به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
حال که فردی معمولی چون اینجانب، اینچنین مواظبت و قانونگرایی را در پذیرفتن رأی شورای نگهبان بر خود فرض می‌داند، مسلما انتظار می‌رود جنابعالی در شأن ریاست جمهوری ایران اسلامی، در عمل به مُر قانون مواظبت بنمایید و به رأی نهایی مرجع اصلی تفسیر و تأیید قانون که همان شورای محترم نگهبان می‌باشد، احترام بگذارید
"خیبرآنلاین" -

بسم الله الرحمن الرحیم
 
جناب آقای روحانی
رئیس جمهور محترم
سلام علیکم

جنابعالی پیرو رد‌صلاحیت یکی از منتخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حذف ایشان از لیست منتخبین شهر اصفهان، به این تصمیم معترض شده، در واقع اعمال نظارت شورای محترم نگهبان بر صلاحیت نامزدها را پس از پایان رأی‌گیری غیرقانونی دانسته‌اید.
 
لذا به عنوان فردی که خود نامزد دوره نهم مجلس شورای اسلامی بودم و در وضعیتی مشابه پس از کسب بیشترین آرا از طرف مردم، توسط شورای محترم نگهبان ردصلاحیت و حذف گردیدم، براساس وظیفه الهی و انقلابی نکاتی را خدمتتان عنوان می‌نمایم. امید که ان شاءلله در اصلاح مواضعتان مؤثر افتد.

مسلما باید بدانیم و بپذیریم که حقیقت نظارت استصوابی در روند انتخابات از جمله «بررسی صلاحیت نامزدهای نمایند‌گی مجلس شورای اسلامی» و «نظارت بر صحت و سلامت انتخابات» تا آخرین لحظه یعنی قبل از تأیید انتخابات نافذ است و بعد از تأیید انتخابات نیز (در صورت کشف مدارک جدید) با ارائه مستندات و بیان نظر، در روند تأیید اعتبارنامه منتخبان در مجلس شورای اسلامی مؤثر است.

مگر می‌شود وقتی ناظر (شورای محترم نگهبان) مستند به مدارک و اطلاعات درباره یک نامزد نمایندگی مجلس به این یقین می‌رسد که آن فرد علیرغم اینکه رأی هم آورده است، فاقد صلاحیت لازم برای نمایندگی مردم است، از اعمال وظیفه استنکاف نماید و کار را محول به مجموعه‌ای دیگر (مجلس شورای اسلامی) نماید، به امید اینکه آنها با عدم تأیید اعتبارنامه وی، از جلوسش بر کرسی نمایندگی مردم ممانعت به عمل آورند؟ کجای قانون انتخابات یا آیین‌نامه‌های اجرایی انتخابات، چنین ادعایی تصریح یا حتی مطرح گردیده است؟

مسلما از تکالیف الهی و انقلابی و قانونی شورای نگهبان است که وظیفه خویش را در اعمال دقیق نظارت بر روند بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی تا آخرین لحظه‌ای که قانون اجازه این کار را به ایشان داده است دنبال نماید. لذا اشکال جنابعالی را که خود حقوقدان هستید، ناروا می‌دانم.

متأسفانه در مورد ردصلاحیت خانم مینو خالقی، فضا، آلوده به سیاسی‌بازی شده است، لذا زیبنده نیست که رئیس‌جمهور محترم متأثر از سیاست‌بازیِ سیاست‌بازان، مواضع ژورنالیستیِ ناصواب بگیرند. مسلما احتمال خطا و اشتباه در مصادیق، از طرف هیأت نظارت منتفی نیست، لیکن این احتمال مستمسکی نمی‌شود برای اینکه روش قانونمند و منطقی که قانونگذار برای شورای محترم نگهبان در نظارت بر انتخابات وضع نموده است، مخدوش شود.
 
اینجانب فرزند شهید و از مدیران یکی از نهادهای انقلابی هستم و وقتی در دوره قبل، بعد از کسب بیشترین رأی در حوزه انتخابیه سمیرم توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدم، علیرغم اینکه به تصمیم مذکور معترض بوده و مدارک ارائه شده از طرف مراجع مربوطه را غیرمستند و نادرست می‌دانستم، لیکن از آنجا که خود را موظف به پایبندی به مُر قانون می‌دانستم، هیچگاه به خود اجازه ندادم که روش و قاعده قانونی «نظارت استصوابی» را مخدوش جلوه دهم، چرا که:

اولا این کار را تعرض ناصواب و مصداق روشنی از ظلم به شورای محترم نگهبان و بالطبع ظلم به انقلاب و نظام اسلامی می‌دانستم.
 
در ثانی، پرهیز داشتم از اینکه در ادوار آتی انتخابات بهانه‌ای باشم برای نامحرمان انقلاب و فرصت‌طلبان که بر ساحت مظلوم شورای نگهبان بتازند.

همچنین اینکه شورای نگهبان علیرغم انتساب اینجانب به خانواده شهدا و نهادی انقلابی، از انجام وظیفه قانونی و الهی خویش سرباز نزند، خود مؤید رویکرد غیرحزبی و غیرسیاسی این شورای مقدس بوده و هست.

حال که فردی معمولی چون اینجانب، اینچنین مواظبت و قانونگرایی را در پذیرفتن رأی شورای نگهبان بر خود فرض می‌داند، مسلما انتظار می‌رود جنابعالی در شأن ریاست جمهوری ایران اسلامی، در عمل به مُر قانون مواظبت بنمایید و به رأی نهایی مرجع اصلی تفسیر و تأیید قانون که همان شورای محترم نگهبان می‌باشد، احترام بگذارید.

لازم به ذکر است که قانون این حق و اجازه را به نامزدها داده است که در صورت اعتراض به تصمیمات هیأت نظارت، دفاعیات خود را به شورای محترم نگهبان ارائه نمایند که جا دارد مسیر ارائه دفاعیات نامزدها تسهیل گردد.

مسعود (عمار) پیرمرایان
منتخب ردصلاحیت شده سمیرم در مجلس نهم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: