به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - بنابر اظهارات رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از اول تیرماه سال 1395، یارانه 3 دهک بالای کشور قطع و با نظر بهزیستی و کمیته امداد رقم آن به 2 دهک پایین اختصاص می‌یابد که این مصوبه در صورت تصویب در صحن علنی مجلس اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، سید پرویز فتاح در نشست خبری خود افزود: حدود 11 ماه است که ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) را برعهده داشتم و امسال سال سختی برای کمیته امداد بود اما با این حال در طول این مدت با شناختن این نهاد و همچنین رویارویی با جامعه هدف و هموطنانی که براساس حوادث و یا روش‌های مدیریتی امثال ما دچار مشکلاتی در زندگی خود شده‌اند، متوجه سنگینی مسئولیت دولتمردان نظام شدم زیرا معتقدم جامعه هدف کمیته امداد برای کشور و اقتصاد آن به مثابه دماسنجی است که میزان تب موجود در جامعه را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات جامعه هدف کمیته امداد مختص این دولت نیست زیرا دولت فعلی هم این وضعیت را از گذشته به ارث برده، هرچند که نمی‌خواهم بگویم وضعیت نسبت به گذشته بدتر شده است اما باید بدانیم به علت مسائلی چون رکود، تورم و... به رغم تمام تلاش‌های دولت باز هم وضعیت نسبت به گذشته بهتر نشده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه ضمن تاکید بر آنکه کمیته امداد متکی به دولت‌ها نیست گفت: در مجموعه امداد هم به رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته به علت مسائلی چون رکود و... نتوانستیم فعالیت‌های خود را آنطور که باید ارائه کنیم اما در حال حاضر شناخت ما از وضعیت جامعه هدف بیشتر شده و با وجود آنکه از ابتدای مسئولیتم در این نهاد رویکرد سیستمی را در دستور کار خود قرار داده‌ام و به اذعان همه دولتمردان و کارشناسان، کمیته امداد تحلیل درستی از مسائل و شیوه صحیحی برای محرومیت زدایی دارد این در حالی است که در عملیات و اجرا دچار مشکلاتی هستیم.

فتاح در ادامه ضمن قدردانی از روحانی، معاون اول رییس جمهور، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: دولتمردان تمامی تلاش خود را در همکاری با امداد ارائه کردند و من تشکر ویژه از تمامی آنها دارم زیرا تا جایی که توانسته‌اند برای مجموعه امداد و سازمان بهزیستی کشور تلاش کرده‌اند.

فتاح: به وعده عمل کردیم، پس از تعطیلات نوروز از سوهانک به میدان آزادی منتقل خواهیم شد/اخراج مدیرانی که فعالیت انتخاباتی داشتند/یارانه 3 دهک بالای کشور به 2 دهک پایین اختصاص می‌یابد

وی در ادامه درخصوص انتخابات هفتم اسفندماه نیز اظهار کرد: پیش از برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه، به دولتمردان و مجلس این اطمینان را دادم که کمیته امداد به هیچ وجه در انتخابات دخالت نخواهد کرد و خوشبختانه در حال حاضر نیز آنها این مساله را تایید می‌کنند.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه درخصوص اخراج چند تن از مدیران این نهاد به علت فعالیت‌های انتخاباتی نیز اظهار کرد: برخی از همکاران ما که هرچند مسئولیت مهمی نداشتند، اما به تذکرهای ما اهمیت ندادند به همین دلیل از مجموعه اخراج شدند. به این ترتیب ما از تذکرهای خود کوتاه نیامدیم و بزرگترین تخلف آنها را سرپیچی از دستور مبنی بر عدم دخالت در فعالیت‌های انتخاباتی می‌دانیم هرچند که برخی از آنها از امکانات مجموعه کمیته امداد استفاده کرده بودند.

فتاح در ادامه درخصوص نقل و انتقالات مجموعه کمیته امداد از منطقه سوهانک به میدان آزادی نیز اظهار کرد: به لطف خدا به وعده خود به مردم و رسانه‌ها عمل کردیم و پس از تعطیلات نوروز در ساختمان میدان آزادی مستقر خواهیم شد.

وی در ادامه تصریح کرد: نقل مکان قطعی کمیته امداد از سوهانک به آزادی حدود 3 ماه به طول خواهد انجامید، با این حال هیات امنا و ریاست مجموعه قطعا تا بعد از تعطیلات نوروز، به طور کلی در ساختمان جدید این مجموعه واقع در خیابان آزادی مستقر خواهند شد و تا پایان خردادماه نیز به طور کلی سوهانک را تخلیه خواهیم کرد.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر مشتری‌های خوبی برای خرید مجتمع سوهانک مراجعه کرده‌اند و قیمت پیشنهاد شده آنها نیز مناسب بوده است اما به چانه‌زنی‌های خود ادامه خواهیم داد تا مجموعه به قیمت فروش رود زیرا برای فروش آن هیچ عجله‌ای نداریم و در حال حاضر مجموعه آزادی را خریداری کرده‌ایم.

فتاح درخصوص نحوه هزینه‌کرد پول حاصل از فروش مجموعه سوهانک نیز اظهار کرد: پول حاصل از فروش مجتمع سوهانک به طور کلی پشتوانه وام قرض‌الحسنه کمیته امداد خواهد شد.

وی در ادامه درخصوص پرداخت مستمری‌ها نیز اظهار کرد: در تمامی 10 ماه گذشته تمامی مستمری مددجویان پیش از پرداخت حقوق کارکنان کمیته امداد پرداخت شده است؛ این سختگیری باعث پرداخت به موقع حقوق کارکنان نیز شده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه از راه‌اندازی «سامانه صدقه پیامکی» توسط کمیته امداد با همکاری همراه اول و ایرانسل خبر داد و گفت: از این هفته سامانه صدقه پیامکی با شماره *8877# برای تمامی مشترکان همراه اول و ایرانسل سراسر کشور امکانپذیر خواهد شد؛ به این ترتیب هموطنان در هر نقطه‌ای از کشور می‌توانند صدقات خود را پرداخت کنند.

فتاح ادامه داد: از فردا پیامکی برای مشترکان همراه اول و ایرانسل ارسال خواهد شد که در آن مکانیسم پرداخت صدقه پیامکی توضیح داده شده است.

وی در ادامه درخصوص دفاتر خارج از کشور این نهاد نیز خاطرنشان کرد: تاکنون به دفاتر تاجیکستان، لبنان، عراق و سوریه که از جمله دفاتر مهم کمیته امداد هستند، سفر کرده‌ام و این اطمینان را می‌دهم که تمامی نیروهای اضافه مستقر در دفاتر خارج از کشور بازگردانده شده و تعداد کارکنان آنها به اندازه انگشتان دست هم نیست و اکثر افراد فعال در این شعب از افراد بومی هستند.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: قصد تشکیل هیچ دفتر جدیدی در خارج از کشور را نداریم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که هیچ مبلغی از غرامت‌های مردمی کمیته امداد به خارج از کشور منتقل نشده و نخواهد شد.

فتاح در ادامه درخصوص دستبرد به صندوق صدقات کمیته امداد در سطح شهر نیز گفت: متاسفانه آسیبی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، مساله دستبرد به صندوق صدقات کمیته امداد در سطح شهر است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل طی طرحی با همکاری دانشگاه‌ها، تعدادی از صندوق صدقات‌های تهران و کرج را با حداقل هزینه‌ها اصلاح کردیم.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: در سال آینده قفل‌های صندوق‌های صدقات سراسر کشور ایمن خواهند شد و به این ترتیب از گزند دستبرد در امان خواهند بود.

فتاح درخصوص تیزرهای تلویزیونی کمیته امداد اظهار کرد: تیزرهای تلویزیونی کمیته امداد امام خمینی(ره) که شب‌ها از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود دارای تاثیرات اجتماعی خوبی بوده و این روند را ادامه خواهیم داد.

وی همچنین عنوان کرد: صداوسیما به جهت ایفای مسئولیت اجتماعی خود هیچ مبلغی را برای پرداخت این تیزرها از کمیته امداد دریافت نمی‌کند؛ به همین دلیل از این نهاد نهایت تشکر را داریم.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در رابطه با ساماندهی خیریه‌ها نیز اظهار کرد: برای ساماندهی خیریه‌ها به قانون نیاز داریم و به علت فقدان قانون در این زمینه نمی‌توانیم آنها را موظف به همکاری کنیم، مگر آنکه با برخی از آنها تعامل داشته باشیم که در حال حاضر این تعامل در کمیته امداد وجود دارد.

فتاح تصریح کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی، وزارت کشور و نیروی انتظامی به هزاران خیریه در کشور مجوز فعالیت داده‌اند در حالی که اکنون فعالیت این خیریه‌ها از کنترل آنها نیز خارج شده است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه ما مخالف رشد خیریه‌ها نیستیم اظهار کرد: هرچند ما با رشد خیریه‌ها در کشور به هیچ وجه مخالف نیستیم اما باید بپرسیم چه کسی بر فعالیت آنها نظارت و کنترل می‌کند و چه کسی بررسی می‌کند که فعالیت آنها با یکدیگر تداخل نداشته باشد و پول مردم را در راه درست هزینه کنند؟

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: در حال حاضر کمیته امداد با برخی از خیریه‌های مورد تایید تعامل داشته و همکاری‌های بسیار خوبی را به انجام رساندند.

فتاح درخصوص زنانه شدن فقر نیز اظهار کرد: 60 درصد جامعه تحت پوشش کمیته امداد (بیش از یک میلیون خانواده) زن سرپرست هستند که عمده‌ترین دلیل سرپرستی آنها، طلاق، فوت سرپرست، زندانی شدن، متواری شدن و اعتیاد سرپرست خانوار است.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه عمده‌ترین علت سرپرستی زنان فوت همسر و یا طلاق آنان است، گفت: تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار از لحاظ سنی می‌توانند ازدواج مجدد کنند و ما وظیفه خود می‌دانیم که آنها را به این امر تشویق کنیم.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: هرچند نمی‌خواهم بگویم که فرآیند کمیته امداد درخصوص ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار خیلی خوب است اما روند امیدوارکننده‌ای و نرخ طلاق در این ازدواج‌ها بسیار کمتر از میانگین کل کشوری است.

فتاح ادامه داد: در سال جاری کمتر از 10 هزار نفر ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار در کمیته امداد صورت گرفته است.

وی همچنین درخصوص ادامه حمایت‌های این نهاد از زنان سرپرست خانوار درخصوص ازدواج مجدد آنها اظهار کرد: در گذشته روند به گونه‌ای بود که به محض ازدواج مجدد، این زنان از تحت پوشش امداد خارج می‌شدند اما در حال حاضر تا مدت زمان مشخصی همچنان تحت پوشش باقی خواهند ماند.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) درخصوص ورودی و خروجی‌های کمیته امداد نیز اظهار کرد: در ابتدای سال جاری یک میلیون و 800 هزار نفر تحت پوشش داشتیم که در حال حاضر این رقم به یک میلیون و 700 هزار نفر رسیده است؛ به این ترتیب میزان خروجی‌های کمیته امداد بیشتر ورودی‌هاست.

فتاح درخصوص اعتبارات و منابع بانکی این نهاد نیز اظهار کرد: در سال گذشته میزان اعتبارات و منابع بانکی کمیته امداد 950 میلیارد تومان بود در حالی که این رقم در سال جاری به 1200 میلیارد تومان رسید و به طور کلی همکاری و پرداختی بانک‌ها در سال جاری بهتر از سال گذشته بوده است.

وی درخصوص راه‌اندازی «صندوق قرض‌الحسنه امداد» نیز اظهار کرد: براساس تجربیات گذشته خود در راه‌اندازی بانک (صندوق قرض‌الحسنه امداد) را راه‌اندازی کردیم که از سال آینده با 50 شعبه در سراسر کشور فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در این خصوص تصریح کرد: در حال حاضر منابع قرض‌الحسنه کمیته امداد حدود 1600 میلیارد تومان است که این مبلغ سپرده‌گذاری مردمی و مبلغ فروش سوهانک به منابع قرض‌الحسنه کمیته امداد افزوده خواهد شد.

فتاح ادامه داد: وام پرداختی توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد به مددجویان این نهاد اختصاص خواهد یافت و علاوه بر آن به برخی از افراد و نیازمندانی که به طور موردی خدمات کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند نیز تسهیلات این صندوق را پرداخت خواهیم کرد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه کمیته امداد امام خمینی(ره) باید تبدیل به یک خیریه ملی شود، گفت: برای اعتمادسازی باید نخست رفتار و تعامل صحیحی با جامعه هدف خود داشته باشیم و همچنین نحوه درآمدها و هزینه‌کردهای خود را به طور دقیق برای مردم شفاف‌سازی کنیم و به آنها نشان دهیم که کمک‌های آنها از چه راهی خرج می‌شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه به منحنی رو به تزاید کمک‌های مردمی به کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 920 هزار حامی در طرح اکرام و محسنین کمیته امداد امام خمینی(ره) حضور دارند که این رقم از ابتدای سال تاکنون 190 هزار نفر افزایش داشته است؛ همچنین رقم حاصل از درآمدهای صندوق صدقات نیز در سال جاری حداقل 10 درصد نسبت به سال گذشته افزوده شده است که با وجود آنکه منحنی کمک‌های مردمی ارائه شده به کمیته امداد رو به تزاید است اما کافی نیست.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین به اعتبارات کمیته امداد در سال جاری اشاره کرد و گفت: 50 درصد از این اعتبارات مردمی و 50 درصد دولتی بوده به طوری که 3500 میلیارد تومان از طریق دولت به امداد و به همین اندازه توسط مردم به کمیته امداد کمک شده است؛ در سال آینده نیز اعتبارات دولتی 7 درصد افزایش خواهد یافت و تلاش می‌کنیم اعتبارات مردمی نیز 20 درصد افزایش یابد.

فتاح در ادامه با اشاره به تغییرات صورت گرفته در 2 ماه گذشته در کمیته امداد گفت: این تغییرات به واسطه حضور تیم جدید در کمیته امداد بوده است و طی 2 ماه گذشته 4 مدیرکل استانی جابجا شده‌اند که 3 نفر از این مدیران به واسطه بازنشستگی تغییر پیدا کرده‌اند ضمن اینکه افراد جایگزین این مدیران از داخل امداد انتخاب شدند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: در برخی از جاها نیز به هر دلیلی، از بیرون یک یا 2 نفر را بنا به شرایط به داخل کمیته امداد آورده‌ایم، ضمن اینکه افراد با تجربه از دولت قبل نیز به دلیل آزادبودن وقتشان در صورت صلاحدید در کمیته امداد حضور خواهند یافت.

فتاح در پایان نیز به ساخت 20 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی اشاره کرد و گفت:‌ طی تفاهم‌نامه امضاشده با سپاه پاسداران ساخت این تعداد واحد از سال آینده در مناطق روستایی آغاز خواهد شد.

* منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: