به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
خطر بزرگتر که عراق را تهدید می کند، خطر دخالت های خارجی است که تروریسم و تروریست ها را تقویت می کند
"خیبرآنلاین" - سرانجام تظاهرات طرفداران «مقتدی صدر» در مقابل منطقه سبز بغداد به شکست دیوار امنیتی و ورود آنان به این منطقه منجر شد.

به گزارش فارس، بنا به اعلام منابع خبری، معترضان پس از ورود به منطقه سبز بغداد، وارد پارلمان شدند و دست به تحصن در مقابل دفتر رئیس پارلمان زدند.

مرکز فرماندهی عملیات بغداد، در پی ورود حامیان مقتدی صدر به منطقه سبز بغداد و در پی آن به پارلمان، از اعلام وضعیت فوق‌العاده در شهر بغداد، پایتخت عراق خبر داد.

از سوی دیگر همراه با ورود معترضان به منطقه سبز بغداد، سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌ها به حالت آماده‌باش در آمده‌اند و مقامات سیاسی به ویژه غربی در اقدامی هماهنگ مواضعی را درخصوص این اتفاقات اتخاذ کردند که نگرانی ها درخصوص بحرانی ترشدن اوضاع را افزایش داده است.

عراق 2 سالی است از دردهای متعددی رنج می برد. دشنه داعش که با کمک نیروهای غربی و وهابیون سعودی در پیکره این کشور فرورفته است و هنوز هم چاره ای برای بیرون کشیدن این دشنه سمی اندیشیده نشده و درگیریهای سیاسی و سهم خواهی های جناحی به همراه فساد هم مجالی برای درمان آن یافت نشده است.

در چنین اوضاعی حمله به پارلمان به عنوان عصاره ملت عراق توسط هواداران مقتدی صدر گره ای دیگر بر کلاف سردرگم اوضاع در این کشور زده است.

شکی نیست هرکه خیر عراق را می خواهد با این گفته مقتدی صدر مبنی بر اینکه سفر جو بایدن به عراق مشکوک بوده چون آمریکایی ها همواره خواستار نابودی عراق، ریختن خون مردمش، گرسنه نگهداشتن آنان و بازگرداندن این کشور به چند دهه قبل  بوده اند، موافقند لیکن آیا مقابله با طراحی مشکوک و توطئه های آمریکا با سنگ اندازی در مسیر روند سیاسی این کشور و تضعیف دولت مرکزی و تعطیلی نهادهای این کشور خصوصا پارلمان حاصل خواهد شد؟ یا اینکه شکست طراحی های آمریکا در عراق نیاز به وحدت بیشتر و ترجیح منافع عمومی بر مصالح حزبی دارد. بی شک این راهبرد مطلوب همه جریانهای عراقی است نه فقط جریان صدر.

از ناحیه امنیتی، عراق در حال حاضر در مرحله بسیار دشواری به سر می برد چه اینکه بسیاری از شهرهای آن در اشغال تروریست های داعشی است و انفجاری که روز شنبه در نزدیکی بغداد رخ داد و دهها شهید و مجروح از زائران برجا گذاشت، تاکیدی بر آشفتگی اوضاع امنیتی در این کشور است. با این وصف آیا اولویت در عراق مقابله با اشغالگری داعش و مبارزه با تروریسم و ناامنی است یا ورود به درگیری های سیاسی؟ جواب روشن است.

عدم اشاره ما به اشتباهاتی که برخی سیاسیون عراقی مرتکب شدند، به این معنی نیست که ما به ضرورت بهبود عملکرد سیاسیون و گروههای سیاسی  و مبارزه با فساد ایمان نداریم بلکه خطر بزرگتر که عراق را تهدید می کند، خطر دخالت های خارجی است که تروریسم و تروریست ها را تقویت می کند. چه کسی می تواند تضمین کند که از همینک سرویس های اطلاعاتی و استخباراتی بیگانگان در این اعتراضات دخالت نمی کنند و پول هنگفت برای دامن زدن به آن خرج نمی کنند و اوضاع از دست عراقی ها خارج نمی شود؟

مقتدی صدری که موفق به انحلال دولت نشد، اینک به اردوکشی در کف خیابانها پناه آورده است لیکن این اقدام برای سرویس های اطلاعاتی بیگانه و تروریستها فرصتی مهیا خواهد کرد که با سهولت بیشتری در عراق فعالیت نمایند و شک نداریم که این چیزی نیست که مورد رضایت مقتدی صدر باشد. بر این اساس آرزو می کنیم همه آنانی که دوستدار عراق و ملتش هستند و همه سیاسیون عراقی با حکمت و تدبیر نسبت به رویدادهای ریزودرشت برخورد کنند زیرا حساسیت مرحله کنونی از آنان «موضع ملی» را می طلبد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: