به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
متأسفانه در این بین تعدادی از مدیران و مسئولانی که در رأس امروز این بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان بودند و هستند نتوانستند از تاراج اموال فرهنگیان جلوگیری کنند و نه تنها این هلدینگ کمک حال فرهنگیان نشده است بلکه به آیینه‌ای برای افسوس خوردن تبدیل شده است
"خیبرآنلاین" - موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان که این روزها مسائل مالی آن نقل محافل مختلف شده است، با هدف ارتقای معیشتی و رفاه فرهنگیان در 21 سال پیش تصویب و کار خود را آغاز کرد.

به گزارش فارس، اما فرهنگیانی که عضو این صندوق هستند هیچگاه نتوانستند طعم رفاه و ارتقای معیشتی را با این صندوق درک کنند زیرا ماهانه مبالغی از فیش حقوقی آنها کسر و به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می‌شود و اینکه قرار است چه اتفاقی برای معیشت آنها رخ دهد مشخص نیست.

موضوع فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان که شامل فعالیت‌های مالی و اقتصادی می‌شود عرصه‌های مختلفی دارد که از جمله آنها «صنعت و بنگاه‌های اقتصادی»، «املاک و مستغلات»، «بانک و بیمه»، «بورس و سایر نهادها» و «تامین مالی» ذکر شده است.

در موضوع فعالیت‌های مربوط به صنعت و بنگاه‌های اقتصادی این صندوق آمده است که «سرمایه‌گذاری جهت توسعه ظرفیت‌های تولیدی و بهره‌برداری از مجموعه‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و آموزشی»، «جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، تأمین منابع مالی کسب ‌وکارهای مؤسسه، و راه‌اندازی و بهره‌برداری از بنگاه‌های اقتصادی» و «انجام کلیه فعالیت‌های تجاری، واردات و صادرات، توزیع و فروش محصولات، راه­اندازی و مبادرت به فعالیت­های حمل­و­نقل، انبارداری» به عنوان فعالیت‌های بخش صنعت محسوب می‌شوند.

در موضوع املاک و مستغلات صندوق «ارائه خدمات مشاوره­ای، مدیریتی، اجرایی و سرمایه‌گذاری، مشارکت، تأمین مالی مستقیم و غیرمستقیم و احداث پروژه‌های ساختمانی و ساخت‌وساز واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، رفاهی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی ودرمانی» عنوان شده است.

در موضوع بانک و بیمه صندوق «مشارکت در تأمین مالی، تأسیس و ادارة نهادهای پولی از قبیل بانک‌، بیمه‌، شرکت‌های تأمین سرمایه، لیزینگ‌، کارگزاری، صرافی‌، شرکت‌­ها و صندوق­های سرمایه‌گذاری»، «اخذ تسهیلات تولیدی، تجاری و خدماتی، ضمانت­نامه­ از داخل و خارج کشور»، «نگاهداری و سرمایه­ گذاری در مسکوکات، فلزات گران­بها، ارزهای خارجی، گواهی­های سپردة بانکی ریالی و ارزی، سپرده­های سرمایه ­گذاری ریالی و ارزی نزد بانک­ها و مؤسسات مالی اعتباری داخل و خارج یا نهادهای دارای مجوز و معتبر» دیده می‌شود.

در موضوع بورس و سایر نهادها «خرید سهام و سایر اوراق بهادار از جمله خرید سهام بورس‌ها، فرابورس‌ها و نهادهای مشابه»، «تاسیس شرکت و اداره شرکت، تشکیل هلدینگ از شرکت‌ها با انجام سرمایه‌گذاری و ادارة مستقیم و فعال و یا صرفاً با سرمایه‌گذاری در سهام»، «ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار از جمله تأمین مالی، بازارگردانی اوراق بهادار، مشارکت در تعهد پذیره­نویسی اوراق بهادار و تضمین نقدشوندگی اصل با حداقل سود اوراق بهادار و خدمات مشابه» وجود دارد.

در بخش تامین مالی صندوق ذخیره فرهنگیان هم «تأمین مالی شرکت­های تابعه و وابسته»، «تأمین مالی، ارائه و مدیریت خدمات فنی، مدیریتی، اجرایی و مالی به اشخاص حقوقی» و «تأمین مالی، مدیریت و انجام مطالعات، تحقیقات و بررسی‌های آموزشی جهت کسب سود مستقیم و یا غیر­مستقیم به دلیل نیاز سایر فعالیت­ها و کسب و کارهای مؤسسه به این خدمات» دیده می‌شود.

سپرده­ گذاران مؤسسه چه کسانی هستند؟

سپرده‌گذاران صندوق ذخیره، فرهنگیان عضو این صندوق هستند که ماهانه مبالغی از حقوق آنها کسر و به حساب صندوق ذخیره واریز می‌شود.

فیش حقوقی یک فرهنگی و کسر ماهانه بابت عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان

بیشتر از 90 درصد جامعه حدود یک میلیون نفری فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند که حداقل میزانی که ماهانه از حقوق آنها کسر می‌شود، 17 هزار تومان است.

به گفته شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، اکنون ماهانه حدود 19 میلیارد تومان از حقوق فرهنگیان وارد موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان می‌شود.

اما «کارکنان غیررسمی آموزش و پرورش»، «بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان ­های وابسته»، «کارکنان مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت­ های تابعه»، «شرکت­ ها و موسساتی که به نوعی با وزارت آموزش و پرورش ارتباط و نسبت دارند»، «کارکنان مدارس غیرانتفاعی»، «دانشجو معلمان» و «تمام دانش‌آموزان و اولیاء آنها» به عنوان اعضای این صندوق محسوب شوند.

*اعضای هیأت امنای صندوق ذخیره چه کسانی هستند؟/ سه وزیر در هیأت امنای بزرگترین هلدینگ آموزش و پرورش

هیأت امنای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل هفت چهره و شخصیت سیاسی و اقتصادی کشور است که حضور سه وزیر فعلی و اسبق آموزش و پرورش نیز جالب توجه است.

هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان

علی‌اصغر فانی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعلی مشغول فعالیت است، به عنوان رئیس هیأت امنای این صندوق است.

سید‌محمد بطحایی که اکنون معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، نایب رئیس هیأت امنای صندوق خیره فعالیت دارد.

اما ترکیب پنج عضو هیأت امنای صندوق جالب توجه است.

حسین مظفر، عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که وزیر اسبق آموزش و پرورش در سالهای 1376 تا 1380 و نماینده مردم تهران در دوره‌های هفتم و نهم است. سیاست‌مداری اصولگرا که عضو رسمی هیچ حزبی نیست و هم اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نظارت بر صدا و سیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون نظارت مجلس شورای اسلامی است.

مرتضی حاجی، عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که وزیر اسبق آموزش و پرورش در سالهای 1380 تا 1384 و وزیر تعاون در چهار سال قبل از آن بود. او در 21 مهر 1392 به عضویت هیأت امنای صندوق ذخیره درآمد.

سید رحمت الله اکرمی، معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور که در وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول فعالیت است، عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است.

سید حسین شبیری، که دیگر عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است به عنوان مدیر امور مالی و بودجه سازمان بهداشت و درمان منطقه ای همدان، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان، معاون برنامه ریزی استاندار استان همدان و کردستان و مدیرکل برنامه ریزی معاونت سیاسی صداوسیما در سوابق کاری او وجود دارد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، که رئیس سابق سازمان خصوصی سازی است،  در حال حاضر در شرکت گروه دارویی سبحان و نیز مجتمع پتروشیمی بندر امام فعالیت‌های اقتصادی می‌کند اما نکته مهمی که در خصوص او گفته می‌شود، خرید سهام شرکت دولتی توسط امیرمنصور آریا «متهم اختلاس سه هزار میلیاردی» در زمان تصدی وی در سازمان خصوصی سازی بوده است.

اما ترکیب 7 نفره اعضای هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان هم جالب توجه است.

اعضای هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان

شهاب‌الدین غندالی، اکنون او به عنوان مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان مشغول فعالیت است، اما در تاریخ 18 آبان 1393 نیز سرپرست بانک سرمایه بود که بیشتر ابهامات موجود مالی و اقتصادی کنونی مربوط به این بانک است.

روح الله عالمی، که رئیس هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان است از زمان حضور فانی در وزارت آموزش و پرورش، مشاور اقتصادی وی شد و سابقه  معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون پژوهشی ورییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش پرورش و  معاون نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش را هم در کارنامه خود دارد.

بهروز امید علی، او با حکم وزیر وقت آموزش و پرورش در 30 بهمن 1390 به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب شد اما با شروع وزارت فانی در آموزش و پرورش ترکیب هیأت مدیره تغییر و او به عنوان عضو ادامه فعالیت داد.

از جمله پست‌های امید علی،  رئیس اداره حسابداری کل بانک انصار، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری بهمن، رئیس هیات مدیره شرکت میرداد، عضو هیات مدیره شرکت ایران اطلس، عضو هیات مدیره پتروفرهنگ، رئیس هیات مدیره شرکت ایران ارقام، رئیس هیات مدیره شرکت لیزینگ آریادانا، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری ارزش آفرینان و رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان از جمله پست‌های وی محسوب می‌شوند.

رحیم اسماعیلی دانا، او که عضو هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان مشغول فعالیت است، عضو، رئیس و یا مدیرعامل قریب به 30 شرکت مختلف بوده و هست.

سید محسن گلدانساز، او اکنون عضو هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان است و تاکنون هیچ پست مدیریتی در حوزه اقتادی نداشته است. برخی از فعالیت‌های گذشته وی شامل کارشناس و معاون آموزش و پرورش استان یزد، معاون آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری، رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی استان یزد، مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش، رئیس کانون زبان ایران و عضو هیات مدیره انتشارات مدرسه برخی از سوابق اجرایی وی محسوب می‌شود.

سید احمد زرهانی، او بیشتر چهره سرشناس حضور فرهنگ و ادب است و یک دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی از 1359 تا 1363 را در کارنامه کاری خود دارد، زرهانی اما سالهای متمادی در وزارت آموزش و پرورش پست‌های مدیریتی داشته است و اکنون هم عضو هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان است.

اما نفر هفتمی در هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد.

به گزارش فارس، تمام افرادی که در هیأت امنا و هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب شده‌ند باید پاسخگوی مشکلات و ابهامات مالی در این صندوق و شرکت‌ها زیر مجموعه آن باشند، مگر می‌شود عضو این هلدینگ بزرگ اقتصادی باشی و از اتفاقات پیرامون آنها با خبر نبود؟ فرهنگیان در خصوص ابهامات کنونی مالی و اقتصادی صندوق پاسخ‌های شفاف و روشنی می‌خواهند.

وجود 27 شرکت‌ در زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان

صندوق ذخیره فرهنگیان امروز 27 شرکت زیر مجموعه دارد که به زبان ساده‌تر، این صندوق بزرگترین هلدینگ آموزش و پرورش و شاید یکی از بزرگترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور محسوب شود.

شرکت‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان 1

شرکت‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان 2

 

شرکت‌های گروه ساختمان و زیر مجموعه این صندوق شامل «شرکت ساختمای معلم» و «شرکت تأمین مسکن فرهنگیان» است.

شرکت‌های گروه خدمات رفاهی زیر مجموعه این صندوق شامل «شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی زاگرس»، «شرکت لیزینگ فرهنگیان» و «شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان» است.

شرکت‌های گروه صنایع آموزشی زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل «شرکت ایران ارقام»، «شرکت صنایع آموزشی»، «شرکت تجهیزات مدارس ایران» و «شرکت پژوهش و نوآوری» است.

شرکت‌های زیر مجموعه گروه انرژی در صندوق ذخیره شامل «شرکت پترو فرهنگ»، «شرکت کیمیای پارس خاورمیانه»، «شرکت پتروشیمی مروارید»، «شرکت نیروگاهی زیرساخت تولید انرژی‌های پاک» و «شرکت پتروشیمی خراسان» است.

شرکت‌های گروه صنعت زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل «شرکت بازرسی مهندسی ایران»، «شرکت میرداد»، «شرکت آلوپن»، «شرکت پلور سبز»، «شرکت ماشین سازی اراک» و «شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران» است.

شرکت‌های گروه بورس، بانک و بیمه زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان هم شامل «شرکت خدمات بیمه ای شرف اطمینان»، «بانک سرمایه»، «شرکت سرمایه گذاری فرآیند»، «بیمه معلم»، «شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان»، «شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان» و «شرکت خدمات بیمه‌ای امید آسایش و سرمایه ایرانیان» است.

به گزارش فارس، بیشترین سرمایه‌گذاران صندوق ذخیره فرهنگیان، خود فرهنگیان هستند که اگر نظرسنجی در خصوص شرکت‌های تابعه، زیر مجموعه صندوق و حتی درآمدها و سودهای این صندوق برگزار شود، هیچ اطلاعات خاصی در خصوص این موارد ندارند.

نکته اصلی در خصوص این هلدینگ و شرکت‌های زیر مجموعه این است که فرهنگیان نمی‌دانند پول‌هایی که هر ماه از حساب آنها کسر می‌شود صرف چه فعالیت و کاری می‌شود و اینکه فردی که عضو این صندوق است دقیق نمی‌داند این عضویت چه مزایایی برای او دارد.

بسیاری از فرهنگیان هستند که منتظر بودند تا از تسهیلات اعطایی بانک سرمایه استفاده کنند و به هیچ عنوان نتوانستند حتی پنج میلیون تومان وام کم بهره از این بانک دریافت کنند، این در حالی است که همین فرهنگیان برای دریافت وام پنج میلیون تومانی از سایر بانک‌ها باید سر خم کنند و مدارک و ضامن‌های متعددی به بانک ارائه دهند.

چرا بانک سرمایه حامی مالی و پشتیبان فرهنگیان نشد و چرا این بانک به سرمایه داران بزرگ وام‌های کلان پرداخت کرد و آنها نتوانستند این وام‌ها را بازپس دهند؟

به گفته مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان، 3285 میلیارد تومان از پول بانک سرمایه فقط در دست پنج نفر است که آنها این پول‌ها را پس نمی‌دهند. چرا همین مقدار وامی که به این پنج نفر داده شد، به صورت خرد به فرهنگیان اعطا نشد تا قسمتی از مشکلات معیشتی خود را مرتفع کنند؟

با یک حساب سرانگشتی، اگر همین مقدار وامی را که به 5 نفر داده‌اند، به 800 هزار عضو صندوق ذخیره پرداخت می‌کردند به هر فرهنگی بیش از 4 میلیون تومان می‌رسید.

متأسفانه در این بین تعدادی از مدیران و مسئولانی که در رأس امروز این بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان بودند و هستند نتوانستند از تاراج اموال فرهنگیان جلوگیری کنند و نه تنها این هلدینگ کمک حال فرهنگیان نشده است بلکه به آیینه‌ای برای افسوس خوردن تبدیل شده است.

مردم و فرهنگیان می‌دانند و می‌توانند در خصوص وضعیت فعلی صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه، پول‌هایی که از حساب آنها کسر می‌شود و همچنین وضعیت معیشتی و رفاه خود تصمیم گیری کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: