به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ضرورت دارد ساعت پروازها باید با دقت بیشتر و با هماهنگی با زمان اذان تنظيم شود. همچنین، جانمایی برای اداى نماز مسافران در هواپیما و نیز، فعالیت بیشتر فرهنگی به ویژه در حوزه ی نماز، برای کادر پرواز، اجتناب ناپذیر است
"خیبرآنلاین" - کادر پرواز هواپیمای قشم ایر به مقصد تهران - مشهد، به دلیل اصرار مسافران مبنی بر عدم قضاشدن نماز صبح، با انجام حرکات خطرناک در آسمان، ضمن ایجاد نگرانی برای مسافران، پرواز را نیمه کاره گذاشت و به تهران بازگشت!

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، تعدادی از مسافران پرواز شماره 1294 هواپیمایی قشم ایر با انتشار نامه ای، ضمن اعتراض به آنچه که در جریان این پرواز نیمه کاره رخ داده است، خواستار رسیدگی مراجع ذیصلاح به رفتار توهین آمیز کادر پرواز شدند.

در متن نامه که توسط مسافران در فرودگاه مهرآباد تهیه، امضا و ارسال شده است و تصویر آن را در ادامه ی همین خبر مشاهده می کنید، آمده است:

"پرواز صبح 95/6/6 تهران - مشهد قشم ایر مصادف با لحظه ی اذان صبح (5:05) تنظیم شده بود و به همین دلیل، عده ای از مسافران درخواست کردند که تا پیش از آماده شدن هواپیما برای پرواز، به صورت انفرادی در انتهای راهروی آن نماز را اقامه کنند که با مخالفت مهماندار مواجه شد و وعده ی خواندن آن در هوا داده شد!
پس از بالارفتن هواپیما (5:27) و خاموش شدن چراغ کمربند ایمنی، بار دیگر به بهانه ی کارهای مهمانداری از اقامه ی آن ممانعت و همین باعث مشاجره ی لفظی میان مهماندار و 2 نفر از مسافران شد.
با انعکاس این مشاجره به خلبان، ایشان اعلام کرد که همه ی مسافران در جای خود بنشینند و الا هواپیما دچار عدم تعادل خواهد شد!
با این اعلام، مسافران در همان صندلی ردیف عقب نشستند، هرچند هنوز مشاجره ی لفظی پایان نگرفته بود.
پس از چند دقیقه، بار دیگر خلبان در عین اینکه هیچیک از مسافران ایستاده نبودند، تهدید کرد که خطر عدم تعادل در پیش روست و پس از این اعلام، به فاصله ی حدود 2 دقیقه، ناگهان هواپیما به صورت تعلیق درآمد و لرزش های شدیدی پیدا کرد. این حرکت باعث ترس همه ی مسافران و وخامت حال 2 مسافر بیمار شد. حال بیماران به گونه ای گشت که اعلام شد اگر در هواپیما پزشک یا پرستاری حضور دارند، به کمک بیایند و به کمک سرمهماندار، رسیدگی مناسبی به بیماران شد.
پس از این اقدامات، خلبان در ساعت 6:15 به ناگهان اعلام کرد به دلیل مزاحمت مسافرانی که قصد نمازخواندن داشته اند، به تهران برمی گردند و سفر را نیمه کاره رها می کنند و هواپیما را با این گفته ی خود به تهران بازگردانده و در ساعت 6:58 در مهرآباد نشستند.
گزارش دقیقتر از اتفاقاتی که برای هدایت هواپیما رخ داده است، در جعبه سیاه آن قرار دارد و حقایق را به درستی نشان خواهد داد."

بازی با جان مسافران و نیمه‌کاره‌ماندن پرواز تهران - مشهد به جرم اصرار بر قضانشدن نماز صبح! + سند

بازی با جان مسافران و نیمه‌کاره‌ماندن پرواز تهران - مشهد به جرم اصرار بر قضانشدن نماز صبح! + سند


یکی از مسافران حاضر در این پرواز نیز می گوید: "ابتدا مهمانداران اجازه اقامه نماز ندادند و بعد خلبان براى نشاندن چند نفر كه مشغول نماز بودند شروع به بالا و پايين كردن هواپيما كرد طورى كه مردم فرياد مي كشيدند و فكر كردند دارد سقوط مي كند!
بعد اعلام كرد به خاطر تردد مسافرين اينطور شده و فورى بنشینيد.
بعد در حالى كه همه نشسته بودند، دوباره شروع به حركات آكرباتيك كرد كه اصطلاحا جان مردم را به حلقشان آورد و در كمال وقاحت اعلام كرد بنشينيد؛ اين به خاطر رفت و آمد بوده است! غافل از اينكه همه ديدند كسى در حال تردد نيست.
و در آخر به خاطر حركتهاى وحشتناك هواپيما كه توسط خلبان انجام شده بود، چندين نفر حالشان بد شد و در حالى كه 10 دقيقه تا مشهد نمانده بود براى حفظ موضع خودش به تهران برگشت!"

پیگیری ها حکایت از آن دارند که خلبان پرواز، علت این بازگشت را به موضوع بیماری برخی مسافران مرتبط دانسته است(!) که لازم به نظر می رسد مسئولان مربوطه، به این مساله ورود جدی و غیرقابل اغماضی داشته باشند.

این اتفاق نشان می دهد که ضرورت دارد ساعت پروازها باید با دقت بیشتر و با هماهنگی با زمان اذان تنظيم شود. همچنین، جانمایی برای اداى نماز مسافران در هواپیما و نیز، فعالیت بیشتر فرهنگی به ویژه در حوزه ی نماز، برای کادر پرواز، اجتناب ناپذیر است.

آخرین خبر دریافتی این است که خلبان و مهمانداران، جهت ادای توضیحات بیشتر در این باره، احضار شده اند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
3
5
مملکت خودسران
نه قانون هست و نه وجدان
پس هر کس هر کاری خواست انجام میده
اعتدالیون را اگر بگذارنند در صحن های امام هشتم هم بساط رقص و آواز
پهن می کنند اما از خواندن نماز جلو گیری می کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
4
5
این خلبان و مهمانداران باید برای سه ماه یا بیشتر از کار تعلیق شوند . وقتی برای مسافران ارزشی قایل نیستند ُ نه برای جان مسافران نه برای روح مسافران ُ ارزشی قایل نیستند . نظام دیکتاتوری تو هواپیما ایجاد کرده اند ُ این مطلب کم اهمیتی نیست .
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
2
0
خلبان کار درستی کرده. هواپیما جای این کارها نیست. اگر ولشون میکرد، کابین خلبان را هم اشغال میکردند! خیلی پایه عبادت هستید، پیاده بروید!
پاسخ ها
بچه دهاتي
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
ببخشيد ؛ هواپيما جاي چه جوركارهايي هست؟؟؟
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
0
3
کاش یکی بود اون خلبانه ور از اون بالا پرت میکرد پایین!! این امنیت پرواز پس (...)
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
البته خدا خيلي وقت است كه اين خلبان را از آن بالا به پايين كه نامش جهنم است پرت كرده است
فقط خودش خبر ندارد

هههههههههههههه
واى بر اين نمازگزاران
|
Sweden
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
1
0
اگر مملكت قانون داشته باشد بايد آن دو مسافر رياكار نماز خوان را از آن بالا به پايين پرتاب شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
برو گمشو (...) بي نماز
خودت نجسي . ديگران را هم نجس نكن
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
0
0
این که امکان خواندن نماز در هواپیما به لحاظ فنی ممکن است یا نه و اینکه میزان تحمل بار دینامیکی این نوع هواپیما چقدر است و حوادث ایجاد شده در این پرواز عمدی یا غیر عمدی بوده است نکته ای است که امید است متخصصین و مسيولین در این خصوص نظر بدهند . اما نکته در خور تامل این است که چگونه مدیریت فرودگاهی و برنامه ریزان فکر میکنند برای آرامش مسافر در حین پرواز غذا نوشیدنی و... ضروری است ولی نماز یک مسلمان در کشور اسلامی میتواند در اولیت های بعدی برنامه ریزی قرار گیرد . قطعا مسئولین فرودگاهی میبایست برنامه ریزی لازم انجام دهند و از مردم و کادر پروازی که کاربران خدمات آنان میباشند توقع رفع معضلات بوجود آمده توسط آنان را نداشته باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: