به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در حدود 3 سال اخیر دولت یازدهم با افزایش هزینه‌های جاری خود ضریب جینی را افزایش داد
"خیبرآنلاین" - دولت روحانی نشان داده که علاقه خاصی به خرج کردن دارد. در 1100 روز گذشته که دولت تدبیر و امید زمام امور اجرایی کشور را به دست گرفته، میزان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده به طوری که در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه نداشته است.

به گزارش نسیم، افزایش هزینه‌های جاری دولت در این 3 سال در شرایطی اتفاق افتاده که رئیس جمهور در ابتدای روی کارآمدن دولت مدعی تحویل گرفتن خزانه خالی از دولت قبل شده بود و سایر دولتمردان هم در طول مدت حضور خود در قوه مجریه بارها از کمبود منابع گله کرده بودند.

اما بررسی سیر رشد هزینه‌های جاری از زمان روی کارآمدن دولت روحانی می‌تواند بسیاری از ابهامات را در این خصوص برطرف کند. براساس گزارش بانک مرکزی در پایان سال 92 که بیشتر ماه‌های آن را دولت یازدهم در قوه مجریه قرار داشت، هزینه‌های جاری کشور با افزایش 42 درصدی از 104 هزار میلیارد تومان به 148 هزار میلیارد تومان رسید. دولتمردان مدعی تدبیر و امید در پایان سال 93 هم به سیر افزایش پرداختها از خزانه داری کل کشور ادامه دادند و میزان بودجه جاری کشور را از 148 هزار میلیارد تومان به 178 هزار میلیارد تومان رساندند. اما کابینه حسن روحانی که با رساندن رقم نقدینگی به هزار هزار میلیارد تومان، اشتغال خالص صفر، برداشت 6 هزار میلیارد تومان از خزانه بانک مرکزی و برداشت 17 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی، نشان داده که علاقه خاصی به ثبت رکوردهای جدید و اعداد و ارقام خاص در اقتصاد کشور دارد، در سال 94 با عبور دادن هزینه های جاری دولت به بیش از 200 هزار میلیارد تومان یک رکورد بی‌سابقه را از خود بر جای گذاشت.



بنابر گزارش بانک مرکزی میزان پرداختی‌های دولت حسن روحانی از خزانه داری کل کشور در سال گذشته چیزی در حدود 204 هزار میلیارد تومان است. بنابراین دولت یازدهم در کمتر از 3 سال توانست با یک رکورد خارق العاده بودجه جاری 104 هزار میلیارد تومانی دولت قبل را دو برابر کند.

در همین رابطه لطف الله فروزنده، قائم مقام سابق مرکز پژوهشهای مجلس، اظهار کرد: دولت یازدهم با افزایش ریخت و پاش، تشریفات و افزایش حقوق مدیران خود هزینه های جاری خود را افزایش داده است.

وی افزود: متاسفانه با وجود این شرایط دولت روحانی اکثر پروژه های عمرانی کشور را خوابانده و ادعا می کند در پرداخت حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت با مشکل روبرو است.

در این میان همزمان با افزایش 2 برابری هزینه های جاری در دولت یازدهم رقم نقدینگی هم با افزایش سرسام آوری روبرو شده است. برآوردهای کارشناسان نشان می دهد که نقدینگی از رقم 492 هزار میلیارد تومان در دولت قبل به بیش از هزار هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم افزایش پیدا کرده است.

مسعود میرکاظمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص معتقد است: متاسفانه دولت از طریق افزایش پایه پولی و نقدینگی که آن هم حاصل بدهی بانکها به بانک مرکزی است، تامین مالی مورد نیاز خود را انجام می دهد.

عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: فارغ از مسئله افزایش نقدینگی باید پرسید که پولی که به این ترتیب وارد خزانه شده چگونه خرج شده است؟ برای بررسی مسئله اگر به مقایسه میزان هزینه های جاری در 3 سال فعالیت دولت یازدهم و 8 سال فعالیت دولتهای نهم و دهم برسیم به نتایج مهمی دست پیدا می کنیم.

وی با انتقاد از افزایش هزینه های جاری در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: متاسفانه بررسی آمار بودجه های جاری در 3 سال دولت آقای روحانی، نشان می دهد که رقم آن نزدیک به 8 سال فعالیت دولتهای نهم و دهم است.

اما بررسی نوع توزیع این بودجه های جاری در دولت روحانی هم می‌تواند در نوع خود جالب باشد. طبق گزارش بانک مرکزی در 3 سال حضور حسن روحانی در راس قوه مجریه ضریب جینی تا 0.399 افزایش پیدا کرده است.

افزایش ضریب جینی به رقم ۳۹۹/ ۰ در سال ۹۳ بالاترین رکورد شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و میانگین ضریب جینی در دولت دهم ۳۸۳/ ۰ بود که در 3 سال اخیر و با روی کار آمدن دولت روحانی به ۳۹۷/ ۰ افزایش یافته است.

عباسعلی ابونوری، اقتصادان و رییس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکز، در این خصوص گفت: در حدود 3 سال اخیر دولت یازدهم با افزایش هزینه‌های جاری خود ضریب جینی را افزایش داد.

با این تفاسیر باید دید دولت حسن روحانی چه پاسخی برای افزایش 2 برابری هزینه جاری خود در 1100 روز گذشته دارد. آیا بهتر نبود دولتی که پول پرداخت یارانه نقدی ندارد، پروژه های عمرانی کشور را تعطیل کرده و در پرداخت حقوق کارمندان خود با مشکل روبرو است و مدام از کمبود منابع گله می کند، ابتدا نگاهی به مخارج جاری خودش بیندازد؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: