بنده‌ کوچک متمایل ساخت و این مسئولیت خطیر را بر گردنم نهاد، با هدایت‌های بزرگِ خود نعمتش را بر همه‌ ما تمام کند. "إلهی! ما بَدَأْتَ به من فَضْلِکَ فَتَمِّمْه!"

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سید روح الله صدرالساداتی

سید روح الله صدرالساداتي از شاگردان آيت الله سيد محمدرضا مدرسي و آيت الله شاهرودي است.

آيت الله سيد مجتبي حسيني

نماينده ولي‌فقيه در سوريه و عراق بوده است. وی معتقد است: «کساني که مسئله شوراي رهبري را مطرح مي کنند يا مغرضند و يانادان.» آيت الله سيد مجتبي حسيني همچنين بر اين باور است که: «در سال 88 عليرغم حضور فوق العاده مردم در انتخابات، به سبب بي بصيرتي و ايجاد شبهه و فتنه اصل و اساس نظام مورد هجمه قرار گرفت.»

آيت‌الله سيد احمد حسيني خراساني

عضو جامعه مدرسين است. وی درخصوص ردصلاحيت سيد حسن مصطفوی تصريح کرد: «من نمي‌دانم که چه خبر است؛ اما در کشور ميثاقي به نام قانون اساسي وجود دارد که بايد از آن تمکين کنيم... در اين قانون نهادي در نظر گفته شده به نام شوراي نگهبان که مسئوليت‌هايي را بر عهده دارد. تصور مي‌کنم همه بايد به اين ميثاق ملي احترام گذاشته و از آن تمکين کنيم تا کشور به قله‌هاي پيشرفت و عدالت برسد.»

وی همچنين در جايي ديگر تصريح کرد: «کساني که با نهضت، فکر، انديشه و آرمان هاي حضرت امام(ره) دشمني داشتند، امروز در يک جبهه در دشمني با رهبري نظام قرار دارند... کساني که خود را وفادار، حامي و مدافع آرمان هاي امام خميني(ره) مي دانند، بايد مدافع مقام معظم رهبري نيز باشند... هرکس دشمن امام باشد، دشمن رهبري است، هر کس يار و ياور بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بود، يار و ياور مقام معظم رهبري نيز است... اين اصول براي ما يک شاخص و پرچم است، نمي توان پذيرفت، کسي که خود را مدافع حضرت امام مي داند حالا هرکس و در هر مقامي باشد، رهبري را قبول نداشته باشد.»

آيت الله جواد مجتهد شبستري

معتقد است: «برخي درصدد هستند با تعيين مدت براي رهبري يا عنوان شورايي شدن اين مقام، مردم را نسبت به رهبري بدبين کنند که خوشبختانه بصيرت مردم بسيار بيشتر از اينها است.» وی مي گويد: «برخي به دنبال نفوذ در بطن مجلس خبرگان هستند که همين امر وظيفه حضور در صحنه را براي ما سنگين تر مي کند و به همين دليل بايد با توجه بيشتري به اوضاع بنگريم.»

آيت الله عبدالنبي نمازي

امام جمعه کاشان است و پيش از اين عضو مجلس خبرگان به نمايندگي از مردم تهران بود. 29 آبان‌ماه 1388 درخصوص سران فتنه گفت: «سران اصلي فتنه هنوز دستگير نشده‌اند ولي اگر خودشان و بعضي‌ها عجله نکنند؛ نوبت دستگيري آنها هم خواهد رسيد.» او با اشاره به اينکه بايد اجازه داد تا همه پرده‌ها براي افکار عمومي جامعه کنار رود و مردم همه چهره واقعي اين افراد را بشناسند؛ اينگونه تأمل‌ها لازمه نظام است و ماه براي هميشه پشت ابر نخواهد ماند و مردم ايران بسيار بابصيرت‌تر از اينگونه صحبت‌ها هستند.»

آيت الله عبدالکريم فراحاني

معاون آموزش و امور حوزه هاي علميه سراسر کشور است. او در بيانيه اي درخصوص حماسه 9دي تصريح کرد: «ملت ايران در راهپيمايي عظيم ۹ دي در واقع احساس وظيفه دينى کردند، به خيابان‌ها آمدند و آن روح ديانت و ايمان ديني که حاکم بر دل‌هاي مردم بود را نشان دادند و تبليغات و نقشه‌هاي دشمن را که مي‌خواستند فتنه‌گران را مردم ايران معرفى کنند، نقش بر آب کردند. در آن حماسه عظيم ملت ايران به دنيا نشان دادند که اگر جامعه‌اى همت کند، بصيرت به خرج دهد و وارد ميدان شود، هيچ قدرت و هيچ فتنه‌اي نمي‌تواند آن را از پاي درآورد. اساساً رمز تداوم موفقيت‌هاي انقلاب اسلامي در اين ۳۷ سال همين کارويژه‌هاي است که ملت ايران به طرز فوق‌العاده‌اي از عهده آن تاکنون برآمده‌اند.»

آيت الله محمدهادي عبدخدايي

داراي مدرک دکتراي فلسفه از دانشگاه مشهد و اجتهاد از حوزه‌هاي علميه مشهد و قم است. او همچنين به زبان هاي عربي، انگليسي و ايتاليايي تسلط دارد. به دنبال حمايت اعتدالگرايان از وی، بيانيه اي صادر کرد: «به اطلاع مردم شريف استان خراسان رضوي مي رساند قرارگرفتن حضرت آيت الله دکتر عبدخدايي در ليست هاي مختلف انتخاباتي به معناي تاييد مواضع و يا کانديداهاي معرفي شده آنان براي مجلس شوراي اسلامي توسط معظم له نمي باشد.» او در واکنش به دخالت انگليس در انتخابات ايران نيز بيانيه اي صريح صادر کرد.

آيت الله امان الله عليمرادي

استادان سطح و خارجش در تهران حضرات آيات امام سيد علي خامنه اي(مدظله العالي)، محمد امامي کاشاني، محمدرضا مهدوي کني(ره)، عبد الکريم حق شناس(ره)، آقا مجتبي تهراني(ره)، سيد محمدحسن مرعشي شوشتري(ره)، عزيزالله خوشوقت(ره) و سيد ابوالفضل موسوي تبريزي(ره) بوده اند.

در قم نيز از محضر حضرات آيات عظام محمدتقي بهجت(اعلي الله مقامه)، محمد فاضل لنکراني(ره)، شيخ جواد تبريزي(ره)، ناصر مکارم شيرازي، جعفر سبحاني، سيد موسي شبيري زنجاني و عبدالله جوادي آملي مستفيض شده.

آيت الله سيد محمد حسيني شاهرودي

نماينده ولي فقيه در استان کردستان است. از محضر اساتيدي چون امام خامنه‌اي، آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي، آيت‌الله العظمي فاضل لنکراني، آيت‌الله العظمي شيخ جواد تبريزي، آيت‌الله العظمي وحيد خراساني، آيت‌الله هاشمي شاهرودي، آيت‌الله يزدي، آيت‌الله محمدي ري شهري، آيت‌الله اشتهاردي، آيت‌الله موسوي تهراني، آيت‌الله بوشهري، استاد الهي، استاد اشرفي و استاد نجفي استفاده کرده است.

حجت الاسلام ابوالقاسم دولابي

از اساتيد انقلابي حوزه علميه مشکات در تهران است که مواضع صريحي درخصوص فتنه و جريان هاشمي دارد.

به اين ترتيب بايد گفت اگر آيت الله يزدي و آيت الله مصباح يزدي در تهران از ورود به مجلس خبرگان بازماندند، يزدي ها و مصباح يزدي هاي زيادي در مقابل به جمع خبرگان ملت پيوسته اند که آنچه گذشت تنها طرح نمونه هايي بود از اين پيوستن.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: