به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رایگان بودن خدمات دلایل مختلفی دارد، مهمتر از همه هزینه های سنگین درمان سرطان است که واقعا خانواده را بسیار تحت فشار قرار می دهد و اگر قرار است خدمتی برای کم کردن مشکلات خانواده به آنها عرضه شود، بهترین حالت آن رایگان بودن آن خواهد بود تا تسکینی باشد بر آلام بسیار این خانواده ها؛ ضمن اینکه قطع رابطه پولی بیمار با پزشک حلقه مفقوده نظام سلامت است که بسیار حالت بهتری را بین بیمار و پزشک ایجاد می کند که در کشورهای پیشرفته این کار توسط بیمه ها انجام گرفته است و ما مدل خیریه ای آن را پیاده کردیم
"خیبرآنلاین" - صبح يک روز بهاري تصميم گرفتم تا از مركز پیشگیری و کنترل سرطان آلا شعبه اصفهان كه اخيراً توسط يكي از دوستان معرفي شده بود، بازديدي داشته و مصاحبه اي با مديريت مركز داشته باشيم. هنگامي كه آن دوستم از خدمات اين مركز طي چند سال گذشته سخن گفت، خيلي برايم جالب بود كه از انگيزه و نيات موسسين اين مجموعه آگاه شوم و اين كه برنامه ها و اقدامات آنها چيست.

به گزارش رویش نیوز، پس از مراجعه به مركز با جناب آقای ناجي، مدير خيريه و از موسسين آن، گفت و گويي را ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد:

- لطفا در ابتدا پيرامون چرايي شكل‌گيري اين مركز، توضيحاتي را بيان فرماييد.

* سرطان از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها در کشور بوده و سالانه هزینه قابل توجهی به خانواده‌ها و نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند که بایستی اقدامات لازم در کنترل همه جانبه و موثر در سرطان تدوین و عملیاتی شود. در برنامه جامع ملی کنترل سرطان به چهار برنامه اصلی شامل، پیشگیری اولیه، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان بیماری و همچنین مراقبت های حمایتی و تسکینی  تقسیم بندی می شود که در حال حاضر عمده منابع مالی در حوزه تشخیص و درمان سرطان صرف شده و سایر مراحل از جمله پیشگیری، تشخیص زودهنگام و مراقبت های تسکینی مغفول مانده است.

http://rooyeshnews.com/images/stories/entekhb-h-1.jpg

یکی از چالش های اساسی که در نظام سلامت وجود دارد و کمتر کسی به آن توجه می کند، توجه به بیماران صعب العلاج می باشد که همواره با مشکلات عدیده و جدی مواجه بوده و هستند. توجه به مشکلاتی که به صورت همه جانبه نه تنها به بیمار وارد می شود بلکه خانواده آن بیمار را تحت الشعاع قرار می دهد  و سعی در مرتفع کردن آن مشکلات و مراقبت های حمایتی و تسکینی طرحی بود که در سال 1389 تدوین و عملیاتی شد.

مراقبت‌هاي حمايتي و تسكيني به مراقبت‌هايي گفته مي‌شود كه از لحظه تشخيص بيمـاري، براي كاهش درد و رنج جسمـي و روحي بيمـار و عوارض ناشي از درمان بيماري با هدف افزايش کيفيت زندگي به كمك بيمار و خانواده بيمار مي‌آيد و به افزایش رضایتمندی بیماران و خانوادۀ آن‌ها، منجر می‌شود. این نوع فعالیت در در دنیا با عنوان طب تسکینی (Palliative Care) مطرح است اين مراقبت‌ها در تلفيق كامل با روند ‌درمان و از طريق هماهنگي بين درمانگر و تيم مراقبتي، به ارائه خدمات چند رشته‌اي در مديريت و كنترل عوارض جسمی و همچنین رفع مشکلات عاطفي، خانوادگي، فرهنگي، اجتماعي، معنوي، شغلي و زندگی روزمره بيمار مي‌پردازد.

برای شروع فعالیت، بیماران مبتلا به سرطان تحت حمایت های این مرکز قرار گرفتند و تاکنون چیزی قریب به 4 هزار بیمار با مراجعه به مرکز و تشکیل پرونده الکترونیکی تحت پوشش خدمات کاملا رایگان قرار گرفته اند. ما معتقد هستیم این خدمات بایستی در همه جای ایران و برای همه بیماران صعب العلاج تحقق پیدا کند و در طول این 5 سال خدمت به دنبال تشکیل مرکزی بوده ایم که به صورت الگو بتوان انتشار داد.

کهنسالی یکی از علت های بروز سرطان می باشد و با این آمار که ایران به سمت جامعه پیر حرکت می کند، سرطان جزو 3 عامل نخست مرگ و میر قرار خواهد گرفت. برای قرارگرفتن در این شرایط نظام سلامت به چه داشته هایی نیاز دارد؟ آیا امکانات و تجهیزات لازم با این شرایط را داریم؟ آیا تحقیقات لازم را در این دوران کسب کرده ایم؟ آیا نیروی انسانی متخصص و متجرب وجود دارد؟

http://rooyeshnews.com/images/stories/entekhb-h-4.jpg

- فعاليت‌هاي مركز در چه قالب‌هايي به بيماران ارائه مي‌شود؟

* اگر بخواهیم فلسفه وجودی مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت انتخاب را در یک جمله به صورت خلاصه بیان کنیم باید بگویم، هرآنچه برای ارتقای کیفیت زندگی بیمار و خانواده بیمار نیاز می باشد را فراهم کنیم. حال برای اینکه بتوانیم کیفیت زندگی بیمار را افزایش دهیم بایستی مسائل و موارد بسیار متعددی را بررسی کرده و به انها بپردازیم.

در مراجعه اولیه بیمار به مرکز پس از مشاوره پزشکی تخصصی به همراه روان‌شناس مسائل و مشکلات جسمی و روحی بیمار و خانواده آن رصد شده و پس از ارزیابی دقیق شرایط و نیازمندی‌ها، بیمـار به واحدهای تخصصـی مرتبط ارجاع می‌شود و بعد از آن پرونده الکترونیکی برای بیماران تحت پوشش به صورت به‌روز و آنلاین تشکیل خواهد شد.

مشاوره ژنتیک و پیشگیری در جهت شناسایی خانواده‌های پرخطر و ارائه مشاوره به افراد در جهت تشخیص سندروم‌های ارثی سرطان و ناقلین احتمالی نقائص ژنی مرتبط با سرطان است، که نقش قابل توجهی در پیشگیری از بروز سرطان و شناسایی آن در مراحل ابتدایی دارد.

http://rooyeshnews.com/images/stories/entekhb-h-12.jpg

برگزاری مشاوره های خصوصی و گروهی در زمینه های تغذیه، روان‌پزشکی، روان‌شناسی، مراقبت معنوی و همچنین مددکاری اجتماعی از مواردی است که دارای اهمیت به سزایی می باشد.

- شما در حال حاضر چه واحدهاي تخصصي ای در مركز به صورت فعال داريد؟

* واحدهای فعال در مرکز بدین شرح است:

متمایزترین خدمتی که به بیماران ارائه می شود، ویزیت در منزل می باشد. این خدمت برای نخستین بار توسط این مرکز در ایران راه اندازی شد، به صورتی که در مقاطعی از بیماری که به دلیل شرایط جسمی بد بیمار، امکان حضور سرپایی او در مراکز درمانی وجود ندارد، به منظور تسهیل ارائه خدمات، تيم ‌مراقبت در منزل در ساعات مختلف شبانه روز و تمامی ایام هفته (حتی روزهای تعطیل) براساس درخواست بیمار یا خانواده او و طبق برنامه‌ریزی مرکز به منزل بیمار اعزام مي‌شود. اين تيم متشكل از پزشک متخصص، پزشك عمومی، پرستار، فیزیوتراپ، مددکار اجتماعی، روانشناس، مراقب معنوی و مشاور تغذیه بوده و خدمات این واحد شامل موارد ذیل می‌باشد:
1. خدمات پزشکی تسکینی به منظور کاهش مشکلات جسمی آزاردهنده ناشی از بیماری از قبیل درد، تهوع و استفراغ، مشکلات تنفسی، زخم‌ها و...
2. مراقبت پرستاری شامل مراقبت از زخم بستر، انجام سونداژ، تعبیه لوله معده و...
3. خدمات فیزیوتراپی
4. مشاوره تلفنی توسط پزشک به صورت 24 ساعته
5. مشاوره به خانواده بيمار درخصوص ماهيت، روند و مديريت بهينه بيماري
6. مراقبت روانشناختی و معنوی
7. تأمین تجهیزات پزشکی موردنیاز بیماران در منزل.

http://rooyeshnews.com/images/stories/entekhb-h-7.jpg

در بسیاری از موارد بیماران مبتلا به سرطان دچار مشکلات جسمی ناگهانی شده و یا خانواده بیمار با سوالات شایعی در خصوص نحوه مراقبت از بیمار مواجه می‌شوند. در این شرایط دسترسی فوری و آسان به پزشک باتجربه، اهمیت زیادی دارد، لذا در این مرکز پزشک دوره دیده، به صورت تلفنی پاسخگوی بیماران و خانواده آن‌ها می‌باشد.

مددكاري اجتماعی مشکلات عاطفی، خانوادگی، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی بیماران را شناسایی کرده و در راستای حل این مشکلات تلاش می‌کند. خدمات این واحد شامل راهنمایی بیماران در خصوص امکانات و تجهیزات درمانی، پیگیری حل مشکلات اقتصـادی و اجتماعـی خانواده، برگزاری کلاس‌ها و اردوهای تفریحی و گردشگری، برگزاری کلاس‌های ورزشی (شنا، یوگا و ...) و برگزاری دوره‌های مهارت زندگی می‌باشد. تاكنون به كمك خيران عزیز چندین مرتبه سفر مشهد برگزار كرده ايم. این نکته هم قابل ذکر است که حفظ کرامت انسانی سر لوحه کار واحد مددکاری مرکز است و تمام سعی ما این است که شان بیمار و مراجعه کننده حفظ شود.

یکی از مهمترین سوالات بیماران شیـوه تغذیه صحیح در حیـن انجام شیمی درمانی و پرتودرمانی و همچنین در دوران نقاهت بعد از آن می‌باشد. همچنین امروزه چاقی، اضافه وزن و پیروی از الگوی غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل مهم در بروز سرطان مطرح است. مشاوره تغذیه به منظور پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، می‌تواند در کاهش خطر عود مجدد یا ابتلا به سرطان موثر باشد. خدمات این واحد شامل ارائه مشاوره تغذیه به بیماران در دوران شیمی درمانی، پرتو درمانی، نقاهت بیماری و همچنین ارائه مشاوره تغذیه به خانواده بیماران در راستای کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌باشد.

هر مرحله از تشخیص و درمان بیماری سرطان به طور ذاتی همراه با استرس و نگرانی برای بیمار و خانواده است. در این شرایط، تطابق درست با وضعیت پیش آمده و حفظ توان جسمی و روحی برای پیگیری مسیر درمان اهمیت فوق العاده‌ای دارد. خدمات این واحد شاملِ جلسات مشاوره و روان‌درمانی فردی، جلسات گروه‌درمانی با مضامین مدیریت استرس، امید‌افزایی، گروه زندگی، معنا‌درمانی و... ویزیت توسط روانپزشک و جلسات آموزشی مخصوص خانواده بیمار درخصوص نحوه همراهی با بیمار می‌باشد.

http://rooyeshnews.com/images/stories/entekhb-h-6.jpg

بیماری‌های صعب‌ العلاج منجر به ایجاد سوالات و چالش‌های معنوی و دینی فراوانی در موضوعات اعتقادی، اخلاقی و احکام می‌شود. این امر خود می‌تواند منجر به تضعیف روحیه بیمار، از دست دادن امید و سخت‌تر شدن تحمل دوران بیماری‌گردد. مراقبت معنوی در صدد معنایابی و معنابخشی به ابعاد وجودی انسان در چهار مدار ارتباطی (با خدا، خود، خلق و خلقت) بر اساس الگوهای دینی می‌باشد. خدمات این واحد شامل مشاوره فردی، جلسات گروه‌درمانی معنوی، ارائه الگوی مراقبت معنوی بر اساس تعالیم دینی و پاسخگویی به سوالات شرعی بیماران در خصوص شرایط مرتبط با بیماری می‌باشد.

در مراحل شدید بیماری، بیماران قادر به حرکت نبوده و بعضاً می‌بایستی برای مدت طولانی در منزل تحت مراقبت قرار گیرند. در این شرایط تجهیزات پزشکی متعددی مورد نیاز خواهد بود که تهیه آن‌ها غالباً دشوار و پرهزینه می‌باشد. در این مرکز تلاش می‌شود تا درحد‌امکان این گونه تجهیزات از جمله تخت بیمارستانی، تشک مواج، ساکشن، کپسول اکسیژن، دستگاه اکسیژن ساز، ویلچیر و ... به شکل رایگان و به صورت امانی در اختیار بیماران قرارگرفته و آموزش‌های لازم در خصوص نحوه استفاده از آن‌ها به ایشان داده شود.

حدود 70 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان پس از جراحی مبتلا به لنف اِدِم (ورم اندام) می‌شوند ولی زمان بروز آن در افراد مختلف از زمان انجام شیمی درمانی تا سال‌ها بعد از اتمام درمان متفاوت است. به منظور جلوگیری از ایجاد لنف اِدِم، یادگیری روش‌های ماساژ و مراقبت‌های لازم و همچنین نحوه فعالیت با اندامِ مبتلا بسیار موثر است. در این مرکز پزشک لنفوتراپیست اقدامات درمانی لازم را در جهت پیشگیری، تشخیص و درمان لنف اِدِم انجام می‌دهد.

بيماراني  كه دچار سرطان‌‌هاي دستگاه گوارش یا ادراری مي‌شوند، ممکن است پس از جراحی، منفذی از روده‌ها یا حالب به پوست آن‌ها تعبیه شود و لذا مجبور به استفاده موقت یا دائمی از کیسه‌های متصل به پوست‌ جهت اجابت مزاج ‌گردند.کارشناس مراقبت از اُستومی به منظور کاهش مشکلات بیمار، آموزش‌هاي لازم را در راستای نحوه مراقبت از محل اُستومی، تعویض کیسه اُستومی و جلوگیری از بروز عفونت، زخم و ... به بیمار ارائه می‌دهد.

http://rooyeshnews.com/images/stories/entekhb-h-2.jpg

- نحوه دريافت كمك به خيريه به چه نحوي است؟

* براساس سیاست‌های مرکز در راستای جذب حداکثری مشارکت‌های مردمی، طیف گسترده‌ای از کمک‌ها را از سمت خیرین پذیرا می‌باشیم که در 2 صورت کلی کمک‌های نقدی و غیرنقدی تقسیم‌بندی می‌شوند. کمک‌های نقدی براساس نیازهای بیماران و افزایش کیفیت و کمیت خدمات و یا براساس نیت خیرین هزینه می‌شود؛ این کمک‌ها به صورت واریز به حساب، حضوری و مراجعه به درب منزل خیرین دریافت می‌شود. همچنین کمک‌های غیرنقدی (شامل ارزاق، تجهیزات پزشکی و مصرفی و...) در محل مرکز دریافت می‌گردد و  براساس نیت خیرین و اولویت‌های واحد مددکاری در خدمت بیماران قرار می‌گیرد.

- چه تعدادي همكار به چه تعدادي بيمار در مركز شما خدمت رساني مي كنند؟

* در حال حاضر حدود 50 همكار داريم كه به حدود 4000 بيمار كه همگي داراي پرونده الكترونيكي به روز هستند، در حال خدمت رساني اند. پايگاه اطلاعاتي كه ما در اين مركز در اختيار داريم، براي فعاليتهاي پژوهشي بسيار مناسب است و اين مركز تنها مركزي است که اين خدمات را به صورت رايگان به بيماران مبتلا به سرطان ارائه مي دهد.

http://rooyeshnews.com/images/stories/entekhb-h-13.jpg

- هزينه‌هاي مركز شما چگونه تأمين مي‌شود؟

* مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلا وابسته به بنیاد خیریه راهبری آلاء بوده و این بنیاد هزینه های مرکز را تامین می کند؛ هرچند کمک های مردمی نقش بزرگی در پیشبرد اهداف مرکز داشته و خواهد داشت و اکنون تقریبا کلیه هزینه های جاری مرکز توسط کمک های مردمی تامین می گردد.

- علت رايگان بودن هزينه ها در مركز شما چيست؟

* رایگان بودن خدمات دلایل مختلفی دارد، مهمتر از همه هزینه های سنگین درمان سرطان است که واقعا خانواده را بسیار تحت فشار قرار می دهد و اگر قرار است خدمتی برای کم کردن مشکلات خانواده به آنها عرضه شود، بهترین حالت آن رایگان بودن آن خواهد بود تا تسکینی باشد بر آلام بسیار این خانواده ها؛ ضمن اینکه قطع رابطه پولی بیمار با پزشک حلقه مفقوده نظام سلامت است که بسیار حالت بهتری را بین بیمار و پزشک ایجاد می کند که در کشورهای پیشرفته این کار توسط بیمه ها انجام گرفته است و ما مدل خیریه ای آن را پیاده کردیم. توجه به این نکته هم مهم است که رایگان بودن خدمات باعث جلب اعتماد هرچه بیشتر خیرین شده و کمکهای مردمی بیشتری را جذب مرکز می کند.

http://rooyeshnews.com/images/stories/entekhb-h-8.jpg

- آيا خدمات خود را به استان هاي ديگر هم گسترش داده ايد؟

* بسياري از بيماران از استان هاي همجوار و شهرستان هاي كمتربرخوردار هستند كه ما متأسفانه نمي توانيم خدمات در منزل را به اين بيماران ارئه دهيم اما هر خدمتی که در محل مرکز ارائه می شود، به ایشان نیز قابل ارائه است. ضمن اینکه ما در ارائه خدمات خود هیچگونه محدودیتی نداریم و به تمامی مردم اعم از شیعه، سنی، مسیحی، یهودی، زرتشتی و... ارائه خدمت می نماییم.

- با تشكر از فرصتي كه در اختيار ما قرار داديد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: