به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سال 86 حسین موسویان توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد. همان زمان برخی رسانه‌ها خبر دادند برخی اسناد محرمانه نظام از وی کشف شد و این ماجرا یک روال غیرمعمول بوده است. رئیس‌جمهور وقت و وزیر اطلاعات صراحتا از جاسوسی موسویان سخن گفتند
"خیبرآنلاین" - گروهی از معاونان و مشاوران اوباما در درون کاخ سفید که اخیرا جنجال زیادی در مطبوعات و فضای کنگره به راه انداخته بودند، گزارشی از فعالیت‌های خود منتشر کرده‌اند که پرده از ابعاد اقداماتشان جهت ترویج و تبلیغ توافق هسته‌ای با ایران برمی‌دارد.

به گزارش وطن امروز، براساس گزارشی که خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن منتشر کرده است، این گروه که ریاست آن را معاون مشاور امنیت ملی اوباما یعنی بن رودز بر عهده داشته است، نه‌تنها با برخی خبرنگاران برای تبلیغ توافق هسته‌ای با ایران در تماس بوده، بلکه حامی مالی بسیاری از مؤسسات رسانه‌ای و افراد مرتبط با این پرونده نیز بوده است؛ از رادیو عمومی ملی NPR گرفته تا رسانه‌های دیگر. البته در این گزارش نام یک ایرانی نیز مطرح شده است؛ کسی که طی 12 سال اخیر نام او با پرونده مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران گره خورده است. در این گزارش، نام حسین موسویان، سخنگوی سابق گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که هم‌اکنون در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می‌کند، مطرح و ادعا شده از او در ازای حمایت از توافق هسته‌ای، حمایت مالی شده است. براساس این گزارش، این افراد و موسسات به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از حمایت‌های مالی کاخ سفید دراین‌باره بهره برده‌اند.

براساس این گزارش که پنجشنبه گذشته منتشر شده است، کاخ سفید مستقیما اقدام به حمایت مالی از این افراد و مؤسسات رسانه‌ای نکرده اما با صندوقی به نام «پلاشرز» توافق کرده و همکاری مشترکی را آغاز کرده است که در نهایت هدف اصلی آن حمایت از سیاست‌های کنترل سلاح اوباما بوده است. هدف اصلی این صندوق، همانطور که در سایت آن نیز اشاره‌ شده است، «ایجاد دنیایی امن از طریق توسعه سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی با هدف کاهش و در نهایت نابودی ذخایر هسته‌ای جهان است». با این‌حال نقش پشت‌صحنه این صندوق، ایجاد تبلیغ برای توافق هسته‌ای با ایران بوده است و ارتباط نزدیکی نیز با بن رودز، فرد مورد وثوق اوباما داشته است. بن رودز نیز در گفت‌وگوی خود با نیویورک‌تایمز به ‌صورت مختصر به این همکاری اشاره و بیان کرده بود: «ما یک اتاق پژواک برای توافق هسته‌ای با ایران ایجاد کردیم و از گروه‌های خارج از کاخ سفید مانند پلاشرز نیز استفاده کردیم و این گروه کمک زیادی به ما کرد که پیام رئیس‌جمهور به ‌صورت مؤثری شنیده شود».

براساس گزارش سالانه موسسه پلاشرز، این گروه سال 2015 به رادیو عمومی ملی یعنی رادیو NPR به‌صورت مستقیم کمک کرده است تا گزارش‌هایی درباره امنیت ملی منتشر کند که در آن بر سیاست‌های سلاح هسته‌ای آمریکا و همچنین بودجه‌ها در این‌باره تأکید شود، به برنامه هسته‌ای ایران پرداخته شود و در عین‌حال به موضوعات مرتبط با امنیت هسته‌ای بین‌المللی نیز اشاره‌ شده و در راستای اهداف برنامه سلاح هسته‌ای دولت آمریکا باشد. در واقع به نظر می‌رسد این حمایت‌ها پوششی برای پیگیری هدف اصلی پلاشرز بوده است. رئیس موسسه پلاشرز 2 بار طی سال گذشته در برنامه‌های این رادیو حضور داشته و به حمایت از برنامه اوباما در قبال ایران پرداخته است. رادیو NPR تنها رسانه مهم آمریکا نیست که از حمایت‌های مالی‌ موسسه وابسته به کاخ سفید برخوردار شده است. در گزارش 33 صفحه‌ای این موسسه، نام تعداد دیگری از اندیشکده‌ها و موسسه‌های رسانه‌ای و افراد مختلف نیز برده شده که نام هرکدام از این موسسه‌ها با توجه به اقداماتی که انجام داده‌اند، جای تأمل دارد: انجمن کنترل تسلیحات 282 هزار و 500 دلار، اندیشکده بروکینگز 225 هزار دلار و اندیشکده شورای آتلانتیک 182 هزار و 500 دلار کمک مالی از این موسسه دریافت کرده‌اند.

آنها این منابع مالی را برای برگزاری جلساتی درباره تجزیه ‌و تحلیل مباحث ایران و همچنین جلسه با رسانه‌ها و انتشار گزارش‌های کارشناسی هزینه کرده‌اند. گروه پلاشرز همچنین تعداد دیگری از رسانه‌ها را نیز حمایت مالی می‌کند که از جمله آنها می‌توان به هافینگتون‌پست، نشریه سالن، گاردین و پرو پابلیک اشاره کرد. گروه‌های دیگری که کمتر به خاطر فعالیت‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای شناخته‌ شده‌اند هم با دریافت این کمک‌های مالی به میدان آمده و از برنامه اوباما حمایت کرده‌اند. لابی صهیونیستی جی استریت حدود 576 هزار و 500 دلار دریافت کرده تا از معامله هسته‌ای با ایران حمایت کند و بیشتر از 281 هزار دلار نیز به شورای ملی ایرانیان آمریکا با مدیریت تریتا پارسی تعلق ‌گرفته است.

اما آنچه مربوط به حسین موسویان است، یک رقم 70 هزار دلاری است به گونه‌ای که این موسسه به دانشگاه پرینستون 70 هزار دلار کمک مالی کرده است تا با این مبلغ از حسین موسویان، سخنگوی تیم مذاکره‌کننده حسن روحانی در دولت اصلاحات که هم‌اینک در این دانشگاه تدریس می‌کند، حمایت کند تا «تحلیل‌ها، انتشارات و مدیریت سیاستگذاری را در ارتباط با دیگر عناصر درگیر در مذاکره با ایران داشته باشد». در واقع این کمک مالی برای حمایت موسویان از توافق هسته‌ای اختصاص داده شده است.

حسین موسویان از دیپلمات‌هایی است که طی 12 سال گذشته نام او با پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران گره خورده است. او در دوران دولت اصلاحات، سخنگوی تیم مذاکره‌کننده حسن روحانی بود. او ارتباط گسترده‌ای با رسانه‌های داخلی و خارجی داشت.

پس از شکست مذاکرات هسته‌ای و تغییر دولت شائبه‌های فراوانی درباره برخی عملکرد‌های تیم مذاکره‌کننده سابق مطرح شد. سال 86 حسین موسویان توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد. همان زمان برخی رسانه‌ها خبر دادند برخی اسناد محرمانه نظام از وی کشف شد و این ماجرا یک روال غیرمعمول بوده است. رئیس‌جمهور وقت و وزیر اطلاعات صراحتا از جاسوسی موسویان سخن گفتند اما در نهایت حسین موسویان به جرم «اخلال در امنیت ملی» محکوم شد. دادگاه موسویان را به 2 سال حبس تعلیقی و ۵ سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم کرد. از ابتدای شروع به کار دولت روحانی نیز نام حسن موسویان در برهه‌های زمانی مختلف مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مطرح بوده است. او که در حال گذراندن یک دوره مطالعاتی در دانشگاه پرینستون آمریکاست، از حامیان اصلی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 بوده است. او هم در درون ایران و هم در خارج از ایران درباره ضرورت توافق هسته‌ای با 1+5 مصاحبه‌هایی انجام داده است. به دلیل ارتباطات بسیار نزدیک حسین موسویان با روحانی و تیم مذاکره‌کننده، برخی گفت‌وگوهای او در برهه‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای را به عنوان مواضع دولت تلقی می‌کردند.

اکنون با ادعایی که خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرده است، باز هم نام حسین موسویان به عنوان یک چهره جنجالی در مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است. ادعای کمک مالی 70 هزار دلاری آمریکا به حسین موسویان از جهات مختلفی قابل تامل است. به ویژه اینکه در صورت صحت این ادعا، او از کشوری کمک مالی دریافت کرده است که یک سابقه مخاصمه طولانی‌مدت با ایران داشته و در موضوع پرونده هسته‌ای نیز این خصومت بارها دیده شده است. البته این ادعای خبرگزاری آسوشیتدپرس برای شخص روحانی می‌تواند دردسرساز شود، چراکه در روزهایی که مراودات بانکی ایران با دلار تقریبا منتفی شده است، ادعاهایی درباره کمک‌های چندده هزار دلاری آمریکا به نزدیکان روحانی مطرح شده است!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: