به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
بررسی FATF از 3 زاویه متفاوت
وقتی اندیشه ای آمریکا را که امام(ره) از آن تعبیر به «شیطان بزرگ» کرده اند، «کدخدا» بداند، چطور باید توقع داشت که در مسیر تعامل با «کدخدا» برنیاید؟
"خیبرآنلاین" - احمد طحانی * / ماجرای قرارداد FATF از 2 زاویه قابل بررسی است: اول جذابیت آن و دوم خطراتش! از سوی دیگر همه ی آنچه یک ایرانی می تواند درباره ی این قرارداد بداند، از چند زاویه قابل بررسی است. در این یادداشت ضمن بررسی اجمالی این زوایا، نکاتی را نیز مطرح می کنیم که قطعا جای تأمل دارد. دلیلش هم روشن است؛ نگرانی برای وطن!

1. پنهان کاری

نکته ی اول و شاید به نوعی از همه زوایای قرارداد FATF مهمتر، پنهان کاری دولتی ها در این مورد است. خیلی روشن است که وقتی در مورد یک اتفاق پنهان کاری صورت می گیرد و مردم نامحرم محسوب می شوند، مواردی وجود دارد که به ضرر کشور است. به عبارت دیگر، دولتی امتیازی داده است که حتی روی بازگوکردن آن را هم ندارد! در همین رابطه قدیری ابیانه در گفتگو با فارس می گوید: «سوال اول در این بحث این است که چرا دولت در این توافقات پنهان کاری می‌کند و موضوعاتی را که برای دشمنان ما عیان است، از مردم پنهان می‌کنند،‌ این خود خطای بزرگی است و نشان دهنده این است که دولت از عکس العمل مردم نگران است و می‌داند که مردم با چنین قراردادی مخالفت خواهند کرد.»(1) همفکران آقای روحانی در دولت تدبیر که به نوعی «اتاق فکر» این دولت را تشکیل می دهند، معتقدند نباید سیاست را به «سطح بستر اجتماع» گره زد!(2) روشن است که با چنین تفکری، پنهان کاری نه تنها قبیح نیست، بلکه به نوعی سیاستمدارانه نیز شمرده می شود. آنچه اتاق فکر دولت در این باره معتقد است چیز تازه ای نیست، بلکه همان سیاست به زبان «غرب» است. اما آیا این سیاست را می توان در ایران دنبال کرد؟ پاسخ این سوال روشن است: جز در مورد مسایل امنیتی و محرمانه ی نظامی، همه چیز باید شفاف باشد. چرا؟ چون مردم «صاحب» اصلی انقلابند. در این رابطه امام خامنه ای می فرمایند: «از جمله‌ی مسایلی که مظهر عقلانیت امام بزرگوار بود، این بود که ایشان به مردم تفهیم کرد که آنها صاحب و مالک این کشورند. مملکت صاحب دارد. این حرف را در دوران حکومتهای استبدادی بر زبان جاری می کردند که آقا مملکت صاحب دارد. مرادشان از صاحب مملکت، دیکتاتورها و مستبدینی بودند که بر کشور حکمرانی می کردند. امام(ره) به مردم تفهیم کرد که مملکت صاحب دارد و صاحب مملکت، خود مردم هستند.»(3) حال آیا جایی برای پنهان کاری باقی می ماند؟

2. در مسیر تعامل

نکته ی دیگری که در رابطه با قرارداد FATF مطرح است، مساله ی تعامل با آمریکاست. در این رابطه یک مسیر مشخصی در دولت یازدهم شکل گرفته است که انگار پیوستگی آن نباید دچار خدشه شود. این مسیر از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی شکل می گیرد، با بحث «کدخدا» ادامه پیدا می کند، در موضوع «برجام» به اوج می رسد و با FATF تداوم می یابد. در این رابطه قدیری ابیانه در گفتگو با فارس بیان می دارد: «برخی از دولتمردان اعلام کرده بودند که تعامل با آمریکا از حقوق هسته‌ای ایران مهمتر است و ظاهرا امضای FATF نیز در همین مسیر تعامل با آمریکایی است.»(4) امام خمینی(ره) در رابطه با تعامل با آمریکا می فرمایند: «اگر مقصود از روابط آن روابطی است که تا حالا بین ایران و امریکا بوده است، در زمان شاه سابق بین ایران و آمریکا بوده است، این روابط نبوده است، این یک آقایی بوده با نوکرش هر کاری می خواسته، هر امری که می کرده عمل می کرده، اگر می گویید، ما اگر چنانچه بخواهیم اسلام را پیش ببریم دیگر نباید نوکر باشیم. اگر نوکر نباشیم رابطه اش را با ما قطع می کند، ما از خدا می خواهیم که رابطه قطع بشود. بهتر این است با آنهایی که می خواهند ما را بچاپند رابطه نداشته باشیم تا یک وقتی که به خود بیایند و بفهمند شرق هم هست در عالم. آن روزی که بفهمند که شرق هم یک جایی هست که تمدن از او پیش آنها رفته است.»(5) حال سوال اینجاست که وقتی اندیشه ای آمریکا را که امام(ره) از آن تعبیر به «شیطان بزرگ» کرده اند، «کدخدا» بداند، چطور باید توقع داشت که در مسیر تعامل با «کدخدا» برنیاید؟ به بیان دیگر، اصل ماجرا این است که اندیشه ی کدخدامحور در پی تعامل با غرب است و این قرارداد را نیز می توان در همین مسیر ارزیابی کرد.

کاپیتولاسیون به روایت امروز!

3. عزت نظام و ذلت دولت ها


واقعیت این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی در اوج عزت و اقتدار است و عملکرد دولت های مختلف، اگرچه ممکن است دل دوستداران نظام ولایی را در سرتاسر جهان به درد آورد، اما تأثیری در سمت و سوی حرکت نظام و عزت و اقتدار آن ندارد، چرا که پرچمدار این حرکت، نائب ولی عصر(عج) است و حتی قراردادی که به تعبیری «ورودی داعش به ایران»(6) است یا به تعبیر یکی از عزیزان اصلاح طلب «خیانت به عزت کشور و بدتر از کاپیتولاسیون»(7) می باشد نیز نمی تواند ذره ای از عزت نظام بکاهد. این آبروی دولت هاست که با عملکردشان قضاوت می شود و اگر پای مصالح ملی در میان بیاید، بزرگان نظام از طرق قانونی ورود خواهند کرد. به راستی چه می شود کرد اگر دولتی بخواهد روی «قاجار» و «رضاشاه» را سفید کند؟!

* منابع:

1. فارس. کد خبر: 13950623001039
2. خبرآنلاین. وبلاگ مسلم. کد: 324868
3. فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ 21/10/1394 در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور.
4. فارس. همان.
5. صحیفه نور. ج 11. صفحه 34
6. سخنرانی حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامۀ کیهان در دومین جلسه از سلسله نشست های «محاکمه مردم در اعتراض به حقوق های نجومی».
7. مصاحبه رئیس کمیته هسته ای جبهه اصلاح طلبان. شکبۀ اطلاع رسانی راه دانا. شناسه خبر: 885776

موریانه های مرموز!

* احمد طحانی
یزد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: