به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دومین نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست به مناسبت روز نکبت (14 می) برپا شده است و تا 10 خرداد (30 می) ادامه دارد
"خیبرآنلاین" - دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست اعلام کرد در این دوره از مسابقه حضور چشمگیر کاریکاتوریست‌های غربی و اروپایی را شاهد بودیم و بیشترین شرکت‌کننده‌ها فرانسوی هستند.

به گزارش فارس، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی در نشست رسانه‌ای و گشایش نمایشگاه دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست که امروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: حدود 10 سال پیش نشریه دانمارکی «یولاندز پوستن» 12 طرح توهین‌آمیز به پیامبر اسلام (ص) منتشر کرد ما هم در واکنش به این ادعا که در غرب همیشه اعلام می‌شود آزادی حد و مرزی ندارد و می‌توان راجع به هر چیزی کار کرد، اقدام به برگزاری نخستین دوره از مسابقه کاریکاتور هولوکاست کردیم.

وی ادامه داد: بعد از گذشت 10 سال از نخستین مسابقه کاریکاتور هولوکاست، شاهد بودیم که نشریه شارلی ابدو با تیراژ 5 میلیون طرح توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام(ص) چاپ کرد. اقدام به برگزاری دومین مسابقه هولوکاست با همکاری موسسه هنری رسانه‌ای اوج، راه و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت کردیم.

دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست گفت: ما در این مسابقه دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نیستیم؛ چیزی که برای ما مهم است، این است که در غرب اعلام می‌کنند برای آزادی بیان حد و مرزی قائل نیستند؛ در عین حال ما عکس این اتفاق را می‌بینیم. حتی محققان و تاریخ‌‌نویسان دنیا هم نمی‌توانند در رابطه با هولوکاست تردید کنند.

وی یادآور شد: بحث بعدی ما این است که چرا از خاک آلمان را جایی را جدا نمی‌کنند تا به یهودی‌ها بدهند؟! چرا باید تاوان هولوکاست را مردم مظلوم فلسطین بدهند؟! مردمی که در جنگ جهانی دوم هیچ نقشی نداشتند و از سال 1948 عملا فلسطین  اشغال شد و بعد هم اعلام کردند ما به خاطر این، فلسطین را می‌گیریم که 6 میلیون یهودی کشته شدند و ما باید انتقام هولوکاست را بگیریم.

شجاعی‌طباطبایی بیان داشت: برای ما سؤال است که چرا درباره هولوکاست و کشتار جمعی اتمی در ناکازاکی، اجازه نمی‌دهند کسی کاری کند؛ اتفاقی که بیش از 250 هزار نفر در چند ثانیه قربانی شدند.

وی گفت: مسابقه در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزار شد؛ بخش کارتون درباره موضوعات مطرح شده است؛ در بخش کاریکاتور چهره هم به محورهای نتانیاهو و هیتلر پرداخته شده است که در نمایشگاه دیده می‌شود.

دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست افزود: برخی از رسانه‌های صهیونیستی به دنبال مظلوم‌نمایی این رژیم هستند و می‌گویند که مسابقه هولوکاست پیگیر نفی هولوکاست و مسخره کردن قربانیان جنگ جهانی دوم و یهودیان کشته شده‌ است. ما می‌خواهیم بگوییم رژیم صهیونیستی ریشه همه پلیدی‌ها و نژادپرستی‌ها و خشونت‌های دنیای معاصر است.

وی اظهار داشت: در این نمایشگاه هنرمندان 50 کشور دنیا آثارشان را ارائه کردند؛ در حال حاضر آثار این هنرمندان به نمایش درآمده؛ در این دوره از مسابقه حضور چشمگیر کاریکاتوریست‌های غربی و اروپایی را شاهد بودیم که بیشترین شرکت‌کننده‌ها فرانسوی هستند. بعد هم شاهد حضور کشورهای غیرمسلمان مثل برزیل و چین هستیم. این هنرمندان موضع و فراخوان ما را دیدند و فهمیدند که بحث نفی هولوکاست نیست و مطرح کردن مظلومیت مردم فلسطین است، منطق ما را پذیرفتند و کارهایشان را به مسابقه ارسال کردند.

شجاعی‌طباطبایی در خصوص تعداد شرکت‌کنندگان در این مسابقه یادآور شد: 864 اثر از هنرمندان 50 کشور به دبیرخانه دومین مسابقه بین‌المللی هولوکاست ارسال شد؛ زمان نمایشگاه هم از امروز 25 اردیبهشت (14 می) تا 10 خرداد (30 می) است.

دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست درباره جوایز آثار برگزیده گفت: جوایز در دو بخش کارتون و کاریکاتور در نظر گرفته شده است؛ در بخش کارتون رتبه‌های اول تا سوم را داریم که به ترتیب 12 هزار دلار، 8 هزار دلار و 5 هزار دلار جایزه می‌گیرند همچنین در این بخش 5 جایزه 1000 دلاری هم داریم. در بخش کاریکاتور چهره جایزه اول تا سوم 7 هزار دلار، 5 هزار دلار و 3 هزار دلار به همراه 5 جایزه 1000 دلاری در نظر گرفته شده است.

وی گفت: داوری آثار هفته گذشته توسط محمدحسین نیرومند، بنده و محسن نجفی صورت گرفت؛ ضمن اینکه انتخاب این کارها با حضور هنرمندان خارجی انجام شد؛ برگزیدگان هم روز 10 خرداد و همزمان با روز اختتامیه معرفی می‌شوند.

شجاعی‌طباطبایی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر مصاحبه جواد ظریف با نیویورکر گفت: فکر می‌کنم وقتی که آقای ظریف با این رسانه مصاحبه کرد، دقیق در جریان برگزاری مسابقه هولوکاست نبود و نمی‌دانست که ما به دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نیستیم؛ بعد از مصاحبه آقای ظریف، ارتباطی با وزارت ارشاد گرفته شد و سخنگوی این وزارت‌خانه اعلام کرد مباحث مطرح شده خوراک خارجی داشته است.

وی افزود: با توجه به مواضع جدی آقای ظریف به ویژه در پیام تسلیت به سیدحسن نصرالله در پی شهادت سردار مصطفی بدرالدین، نشان می‌دهد که وزیر امور خارجه کشورمان موضع ضدصهیونیستی دارد. وی کاملا در جریان این فراخوان است؛ حضور وی منعی ندارد و امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود آقای ظریف و دست‌اندرکاران این نمایشگاه را ببینند.

دبیر دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست گفت: امام خمینی (ره) فرمودند، اگر در مقابل دین ما بایستید، در مقابل تمام دنیایتان خواهیم ایستاد. ما نیز با تمام توان با رژیم صهیونیستی مقابله خواهیم کرد و ان‌شاء الله شاهد محو کامل این رژیم منحوس باشیم.

رونمایی از پوستر هولوکاست اثری از «جیتت کاستانا» هنرمند اندونزیایی و تندیس این مسابقه بین‌المللی هولوکاست با طراحی «طاهر شیخ الحکمایی» از مجسمه‌سازهای کشورمان بخش دیگر این مراسم بود.

در این تندیس رزمنده فلسطینی در حال پرتاب سنگ است که نمادی از مبارزه مردم فلسطین علیه اشغالگران کشورشان را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، دومین نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست به مناسبت روز نکبت (14 می) برپا شده است و تا 10 خرداد (30 می) ادامه دارد.

در این نمایشگاه آثاری از مازیار بیژنی، شهرام رضایی، منصور مقدم، سامان احمدی، محمود نظری، جابر اسدی از ایران و همچنین جیتت کاستانا از اندونزی، رائد خلیل از سوریه، راشاد السامی از یمن، هیکابی دمیرچی از ترکیه، ماروچین از اندونزی، جوایکو از کلمبیا، توران آکسوی از ترکیه، توماس لوسفلد از فرانسه، عمر زوالوس از پرو و جمع دیگری از هنرمندان جهان دیده می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: