به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
تذکر جدی سید مقاومت
اوجگیری اختلافات سیاسی و سهم خواهی جریانهای مختلف عراقی، دلخوری شدیدی برای مردم به همراه داشته است، نکته تاسف بار اینکه برخی از گروه های شیعی عراق از این آژمون سربلند بیرون نیامدند
"خیبرآنلاین" - صلاح الدین قائم پناه * / بدون تردید یکی از شکننده ترین رویدادها برای هر ملت، خلاهایی است که به واسطه کوتاهی و یا دشمنی ها در درون آنها به وجود می آید و فرصت بی نظیری را برای دست درازی و مداخله سایر دولتها در امور داخلی شان ایجاد می کند.

این روزها عراق گرفتار بازی کودکانه دیگری شده است که به شدت امنیت داخلی و ملی این کشور را دچار عدم ثبات کرده است؛ ارائه راه حل های که بوی اتحاد نمی دهد، یکی از علایم ناپختگی و نابلدی برخی از بازیگران داخلی عراق در این روزهاست.

یک راست می رویم سراغ بحث اصلی این نگاشته که مربوط به بازیگردانی مقتدا صدر در تحولات ماه های اخیر عراق برمی گردد. وقتی العبادی از تصمیم خود برای تشکیل دولت تکنوکرات خبر داد، این مقتدا صدر بود که بدون درنظرگرفتن جمیع جهات و شرایط حساس عراق و اینکه آیا این اتفاق می تواند در بستر فعلی عراق جاری شود یا خیر، وارد میدان بازی خطرناکی شد که اتفاقا این روزها دامانش را نیز فراگرفته است.

کارنابلدی این جوان متظاهر به پختگی که اتفاقا مسبوق به سابقه نیز هست، بارها و بارها فرصت را برای بهره برداری سیاسی و نظامی به دشمنان اسلام و تشیع در عراق داده و اتفاقا تذکرها سختی هم دریافت کرده است.

دردسرهای جدید مقتدا صدر

بازی مقتدا صدر در پرده پایانی از آنجا شروع شد که گمان کرد می تواند برای آینده سیاسی عراق که اتفاقا در عمل هم نشان داده ارزشی برای آن قائل نیست، کیسه بدوزد. وی در اقدامی عجولانه حتی لیستی به العبادی ارائه داد که در دولت تکنوکراتش جایی برای وی باز شود؛ ژستی به اصطلاح درشت درخصوص تلاش برای مبارزه با ریشه های فساد در کشور عراق.

نه به آن ادعا برای مبارزه در جهت رفع مشکلات جدی عراق و نه به آن تحصن برای حضور در دولت تکنوکراتی که نه به بار است و نه به دار! بعد از ارائه لیست حیدر العبادی که در آن نام 6 نفر از نزدیکان صدر آورده شده بود، مقتدا با اعلام پیروزی به نجف برگشت... بازگشتی که نشان می داد وی هیچ چیز از سیاست و مصلحت امت اسلام و تشیع نمی داند. ماجرا از آن روز و آن بازی مقتدا صدر دچار گره ای شده که حتی خود صدر هم برای بازکردن آن دست به دامان حزب الله لبنان و شخص سید حسن نصرالله شده است.

اعتراض کردها، استعفای نمایندگان پارلمان و اعتراض شدید سایر گروه های سیاسی عراق، العبادی را وادار کرد که به طرح پیشنهادی سید عمار حکیم برسد که بر پایه وحدت و اتفاق نظر در سطوح مختلف سیاسی عراق بود. امضای سند اصلاحات عراق بدون حضور مقتدا صدر (که در ابتدای این اتفاق حتی به تحصن هم راضی نبود!)  یعنی شکست بازی برای وی!

مقتدا صدر که از عدم پیشرفت اتفاقات به نفع خود دلسرد شده است، به لبنان سفر کرد و اتفاقا یک تذکر جدی و سخت از سید حسن نصرالله هم دریافت کرد؛ تذکری که مقتدا و جریانش در عراق را مسئول مستقیم این ناآرامی ها می دانست.

متاسفانه با این ندانم کاریها انگار قرار نیست که عراق روی آرامش را ببیند... اوجگیری اختلافات سیاسی و سهم خواهی جریانهای مختلف عراقی، دلخوری شدیدی برای مردم به همراه داشته است، نکته تاسف بار اینکه برخی از گروه های شیعی عراق از این آژمون سربلند بیرون نیامدند.

یگانه راه حل موجود برای پایان دادن به این آشوبهای داخلی، اتفاق نظر، احترام متقابل و تلاش برای ایجاد پیوندهای عمیق بین گروه های موجود در عراق است تا ان شاءالله از این رهگذر، بتوانند تیر ِ خلاص را بر پیکره تکفیر در سرزمین مقدس عراق بزنند.



* صلاح الدین قائم پناه
کارشناس رسانه

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: