به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
السبهان در 4 روز حضور در بیروت با بیشتر شخصیت های سیاسی، حزبی و مذهبی لبنان از طوایف مختلف ملاقات کرد اما کوچکترین اظهارنظری نکرد و شب گذشته بیروت را ترک کرد
"خیبرآنلاین" - میشل عون با رای اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور این کشور پس از حدود 2/5 سال خالی بودن کرسی ریاست جمهوری، انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، میشل عون با حمایت همه جانبه حزب‌الله و متحدانش در جریان 8 مارس، پیروز انتخابات شد.

در جلسه ی طولانی پارلمان لبنان، میشل عون در دور اول به دلیل عدم کسب تنها 3 رأی از کسب دو سوم آرا (86 رأی) بازماند و نتوانست در دور نخست، پیروزی را از آن خود کند.

در دور نخست رأی‌گیری میشل عون 83 رأی به دست آورد و تعداد آرای سفید 36 و تعداد آرای باطله 6 عدد اعلام شد.

عون در دور دوم به رأی «نصف+1» یعنی 65 رأی نیاز داشت و موفق شد 86 رأی کسب کند و سیزدهمین رئیس جمهور لبنان نام بگیرد.

میشل عون مورد حمایت حزب‌الله و مورد مخالفت احزاب لبنانی نزدیک به عربستان بود. عون برخلاف همه مخالفت‌ها سرانجام حمایت حزب المستقبل به ریاست سعد الحریری را هم به دست آورد و موفق شد به کاخ بعبدا برسد.

ماه مه 2014 «میشل سلیمان» دوازدهمین رئیس جمهوری لبنان «بعبدا» کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد و از آن روز تاکنون درهای این کاخ بسته ماند تا طولانی ترین خلاء ریاست جمهوری در لبنان رقم بخورد.

در این مدت نبیه بری، رییس مجلس لبنان، 46 بار نمایندگان را برای انتخاب رئیس جمهوری دعوت کرد که تنها جلسه اول و جلسه امروز تعداد نمایندگان به حد نصاب رسید و رای گیری انجام شد.

در جلسه اول، سمیر جعجع، رییس حزب نیروهای لبنانی و نامزد اردوگاه مورد حمایت رژیم سعودی، یعنی بخش اعظم گروه 14 مارس با کسب 44 رای شکست سختی را در مقابل برگه های سفید متحمل شد.

پرونده سراسر جنایت این تروریست لبنانی که حتی از ترور کودکان مظلوم هم ابائی نداشته است، نقش بزرگی در این شکست فضاحت بار برای او و حامیانش داشت.

حزب الله از همان روز اول از نامزدی ژنرال عون حمایت کرد و حتی توطئه سعد حریری، رییس حزب جریان المستقبل، که در اعلامی غیررسمی سلیمان فرنجیه رئیس حزب جریان المرده و همپیمان نزدیک حزب الله و دوست  بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد، نتوانست حزب الله را از حمایت از ژنرال عون منصرف کند.

مقاومت و پایداری حزب الله با وجود همه فشارها و تهدیدهای رژیم سعودی، سرانجام جواب داد و جعجع تروریست و سپس حریری با اعتراف به شکست سیاست های خود در انتخابات ریاست جمهوری مجبور شدند از نامزدی ژنرال عون گزینه حزب الله اعلام حمایت کنند.

رژِیم سعودی نیز که کار را تمام شده دید، به سیاست وتوی نام ژنرال عون پایان داد و تسلیم اراده حزب الله شد.

جعجع شب انتخاب رییس جمهور جدید لبنان، در گفت وگو با تلویزیون الجدید اعتراف کرد: رییس جمهوری سیزدهم لبنان براساس اراده لبنانی انتخاب شده و طرف های منطقه ای به این انتخاب تن داده اند.

رژیم سعودی 3 روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان، ثامر السبهان وابسته نظامی سابق خود در لبنان، سفیر اخراج شده سعودی از عراق و وزیر مشاور کنونی دولت سعودی در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را راهی بیروت کرد.

السبهان در 4 روز حضور در بیروت با بیشتر شخصیت های سیاسی، حزبی و مذهبی لبنان از طوایف مختلف ملاقات کرد اما کوچکترین اظهارنظری نکرد و شب گذشته بیروت را ترک کرد.

ناظران معتقدند که سعودی، این سیاستمدار فتنه گر را برای آگاهی از آخرین دیدگاه ها و تحولات لبنان اعزام کرد تا شاید بتواند بخشی از آبرو و جایگاه از دست داده خود در لبنان را بازیابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: