به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اختتامیه چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، با سخنرانی آیت‎الله قائم‌مقامی، حجت‌الاسلام سرلک، رضا برجی، مسعود نجابتی و سید عباس میرهاشمی در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد
"خیبرآنلاین" - اختتامیه چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، جمعه 17 اردیبهشت ماه، با حضور آیت‎الله قائم‌مقامی، حجت‌الاسلام سرلک، رضا برجی، خانواده شهدای مدافع حرم، داوران سوگواره، هنرمندان هیأتی و سایر علاقمندان در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، این سوگواره‌ها که از محرم سال گذشته آغاز به کار کرده بود، با تقدیر از هنرمندان و هیأت‌های برگزیده به کار خود پایان داد. 

ارتقای کمی و کیفی آثار دریافتی در سوگواره‌ها

حجت‌الاسلام امیر طاهری، دبیر چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، در اختتامیه این سوگواره‌ها، با اشاره به رشد کمی و کیفی قابل توجه آثار دریافتی در سوگواره‌ها گفت: در حقیقت 2 سوگواره کاملا مجزا در 2 حوزه عکس و پوستر، توسط یک دبیرخانه برگزار شد. تعداد آثار دریافتی سوگواره عکس نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته و از 6 هزار به 9 هزار اثر ارتقا یافته است. آثار دریافتی سوگواره پوستر، هر چند از جهت عددی رشد قابل توجهی نداشته و 1200 اثر دریافت شده است، لکن کیفیت و سطح آثار، به اذعان مکرر اساتید و داوران، ارتقای قابل توجهی داشته است.

هیات؛ تجلی یا لیتنا کنا معک/رشد خوب جریان هنر هیات در کشور/یاری هنرمندانه دین حق توفیق می‌خواهد/بی‌وضو طراحی نکنید

وی افزود: در بازبینی آثار دریافتی سوگواره، متوجه کمبود پوسترهای قوی ویژه جشن‌ها و مناسبت‌های شاد در هیأت شدیم؛ فلذا کارسوق طراحی پوستر با موضوع طراحی پوستر اعلان برنامه نیمه شعبان در روزهای گذشته برگزار شد. پوسترهای خروجیِ این کارسوق، توسط هنرمندانِ شرکت‌کننده در کارسوق به همه هیأت‌های سراسر کشور اهدا شده است که به زودی در پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه ایمانی مشعر بارگذاری خواهد شد. تور عکاسی هیأت نیز با موفقیت برگزار شد.

یاریِ هنرمندانه دینِ حق، توفیق می‌خواهد

آیت‌الله سید محمد قائم‌مقامی در اختتامیه چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، با تبریک عید مبعث گفت: خداوند تأسیس و ایجاد دین حق را برعهده گرفته است. دین حق، کار و صُنع خدا است؛ لکن خداوند اظهار و تجلیِ دینِ حق را برعهده نگرفته است. این بستگی دارد به انسان‌ها و مخاطبانِ دین حق که آیا حاضرند حقیقت را ابراز و اظهار کنند؟

وی در ادامه هنر را از موارد و مصادیق اظهار دین حق دانست و افزود: این توفیق می‌خواهد که انسان بتواند دین حق را یاری کند.

هیات؛ تجلی یا لیتنا کنا معک/رشد خوب جریان هنر هیات در کشور/یاری هنرمندانه دین حق توفیق می‌خواهد/بی‌وضو طراحی نکنید

آیت‌الله قائم‌مقامی گفت: هنر، فیضی الهی، و زبانی نیرومند، جذاب و دعوتگر است. این زبان حامل اندیشه و احساس است. هنر متعهد باید اندیشه و فکر را ارائه بدهد. در هنر متعهد خیال فقط وسیله و کانالی است که حقیقت در آن عبور می‌کند. عنصر خیال نباید در متن حقیقت تصرف کند.

وی اضافه کرد: باید اول دیندار باشیم و بعد هنرمند. درخششِ مرحوم سلحشور نیز از این جهت بود که همه حیثیت هنر را تابع حیثیت دینداری خودش می‌دانست و در خدمت دین بود.

رشد خوبِ جریانِ «هنر هیأت» در کشور

مسعود نجابتی، دبیر علمی چهارمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت، با ابراز خوشحالی از رشد محسوس کیفی آثار، گفت: جریان هنر هیأت در کشور، در حال رشد خوبی است. مشعر هم در این رشد سهیم است.

هیات؛ تجلی یا لیتنا کنا معک/رشد خوب جریان هنر هیات در کشور/یاری هنرمندانه دین حق توفیق می‌خواهد/بی‌وضو طراحی نکنید

وی افزود: وظیفه اصلی پوستر هیأت، اعلان مراسم و جذب مخاطب است. نگرانیِ ما این است که عیارِ هنریِ پوسترها به قدری بالا نرود که کارکرد و وظیفه اصلی پوستر مخدوش شود. در کنار عنصر خلاقیت و نکات حرفه‌ای و هنری، ارتباط درست با مخاطب و انتقال مطلب با سهولت، اولویت بیشتری دارد.

سید عباس میرهاشمی، دبیر علمی چهارمین سوگواره عاشورایی عکس هیأت به سختی پالایش بیش از نه هزار اثر برای انتخاب صد اثرِ برتر اشاره کرد و افزود: تک عکس بُردِ کوتاهی دارد. برای شناخت مؤثر موضوعات و تولید آثار ارزشمند در این عرصه، باید مجموعه عکس نیز در سوگواره‌های بعدی فراخوان داده شود.

هیأت، تجلیِ یا لیتنا کنّا معک

حجت‌الاسلام و المسلمین علی سرلک، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر، در اختتامیه چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت گفت: هیأت، تجلی «یا لیتنا کنّا معک» است. همه در هیأت چون که «أخّرتنی الدهور»، عشق بازی می‌کنیم با نام او. وی مهم‌ترین کارِ انسان را فهمیدن و کشف دانست و افزود: هنر از این جهت مقدس است که می‌خواهد عالم وجود را کشف کند.

هیات؛ تجلی یا لیتنا کنا معک/رشد خوب جریان هنر هیات در کشور/یاری هنرمندانه دین حق توفیق می‌خواهد/بی‌وضو طراحی نکنید

حجت‌الاسلام سرلک گفت: عاشورا، پنجره نگاه ما به همه عالم است. این پنجره 3 ضلع و محور دارد؛ عواطف، حماسه و مناجات. هنرمند باید در قاب تصویرش از عاشورا این 3 ضلع را به نمایش بگذارد تا بیننده احساس کند که از عاشورا جا مانده است.

وی افزود: در هنر متعهد فرم در خدمت محتوا است و اگر در راه خدا جهاد کنی، خدا فرم‌های جدید را به تو می‌نمایاند. مگر می‌شود ایده‌های بزرگ و فهم‌های متعالی پشت دوربین باشد و فرم متعالی نشود؟
 
رضا برجی، عکاس و مستندساز دفاع مقدس، گفت: ما باید بدانیم کجاییم؟ در چه زمانه‌ای هستیم؟ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در این لحظه از ما چه می‌خواهند؟

هیات؛ تجلی یا لیتنا کنا معک/رشد خوب جریان هنر هیات در کشور/یاری هنرمندانه دین حق توفیق می‌خواهد/بی‌وضو طراحی نکنید

برجی که در در اختتامیه چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت سخن می‌گفت، افزود: باید مأموریت اصلی خود را بیابیم. باید بدانیم برای کدام لحظه خلق شده‌ایم؟

وی با بیان خاطراتی از شهید سید مرتضی آوینی، هنرمندان هیأتی را از کارکردنِ بی‌وضو بر حذر داشت و آنها را به قرائت زیارت عاشورا در صبح هر روز دعوت کرد.

تجلیل از 2 هنرمند صاحب اثر در عرصه دفاع از حریم ولایت

همچنین در اختتامیه چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، از 2 هنرمند جوان و صاحب آثار ارزشمند در عرصه دفاع از حریم ولایت، تجلیل شد. خانواده 12 شهید مدافع حرمِ غیرایرانی، از آقایان حسن روح‌الامین (تصویرساز) و حسن قائدی (عکاس) به دلیل خلق آثار ارزشمند در عرصه دفاع از حریم ولایت تجلیل کردند. اسامی شهیدانِ این خانواده‌ها عبارت بود از: شهید جواد اکبری، شهید حسن فیاض، شهید رئوف شعبانی، شهید سید احمد حسینی، شهید سید مجتبی حسینی، شهید سید مصطفی موسوی، شهید علیرضا محمدی، شهید محمد ابراهیمی، شهید محمدعلی شریف، شهید محمد یوسفی، شهید مصطفی احمدی و شهید مهدی صابری.

هیات؛ تجلی یا لیتنا کنا معک/رشد خوب جریان هنر هیات در کشور/یاری هنرمندانه دین حق توفیق می‌خواهد/بی‌وضو طراحی نکنید

خانواده های شهدا با دردست داشتن عکسی از شهید عزیزشان در جمع صمیمی و باشکوه هنرمندان هیات سراسر کشور، ندای پیر خمین که می فرمود: «شهادت هنر مردان خداست» را طنین انداز کردند و  با اهدای این عکس به حسن روح الامین و حسن قائدی، ایشان را مورد تکریم و لطف خویش قرار دادند.

در ادامه نیز حسن روح الأمین تابلوی نقاشی معروف به «مدافعان حریم ولایت» و سید عباس میرهاشمی از طرف حسن قائدی تابلوی عکس غریبانه ای از حرم حصرت سکینه(س) را به خانواده شهدا اهدا نموده، نشان دادند مدیونِ کسانی هستند که با نثار جان خود نگذاشتند به این حریم بی‌احترامی شود و برای ادای دین خود، تمام آنچه را در هنرشان دارند، به کار خواهند گرفت.

تقدیر از هنرمندان و هیأت‌های برگزیده

تقدیم هدایای برگزیدگانِ چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، بخش اصلیِ این مراسم بود. در این بخش، اساتید و داوران محترم سوگواره، لوح تقدیر، تندیس سوگواره و هدایای ویژه را به هنرمندان و هیأت‌های برگزیده اهدا کردند. هیأت داوران سوگواره پوستر، 13 هنرمند و هیأت را در بخش پوسترِ اطلاع‌رسانیِ هیأت، 6 هنرمند و هیأت را در بخش دکورِ هیأت و یک هنرمند را در بخش پوسترهای عاشورایی برگزیدند. هیأت داوران سوگواره عکس نیز 3 هنرمند و هیأت را در بخش اصلی، یک هیأت و هنرمند را در بخش آیین‌های عزاداری، یک هیأت و هنرمند را در بخش عکسهای قدیمی، و یک هنرمند را در بخش ویژه پیاده‌روی اربعین برگزیدند.

هیات؛ تجلی یا لیتنا کنا معک/رشد خوب جریان هنر هیات در کشور/یاری هنرمندانه دین حق توفیق می‌خواهد/بی‌وضو طراحی نکنید

به پاس حضور پرشور هنرمندان عزیز در دوره‌های قبل در این دوره تلاش شد تا جوایز سوگواره از لحاظ کمی و کیفی افزایش یابد. 3 مقام نخست بخش اصلی سوگواره‌های پوستر و عکس، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس سوگواره از این هدایا برخوردار شدند:
- رتبه اول: 2 سکه بهار آزادی به همراه 3 میلیون تومان کمک به هیأت
- رتبه دوم: یک سکه بهار آزادی به همراه 2 میلیون تومان کمک به هیأت
- رتبه سوم: نیم سکه بهار آزادی به همراه یک میلیون تومان کمک به هیأت.

در سوگواره پوستر علاوه بر رتبه‌های اول تا سوم، در بخش اصلی به 10 نفر از برگزیدگان، لوح تقدیر، تندیس و یک ربع سکه اهدا شد. در هر کدام از بخش‌های جنبی یک نفر برگزیده شد که هدیه ایشان علاوه بر لوح تقدیر و تندیس سوگواره، یک سکه بهار آزادی و بخش ویژه نیز 2 سکه بهار آزادی خواهد بود. ضمنا علاوه بر این به 5 هیأت برگزیده در بخش دکور 5 کمک هزینه 500 هزار تومانی اهدا شد.

در اختتامیه چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت از صاحبان آثار برگزیده در «کارسوق پوستر هیأت» و «تور عکاسی هیأت» نیز تقدیر شد. آقایان عمار ابوالفتحی، داوود بیات و مجتبی خاوری در این کارسوق، پوسترهای ارزشمندی با موضوع نیمه شعبان تولید کردند. آقایان میررحمان بخشی، وحید بیات و احمد تاجی نیز در تور عکاسی هیأت، تصاویر ارزنده‌ای ثبت کردند.

هیات؛ تجلی یا لیتنا کنا معک/رشد خوب جریان هنر هیات در کشور/یاری هنرمندانه دین حق توفیق می‌خواهد/بی‌وضو طراحی نکنید +تصاویر

گفتنی است چهارمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، به همت «جامعه ایمانی مشعر» و با همراهی و همکاری «سازمان هنری رسانه‌ای اوج»، «کانون هنر شیعی»، «خانه طراحان انقلاب اسلامی» و «مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات»، «نهضت مردمی پوستر انقلاب» برگزار گردید. چهارمین سوگواره پوستر توسط اساتید آقایان مسعود نجابتی، صداقت جباری، محمدحسین حلیمی، محمدرضا دوست‌محمدی و کورش پارسانژاد داوری ‌شد. آقایان سید عباس میرهاشمی، فرهاد سلیمانی، مجید ناگهی، علیرضا کریمی صارمی و حسن غفاری نیز داوران چهارمین سوگواره عکس هیأت بودند. در این سوگواره‌ها ۹۲۸۴ عکس از 567 هنرمند و ۴۹۷ هیأت از همه استانهای کشور و در سوگواره پوستر ۱۲۰۰ اثر از 203 هنرمند و ۱۹۰ هیأت از سی استان کشور دریافت شد که 122 عکس به کتاب و نمایشگاه سوگواره عکس و 54 اثر به کتاب و نمایشگاه سوگواره پوستر راه یافتند.

هیات؛ تجلی یا لیتنا کنا معک/رشد خوب جریان هنر هیات در کشور/یاری هنرمندانه دین حق توفیق می‌خواهد/بی‌وضو طراحی نکنید +تصاویر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: