به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
اگر روند شهرستان های در حال توسعه مانند تبریز را ملاحظه کنید، مشاهده می کنید که مسئولین این شهرها در عین اینکه پذیرش و تحت قوانین جمهوری اسلامی هستند، می توانند نقش موثر و متفاوت تری برای توسعه مناطقشان ایفا کنند
"خیبرآنلاین" - محمد برم مشکینی * - جامعه نهادی است که هنجارها و ناهنجارها آن را تشکیل می دهد. این هنجارها و ناهنجارها زاییده ی موجودی اجتماعی به نام بشر است. پس جامعه ارتباط مستقیم تنگاتنگی با انسان دارد. این رابطه دوطرفه است.

باید در این جامعه کوشید؛ برای پویایی جامعه باید افراد فعالیت و تکاپو داشته باشند و این فعالیت و تکاپو از خود جامعه سرچشمه می گیرد. با توجه به رتبه ی استان اردبیل علی الخصوص شهرستان های استان در بیکاری، رکود و انواع مشکلات اقتصادی و اجتماعی، باید بتوانیم معادله ای ثابت طراحی کنیم که در عین حالی که ثابت است، اما به تحرک اقتصاد کشور، استان و شهرستان ها بیانجامد به تعبیری نقش کاتالیزگر را بازی کند.

بنده 3 مولفه تقلید، تقویت و تبادل را پیشنهاد می کنم که می تواند کارگشای اکثر مشکلات اقتصادی و اجتماعی استان و کشور باشد.

1. تقلید

تقلید در اصل به معنای پیروی و دنباله روی است. در این نوع سیاست می توان رهیافت و عملکرد گروه ها و تشکل های دیگر را در این زمینه بررسی و همان رفتار را تکرار کرد (استفاده از تجربیات مفید دیگران). برای مثال اقتصاد آلمان و در دید محدودتر تحرکات گمرکی آن می تواند گزینه خوبی برای تقلید باشد، اما باید دقت کرد تقلید در اقتصاد، آفتی به نام تقلید ناقص دارد که سبب ورشکستگی اقتصادی می شود.

2. تقویت

تقویت در لغت به معنای پشتیبانی و حمایت است. در این نوع سیاست، بیشتر اعمال و رفتار داخل بررسی می شود و باید به داخل کشور تمرکز کرد. در شرایط کنونی چند راه برای تقویت رشد اقتصادی کشور وجود دارد که عبارتند از:
1. مردمی کردن اقتصاد
2. افزایش تولید ملی
3. عدم وابستگی کشور به نفت
4. مبارزه جدی با قاچاق (کالا)
5. توجه به صنایع متوسط و کوچک
6. توجه به واردات و صادرات
7. شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی
8. توجه به اقتصاد دانش بنیان

اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم در موارد فوق به یک نقطه اشتراک می رسیم و آن، رجوع تمام موارد به نفس اقتصاد مقاومتی است. بهترین روش برای رشد اقتصادی همین مولفه تقویت است.

3. تبادل

تبادل در معنای سیاسی یعنی انجام معاهدات در سطح بین المللی. این معاهدات گاهی ترکمانچای، گاهی برجام و گاهی fatf و... نام دارند. اما بیشتر از عناوین و القاب این عهدنامه ها، مفاد آنها از اهمیت خاصی برخوردار هستند. تعریفی که بیان شد، در وسعت گسترده تر و وسیعی بود برای اینکه به دید جامع و محدودی دست یابیم؛ حالا نظر شما را به این نکته جلب می کنم.

شما اگر روند شهرستان های در حال توسعه مانند تبریز را ملاحظه کنید، مشاهده می کنید که مسئولین این شهرها در عین اینکه پذیرش و تحت قوانین جمهوری اسلامی هستند، می توانند نقش موثر و متفاوت تری برای توسعه مناطقشان ایفا کنند.

یکی از چندین راه و روشی که فقط خوش ذهنی مسئولان را می طلبد، برگزاری نشست های مشترک اقتصادی با شهرها و یا ایالت های مدرن و در حال توسعه خارجی است. برای مثال شهرستان تبریز با شهرهای استانبول، باکو، قازان، خجند، ارزروم، هامبورگ، ماگیلف، غزه و هوشی مین عقد خواهرخواندگی خوانده است و این می تواند سرفصل معاهدات و تعاملات بزرگ برای یک جامعه باشد.



* محمد برم مشکینی
دانشجوی علوم سیاسی

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
برم خان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
2
0
سلام برم خان چیزی که در دانشکده می خوای با واقعیت های بیرون فرق می کند ضمنا (...) علمی نکن منابع این نوشته هایت موجود است تو بهتراست بروید بچسبید به عباسزاده و از او درس یاد بگیرید
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
محمدبرم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
0
1
خوشحال میشوم منابعی که میفرمیید را مشاهده کنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: