به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اکنون اردوگاه عربستان سعودی خالی‌تر از هر زمانی است و امکان تشکیل ائتلاف برای سعودی‌ها دشوار است
"خیبرآنلاین" - سایت تحلیلی لیبرال «میدا» در اسرائیل با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که به زودی شاهد پیروزی جمهوری اسلامی در خاورمیانه خواهیم بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، «مردخای کدار» در این گزارش تحلیلی می‌نویسد: «اسد به زودی در سوریه پیروزی بزرگی بدست خواهد آورد و در مقابل شبه‌نظامیان وابسته به ایران در لبنان، یمن و عراق نیز دست بالا را پیدا خواهند کرد. دولت اوباما خاورمیانه‌ای خطرناک را رها کرد و اکنون اسرائیل با چالش‌های عمده‌ای مواجه است.»

این سایت اسرائیلی افزوده است: «تحولات میدانی در جنگ سوریه نشان می‌دهند که بهبود چشمگیری در وضعیت ارتش اسد در حوزه میدانی حاصل شده است. ارتش او توانسته مناطقی که تحت اشغال داعش بوده‌اند را بازپس گیرد و تلاش‌های خود را برای اعمال کنترل بر بخش‌های مهمی از حلب ادامه دهد. رقه هنوز پایتخت داعش باقی مانده است اما اگر آنجا نیز همانند موصل در عراق سقوط کند کار برای داعش سخت‌تر خواهد شد. از سوی دیگر شبه‌نظامیان شیعه نیز در این راه تلاش زیادی را انجام می‌دهند. اگر روند به همین شکل ادامه یابد احتمال آن وجود دارد که اسد بتواند ظرف مدت‌کوتاهی، چند پیروزی خود بر ارتش آزاد سوریه و داعش را اعلام کند. در عراق نیز این کمک‌های مالی ایران و تحرکات شبه‌نظامیان مورد حمایت آن کشور است که سبب شده تا دولت عراق با اعتماد به نفس بیشتری به مبارزه علیه داعش ادامه دهد. عملیات آزادسازی موصل در حال پیشرفت است و پارلمان عراق به‌تازگی قانونی را تصویب کرد که به نیروهای حشد الشعبی مورد حمایت ایران اجازه می‌دهد تا در ارتش آن کشور ادغام شوند. در نتیجه، دست ایران در عراق تقویت خواهد شد. در همین حال، در لبنان، سعد حریری و یارانش که مدت‌ها مخالف انتخاب میشل عون به مقام ریاست‌جمهوری بودند در نهایت با ریاست‌جمهوری این فرد نزدیک به حزب الله و حسن نصرالله رهبر آن گروه موافقت کردند. در یمن نیز به نظر می‌رسد انصارلله که مورد حمایت ایران است، موفقیت‌های میدانی قابل توجهی را کسب کرده است.»

این سایت در ادامه به چرایی و عللی می‌پردازد که ایران توانسته در منطقه به خصوص در مقابله با عربستان سعودی دست بالا را پیدا کند و در این‌باره می‌نویسد: «این پیروزی‌ها توازن قوا را به نفع ایران و به ضرر عربستان سعودی تغییر خواهد داد. در این میان به عوامل ذیل می‌توان اشاره کرد:

نخست آن‌که روسیه نقش مهمی را در کنار ایران در حمایت از اسد ایفا کرده است و ایالات متحده تحت ریاست جمهوری اوباما نقش منفعلی داشت و به وعده‌های خود درباره حمایت از شورشیان سوری که متحد عربستان سعودی بودند عمل نکرد. در مقابل سلاح‌های پیشرفته روسیه به کمک اسد آمدند. پوتین از تمام قدرت خود استفاده کرد تا از اسد و ایران حمایت کند در حالی که اوباما، عربستان سعودی و وابستگان آن در منطقه را زیر چرخ‌های اتوبوس انداخت.

عامل دوم آنکه توافق هسته‌ای به ایران کمک زیادی کرد. این توافق سبب شد تا حکومت ایران با خوش‌بینی بیشتری نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار شود؛ اقتصادی که بر اثر تحریم‌های بین‌المللی سال‌های اخیر تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار گرفته بود. علاوه بر این دولت اوباما مقادیر بسیار زیادی پول نقد را به ایران در ازای ازادی سربازان امریکایی بازداشت شده ارائه داد.

عامل تاثیرگذار سوم رفتار کشورهای اروپایی بود که در دو سال گذشته ثابت کردند تنها چیزی که به آن فکر می‌کنند منافع اقتصادی است. آنان تنها به این فکر می‌کنند که چه میزان سود از سرمایه‌گذاری در ایران نصیب‌شان می‌شود. در زمینه مبارزه علیه داعش نیز اروپایی‌ها در حملات هوایی شرکت کردند. این موضوع به نفع ایران و به ضرر عربستان سعودی تمام شد.

عامل چهارم وضعیت اقتصادی عربستان سعودی است. حمایت ایران از اروپا و روی‌برگرداندن اروپایی‌ها از عربستان سعودی آن کشور را به سوی بحران اقتصادی سوق داد. قیمت نفت نیز به قدری کاهش کرده است که هزینه‌های عربتسان سعودی را افزایش داده است و در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند شاید شاهد ورشکستگی عربستان ظرف مدت پنج سال آینده باشیم.
 
عامل پنجم فروپاشی اتحاد میان عربستان سعودی و ترکیه است. این موضوع پس از آن روی داد که اردوغان از داعش و طیفی از گروه‌های اسلامگرای سوری کناره‌گیری کرد؛ به خصوص پس از توافق با پوتین. مصر نیز به عربستان سعودی پشت کرده و قصد دارد به اردوگاه تحت رهبری ایران و روسیه و متشکل از عراق و حزب‌الله لبنان و دولت سوریه بپیوندد. اکنون اردوگاه عربستان سعودی خالی‌تر از هر زمانی است و امکان تشکیل ائتلاف برای سعودی‌ها دشوار است.

این سایت در پایان با اشاره به پیامدهای دست بالا پیدا کردن ایران در منطقه برای اسرائیل می‌نویسد: «وضعیت فعلی نشان می‌دهد که ایران در سال‌های پیش‌رو برنده خواهد بود و عربستان سعودی بازنده بزرگ است. پرسش در اینجاست که اسرائیل در این میان باید چه کار کند. یک عامل کلیدی موضع ترامپ در امریکا نسبت به روسیه است. تردید جدی وجود دارد که آیا ترامپ خواستار استفاده از نیروی خود برای به چالش‌کشیدن اقتصادی و نظامی روسیه است. در حال حاضر به نظر می‌رسد چنین تمایلی وجود ندارد و این به نفع پوتین و ایران خواهد بود.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: