به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ترامپ در گفتگو با نظربایف بیست و پنجمین سالگرد استقلال این کشور را تبریک گفت و تأکید کرد تحت ریاست نظربایف این استقلال پایدار مانده است
"خیبرآنلاین" - پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر در مطلبی به بررسی اهداف تماس تلفنی دونالد ترامپ با سران چند کشور خارجی پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، پس از پیروزی در انتخابات این کشور با ده‌ها تن از سران کشورهای مختلف تماس تلفنی برقرار کرد. تماس‌هایی که برخی تا حدودی غیرمعمول بودند.

ترامپ هفته گذشته به سنت دیرینه‌ای که از سال 1976 برقرار بود، پایان داد و با تسای اینگ وِن، رئیس‌جمهور تایوان تلفنی صحبت کرد؛ اقدامی که واکنش مقامات چین را به دنبال داشت. برخی کارشناسان نیز این اقدام ترامپ را آغاز روابط پرتنش چین و آمریکا توصیف کرده‌اند.

در همین راستا، ترامپ با سران کشورهای پاکستان، قزاقستان و فیلیپین سخن گفت و آن کشورها جزئیاتی مبنی بر محتوای مثبت مکالمات خود با ترامپ را منتشر کردند. تحلیلگران حوزه سیاسی معتقدند مکالمات تلفنی ترامپ با سران برخی از کشورها آغاز دیپلماسی جدید آمریکا و متزلزل شدن دیپلماسی یک دهه اخیر این کشور است.

تایوان

یان برمر، کارشناس جغرافیای سیاسی و رئیس گروه اوراسیا معتقد است تماس تلفنی دونالد ترامپ و اینگ وِن برنامه‌ای از پیش تعیین شده بوده است. وی گفت: ترامپ تنها موظف به پاسخ تماس‌های تبریک بود و گفتگوی تلفنی وی با رئیس‌جمهور تایوان نادیده گرفتن توافق چین و تایوان است. مطمئناً این نخستین اقدام اشتباه ترامپ است و در آینده پیامدهای آن مشخص خواهد شد. چین واکنش غیرقابل‌تصوری در این رابطه نشان نخواهد داد ولی تداوم آن عبور از خطوط قرمز چین است و می‌تواند سرآغاز تنش در روابط آمریکا و چین شود.

فیلیپین

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین در اوایل سال جاری میلادی بارها باراک اوباما را هدف صحبت‌هایی که به دور از شأن یک مقام سیاسی است، قرار داد. وی پس از جدایی از آمریکا نسبت به تجدید روابط خود با چین تأکید کرد. او همچنین دولت اوباما را تهدید کرد که روابط خود با روسیه را تقویت خواهد کرد.

تماس تلفنی ترامپ با دوترته در اوایل ماه جاری میلادی تا حدودی از تنش‌های میان واشینگتن و مانیل کاست. از نگاه مقامات آمریکایی، دوترته شهرتی جهانی در نقض حقوق بشر و اعدام‌های بدون دادگاه دارد. با این حال ترامپ از وی برای سفر به آمریکا دعوت کرد. رویه‌ای که می‌تواند به شعارهای نژادپرستانه ترامپ جامه عمل بپوشاند و فیلیپین را از همراهی با چین باز دارد.

پاکستان

دولت پاکستان در بازخوانی تماس تلفنی دونالد ترامپ و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با تمجید از شریف، عنوان "مرد فوق‌العاده" را به وی داده و مردم پاکستان را باهوش‌ترین مردم جهان معرفی کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، ستایش‌های ترامپ از شریف و مردم پاکستان با روابط دهلی و اسلام‌آباد مرتبط است. ترامپ به‌منظور ارتقای روابط تجاری آمریکا و هند باید به تنش‌های هند و پاکستان و فرونشاندن آن جهت پیشبرد سیاست‌های خود بپردازد.

قزاقستان

نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان یکی دیگر از چهره‌های سیاسی بود که ترامپ با وی سخن گفت. وی از چهره‌های مطرح در محدودکردن مطبوعات و تقلب در انتخابات است. اقداماتی که با شعارهای حاشیه‌ساز ترامپ مبنی بر محدودکردن مطبوعات و رسانه‌ها همخوانی دارد.

ترامپ در گفتگو با نظربایف بیست و پنجمین سالگرد استقلال این کشور را تبریک گفت و تأکید کرد تحت ریاست نظربایف این استقلال پایدار مانده است.

در نهایت، به نظر می‌رسد ترامپ با 4 تماس تلفنی، سعی دارد شعارهای انتخاباتی خود را به واقعیت تبدیل کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: