به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پيامبر(ص) مى فرمايد: "لايَنْبَغي لِلْمُؤمِنِ أَنْ يُذِلَّ نَفْسَهُ قيلَ لَهُ: وَ كَيْفَ يُذِلّ نَفْسَهُ؟ قالَ: يَتَعَرَّضَ لِمالايُطيقُ". مومن حق ندارد خود را به ذلّت بيندازد. پرسيدند چگونه به ذلت مي‏افتد؟ فرمود: خود را داوطلب كاري كند كه بيش از توان اوست"
"خیبرآنلاین" - محمدتقى فرجى * / صرف نظر از اينكه اين دوره ریيس جمهور كيست و دوره بعدى چه كسى خواهد بود و عليرغم نظر برخى كه فكر مى كنند هركس يک دوره ریيس جمهور است، دور دوم هم الزاما او بايد ریيس جمهور شود، بنده معتقدم كه "ریيس جمهورى الزاما 2 دوره اى نيست"؛ بلكه مشخصا يک دوره است اما قانونگذار پيش بينى كرده است كه يک ریيس جمهور، پس از طى دوره 4 ساله ی اول، مى تواند براى بار دوم نيز خود را در معرض راى مردم قرار دهد و در صورت اقبال اكثريت ملت، او مى تواند 4 سال ديگر ریيس جمهور شود، بنابراين، بايد اين تابو را شكست كه ریيس جمهور دور اول، الزاما رييس جمهور دور دوم نيز خواهد بود. عملكرد ریيس جمهور و دولت او است كه نشان مى دهد وى بايد بماند يا برود.

علاوه بر نظر و راى مردم مبنى بر توانايى و يا عدم توانايى يک ریيس جمهور براى ادامه مسئوليت در دور دوم، حتى خود ریيس جمهور هم با برخوردارى از يک تجربه 4 ساله مى داند كه توان و كارآمدى لازم براى اداره قوه مجريه و مديريت اجرايى كشور، به ويژه قدرت حل و فصل مشكلات اين ملک و ملت را دارد يا خير! اگر پاسخ او مثبت باشد، بازهم اين گوى و اين ميدان، اما در صورتى كه پاسخ منفى است، او بايد ميدان را به افراد اصلح واگذار كند كه اين كار خود از نشانه هاى اخلاق و جوانمردى است. مثلا وقتى رييس جمهور اسبق، در دوره اول مسئوليتش، مقام ریيس جمهورى را تا حد تداركاتچى پايين مى آورد، حق آن بود كه در دور دوم وارد ميدان نمى شد، نيز ریيس جمهور سابق، وقتى كه ديد از پس مسئوليت رياست جمهورى برنمى آيد، نمى بايد در دور دوم وارد ميدان مى شد زيرا مردم وقت و انرژى و منابع و سرمايه و تمدن و نام و نان خود را از پشت كوه نياورده اند كه كسى بتواند آن را به پشت كوه حواله كند. وقت طلاست، نه 4 سال و 8 سال، كه يک سال و يک ماه و يک روز آن!

و اكنون ریيس جمهور كنونى كه بيش و پيش از هركس ديگرى مى داند تاكنون در نقش يک ریيس جمهورى چه كرده است و در صورت انتخاب مجدد چه خواهد كرد. اگر بيلان عملكرد او و دولتش در دوره اول موفق نشان مى دهد و براى دوره دوم برنامه دارد، با منطق و براهين متقن و مترقى وارد ميدان شود و ضمن ارائه گزارش واقعى به ملت، واقعيت هاى گذشته را بيان و با اعلام برنامه هاى آينده، يكبار ديگر شانس خود را براى ورود به دفتر پاستور بيازمايد، اما اگر شعارهاى انتخاباتى او در سال 92 همچنان بر روى زمين مانده است و براى انتخابات آتى هم حرفى براى گفتن ندارد، شايسته است با خروج از ميدان رقابت، عرصه را براى ديگران فراهم نمايد، زيرا همه مى دانيم كه در ايران قحط الرجال نيست و مشكل اساسى ما، نه عدم وجود و حضور شخصيت هاى كاربلد و كارآمد، بلكه مشكل تنگ نظرى برخى مشاهير و تعصب جناح هاى سياسى است. چه وقتى كه يک جناح سياسى مى كوشد افراد جناح خود را حتى اگر از ضعيف ترين ها باشد، بر افراد نخبه و نخبگان جامعه كه قوىتر هستند، ترجيح دهد، معلوم و مبرهن است كه نخبه كشى شهره شهر مى شود و تبعات ناشى از اين نوع  سوءمديريت، گريبان مردم و به طور مشخص تر اقشار آسيب پذير را مى گيرد.

احزاب و جناح هاى سياسى، بالاخص سران 2 جناح سياسى كشور، با برخوردارى از وسعت نظر و سعه صدر بيشتر اجازه دهند ديگران هم خود را نشان دهند، زيرا اين مملكت متعلق به همه ملت ايران است و نه چند نفر و يا 2 جناح! چرا و چگونه است كه در مملكت ما وقتى پاى انتخابات و انتصابات به ميان مى آيد، تنها چند نام تكرارى و ملال آور مطرح مى شود؟! اين در حالى است كه ايران بزرگ مملو از بزرگان است و اگر فردي مي‏ داند در بين افراد جامعه،‏ شخصي شايسته‏ تر از او جهت احراز مسئوليت وجود دارد، او حق ندارد خود را داوطلب آن مسئوليت نمايد، بلكه لازم است او را در احراز آن مقام بر خود مقدم بدارد. در غير اين صورت، آن فرد خائن است، خائن به خدا، پيامبر(ص) و مسلمانان.

ریيس جمهورى، الزاما 2 دوره‌اى نيست!

پيامبر(ص) مى فرمايد: "لايَنْبَغي لِلْمُؤمِنِ أَنْ يُذِلَّ نَفْسَهُ قيلَ لَهُ: وَ كَيْفَ يُذِلّ نَفْسَهُ؟ قالَ: يَتَعَرَّضَ لِمالايُطيقُ". مومن حق ندارد خود را به ذلّت بيندازد. پرسيدند چگونه به ذلت مي‏افتد؟ فرمود: خود را داوطلب كاري كند كه بيش از توان اوست".

امیرالمومنین، امام على(ع) فرمود: "هرکس که از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد، بصیرت پیدا می کند و کسی که بصیرت و بینایی یابد، قدرت تحلیل و فهم آن را نیز پیدا می کند و آن کسی که فهمید عالم مى شود".



*
دكتر محمدتقی فرجی
رییس بنیاد حکمت و اندیشه

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
على
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
6
جانا سخن از زبان ما مى گويى!
عليرضا كوشكى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
4
0
جناب استاد شما بسيار صحيح و جسورانه مى فرماييد و واقعاً نبايد انرژى مردم و مملكت بيش از اين صرف بازى هاى سياسى بشود، اما من مطمئنم كه تابوى دو دوره اى به اين راحتى شكسته نمى شود!
زهره قاسميان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
4
آقايون گفتن مى خواييم چرخ زندگى مردم بچرخه، چرخ سانتريفيوژها هم به مزايده گذاشتند!
مرتضى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
4
0
جناب فرجى!
دو رئيس جمهور اسبق و سابق كه خداحافظ، كليد اقاى روحانى هم كه اين چهار سال هيچ قفلى را باز نكرد، حالا شايد چهار سال بعد، حداقل يه قفل از قفل هاى بسته را باز كند، به شرط اينكه قفل ها خراب نباشند! يعنى شما قبول نداريد!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
3
به برادران خيبرى درود مى فرستم و از زحماتشون تشكر مى كنم مطالب ارزشى و خوبى رو كار كى كنين بخصوص اين مقاله خيلى درست و به موقع بود. به قول آقاى فرجى وقتى كسى نمى تونه از عهده مسئوليت رياست جمهورى بربياد خب نبايد دوباره بياد وسط و بى خود و بى جهت يه بار ديگه وقت اين مردم و مملكت رو تلف كنه مگه قحط الرجاله!؟
مهران
|
United States
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
3
با سلام
حدیثی که از پیامبر اکرم نقل کردید در مورد مومنان است و نه (...)
شاید ساده اندیشیست که فکر کنیم که رئیس جمهور فعلی در دوره بعدی انتخابات تنها بخاطر نداشتن یک کارنامه با عملکردی مثبت از انتخابات آتی سر باز زند و میدان را برای حضور دیگران خالی کند.
کاملا" بالعکس، این رئیس جمهور و رئیس جمهوران از این نوع ( گروه منحرف اصلاح طلبان) ؛ با شعار آزادی به میدان می آیند ولی آزادی را به زنجیر می کشند. دم از آزادی سخن می زنند ولی منتقدان اصلح را به دادگاه می برند. سخن از اقتصاد پویا می زنند ولی اقتصاد کشور را وابسته به اقتصاد شیاطین غربی می کنند. سخن از تقویت قوه نظامی کشور می زنند ولی بودجه امنیتی کشور را کاهش می دهند.
این رئیس جمهور و رئیس جمهوران از این نوع (گروه منحرف اصلاح طلبان ) تنها چهار هدف دارند:
1) محدود کردن قدرت دفاعی و نظامی ایران. برچیدن و از کار انداختن صنعت هسته ایی و موشکی کشور و محدود کردن بودجه نظامی کشور در این راستا قرار دارد.
2) تضعیف و وابسته کردن صنعت کشور به بیگانگان مخصوصا شرکتهای غربی. بستن قراردادهای نفتی و صنعتی از جمله قراردادهایی که در صنعت اتومبیل سازی بسته شده از این جمله اند.
3) به تاخیر انداختن و کاهش در هر گونه فعالیت علمی، اقتصادی و سازندگی بطور گسترده در داخل کشور.
4) ناامید کردن عموم مردم از نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای آن با القای نا کار آمدی و نا امید کردن آنان از این نظام.
دوستان غزیر توجه نکنید که این (...) و متصدیان آن چه می گویند. توجه کنید که عملکردهای آنان چه در دوره فعلی و چه در دوره های قبل (اصلاحات) چگونه بوده و هست.
گروه منحرف اصلاح طلبان می خواهند که نظام جمهوری اسلامی تنها نام اسلام را به یدک بکشد ولی آنان در عمل می خواهند که کشور را به یک کشوری لیبرالیستی تبدیل نمایند.

اگر به مباحثات ریاست جمهوری در سال 88 توجه کنید خواهید دید که یکی از سران فتنه به نام آقای میر حسین موسوی چه خطوطی را برای نظام کشور ترسیم می کرد و اکنون (...) چگونه در همان جهت اتخاذ سیاست کرده و می کند.دوستان باید توجه کنند که فتنه 88 خاموش نشد و در (...) تنها تغییر چهره داد.اگر در این امر شک دارید یک نگاهی به وزرایی که جدیدآ" به مجلس معرفی شدند و رای اعتماد گرفتند بیاندازید.
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
1
5
وقتي بخشي از مردم بدون بصيرت به كسي راي مي دهند و او را بر گرده خود سوار مي كنند
نتيجه اش هم . كسي مانند بني صدر مي شود كه جنگي 10 ساله را بر كشور بار مي كند و هزاران ميليارد خسارت و 10 ها هزار كشته در آن درست مي كند
يا كسي مانند شاهنشاه را انتخاب مي كند و نظام كشور را به عصر جاهليت و ضداسلام مي برد
يا كسي مانند خاتمي ضداسلام و فاسد را گزينش مي كند و كشور را به باد فساد و فحشاء مي بندد
يا كسي مانند كليددار كدخداپرست را برميگزيند تا دستاوردهاي هسته اي اش بتن باران گردد و ركود آن را نابود كند و بيكاري همگاني شود و اقتصاد بخوابد و صنايع فضائي لالا نمايد و فسادهاي هشت هزار ميلياردي كشور را بروبد و ............ !!!
اين است نتيجه گوش نكردن به حرف رهبر دلسوز انقلاب اسلامي در انتخاب مومني دلسوز به عنوان رياست جمهوري اين كشور !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
3
1
شما كه ميگين روحانى نباشه، دنبال كى هستيد!؟ اصلاً كى و داريد!؟ حتماً قاليباف يا جليلى!؟ دوتاى آقايان نصف روحانى هم رأى ندارند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
هركسي باشد بهتر از كسي است كه خرجام را امضاء كرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
2
1
جناب دکترچمران مردجهاد نجابت وانقلاب گزینه مناسبی است البته دکترجلیلی نورچشم ماهستند ولی متاسفانه هجمه نانجیبان رای عامه را ازایشان برگرداند.
مصطفى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
1
سلام بر برادران خيبرى،
اتفاقاً چه بحث خوبى ميشه اگر دوستان گزينه اصلح را از نظر خودشان معرفى كنند، تا شايد به يك اصلح برسيم؟
به قول نويسنده يادداشت (رئيس حمهورى، الزاماً 2 دوره اى تيست) مگر در ايران قحط تارجاله!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
2
رئيس جمهور بايد مرد عمل باشد، نه شعار! آقاى روحان بنا بود 100 روزه چه كارها بكند!؟ قرار بود چرخ زندگى مردم را راه بندازد، اما همه باد هوا بود و گرانى و تورم و بيكارى و ..... بر دوش مردم و اقشار آسيب پذير سنكين و سنگين تر شده است!
اميرعلى اسكندرى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
2
از برادران خيبري و آقاى فرجى كه با اين مقاله بسيار عالى بلاخره تابوى دو دوره اى بودن رياست جمهورى را شكستند، خيلى خيلى ممنونم. و اميدوارم يك فرد اصلح و توانمند رئيس جمهور شرد.
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
0
1
با سلام - اولا که در این مقاله در حق احمدی نژاد عزیز بی انصافی شد - رئیس جمهور دولت اسلامی تدارکات چی نیست بلکه نوکر ملت است پس لطف کنید الفاظ را با تفکر بیشتری بکار ببندید- ثانیا، فردی که همه از او غافلید و خود او هم آنقدر با حجب و حیا است که بروز نمیدهد، حاجی بابایی وزیر محبوب و کاربلد اسبق آموزش و پرورش است - محبوب ، کاری ، توانا ، دانا و مردمی ، چرا کسی او را بحساب نمی آورد خدا می داند.
همراه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
0
0
اتفاقا در 88 خط سیری را بنا نهدند که اکنون از ان بهره برداری کنند. به لطف خدا اگر مردم انقلابی گول شعارهای امامه به سرهای انگلیسی را نخورند ریسس جمهور بعدی انقلابی خواهد بود.
فقط کلام رهبر عزیز برای امت مسلمان فصل الخطاب است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: