به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پروژه هایی وجود دارد که مدت‌هاست بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که تاکنون هیچکدام وارد فاز عملیاتی نشده اند و اگر این پروژه ها ماهانه 1 درصد پیشرفت فیزیکی می کردند، امروز باید شاهد بهره برداری از این پروژه ها می بودیم
"خیبرآنلاین" - قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: جاذبه واردات سوخت و عدم مدیریت لازم در نظام سهمیه‌بندی باعث تاخیر در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده است.

به گزارش دانشجو، جلیل سالاری درخصوص مباحث مطرح شده در خصوص حذف کارت سوخت، گفت: اهداف اولیه طرح کارت سوخت فراتر از بحث سهمیه‌بندی بود و قرار بود در کنار خصوصی‌سازی یک نظام مالی مانند قیمت‌های شناور مبتنی بر کیفیت سوخت هم انجام شود.
 
وی افزود: ما الان داریم بنزین با کیفیت بالا و پایین را با یک نظام عرضه می‌کنیم. با حذف کارت سوخت عملاً انگیزه‌ها برای خصوصی‌سازی و در نتیجه افزایش کیفیت سوخت از بین می‌رود.
 
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش در ادامه با اشاره به سخنان زنگنه درباره پالایشگاه در حال ساخت ستاره خلیج فارس، اظهار داشت: پروژه ستاره خلیج فارس باید با سرعت بیشتری پیش می‌رفت. در بحث نظام سهمیه بندی، اگر قانون اجرا می‌شد که تولید داخل را سهمیه بندی کرده و مازاد بر مصرف را با نظام های آزاد عرضه کنیم، عملاً بسیاری از هزینه‌ها از دوش دولت برداشته شده و این بودجه در زیرساخت و شرکت های سرمایه ای مصرف می‌شد.
 
وی افزود: از ابتدای این دولت تا امروز حجم زیادی پول هزینه واردات بنزین شده است و عملاً پولی برای تکمیل پروژه‌های روی زمین‌مانده تخصیص نیافته است. بررسی روند پیشرفت ستاره خلیج فارس، نشان می‌دهد که این پروژه پیشرفت فیزیکی قابل قبولی ندارد، در حالی که براساس بندهایی از  قانون برنامه پنجم، می‌توانست پیشرفت مد نظر حاصل شود.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به شعار سال گفت: با اینکه در سال اقدام و عمل قرار داریم ولی عملا برنامه تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس به سال آینده موکول شده است.

سالاری با اشاره به  اهمیت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تامین بنزین مصرفی کشور بیان داشت: در صورتی که با توجه به مانورهای تبلیغاتی صورت گرفته، این پالایشگاه وارد چرخه پالایش و پخش سوخت می شد می توانست با توجه به کیفیت بنزین تولیدی، 80 تا 90 درصد بنزین مصرفی داخلی را پوشش دهد اما با اتفاقات ایجاد شده و عزم دولت برای حذف کارت سوخت،‌ عملاً منابع کشور به وارادات هدایت شده است.

این مدیر سابق نفت، واردات بنزین را برای مدیران پرجاذبه اعلام کرد و افزود: بی توجهی به این پروژه در راستای جاذبه وارادات سوخت از خارج از کشور و نیز عدم مدیریت لازم در نظام سهمیه بندی از مواردی است که باعث تاخیر در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده است. در حقیقت با تعریف پروژه های موازی مانند پروژه سیراف که خروجی آن قابل استفاده در کشور نیست؛ منابع مالی به محل‌های دیگری هدایت می شود؛ در صورتی که پروژه اولویت دار و تامین کننده مصرف داخلی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به سایر مزایای بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: می‌توان مزایایی از جمله ایجاد ارزش افزوده برای کشور؛ افزایش و نیز نظارت بیشتر و بهتر بر محصولات نفتی با توجه به تولید در داخل کشور به نسبت سوخت وارداتی را برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس برشمرد.
 
سالاری با تاکید بر اینکه نگاه مدیران داخلی بیشتر به خارج از کشور است، افزود: پروژه هایی وجود دارد که مدت‌هاست بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که تاکنون هیچکدام وارد فاز عملیاتی نشده اند و اگر این پروژه ها ماهانه 1 درصد پیشرفت فیزیکی می کردند، امروز باید شاهد بهره برداری از این پروژه ها می بودیم.

وی همچنین ضعف نگاه و انگیزه مدیران نفت در امر پیشرفت پروژه مؤثر دانست و گفت: اگر مشکل عدم افتتاح و بهره برداری از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین منابع مالی است، با روش های مختلفی از جمله عرضه سهام در بورس و یا فروش اوراق مشارکت می توان این مشکلات را رفع کرد ولی برخی اقدامات مانند واگذاری سهام دولتی به سهام غیردولتی که خود آنها نیز منابع مالی کافی ندارند، مشکلات را بیشتر کرده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
0
بایست دولت ملی و میهن پرست باشد. مسئولان غرق ملی و مردوم دوست لازم است و نه افراد مقام پرست و جاه طلب که فقط دنبال به مقام و جاه دنیوی هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: