به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ماجرای برجام به عنوان یک تجربه و مدل در اختیار نمایندگان مجلس آتی، رسانه ها و مردم قرار دارد تا وکلای ملت، هنگام اتخاذ مواضع و اعلام آرای مثبت و منفی، با دقت و ظرافت بیشتری، منافع ملی را مورد توجه قرار دهند
"خیبرآنلاین" - طبق آمار رسمی اعلام شده از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دوسوم نمایندگان فعلی موافق برجام قربانی این مساله شده و موفق به اخذ اعتماد مجدد از مردم نشدند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، از زمان تصویب طرح شتاب زده و پرحرف و حدیث "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" که به نوعی نظام را در شرایط پذیرش و اجرایی کردن برجام قرار داد، طیف گسترده منتقدان برجام در پی شناسایی افرادی بودند که نسبت به این توافق پرحاشیه موافق بوده و برای به ثمرنشستن آن در داخل مجلس تلاش می کردند.

به همین منظور، از میان 139 نماینده موافق برجام، لیست 102 نفره ای شامل طراحان این طرح، موافقان علنی و تصاویری که از روز رای گیری در مجلس رسانه ای شد، منتشر شد (اینجا) و از 37 نفر الباقی نیز درخواست شد تا چنانچه برجام را به عنوان یک سند افتخار می دانند، اسامی خود را به اطلاع عموم مردم برسانند که البته تا لحظه انتشار این خبر، این افراد از اطلاع رسانی صحیح به مردم سر باز زدند.

در روز انتشار این خبر (20 مهرماه 94) نوشته شد: "این لیست، جهت اطلاع عموم مردم ایران، به ویژه ساکنان حوزه های مختلفی که نمایندگان ذیل به نمایندگی از آنان در مجلس حضور دارند، در ادامه منتشر می شود تا در لحظات قضاوت در آینده ای نزدیک، با آگاهی بیشتری نسبت به افراد به اتخاذ موضع بپردازند."

حال، به بررسی نتایج جالب انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می پردازیم تا مشخص شود که نظر رسمی مردم درباره موافقان برجام دقیقا چه بوده است.

طبق آمار رسمی اعلام نهایی نتایج انتخابات، از میان 102 نماینده موافق برجام، تنها 34 نماینده موفق به اخذ اعتماد مجدد از مردم جهت ورود به مجلس شدند و 8 نماینده دیگر نیز راهی مرحله دوم انتخابات شدند. به عبارت دیگر، تا این لحظه، دوسوم نمایندگان موافقان برجام قربانی این موافقت و توافق شده و در اخذ اعتماد مجدد از مردم حوزه انتخابیه خود ناکام ماندند.

نکته مهم دیگر، به نمایندگانی بازمی گردد که اگرچه موفق به راهیابی به مجلس شدند اما دچار ریزش شدید و قابل توجه آرای خود گشتند. طبق آمار، از 34 نماینده موافق برجام که مجددا راهی بهارستان شده اند، 18 نماینده با کاهش رای مواجه بودند تا جایی که چنانچه قانون تازه به تصویب رسیده حدنصاب یک چهارم وجود نداشت، این تعداد از نمایندگان نیز قطعا جهت ورود یک مرحله ای به مجلس دچار مشکل می شدند (جدول شماره 1).

مردم به دوسوم نمایندگان موافق برجام رای ندادند
جدول شماره 1

سومین نکته در این زمینه، جایگزین شدن افرادی با مواضع انقلابی تر به جای موافقان برجام بوده است. آمار اعلام شده تصریح دارد که در 17 حوزه انتخابیه ای که موافقان برجام رای نیاورده اند، نمایندگان انقلابی تری از سوی مردم برگزیده شدند. همچنین، در 17 حوزه دیگر نیز، افراد راه یافته به مرحله دوم که پیروزی اکثر آنها در دسترس هست، دارای مواضع انقلابی تر از نفرات قبلی هستند (جدول شماره 2).

مردم به دوسوم نمایندگان موافق برجام رای ندادند
جدول شماره 2

بدین ترتیب، به نظر می رسد ماجرای برجام به عنوان یک تجربه و مدل در اختیار نمایندگان مجلس آتی، رسانه ها و مردم قرار دارد تا وکلای ملت، هنگام اتخاذ مواضع و اعلام آرای مثبت و منفی، با دقت و ظرافت بیشتری، منافع ملی را مورد توجه قرار داده و بدانند که علاوه بر یوم الحساب در سرای باقی، روز محاسبه ای این دنیا نیز در همین نزدیکی هاست.

از سوی دیگر، این آمار برای دولت یازدهم که اکثر تخم مرغ هایش را در سبد برجام چیده است، نیز می تواند هشداردهنده و عبرت آموز باشد. اگر اکثریت ملت ایران نظری هسو با دولت داشتند، نه تنها 102 نماینده موافق برجام، بلکه علاوه بر آن، افراد دیگری که نسبت به برجام ابراز خوشبینی می کردند، نیز باید به عنوان منتخبین ملت به مجلس راه می یافتند اما در واقع شاهد اتفاق دیگری هستیم که البته قطعا خوشایند دولتمردان نخواهد بود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
5
ای نماینده های مجلس شورای اسلام و مجلس خبرگان رهبر و ای سایت ها و ای روزنامه ها :

چرا هیچ سایت اصول گرایی و روزنامه اصول گرایی و بقیه سایت ها و روزنامه ها و نمایندگان مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس شورای اسلام ُ درباره محکوم کردن و اعتراض کردن و فریاد زدن بر علیه طرح شورای رهبری که مرتب در حال بیان و تکرار ُ از طرف فردی و افرادی و سایت ها و روزنامه هایی هست ُ مطلبی نمی نویسند ؟! شورای رهبری را حضرت امام رحمه الله علیه ُ دوماه قبل از رحلتشان فرمودند که شرط مجتهد جامع الشرایط و شورای رهبری باید از قانون اساسی برداشته شود و این کار انجام شد و شورای رهبری از قانون اساسی برداشته شد و قانون اساسی ما در باره رهبری دلالت بر رهبری یک فرد فقیه و ... دارد و نه شورای رهبری . زیرا حضرت امام قدس سره می دانستند که رهبری فرد بهتراز شورای رهبری است و شورای رهبری می تواند به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب آسیب بزند . پس خواسته حضرت امام قدس سره ُ شورای رهبری نبود وبشدت با شورای رهبری مخالف بودند .
و اما کسانی که الان شورای رهبری را مطرح می کنند ُ باید محکوم شوند و به آنها اعتراض کرد ُ چرا قانون اساسی را شما سایت ها و روزنامه درباره فصل رهبری به مردم نشان نمی دهید و مردم را آگاه نمی کنید ؟! و از مقام معظم رهبری که به اعتراف دوست و دشمن بهترین و عالی ترین سبک رهبری را اتخاذ نمودند و با همراهی مردم ولایت مدار و عاشق مقام معظم رهبری این نظام شکر خدا و با یاری خدای مهربان از بی نهایت گزندها و آسیب ها در امان ماند ُ الان امن ترین کشور جهان ما هستیم حمایت نمی کنید ؟ اما با شورای رهبری این اتحاد و همبستگی و انسجام مردم و نظام و نیروهای مسلح و بسیج و سایر نهادهای نظام و .... گسسته خواهد شد و نظام و جمهوری اسلامی بطور صددرصد جدی به خطر خواهد افتاد و با شورای رهبری موارد زیاد دیگری که الان باعث حفظ نظام هستند ُ نابود خواهند شد .
شورای رهبری یعنی دیگه انقلاب اسلامی بی انقلاب اسلامی .
لطفا سایت ها و روز نامه ها درباره شورای رهبری که مرتب در حال تکرار از طرف منحرفان هست ُ اطلاع رسانی کنید ُ آگاه سازی کنید ُ قاطعانه شورای رهبری و کسانی که از شورای رهبری دم می زنند را محکوم کنید . داد بزنید . فریاد بزنید و منحرفان را رسوا کنید و از مقام معظم رهبری حمایت کنید . اکثریت قریب به اتفاق ملت و مردم و مجتهدین و علما در سراسر کشور و اعضای خبرگان رهبری ُ خواهان رهبری مقام معظم رهبری هستند اما این منحرفان می خواهند به رهبری عزیز و نظام لطمه بزنند . پس برعلیه شان فریاد بزنید ُ اعتراض کنید . آنها تا بحال هیچ اعتراض و محکومیتی و فریادی برعلیه خودشان از طرف سایت ها و روزنامه ها و آدم های مثلا اصول گرا نشنیده اند و با خیال راحت مطالب صد در صد انحرافی خودشان را هی تکرار می کنند هی تکرار می کنند . اما از طرف ما سکوت را دیده اند که گستاخ می شوند که جلو چشم ما ملت و علما از زیر پا گذاشتن قانون اساسی کشوربراحتی حرف می زنند . براحتی می خواهند قانون اساسی را عمل نکنند و تا وقتی سکوت کرده ایم به عمل غیر قانونی شان و خطرناکشان ادامه خواهند داد . چرا کسی چرا اصول گرایی از خواب غفلت بیدار نمی شود ؟ باید همه ملت و همه مردم و همه رسانه ها و همه علما باهم متحد شده و علیه این طرح شورای رهبری ُ انقلاب نابود کن ُ اعتراض کنیم و فریاد بزنیم و از مقام معظم رهبری دفاع کنیم .
ناشناس
|
Sweden
|
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
0
1
کسانی که به لیست امید رای دادند نه کاری با امور اقتصادی داشتند نه با خود برجام. اصلا این چیزها به عقلاشان قد نمی دهید اگر با آنها بحث کرده باشید متوجه منظورم هستید. برای آنها فقط مهم این بود که یک گام بزرگتر برای سکولاریزه کردن ایران بردارند. بقیه حرفها بهانه است.

تفاوت جنس آرای تهران و شهرستانها واقعا معنی دار است. این توجیهات و نگرانی های اقتصادی و نظایر آن برای قشر مرفه اهمیتی ندارد. عدالت دغدغه قشر فقیر است. ثروتمند فقط دنبال تنوع طلبی بیشتر و آن چیزی است که آن را آزادی می نامد.

دقت کنید که در تهران هم قشر عمده مردم و آرای خاکستری رای ندادند. چرا رای بدهند؟ چه خیری از اصولگرا یا اصلاح طلب دیده اند؟ دیگر چه امیدی به انتخابات دارند؟ مجلس نهم اصولگرا نبود؟ برای این قشر چه کرد جز بله قربانگویی برای دولت یازدهم؟

مساله ای که نمی دانم چرا به آن وقت نمی کنید این است که نمی بینید دهسال قبل اقشار متمایل به سکولاریسم بودند که انتخابات را تحریم می کردند. الان برعکس سکولارها پای ثابت انتخابات هستند در حالی که اکثر افراد دارای علایق دینی بشدت از انتخابات و نهادهای حکومتی احساس دلزدگی و ناامیدی دارند.

سکولارها برنامه ریزی دقیق دارند و می دانند پیروانشان کورکورانه رای می دهند چون نگرانی از مسوولیت در برابر رایی که می دهند و احتمال حساب و عقاب برایش نمی دهند. کافی است که سردمدار سکولاریسم در ایران یعنی خاتمی بگوید به فلان و بهمان لیست رای بدهید تا بدون تفکر و بدون کمترین شناخت از چهره های لیست به آنها رای بدهند. چرا اصولگرایان در کرج و استان البرز رای آوردند؟ چون بخش عمده حامیان سکولارها از کرج و شهرهای البرز آمدند در تهران رای دادند چون خاتمی گفته بود. در واقع اگر دقت کنیم حضور خالص تهرانی ها در انتخابات 40 درصد بیشتر نیست.

از سوی دیگر متدینان یا دلزده و نامیدند و رای نمی دهند یا سفید می دهند یا اگر احیانا بخواهند رای بدهند جتما به چند نفر که مطمئن هستند رای می دهند. معمولا متدینان هیچ گاه لیست سی نفره را پر نمی کنند. و برای چه پرکنند و مثلابه حامیان برجام و یا افراد بی خاصیت اصولگرا رای بدهند؟

پس به طور خلاصه دو نکته را باید نتیجه بگیریم:
اولا: رقابتهای انتخاباتی ایران برای تغییر تاکتیکها نیست. بلکه برای تغییر هویت و استراتژی ها ها است. جنگ خدا پرستان و شیطان پرستان. این توجیهات سیاسی هم فقط تلاشی برای انکار این حقیقت است.

ثانیا: جمهوری اسلامی بر پایه حضور و جانفشانی اقشار خدا پرست به قدرت رسید و گردنه های سخت عبور کرد. اما الان بسیاری از خداپرستان کاملا نامیدند. درست وضعیتی را دارند که شیطان پرستان بیست سال قبل داشتند و از حضور نامید بودند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
0
0
اصول گراها شما برید به دنبال نخودسیاه جریان انحرافی و از اون ابرمنحرف اصلی غافل بشید ُ اصلا ابر منحرف رو منحرف نمی دونید ُ اصلا به ابرمنحرف اعتراض نمی کنید بخاطر کارهاش و مواضعش ُ اصلا در باره اندیشه و تفکر و عمل ابر منحرف ُ فکر نمی کنید ُ که بخواهید در برابرش موضع بگیرید چون اون ابرمنحرف شما ابوموسی اشعری ها را فرستاده دنبال نخود سیاه ُ برای ما مردم کاملا روشن بود وقتی شما می روید دنبال نخودسیاه جریان انحرافی آن ابر منحرف ُ بتدریج همه چیز را از دست می دهید ُ کم کم باعث می شدید هاشمی و اصلاح طلبان دیکتاتور و کار گزراان (...) برگردن ُ ما مردم مرتب به شما اخطار دادیم ُ اصول گراها لازم نبود برای این مطلب که برای مردم روشن بود و اخطار می دادند به شما ُ شما علم غیب داشته باشید ُ لازم نبود برای دانستن این مطلب شما انیشتن باشید . البته شماها در سال 92 با نامزد شدن هر پنج نفر اصول گرا در مقابل یک نفر ُ بچه دبستانی هم می توانست به ضرس قاطع بگوید که روحانی رییس جمهور می شود نشان دادید خیلی خیلی خیلی ناتوان و کوته نظر و در تحلیل مسایل مثلا سیاسی صفر بودید ُ چرا همه یکی نشدید و این بلا را سر نظام و مردم نیاورید ُ ما مردم وقتی شما را ناتوان دیدیم مرتب درباره شیوه های آن ابرمنحرف ُ به شما هشدار دادیم ُ تا همه چیز رو از دست ندادیم راه درست را انتخاب کنید ُ اما مرغ شما یک پا داشت و دنبال نخودسیای ابرمنحرف رفتید و دیدید چه شد ُ چه بلایی سرتون اومد ما هشدار داده بودیم . حالا هم ما مردم هشدار می دهیم اگر باز بدنبال نخودسیای ابرمنحرف باشید ُ در آینده ای نه چندان دور شما اصول گرایی را در کل کشور برای همیشه از دست خواهید داد و شما ابوموسی اشعری ها در نزد مردم مقصر اصلی بلا ها و تاوان ها و نابودی هایی که داره سر کشور می آد ُ می دانیم . الان هم شما را ساده لوحی شما در سال 92 که باعث شدید این بلاها سر مردم بیاید ُ مقصر اصلی می دانیم . دنبال مقصر جاهای دیگه نگردید . تا زمانی که شما دنبال نخودسیاه آن ابر منحرف هستید ُ وضعتان بهبود نخواهد یافت که هیچ روز به روز بدتر بدتر بدتر خواهد شد . از ما مردم گفتن ُ شما خواه پتد بگیر خواه اندرز . بصیر بشوید بصیر بشوید بصیر به معنای واقعی بشوید .
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
عارف ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
3
3
مخالفین برجام که کلا توسط مردم مسلمان به آشغالدونی تاریخ فرستاده شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
از آنجا که کارگزاران و اصلاح طلبان ُ ديکتاتور بالذات هستند ُ بنابراين مادام الديکتاتور هم هستند .

ديکتاتور راحت دروغ مي گويد ُ ديکتاتور راحت تهمت مي زند ُ ديکتاتور راحت تخريب مي کند ُ ديکتاتور راحت سانسور مي کند ُ ديکتاتور راحت مردم را فريب مي دهد ُ ديکتاتور راحت مخالفانش را داعشي گونه سرکوب مي کند ُ ديکتاتور راحت فتنه ها مي کند و ده هاراحت ديگر که دست ديکتاتور را براي انجام هر عمل زشتي و گفتن هر حرف ناحقي باز مي گذارد .
ناشناس
| Sweden |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
اوباش کثیف.
اگر رای نیاورید شورش می کنید.
اگر رای بیاورید تحقیر و توهین می کنید.
همه شما مستحق اعدام هستید.
ناشناس
|
United States
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
1
0
خدا را شکر که نام دکتر محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا توی لیست موافقان برجام نیست. بنده خدا کار خوبی کرده که با برجام مخالفت کرده است .زیرا برجام سودی برای ما نداشت. آفرین بر پیش بینی صحیح جناب دکتر حسن نژاد.
فتاحی گرگری
|
Romania
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
0
0
دکتر محمد حسن نژاد نماینده مرند و جلفا ؛ در انتخابات ریاست جمهوری 88 طرفدار احمدی نژاد و در انتخابات 92 طرفدار قالیباف بودند و ثابت کردند که از اصلاح طلبان و حامیان دولت اعتدال نیستند و انتقادات جدی بویژه در زمینه برجام دارند.گرچه دانش آموخته مدیریت است اما بعنوان نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بعنوان بازوی پرتوان ارسلان فتحی پور نماینده کلیبر خوش درخشیده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: