به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۹۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
مشکل، تحریم بود یا مدیریت؟!
همانطور که امام راحل بارها ماهیت آمریکایی ها را به عنوان شیطان بزرگ افشا کردند و رهبر معظم انقلاب بی اعتمادی خود را نسبت به آمریکایی ها ابراز کردند، گره زدن شکوفایی و رونق اقتصادی کشور به اقدام آمریکایی ها خطای راهبردی بزرگی است
"خیبرآنلاین" - طالب محمودی * / کشورهای استعمارگر غربی همواره در پی چپاول و غارت ملل مختلف از اقداماتی نظیر جنگ، برده داری و استثمار بوده اند؛ همچنین در دوران معاصر از نفوذ در ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بهره جسته اند، نفوذی که از آن می توان در قالب امپریالیسم نیز یاد کرد.
 
یکی از این کشورها که همواره مورد توجه غرب به ویژه آمریکا برای تاثیرگذاری بر روی معادلات و چینش های سیاسی و اقتصادی و همچنین فرهنگ و اجتماع آن بوده، جمهوری اسلامی ایران است. نفوذی که بارها امام خامنه ای به عنوان رهبر معظم انقلاب، از آن با تعابیر گوناگون و در سخنرانی های متعدد یاد کرده اند. جریان نفوذی که با روی کارآمدن دولت یازدهم به دلیل سیاست های انفعالی و بعضا مسالمت امیز برخی مسئولان اجرایی کشور با دول غربی به ویژه آمریکا، ملموس تر به نظر می رسد و  شاید بتوان برجام را دروازه نفوذ این قدرت های پوشالی برای جولان دادن در عرصه های سیاسی مربوط به کشور و منطقه عنوان کرد؛ برجامی که در همان ابتدا با وعده های واهی دولت رنگ و بویی تازه گرفت تا چهره مخدوش آمریکا و سایر کشورهای دخیل در مذاکرات به اصطلاح هسته ای توسط عده ای در داخل بزک شود.

دولت روحانی که پس از روی کارآمدن نتوانست تعهدات 100 روزه رونق اقتصادی و چرخیدن چرخ زندگی مردم را در واقعیت اقتصاد کشور نمود بخشد، تحریم ها را عامل نابسامانی وضعیت اقتصادی عنوان و تنها راه نجات را که حتی آب خوردن نیز بدان وابسته کرد، در مذاکره با کشورهای 5+1 عنوان نمود؛ تحریم هایی که نقش آنها توسط برخی از وزرا و معاونین همین دولت در زمان دولت های نهم و دهم بسیار کمرنگ جلوه داده می شد و علت اساسی، عدم مدیریت صحیح دولت های دکتر احمدی نژاد در حوزه اقتصاد عنوان می شد اما حال در دولت یازدهم، تحریم ها تابو شده و به چالشی بر سر راه دولت متصور شده بود. تنها راه برون‌رفت از مشکلات پیش آمده اقتصادی، مذاکرات هسته ای با کشورهای 6 گانه عنوان شد، مذاکراتی که پس از گذشت 3 ماه از کلیدخوردن برجام نتوانسته است منشا برکات باشد و گره ای از مشکلات اقتصادی کشور را باز کند و هرجا هم که منتقدین برجام لب به سخن گشودند، با اتهامات و توهین های دولت مدعی تدبیر و امید مواجه شدند و لفظ بی سواد و بی شناسنامه بر آنها اطلاق شد تا همچنان ماهیت پنهان برجام که همان نفوذ است، در لابلای تبلیغات زرگری دولتمداران پنهان بماند؛ مانند همان فکت شیتی که هیچگاه به بیرون درز پیدا نکرد.

برجام؛ دری از درهای نفوذ

اما همچنان جامعه در انتظار شکوفایی در پسابرجام است، شکوفایی که تا الان در فضای واقعی کشور نمودی نداشته و آمریکایی ها با ترفندهای مختلف هنوز به تهدید و حتی تحریم ایران اقدام می‌کنند. در حقیقت همانطور که امام راحل بارها ماهیت آمریکایی ها را به عنوان شیطان بزرگ افشا کردند و رهبر معظم انقلاب بی اعتمادی خود را نسبت به آمریکایی ها ابراز کردند، گره زدن شکوفایی و رونق اقتصادی کشور به اقدام آمریکایی ها خطای راهبردی بزرگی است.

در پایان شاید این جمله امام خمینی(ره) نیاز به یادآوری باشد که فرمودند: خدا آنهایی که خواب رابطه با آمریکا را می بینند، بیدار کند...



* طالب محمودی
دبیر مجمع عدالتخواه دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: