به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کنکاشی در لابلای سخنان و نوشته های مبلغین وهابی نشان می دهد که آنها از گسترش جغرافیایی مکتب تشیع واهمه دارند که تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران صورت پذیرفته است. همچنین رشد علمی، فرهنگی و اجتماعی و حضور شیعیان عربستان در عرصه های مختلف امری است که مبلغین وهابی بدان معترف هستند
"خیبرآنلاین" - براساس گزاره های متقن تاریخی، تشیع در عصر رسول خدا(ص) شکل گرفت و در این باره احادیث بسیاری وجود دارد. بنابراین مرکز ثقل شکل گیری تشیع در سرزمین حجاز است و از سرزمین وحی بود که تشیع که همان اسلام ناب است به سرزمین ها و ملت ها دیگر نیز منتقل شد.

به گزارش فرهنگ نیوز، این در حالی است که خاندان آل سعود تلاش می کنند این اصل مسلم را منکر شده و مذهب تشیع را مهمان ناخوانده معرفی کنند که توسط ملل دیگر از جمله ایرانی ها به وجود آمده است. این رویکرد از قرون گذشته توسط برخی از صاحبان فرق که با مکتب تشیع دشمنی داشتند صورت می پذیرفت و در قرون جدید از سوی برخی از مستشرقین که تحت تاثیر منابع افراطی به قضاوت پرداخته اند، دامن زده شده است.

اما اینکه چرا آل سعود بر این موضوع پافشاری می کند و بر شیعیان عربستان که شهروندان اصلی این سرزمین هستند سخت می گیرد، واقعیت امر چیز دیگری است! در چند دهه گذشته دشمنی استعمارگران و پیاده نظام های آنها در خاورمیانه با مکتب تشیع و ملت ایران و با ملت های دوست ایران افزایش یافته است. علت اصلی این موضوع به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر می گردد که خود در بردارنده چند محور اساسی است.

1. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران براساس آموزه ها و مبانی اسلام ناب تحقق یافته است.

2. شکل گیری انقلاب اسلامی دست مستکبران و استعمارگران را از این سرزمین کوتاه کرد.

3. انقلاب اسلامی حس اعتماد به نفس، حس بیداری، حس عزت، حس وحدت، حس خودباوری، حس استقلال و... را در ملت های مسلمان بیدار کرد.

4- انقلاب اسلامی تبدیل به الگویی برای ملت های آزادی خواه گردید.

5. انقلاب اسلامی و پیامدهای منطقه ای و جهانی آن منجر به توجه بیش از پیش مستشرقین به شناخت اسلام و مذهب تشیع گردید...

شیعیان عربستان بیشتر در استان شرقی ظهران و در شهرهای قطیف و احساء سکونت دارند و البته علاوه بر این مناطق، در مناطق شمالی و جنوبی این کشور اقلیت شیعه حضور دارند. اگر چه آمار دقیقی از تعداد شیعیان در عربستان به دلایل امنیتی و سیاسی وجود ندارد؛ با این حال بیشترین تعداد شیعیان عربستان در استان شرقی عربستان حضور دارند . این منطقه از چند جهت حائز اهمیت است:

1- بزرگترین حوزه های نفتی عربستان در این منطقه واقع شده است. با درنظرگرفتن این موضوع که اقتصاد عربستان به نفت متکی است، با این حال اوضاع اقتصادی شیعیان این منطقه بسیار اسفناک می باشد به گونه ای که با دیگر نقاط عربستان قابل مقایسه نیست.

2- نزدیکی این منطقه  به عراق، بحرین و ایران به عنوان سه کانون اصلی تشیع؛ از آنجایی زندگی شیعیان در شهرهای مختلف تحت نظر قرار دارد، تقیه یکی از شاخص های شیعیان در مناطق مختلف عربستان می باشد.این مقوله نباید به ترس و یا مفاهیم دیگری تعبیر شود بلکه این آگاهی و هوشیاری و رفتار اصولی شیعیان عربستان باعث شده بسیاری از تبلیغات و اقدامات سوء وهابیان علیه جامعه شیعی خنثی شود.

با این حال تعصب، تبعیض و بی عدالتی در حق شیعیان در این کشور وجود دارد و شیعیان را شهروند درجه دوم به حساب می آورند. عبادات و اعمال مذهبی آنان را شرک، مکانهای عبادت آنها نظیر حسینیه و حرم ها را خراب می کنند ، چرا که به اعتقاد خودشان این مناطق را از مظاهر شرک و بت پرستی تهی است.

ارتباط  شیعیان عربستان با آل سعود تحت سلطه اندیشه وهابیت در 3 مقطع تاریخی قابل بحث و بررسی است:

1- سالهای (۱۷۹۰-۱۸۲۴): در این دوران بالاترین و شدیدترین  فشار ها بر شیعیان روا داشته می شد به گونه ای که در همین دوره شیعیان کربلا قتل عام شدند.

2- سالهای  (۱۸۲۴-۱۸۹۱): این دوره نسبت به دوره قبل تا حدودی دوره آرامش است. در این دوره حاکم سعودی، فیصل بن ترکی  برای جلب رضایت مردم احساء و قطیف تلاش کرد اما فشاریکی از علمای وهابی به نام شیخ عبد الرحمن بن حسن الشیخ مانع نتیجه نهایی اقدامات وی شد.

3- سالهای  (۱۹۰۲ - به بعد):  که در این دوره، دوباره سیاست خشنی را در قبال شیعیان در پیش گرفتند به گونه ای دولت آل سعود تلاش کرد بار دیگر مناطق احساء و قطیف را به صورت کامل زیر سلطه اطاعت خود در آورد.

در طی سالهای گذشته، آغاز بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی بخصوص خاورمیانه و خلیج فارس، منجر به این شده است که وهابیون آل سعود دست به سرکوب فعالیت های شیعیان عربستان بزنند که حتی کار را به جایی رساندند که شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان را اعدام کردند. جنایتی که لکه ی ننگ آن تا قیامت از دامن آل سعود پاک نخواهد شد.

شیخ نمر باقر النمر، فقیه شیعه عربستانی بود که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در روز چهارشنبه ۱۵ اکتبر 2015 دادگاه جنایی عربستان سعودی در ظاهر این فقیه شیعه را به بهانه اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، ولی در باطن به علت دشمنی وهابیون آل سعود با مکتب تشیع و اسلام حقیقی، شیخ نمر را به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم و در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد. اعدام وی سبب واکنش گستردهٔ منفی در بین شیعیان جهان و ملت های آزاده مسلمان در منطقه و سازمان‌های مستقل بین‌المللی شد.

این در حالی است که شیعیان عربستان کمترین انتظارات را از دولت مرکزی مطالبه می کنند. در حال حاضر حداقل خواست های شیعیان عربستان از دولت سعودی به قرار زیر است:

1- دولت آل سعود به تشیع مانند یکی از مذاهب اسلامی احترام بگذارد و مراسم و آداب دینی آنان را محترم بشمارند.

2- اجازه ساختن حسینه و مساجد و بازسازی قبور ائمه بقیع را بدهند

3- نظام آموزشی و دینی در مناطقی که اکثریت شیعیان هستند بر مذهب تشیع باشد.

4- آزادی فکر و اندیشه به شیعیان داده شود

5- شیعیان اجازه تاسیس مدارسی دینی و حوزه های علمیه داشته باشند

6- از توهین و اهانت به ارزش ها و مقدسات شیعیان پرهیز شود.

یکی از دلایل دشمنی وهابیت با شیعیان عربستان، بخاطر تمسک شیعیان به کتاب الله وسنت نبوی و اطاعت از سیره ائمه معصومین(ع) و کسب موفقیت های زیادی در عرصه های مختلف دینی، علمی، فرهنگی...است. دکتر عصام العماد مطالب جالبی در این باره مطرح می سازد. وی فارغ التحصیل دانشگاه الامام محمد بن سعود در ریاض و شاگرد بن باز مفتی الاعظم سعودی و امام جماعت یکی از مساجد بزرگ صنعاء و از مبلغین وهابیت در یمن بود. وی کتابی نیز در اثبات کفر و شرک شیعه تحت عنوان «الصله بین الاثنی  عشریه و فرق الغلاه» نوشته است که بعد از آشنایی با یکی از جوانان شیعه و آگاهی از معارف شیعه دست از وهابیت کشیده و به مذهب تشیع مشرف شد. العماد می نویسد: و هر اندازه که کتاب های برادران خود از وهابیان را می خوانیم، به یقینمان اضافه می شود که آینده برای مذهب دوازده امامی است؛ زیرا آنان به دنبال حرکت سریع برای این مذهب در بین وهابیان و دیگر مسلمانان می باشند[1]. آنگاه از قول شیخ عبدالله الغنیمان استاد الجامعه الاسلامیه در مدینه منوره نقل می کند: وهابیان به یقین دریافته اند، تنها مذهبی که در آینده، اهل سنت و وهابیت را به طرف خود جذب خواهد کرد، همان مذهب شیعه امامی است.[2]

کنکاشی در لابلای سخنان و نوشته های مبلغین وهابی نشان می دهد که آنها از گسترش جغرافیایی مکتب تشیع واهمه دارند که تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران صورت پذیرفته است. همچنین رشد علمی، فرهنگی و اجتماعی و حضور شیعیان عربستان در عرصه های مختلف امری است که مبلغین وهابی بدان معترف هستند.

شیخ ربیع بن محمد، از  نویسندگان بزرگ سعودی است که می نویسد: «و از جمله اموری که تعجبم را از این جهت زیاد کرده این است که برادرانی از ما و از ان جمله فرزندان یکی از علمای بزرگ و مشهور در مصر و همچنین طالبان علمی که مدتی طولانی با ما در حلقه های علم مجالست داشته اند، و نیز برخی از برادرانی که ما حسن ظن به آنها داشتیم این راه و روش را دنبال کرده اند، و این راه جدید همان تشیع است. و به طبیعت حال، من از اولین لحظه درک کردم که این برادران را همانند دیگر افراد در عالم اسلام، پرتوهای چشمگیر انقلاب ایران مبهوت کرده است.[3]

جالبتر از اینها سخن شیخ مجری محمد علی محمد نویسنده بزرگ وهابی است که می گوید: «جاءنی شاب من اهل السنه حیران، و سبب حیرته انه قد امتدت الیه ایدی الشیعه...حتی ظن المسکین انهم ملائکه الرحمه و فرسان الحق»

یکی از جوانان اهل سنت با حالت حیرت زده نزد من آمد. سبب حیرت او را جویا شدم، دریافتم که دست شیعه به وی رسیده است... اینکه جوان سنی تصور کرده که شیعیان، ملائکه رحمت و شیر بیشه حق هستند.[4]

شیخ محمد مغراوی از دیگر نویسندگان وهابی است که می گوید: «بعد انتشار المذهب الاثنی عشری فی مشرق العالم اسلامی، خفت علی الشباب فی بلاد المغرب...»[5] این است نگاه نویسندگان وهابی از ترسی که ناشی از رشد و پیشرفت شیعیان در عرصه های مختلف می باشد.

* پی نوشت ها:

[1] - عصام العماد ، المنهج الجدید و الصحیح فی الحوار مع الوهابیین،بی تا، ص178

[2] - همان

[3] - مقدمه کتاب الشیعه الامامیه فی میزان الاسلام، ص5

[4] - شیخ مجری محمد علی محمد، دار طیبه للنشر و التوزیع، 1418

محمد علی محمد، انتصار الحق، دار طیبه للنشر و التوزیع، 1418،صص11و 14

[5] - مقدمه کتاب من سبب الصحابه و معاویه فامه هاویه، ص4
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: